Fundering veranda: poeren of betonfundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:03
Ik wil een vrijstaande veranda plaatsen van circa 4 x 4 meter met 2 dichte wanden. Douglas palen (4 stuks) van 15x15 als hoekpalen.

Nu heb ik wat discussie met de aannemer. Deze geeft aan dat dit makkelijk met betonpoeren in de grond kan en dat dit voldoende fundatie is. Zelf heb ik hier twijfels bij, omdat het een bodem is van rivierklei. Dus erg nat en drassig. Ook staat het grondwaterpeil vrij hoog.
Mijn alternatief is om een fundering van beton rondom te maken (30 cm breed en 40 cm diep).

Op termijn wil ik ook circa 8 zonnepanelen inclusief ballast plaatsen. Dit gewicht komt dus op het dak te staan.

Wat is jullie advies? Poeren of delen jullie mijn twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Maat van mij heeft een beste schuur (Z.O. Groningen) laten plaatsen. Schuur is iets van 8x6m. Deze staan op flink wat poeren, op die poeren is vervolgens een betonvloer gestort. Je zou dat ook kunnen overwegen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

digiman

reboot...

Omdat de 4 kolommen allemaal een puntlast geven naar de fundering is een poer per kolom een veel betere oplossing imho. Een funderingsbalk gaat hier geen voordeel geven tenzij deze onderheid wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:29
Tweakers at his finest, waarom zou je de aannemer geloven die jaren ervaring heeft, nee, gewoon uitgaan van de mening van Tweakers die niet eens een situatie schets hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Eens met @digiman.
En als je de palen op een nastelbare voet zet, dan kan je eventuele ongelijke zetting altijd nog opvangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman

digiman

reboot...

FabianGTI schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:27:
Tweakers at his finest, waarom zou je de aannemer geloven die jaren ervaring heeft, nee, gewoon uitgaan van de mening van Tweakers die niet eens een situatie schets hebben :')
Wat is er onduidelijk aan de situatie dan?
Een vrijstaande veranda op 4 palen.
(Ik praat liever over kolommen).
Ik ga dan wel uit van echte poeren, dus met een grote/brede voet die de belasting goed kan overbrengen naar de bodem.
Is wat mij betreft elementaire bouwkunde, en toevallig mijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

digiman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:14:
Omdat de 4 kolommen allemaal een puntlast geven naar de fundering is een poer per kolom een veel betere oplossing imho. Een funderingsbalk gaat hier geen voordeel geven tenzij deze onderheid wordt.
Wat hier gezegd wordt, 100%voor poeren gaan, en dus ook wat de aannemer zegt. Een balk is alleen beter als deze onderheid is. Bij punlasten voor poeren kiezen met een voldoende grote afmeting. 1x1meter ben je al voldoende.

Als je nu met jou 100kg op 1voet sta 20cm2zak je niet weg en kan je op een poer van 1m2 dus 500kg kwijt, en dus 2000kg voor een hele veranda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Als je het echt niet vertrouwt zou je kunnen overwegen om schroefpaaltjes te nemen, daar kan zelfs in de vette klei een olifant op staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:36
FabianGTI schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:27:
Want onder tweakers zitten geen aannemers, bouwkundig etc? Zoiets noem je een second opinion, niet zo raar om te doen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Khayma op 01-08-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 316442 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Wat hier gezegd wordt, 100%voor poeren gaan, en dus ook wat de aannemer zegt. Een balk is alleen beter als deze onderheid is. Bij punlasten voor poeren kiezen met een voldoende grote afmeting. 1x1meter ben je al voldoende.

Als je nu met jou 100kg op 1voet sta 20cm2zak je niet weg en kan je op een poer van 1m2 dus 500kg kwijt, en dus 2000kg voor een hele veranda.
Poeren van 1x1m?
Is dat een normale maat? Kom ze nogal wat kleiner tegen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Poeren van 1x1m?
Is dat een normale maat? Kom ze nogal wat kleiner tegen :?
Dat is natuurlijk uit te rekenen en ligt 100% aan de grondsoort ter plekke.
https://berkela.home.xs4all.nl/skelet/grondmechanica.html

Bij gemiddelde grond is het 500 gram/cm2 en bij klei ongeveer 300 gram/cm2.

Veranda van 4x4 meter inclusief zonnepanelen en ballast is 250kg/m2, totaal 16*250= 4000kg.
1000 kg/poer komt dus op 3333 cm2, wat uitkomt op poertjes van 60x60 cm.

Allemaal erg ruim gerekend en zonder garantie, want de ondergrond is niet bekend

PS. als je de grond in jouw buurt wilt weten moet je even zoeken op www.dinoloket.nl

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:49
@digiman wij hebben schroeffundering onder onze aluminium Veranda met glazen schuifwanden. De vaste zandlaag zit bij ons op 4 a 4,5m. Onder het huis zitten palen van 7m.

Wij wilden geen risico lopen, de glazen schuifwanden zijn ook aardig zwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Bodemonderzoek laten doen en dan vier heipalen van de juiste lengte er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
digiman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:45:
[...]
Wat is er onduidelijk aan de situatie dan?
Een vrijstaande veranda op 4 palen.
(Ik praat liever over kolommen).
Ik ga dan wel uit van echte poeren, dus met een grote/brede voet die de belasting goed kan overbrengen naar de bodem.
Is wat mij betreft elementaire bouwkunde, en toevallig mijn vak.
Top! Dankje.
Anoniem: 316442 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Samen met bovenstaande reactie ben ik inmiddels aardig overtuigd dat poeren, ook op drassige grond, een goed alternatief zijn. Uiteindelijk is het gewicht per punt te overzien. Als ik met 2 volwassen mannen op een vierkante meter ga staan, verzakken we ook niet ;-)
Ernemmer schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:13:
[...]

Dat is natuurlijk uit te rekenen en ligt 100% aan de grondsoort ter plekke.
https://berkela.home.xs4all.nl/skelet/grondmechanica.html

Bij gemiddelde grond is het 500 gram/cm2 en bij klei ongeveer 300 gram/cm2.

Veranda van 4x4 meter inclusief zonnepanelen en ballast is 250kg/m2, totaal 16*250= 4000kg.
1000 kg/poer komt dus op 3333 cm2, wat uitkomt op poertjes van 60x60 cm.

Allemaal erg ruim gerekend en zonder garantie, want de ondergrond is niet bekend

PS. als je de grond in jouw buurt wilt weten moet je even zoeken op www.dinoloket.nl
Als ik dus minimaal voor poeren van 60x60 ga (of met een voldoende grote ondervoet) moet het allemaal vrij makkelijk kunnen.

Thank all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Mijn palen van de overkapping 2x heb ik op/in poeren van rond 200 staan. Gebeurt niks meer mee. Maar mijn voordeel is ds y ik naar een kleine 2 meter op "vaste" ondergrond zat.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Voor zo'n veranda ga je eerder last hebben van de windbelasting als zuigende werking op het dak, dan van het gewicht van de constructie als geheel. Ik ben er alweer een tijdje uit, maar wellicht dat @Ernemmer hier nog iets over kan zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Ik heb toevallig de overkapping geplaatst van 3x4 ong. op klei.

Wij hebben gebruik gemaakt van betonnen poeren MET daaronder 50x50 tegels. Was ff een klusje om het gat te graven en de tegels waterpas te krijgen, maar daarmee heb ik wel een stabielere ondergrond dan met alleen de poeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Firestorm schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:46:
Voor zo'n veranda ga je eerder last hebben van de windbelasting als zuigende werking op het dak, dan van het gewicht van de constructie als geheel. Ik ben er alweer een tijdje uit, maar wellicht dat @Ernemmer hier nog iets over kan zeggen ;)
Klopt, maar een veranda met zonnepanelen en ballast waait niet zomaar weg. Ook is de zuigende werking er alleen bij een gesloten gebouw, omdat er onderdruk ontstaat. Dat is bij een halfopen veranda niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nrdnmg
Toch nog even terugkomend. Ben ook terecht gekomen bij schroefpalen.
Kent iemand van jullie dit concept?
https://stopdigging.nl/vi...in-verschillende-lengtes/

Ik heb een offerte voor 4 schroefpalen 160 cm lang.
Volgens de specificaties kunnen ze 35 kn aan draagkracht hebben, 21,5 kn aan trekkracht en 8,5 kn aan horizontale kracht. Maar dat lijkt me ook afhankelijk van de soort bodem.

Wat is jullie mening in vergelijking met poeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Ligt zeker aan de bodem. Als dat alsnog allemaal (rivier)klei is zal dat niets uitmaken, 160cm diep is ook niks. Ze zullen een beetje trekkracht kunnen opnemen en kleef hebben, maar een goede bpoer die weer aangevuld is heeft dat ook. 4 stuks zullen de wereld van verschil niet maken.

Overigens weet ik niet hoe duur de offerte is, maar met een handboor in de klei heb je binnen een paar minuten zelf een gat geboord van 1,60 diep die je vul kunt storten met wat wapening erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:15
Ernemmer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Klopt, maar een veranda met zonnepanelen en ballast waait niet zomaar weg. Ook is de zuigende werking er alleen bij een gesloten gebouw, omdat er onderdruk ontstaat. Dat is bij een halfopen veranda niet het geval.
Dat is niet helemaal waar. Er zal alleen in mindere mate zuigende werking zijn. Maar die is er niet 'niet'.

Tuurlijk zet je het geheel op poeren. De belasting komt ook uit de kolommen naar onder. Een funderingsstrook zal in die zin weinig toegevoegde waarde hebben.
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:03:
Een grondonderzoek lijkt me ietwat overdreven voor een simpele constructie als deze. En heipalen ook. Zeker als je de kosten tegen elkaar afzet. De verbinding tussen de kolommen en poeren nastelbaar maken, lijkt mij de beste optie. Dan kun je altijd nog wat corrigeren als er over een aantal jaren een verzakking ontstaan is (even theoretisch: zakkingen zijn nooit afwezig, enkel vaak dusdanig klein dat ze niet opvallen).

En even boerenverstand..
Uitgaande van 4 poeren van rond 600 en 800 hoog --> +/- 0,9 m³ beton.
Uitgaande van 4 poeren van rond 800 en 800 hoog --> +/- 1,6 m³ beton.

Als je wat extra zekerheid wilt.. 0,7 m³ beton kost geen drol en de aannemer is toch al bezig met de poeren....

[ Voor 26% gewijzigd door Krijnemans op 13-08-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman

digiman

reboot...

nrdnmg schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:47:
Toch nog even terugkomend. Ben ook terecht gekomen bij schroefpalen.
Kent iemand van jullie dit concept?
https://stopdigging.nl/vi...in-verschillende-lengtes/

Ik heb een offerte voor 4 schroefpalen 160 cm lang.
Volgens de specificaties kunnen ze 35 kn aan draagkracht hebben, 21,5 kn aan trekkracht en 8,5 kn aan horizontale kracht. Maar dat lijkt me ook afhankelijk van de soort bodem.

Wat is jullie mening in vergelijking met poeren?
Ik weet niet wat het kostenverschil is, maar ik vind het overkill. Het is maar een veranda hè, die geeft geen belasting van 14 ton. Ik zou het persoonlijk bij betonpoeren houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, wat is de bedoeling met de vloer? Ook beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:03:
Sondeertruck plus aanvoer van heistelling kost al meer dan die hele veranda. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-05 02:31
En zo pal naast de woning wil je toch trillingsarm of -vrij. Mooie stalen groutinjectiepaaltjes erin of raketpaaljes. Trek de knip maar vast.
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je de poeren groter maakt dat je ook gewicht toevoegd aan het geheel. Voordeel qua opwaaien, nadeel qua verzakking....

[ Voor 0% gewijzigd door BrujeriA op 13-08-2019 19:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Even los van alle mogelijke oplossingen. Even voor je eigen gevoel..

Ga eens in de straat of omliggende straat loeren of andere mensen een veranda hebben (of via google maps). Ga bij ze langs, vraag hoe lang het al staat, of er problemen naar boven zijn gekomen (bijvoorbeeld zakkingen) en vooral: hoe ze het gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Als het licht genoeg is, kan je met een dommekracht de boel wel omhoog hevelen, grond verbeteren en weer stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Señor Sjon schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:12:
Als het licht genoeg is, kan je met een dommekracht de boel wel omhoog hevelen, grond verbeteren en weer stellen.
Ik denk dat ik dan eerder draadeinden mee zou instorten met twee moeren.. Dan kun je met de dommekracht een beetje hevelen de drukspanning van de moer afhalen.. en dan de moeren omhoog draaien. En dit dan stapsgewijs doen, totdat de gewenste correctie is uitgevoerd. Lijkt me wat makkelijker als wederom grondwerk verrichten. Hoe wil je de grond onder de poeren anders goed verdichten?

Hoe dan ook.. ik zou met dit type ondergrond en laag gewicht van de veranda altijd voor een nastelbaar systeem kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 14-08-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Sondeertruck plus aanvoer van heistelling kost al meer dan die hele veranda. ;)
Zeker, maar vergeet niet dat er plekken in Nederland zijn waar houten tuinhuisjes van de Gamma op 9 meter palen staan omdat ze anders langzaam richting China afdwalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Krijnemans schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat ik dan eerder draadeinden mee zou instorten met twee moeren.. Dan kun je met de dommekracht een beetje hevelen de drukspanning van de moer afhalen.. en dan de moeren omhoog draaien. En dit dan stapsgewijs doen, totdat de gewenste correctie is uitgevoerd. Lijkt me wat makkelijker als wederom grondwerk verrichten. Hoe wil je de grond onder de poeren anders goed verdichten?

Hoe dan ook.. ik zou met dit type ondergrond en laag gewicht van de veranda altijd voor een nastelbaar systeem kiezen.
Ik ging ervan uit dat op een gegeven moment de stelmogelijkheden uitgeput zijn. O-) Tenzij je op veen zit, praat je wel over zomaar 30-40 jaar.
jadjong schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:32:
[...]

Zeker, maar vergeet niet dat er plekken in Nederland zijn waar houten tuinhuisjes van de Gamma op 9 meter palen staan omdat ze anders langzaam richting China afdwalen.
Nee, dat komt omdat ze in een project meegenomen zijn. Geen constructeur wil instaan voor slappe grond en geen aannemer wil na 9 jaar een straatje bergingen ophijsen. Dus dan gaan we in overkill mode en worden er palen onder geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
Wij hebben achter ons huis ook "vette grond". Onze overkapping van 3,5x3,2 staat op 4 kant en klare poeren. Ik heb hieromheen nog turbobeton gegoten. Ook kun je de poer op een stoeptegel zetten om de druk wat te verdelen. Als je hier dan beton omheen stort, dan gaat het zo goed als nergens meer naar toe.

De wijzen komen uit het Oosten!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Mijn advies zou zijn er een contructeur naar te laten kijken, desnoods met een sondering erbij om te zien wat voor paallengtes je nodig hebt.

Het kost je een paar honderd euro en kan je eventueel nog geld besparen ook wanneer je met veel minder toe hoeft dan jullie zelf schatten.

Wat anderen gedaan hebben bij hun schuur zegt weinig. Andere bodem, andere windzone ect.

Leica MM + Sony A9

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:38
Persoonlijk zou ik altijd een constructieberekening laten maken. Als het fout gaat scheelt het je zoveel gezeik achteraf.

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb dit jaar nog een leuke bedrijfshal getekend en daar moesten iets van 1500 palen onder.
De grond was daar erg slecht :)
https://www.linkedin.com/...-6560430933894275072-ZbzM

Voor dit project zou je een handsondering kunnen laten maken, dan weet je iets meer over de ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
RobertJRB schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:37:
Mijn advies zou zijn er een contructeur naar te laten kijken, desnoods met een sondering erbij om te zien wat voor paallengtes je nodig hebt.

Het kost je een paar honderd euro en kan je eventueel nog geld besparen ook wanneer je met veel minder toe hoeft dan jullie zelf schatten.

Wat anderen gedaan hebben bij hun schuur zegt weinig. Andere bodem, andere windzone ect.
Een veranda iets verder op in de straat geeft wel een goede inschatting over hoe de grond gesteld is. Dit is natuurlijk geen garantie. De windzone is daar gewoon hetzelfde hoor ;)
Milo85 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:03:
Persoonlijk zou ik altijd een constructieberekening laten maken. Als het fout gaat scheelt het je zoveel gezeik achteraf.
Ernemmer schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:22:
Ik heb dit jaar nog een leuke bedrijfshal getekend en daar moesten iets van 1500 palen onder.
De grond was daar erg slecht :)
https://www.linkedin.com/...-6560430933894275072-ZbzM

Voor dit project zou je een handsondering kunnen laten maken, dan weet je iets meer over de ondergrond.
Constructieberekening is ook ietwat overdreven. Je kunt inderdaad wel een handsondering laten maken. Relatief goedkoop en geeft een goede inschatting. Het gewicht van een veranda kun je wel ongeveer zelf bepalen.. Niet al te lastig. Dan weet je snel genoeg of de grond genoeg draagkracht heeft. Een constructeur doet niet meer dan dat (voor deze simpele situaties). De veranda zelf is waarschijnlijk een standaard die al 2000x is neergezet. Dit zal een bewezen systeem zijn. @nrdnmg Of is de veranda een uniek ontwerp?
Pagina: 1