Toon posts:

Coax aansluiten op DAB+-receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• viabrevis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-08-2019
Omdat ik hoorde dat FM-radio op termijn gaat verdwijnen heb ik een dab+-receiver gekocht (Yamaha R-S202D) in de veronderstelling dat ik behalve DAB+ ook gewoon FM kan blijven beluisteren. Dat laatste kan ook wel, maar alleen via het bekende draadje waarmee je het DAB+-signaal ontvangt. Het FM-signaal is heel slecht. Omdat het aantal zenders op DAB+ zeer beperkt is (ik wil bijv. graag buitenlandse zenders luisteren) zoek ik naar een mogelijkheid om de coax-kavel met m'n receiver te verbinden. Kan iemand me wijzer maken?

Alle reacties

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:35

sjaool

Every life should have 9 cats

Het is echt een antwoord op je vraag maar waarom niet gewoon streamen? De kwaliteit is vaak prima tot erg goed en het aanbod is verschrikkelijk groot.

Ik zie dat de receiver geen ethernet heeft maar streamen vanaf je smartphone met bijvoorbeeld TuneIn is ook een optie.

[Voor 32% gewijzigd door sjaool op 01-08-2019 13:11]

"When you grow up your heart dies"

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie nergens een duidelijk plaatje, maar die antenne-aansluiting lijkt me voor een F-connector. Daar zijn wel verloopstekkertjes voor.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Handleiding: https://nl.yamaha.com/fil...S202D_om_G_DeSvItNlRu.pdf
NL vanaf pagina 110, even doorscrollen.

Is zo te zien gewoon een normale coax aansluiting, maar F zou ook kunnen. Maakt in principe niks uit; je zou gewoon een plug kunnen kopen en er dan een lange draad (gewoon enkele speakerdraad oid) aan kunnen hangen. Maak je je eigen antenne. Is voor een paar centen te proberen :)

Having said that: een digitale streamingoptie is veel en veel makkelijker. Doet het namelijk altijd, kwaliteit is ongeveer gelijk aan DAB en dan heb je 40k zenders. You pick ;)

Weet iet of je hem nog terug kunt brengen, maar zo ja zou ik hem omruilen voor iets met streaming. Zo nee: koop een simpel los streamertje dat internetradio ondersteunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:01:
Is zo te zien gewoon een normale coax aansluiting, maar F zou ook kunnen.
Ik gok dat Google Images vooral US modellen laat zien, die hebben een andere connector. De NL handleiding lijkt inderdaad een gewone coax te laten zien. De NL handleiding laat ook nog een AM antenne ingang zien, die laat Google Images ook veelal niet zien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle

The Eagle

Naja, regardless de aansluiting: alleen met een antenne (in de vorm van een draadje of anders) kun je beiden ontvangen met dit apparaat. Antenne lijkt nu te kort / klein voor goede ontvangst :)
De makkelijkste optie lijkt om gewoon een streaming device met internetradio te pakken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger kwam er TV en FM uit de muur van de kabelmaatschappij wil je hem daar op aansluiten? Of is dat ook al verdwenen? Er zitten wel wat radiostations op de satelliet (DVB-S) maar daar heb je een schotel en een TV voor nodig.

• The Eagle

The Eagle

FM komt bij Ziggo nog steeds uit de muur, zij het niet zo lamg meer. Maar dan heb je geen DAB meer want geisoleerde kabel.

• viabrevis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-08-2019
Ik heb Caiway en daar komt FM nog gewoon uit de coax-kabel. Kan ik bijvoorbeeld een simpele tuner met een gewone coax-antenneaansluiting aansluiten op een van de ingangen van de receiver?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 20:15
DAB+ werkt op TV-band VHF (174–230 MHz) en op deze frequentie de upload / download zit van de Ziggo modem. Derhalve kan er DAB+ over de kabel.

Verder is het DAB+ ontvangst in huis vaak beperkt.

• The Eagle

The Eagle

Als ik je goed lees kan het dus technisch prima, maar dus niet bij ziggo omdat die frequentie al dooe het kabelmodem gebruikt wordt. Correct? :)
viabrevis schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:56:
Ik heb Caiway en daar komt FM nog gewoon uit de coax-kabel. Kan ik bijvoorbeeld een simpele tuner met een gewone coax-antenneaansluiting aansluiten op een van de ingangen van de receiver?
Ja, kan prima. Als je zoiets wilt, haal voor weinig een goede tuner van MP af. PIoneer F449, F656 of F757 ofzo. Dan heb je serieus goed spul en kost misschien 5 tientjes.

[Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 10-08-2019 22:30]

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
viabrevis schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:56:
Maar dat kan dan toch ook met die Yamaha R-S202D? Heb je dat al geprobeerd?

• The Eagle

The Eagle

Verrek, volgens mij heb ik verkeerd gegeken en heeft het D model zowel een DAB als een FM tuner aan boord. Sluit het aan en probeer het? Alleen heb je dan dus geen DAB ontvangst want dat zit niet op de kabel.

• Staircase
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-03-2020
Voor zover nog nuttig.
Aansluiten op kabel en eveneens DAB ontvangst is mogelijk met een F-splitter en kun de bijgeleverde draadantenne daar op aansluiten. Je hebt eventueel een verloop nodig van de kabel naar een F-connector.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee