Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
Hallo Tweakers,

Graag doe ik een beroep op jullie voor het kiezen van een nieuwe camera. Ik weet dat dit soort topics vaak té makkelijk en zonder (genoeg) eigen vooronderzoek worden aangemaakt, en kan mij dan ook voorstellen dat jullie denken ‘weer zo’n vraag’. Desondanks is alle hulp mooi meegenomen, want ik vind het nog best een lastige beslissing…

Uitgangspunt:
Ik fotografeer al enkel decennia, en heb ik de loop der jaren een Canon 400D, een Canon 60D en een Canon 6D versleten. Niet helemaal letterlijk gelukkig want zelfs de 400D leidt nog altijd een goed tweede leven (werkelijk onverwoestbaar zo lijkt het) en de 6D is mijn huidige camera, die ook nog perfect is en qua feature-set of kwaliteit van beeld zeker niet tekort schiet. Lenzen die ik gebruik zijn de 50mm 1.8, 85mm 1.8, 17-40 4.0 L en 70-40 4.0 IS L.

Fotohobby:
Mijn fotografiehobby begon ooit en bestond vooral uit concertfotografie. Langzaam maar zeker is die hobby een beetje opgedroogd, en nu fotografeer ik eigenlijk relatief weinig. Maar ik ben nog altijd zeer gecharmeerd van de kwaliteit van camera en lenzen en sleep ze dus wel gewoon mee naar elk weekendje weg, vakantie, etc. Die weekends en vakanties bestaan inmiddels grotendeels uit outdoor-trips in de bergen of rotsklimweekendjes.

Dilemma:
De 6D is één van de lichtste full-frame SLR’s, maar nog altijd een behoorlijke kluif om mee te nemen. Daar komt het gewicht van kwaliteitsglas nog bovenop. Nu vind ik het geen probleem om een beetje te sjouwen, maar bij alpine-trips en beklimmingen merk ik dat – zeker als het niveau wat hoger wordt – dit wel meer gaat spelen. Het gewicht/volume zelf is dan niet eens perse de bottleneck, maar het lastige is ook dat je in een touw-groep op een gletscher niet zo snel de boel ‘stil zet’ om even je camera te pakken. Dat zorgt ervoor dat foto’s wat minder spontaan worden, want vooral gemaakt worden op de pauze-plekken of tijdens technische stops (als mensen wisselen van jas, etc. en we toch al even stil staan). Een alternatief is een clip waarmee de camera bijv aan riem of rugzak-hengsel (voorkant) wordt gehangen, maar ik ervaar dat als oncomfortabel en toch nog best zwaar door het soort plek waar ‘ie hangt. Ook harnassen e.d. lijkt me dan ook geen uitkomst. Komt bij dat je met klimmen het liefst ‘dicht op de rots’ wil kunnen zitten als dat nodig is.

Nieuwe camera:
Ik heb vaak losjes met gedachte gespeeld om naar een lichtere compactere set te gaan. Voor de hand zou dan een systeemcamera of mirrorless liggen. Maar uiteindelijk zijn de kwalitatief echt goede camera’s erg duur icm mooie lenzen, en is het gewicht/volume verschil eigenlijk redelijk beperkt. Nu ga ik in oktober naar de himalaya en wil ik gewoon echt iets compacts mee. Omdat de compact categorie (de all-in-one camera’s) wel écht een stuk beter zijn geworden in de loop der jaren heb ik bedacht dat voor mij een hele mooie goede compact een goede aanvulling op de SLR-set kan zijn. Dan kan ik voor trips die te uitdagend zijn om veel zooi mee te sjouwen de compact mee, en voor andere zaken gewoon de SLR blijven gebruiken. Ik kijk daarbij nu naar enkele camera’s:
- Sony RX100 V
- Canon G5X II (komt komende weken in de winkel)

De Canon is gloednieuw (ligt een dezer dagen in de winkels) en spreekt mij vooral aan omdat ‘ie net wat meer zoom heeft en iets meer grip / gevoel van echt een camera in je hand hebben. Dat laatste wel ten koste van een paar mm volume natuurlijk. De RX100 daarentegen is een inmiddels bewezen kwalitatief topmodel binnen dit segment. Ik denk dat ik van beide niet ongelukkig ga worden, maar blijft een lastig keuze.

Er zijn natuurlijk nog een reeks camera’s van dit type, maar daar heb ik mij (nog) niet in verdiept. Voel je vrij me te tippen.

Wat ik belangrijk vindt:
  • Alles in één: dus geen wisselbare lenzen. Daar heb ik de SLR set al voor, als ik voor de compact ga wil ik ook echt geen gedoe meer.
  • Lenskwaliteit/lichtsterkte: Een zo goed mogelijke lens met minimaal een mooie groothoek, maar eigenlijk ook zoom tot 100+ mm. Daarmee vallen veel fixed-lens camera’s af. Moet in jaszak passen. Met zo goed mogelijk bedoel ik lichtsterk en kwalitatief scherp.
  • Bedienbaarheid met (dunne) handschoenen: Hoe beter bedienbaar met handschoenen hoe mooier. Dus als touchscreen nodig is voor een aantal initiele instellingen: prima. Maar als je bijv alleen maar kan focussen via touch etc. dan een no-go.
  • Budget: Max +/- 1000 euro.
Ook handig om te weten, voor mij onbelangrijk:
  • - Veel meer (dan 100mm) zoom is leuk maar niet noodzakelijk, dus de categorie ‘long travel zooms’ hou ik even buiten beschouwing, dan liever compacter. Tenzij het alsnog kan in een hele compacte behuizing, zoals de laatste RX100 series (tot 200mm) maar die vallen buiten het budget.
  • - Een zogenoemde ‘rugged’ uitvoering (waterdicht, stootvast, etc.) is absoluut niet noodzakelijk. Ik merk dat ik mijn camera nooit laat vallen en vind de concessies die je in dit geval moet doen te groot voor de beperkte voordelen. Bovendien fotografeer ik zelden in de regen of sneeuw.
  • - Alles wat met video te maken heeft: leuk als ‘nice to have’ maar voor mij op geen enkele manier doorslaggevend in de keuze.
Concrete vragen:
De camera’s waar ik nu naar kijk hebben een aanschafprijs van een kleine 1000 euro. Niet weinig, maar als ik uitga op reviews dan zouden ze ook wel heel veel moois bieden voor dat geld. Voor mij is de vraag misschien niet eens zozeer welke van bovenstaande twee beter is voor mijn doeleinde, maar vooral ook hoe ervaren jullie de overstap / “bij”-stap naar een all-in-one compact? In concrete vragen:
  • EVF ervaringen: Hoe ervaren SLR-gebruikers het weer “moeten” werken met een EVF? Is dat alleen ‘even wennen’ of blijft het gewoon een gemis om niet meer door het glas te kunnen kijken?
  • Touchscreens: zijn dit soort camera’s ook geheel te bedienen middels menu en is touch voor ‘erbij’, of ‘moet’ je tijdens normaal fotograferen via touchscreen werken? Ik zit vaak met handschoenen, dus hoe minder touch nodig is hoe beter…
  • Koude: eigenlijk alle camera’s van dit type geven aan te functioneren tussen 0 en 40 graden celsius. Ik zal soms onder nul gaan. Is dat meteen problematisch in jullie optiek, of werkt het nagenoeg altijd ook gewoon wel in de min. Dit even los van accu-problemen bij kou, daar ben ik mij van bewust. Een groot voordeel van een compact is overigens dat 'ie in een (dons)jaszak past, op lichaam gedragen kan worden en dus warmer blijft dan een SLR in een backpack.
  • Overige modellen / ideeen: zijn er nog hele voor de hand liggende camera’s die overeen komen met de genoemde Canon / Sony waar ik naar zou moeten kijken?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Denk dat dit mij wellicht verder kan helpen maar ook voor eventuele andere outdoor-fanaten een interessant topic kan vormen.

PS: Het kán natuurlijk ook zomaar zo zijn dat ik zo verslingerd raak aan het gemak van de compact dat ik de 6D set helemaal op ga geven. Ik ga daar vooralsnog niet vanuit. Wel hoop ik dat het aanschaffen van de compact voor mij weer de foto-hobby sowieso wat nieuw leven in blaast, in het kader van "vaker een camera bij je hebben".

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kan je helaas op de meeste punten weinig adviseren op het EVF punt na.
Ik kom zelf van een 5DII en ben naar Fuji gegaan, daarnaast gebruik ik mijn analoge EOS5 nog dus.
EVF was even wennen maar I love it, zo fijn om direct te zien wat je belichting doet. Na 1,5 jaar EVF voelde een OVF als en soort achteruitgang. Sure lekker groot en helder, geen refresh rate, maar het voelt voor mij alsof je soort van blind aan het schieten bent. Ik ben iig fan er van :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sapphire schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:51:
Ik kom zelf van een 5DII en ben naar Fuji gegaan, daarnaast gebruik ik mijn analoge EOS5 nog dus.
EVF was even wennen maar I love it, zo fijn om direct te zien wat je belichting doet. Na 1,5 jaar EVF voelde een OVF als en soort achteruitgang. Sure lekker groot en helder, geen refresh rate, maar het voelt voor mij alsof je soort van blind aan het schieten bent. Ik ben iig fan er van :)
Thanks! Ben je naar zo’n “fixed lens” fuji gegaan of naar een ILC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
sapphire schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:51:
Maar de EVF van een RX100 is niet echt te vergelijken met die van een Fuji systeemcamera lijkt me. Qua WYSIWYG uiteraard wel maar ze zijn volgens mij wel heel klein en meer voor de noodgevallen waarbij je het scherm niet meer kunt zien.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
klaaas schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Maar de EVF van een RX100 is niet echt te vergelijken met die van een Fuji systeemcamera lijkt me. Qua WYSIWYG uiteraard wel maar ze zijn volgens mij wel heel klein en meer voor de noodgevallen waarbij je het scherm niet meer kunt zien.
Denk je dat RX100-gebruikers (en gebruikers van soortgelijke camera's met kleine EVF's) in praktijk eigenlijk 90% van de tijd het normale schermpje gebruiken tijdens het fotograferen (de dus de camera net als een mobiele telefoon een stukje voor zich houden)? Dat lijkt me erg wennen, ben als SLR gebruiker helemaal gewend aan het tegen je oog houden van de camera, en daarmee ook wat extra stabiliteit / makkelijk stilhouden van de camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:16
Is de RX100 ook niet heel erg klein om met handschoenen te gebruiken?

De Panasonic LX100-ii is misschien ook nog interessant om naar te kijken. Wel wat groter dan de Sony, maar ook een grotere sensor en wat meer bedieningsgemak. Uiteindelijk heb ik zelf de Fuji X100F als kleinere camera gekocht, maar die is niet heel compact en een vast brandpunt moet je maar net liggen. EVF daarvan vind ik trouwens niet super, maar dankzij de hybride zoeker kun je ook switchen naar OVF (met eventueel ook nog EVF in de hoek voor focuspeaking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:50
Ik heb zelf aan A6000 en heb daarna nog een RX100 m4 gekocht omdat ik toch iets compacters wilde hebben en heb hier geen moment spijt van gehad. Je moet je uiteraard wel bedenken dat wanneer de situatie ongustiger wordt je meer hebt aan een SLR/iets met een grotere sensor. Maar ik ga er van uit dat je hier bewust van bent.

De RX100-V is wel echt top, voor mij viel die destijds buiten het budget. Hoewel een touchscreen handig is (Sony <=RX100-V heeft die dus niet) heb ik nooit het gevoel gehad dat ik dingen mis door het gebrek hieraan, al snap ik dat touch to focus wel heerlijk kan werken. Mocht je een touchscreen hebben dan kan je wellicht ook kijken naar de RX100-m6. Gezien de m7 biunnenkort uit komt kan de m6 wellicht in je budget vallen. Dan krijg je een touchscreen en een betere zoom. Je verliest dan wel weer je ingebouwde ND-filter!!!! (bij Sony werkt het touchscreen alleen om te focussen)

De EVF is wat klein, maar de kwaliteit is echt super. Hoewel ik meestal het gewone display gebruik, werk ik toch nog wel vaak met de EVF, zeker bij vel zonlicht. Het "gat" waardoor je kijkt is uiteraard een stuk kleiner dan je gewend bent, maar de camera is uiteraard ook een stuk kleiner!

Voor koude omstandigheden kan ik je niet helpen, maar kijk even op YouTube - TheCameraStoreTV. Daar zijn twee gasten uit Canada die vele RX100's hebben getest in Canada in de sneeuw. Daar lijkt het prima te werken.

De kwaliteit van de RX100 is echt super en de m5 is zelfs nog iets beter dan de m4 die ik heb. Ik kan die dus alleen maar aanbevelen. Vergeet niet de Sony-grip voor op de camera te kopen, die kost volgens mij EUR 10 bij bol.com. Dan geeft een veel veiliger gevoel bij het vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
hatsa schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:07:
Is de RX100 ook niet heel erg klein om met handschoenen te gebruiken?

De Panasonic LX100-ii is misschien ook nog interessant om naar te kijken. Wel wat groter dan de Sony, maar ook een grotere sensor en wat meer bedieningsgemak. Uiteindelijk heb ik zelf de Fuji X100F als kleinere camera gekocht, maar die is niet heel compact en een vast brandpunt moet je maar net liggen. EVF daarvan vind ik trouwens niet super, maar dankzij de hybride zoeker kun je ook switchen naar OVF (met eventueel ook nog EVF in de hoek voor focuspeaking.
Die Panasonic heb ik ook lichtjes bekeken. Erg fraai. Maar wel weer meteen ruim 2 cm dieper dan de Sony en Canon, en daarmee weer minder 'pocketable'. Ik heb al een camera die ik te vaak niet bij me heb (de SLR) dus wil graag een groot contrast daarmee. Elke cm die de camera groter wordt komt het weer dichter bij mijn andere set ;) .. Als ik groter ga zou ik ook kunnen kijken naar bijv de Canon G1x, weer een paar mm groter, en zo voorts.

Verder misschien een stomme vraag: maar hoe kan je bij een camera waarbij je niet door de lens kijkt toch switchen naar een optische view finder (OVF)? Of is dat er een die net over de camera heen kijkt, zoals vroeger bij analoge compacts?

EDIT: Nog eens nagekeken, maar er zit toch echt géén OVF op de Panasonic. Ik denk dat je je vergist met de term OVF en een EVF bedoelt? Met elke niet DSLR kan je fotograferen middels het display op de achterzijde, en bij luxere modellen ook middels een EVF. Een OVF (Optical View Finder) daarentegen betekent dat je direct door het glas kijkt, dat hebben alleen SLR's.

Wat betreft handschoenen: met alpine handschoenen (meestal leer) kan ik denk ik geen enkele compact meer echt bedienen vrees ik, dus die moeten dan toch even uit. Maar daar onder vaak nog 'liners' aan of bij warm weer softshell handschoenen waarmee ik wel prima camera's kan bedienen. Of dat met een compacte camera als de RX100 ook nog kan is inderdaad de vraag. Wat vaak wel werkt is handschoenen uit, camera settings instellen zoals gewenst voor bijvoorbeeld mooie landschapsfoto's, en dan daarna met handschoenen alleen nog aan-uit-zetten, foto's maken, zoomen, etc. Ik denk dat ik uiteindelijk maar gewoon even met verschillende handschoenen aan ook even ga testen in een winkel hoe dat bevalt.

In praktijk gaat mijn handschoenen-reeks van heel dun (waarmee ik alles kan bedienen behalve touchscreen) tot iets dikker (waarmee ik mijn SLR nog volledig kan bedienen maar een ultra-compact denk ik niet meer), tot nog dikker (alleen nog basale functies van een camera bedienen, zoals aan-uit zetten, zoomen, foto maken, en diafragma/sluitertijd etc., maar niet meer door menu's bladeren etc. En tot slot wanten. Daar kan ik denk ik niets meer mee :)

@darryl
Dank voor de tip. Ik zag al dat in augustus de RX100 VII uitkomt ja, dus de VI (en de rest) zal wellicht gaan zakken in prijs. Ook de Canon die ik op het oog heb komt deze maand uit. Ik ga eind september op reis dus heb nog even de tijd, en hou het allemaal even in de gaten. Wat mij opvalt is trouwens dat deze klasse camera's nu heel hard inzetten op 'vloggen' e.d. Schermpjes worden ineens 180 graden kantelbaar, microfoon-inputs worden toegevoegd, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 02-08-2019 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Naast de genoemde camera's en de door jouw geselecteerde G5x, zou je ook de (goedkopere) G7X III (https://www.dpreview.com/...non/compacts/canon_g7xiii) kunnen overwegen.

Mocht je voor Canon kiezen, neem dan effies contact op ;)

De Panasonic LX-100 dacht ik ook aan, of de TZ-100 of TZ-200.

Ik heb jaren met een Canon Ixus 210 gedaan omdat deze gewoon in mijn broekzak paste, cq. gewoon aan je schouderband van je rugzak kan hangen. Bij een rotstourtje is een camera los laten bungelen misschien beter voor een camera zoals de pricewatch: Olympus Tough TG-5 Zwart

Ook water en vorst bestendig. Ik denk zelf dat robuustheid en vooral gemak opwegen tegen het hebben van een kleinere sensor.

Zelf zou ik zeker nooit een DSLR meesleuren de bergen op in combinatie met een (heftige) tour. Mijn spullen moeten inclusief eten en drinken in de 32 liter Berghaus rugzak. Past het er niet in, dan gaat het niet mee. Ik weet dat ik wat rigoreus ben, maar ben dan ook niet zo'n doorsnee NKBV-er met zo'n 75+20 liter rugzak in de bergen ;)

Wat betreft het opgeven van je 6D: sinds ik de Powershot G7X (de oudste versie) heb, raak ik mijn DSLR zelden meer aan, echt zelden. Wanneer ik naar de nieuwe telefoons kijk, zoals de Huawei P30 pro, dan vermoed ik dat het ook niet meer lang duurt en dat ik zo'n (vergelijkbaar) toestel ga kopen en de powershot ook aan de wilgen ga hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door PageFault op 02-08-2019 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
Herkenbare situatie die je schetst. Ik heb ook een 6D en doe ook aan bergwandelen en rotsklimmen. Ik heb een tijdje geleden een Sony RX100m3 er naast gekocht en dat bevalt goed. Ik heb hem vooral gekozen om zijn formaat en de kwaliteit. Deze kan in een hard case aan mijn klimgordel en doet in de meeste omstandigheden niet onder voor de 6D. Uiteraard heb je een iets krapper bereik maar ik heb niet het idee dat ik heel vaak tele of wide angle mis. EVF gebruik ik niet echt vaak, soms als het licht heel fel is. Het is wel zo dat ik tijdens minder intense bergwandelingen wel nog naar de 6D grijp. Dat schiet toch fijner.

[ Voor 3% gewijzigd door Lone op 02-08-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@PageFault Thanks voor je reactie. Die G7X III zag ik ook ja. Maar prijsverschil is klein, en lens G5x is net wat aantrekkelijker. Meeste meerwaarde van G7X III zit toch vooral in vlog-opties e.d. Als ik voor een Canon ga stuur ik je wel even een DM!

Die 'rugged' camera's heb ik al eens in gedoken, maar zijn qua kwaliteit toch wel een flinke slag onder de G5x, etc. Ik laat mijn camera niet snel vallen en even in jaszak doen is een kleine moeite, dus robuuste heb ik niet per se nodig. Fotografeer ook niet echt in hele extreme omstandigheden, voor mij staat veiligheid voorop dus als ik fotografeer heb ik kennelijk al genoeg comfort om een hand vrij te hebben. Groot voordeel is de waterdichtheid, maar bij regen/sneeuw zal ik niet veel foto's maken en onderwater + watersport doe ik niet.

Ik ben begonnen als zo'n NKBV-er met een veel te grote tas ja. Maar langzaam aan probeer ik steeds lichter op pad te gaan. Heb nu een 45+10 tas en zorg ervoor dat die +10 nooit gebruikt hoeft te worden. Die tas zit eigenlijk alleen echt vol als ik al mijn alpiene/klim gear ook mee heb. SLR past er dan nog wel in, maar zoals gezegd onhandig om tas af te moeten doen en openen op een graat of gletscher om hem steeds te pakken, en met lens te zwaar voor continu aan een tas/riem-clip.

Wat betreft DSLR: moet maar kijken of die 6D dan in bezit blijft.. Nu nog super blij mee, maar als 'ie stof gaat vangen is het ook maar zonde. De inruil of verkoopwaarde is niet zo groot, maar icm lenzen uiteindellijk toch wel weer een berg geld.

@LoneThanks. Hardcase is wel een goede meeroptie bij klimmen inderdaad, goede tip. Bereik van de lens is inderdaad krapper, maar bij een DSLR neem ik ook zelden al mijn lenzen mee de bergen in, dus vaak is het dan ook al krap (bijv alleen een 17-40 4.0). De laatste twee RX100's hebben overigens een 24-200 lens, dat is wel echt een knap stukje techniek in zo'n compacte behuizing! Wel ten koste van een volledige stop lichtsterkte en opties voor bokeh dus, maar het moet ergens vandaan komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Ik heb zowel de LX100 als de RX100 V meerdere keren gebruikt op wintersport en geen last gehad van de kou, Enkel bediening is niet echt ideaal. Met een strap om je nek onder de jas werkte beter met mijn LX100 dan de Rx100 V in de jas zak.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:59

TMV

Ik heb afgelopen weekend een G5 X Mark II gekocht. Nog niet veel kans gehad er mee te spelen maar ik ben op zich positief verrast over hoe alles werkt en aanvoelt. Mocht je specifieke vragen hebben kan ik kijken of ik daar iets voor je over kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan een RX100 ten zeerste aanraden. Zou persoonlijk voor de mark 3 gaan. Voor bergsport zal je het bereik boven de 70 niet vaak missen denk ik, de extra lichtsterkte is dan erg prettig. De AG-R2 grip er bij nemen en je kunt hem uitstekend met een hand stevig vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
TMV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Ik heb afgelopen weekend een G5 X Mark II gekocht. Nog niet veel kans gehad er mee te spelen maar ik ben op zich positief verrast over hoe alles werkt en aanvoelt. Mocht je specifieke vragen hebben kan ik kijken of ik daar iets voor je over kan zeggen.
Ah, goed om te weten! Vooralsnog heb ik geen vragen die ik niet uit de (p)reviews kan halen, en omdat ik pas in oktober op reis ga (en tot die tijd prima mijn SLR kan gebruiken) heb ik geen haast, dus ik wacht even de echte diepgaande reviews (van dpreview, cameralabs, etc.) af. Een ding wat je misschien kan checken (want kan ik nergens echt terugvinden, vreemd genoeg): hoe werkt de panoramafunctie? Is dit op basis van een 'swipe' zoals je van telefoons gewend bent, of op basis van losse beelden waarbij steeds het laatste stukje van de foto in beeld blijft staan als 'hulp' om de volgende foto te positioneren (een beetje zoals de canon compacts van vroeger)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:59

TMV

Valorian schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Ah, goed om te weten! Vooralsnog heb ik geen vragen die ik niet uit de (p)reviews kan halen, en omdat ik pas in oktober op reis ga (en tot die tijd prima mijn SLR kan gebruiken) heb ik geen haast, dus ik wacht even de echte diepgaande reviews (van dpreview, cameralabs, etc.) af. Een ding wat je misschien kan checken (want kan ik nergens echt terugvinden, vreemd genoeg): hoe werkt de panoramafunctie? Is dit op basis van een 'swipe' zoals je van telefoons gewend bent, of op basis van losse beelden waarbij steeds het laatste stukje van de foto in beeld blijft staan als 'hulp' om de volgende foto te positioneren (een beetje zoals de canon compacts van vroeger)?
Dat kan ik vanavond wel even voor je nagaan, no problem :)

Edit:

@Valorian
Net even gecheckt en je kunt inderdaad zoals bij een telefoon gewoon met je camera in de gewenste richting bewegen met de sluiter ingedrukt. Dit kan in alle 4 richtingen.

[ Voor 9% gewijzigd door TMV op 12-08-2019 21:18 ]

Pagina: 1