Verbouwen en verduurzamen jaren 30' woning.

Pagina: 1
Acties:

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Sinds kort hebben wij een jaren 30 woning gekocht (3 onder 1 kap).
We willen dit huis gaan moderniseren + verduurzamen. De zolder verdieping is door de oude bewoners al enigszins gedaan, waarbij ook de zolder geisoleerd is.
In de kruipruimte liggen isolatie parels en we zijn bezig met het overal HR++ glas te plaatsen.

De eerste verdieping gaan we als eerst moderniseren.
Hier gaan we de plafons vervangen, vloeren vernieuwen, elektra vernieuwen.
Boven de plafons zit nog riet, wat hier en daar zorgt voor scheuren maar ook gezien de brandveiligheid wil ik dit verwijderen.
Uiteindelijk wordt deze verdieping opnieuw gestuukt.

Mogelijk dat we ook de badkamer, die op dezelfde verdieping zit, meenemen in de verbouwing.

Enige vraagstuk dat nog openstaat is wat te doen met het verwarmen van de ruimtes?
Heb vrij veel gelezen maar kan nog niet tot een eenduidige conclusie komen.

Huidige situatie is er een oude CV installatie hangt van +/- 10 jaar oud, die waarschijnlijk zijn best tijd heeft gehad maar zal blijven totdat deze problemen geeft.
In alle ruimtes zijn (verouderde) radiatoren aanwezig.
Mogelijk belangrijk detail is dat er 16 zonnepanelen aanwezig zijn met de mogelijkheid om nog meer te plaatsen.

De keuzes zijn volgens ons;
- elektrisch (vloerverwarming)
voordeel: op termijn van het gas af?
nadeel: warmt langzaam op (voor voornamelijk slaap vertrekken) en verbruikt veel stroom.

- water vloerverwarming
voordeel: verwarmt relatief snel
nadeel: duurder in het leggen lees ik terug. maar gezien toch alles open is valt dit mogelijk wel mee?

- radiatoren laten zitten
voordeel: weinig investering
nadeel: niet toekomst bestendig? en juist nu het open is een mogelijkheid om te vernieuwen.
verwarmingsbuizen zijn prominent aanwezig
radiatoren zijn naar onze smaak niet mooi waardoor we ze evengoed zullen vervangen (wat ook weer kosten met zich meebrengt).

Wie heeft er een idee wat het best zou zijn om op dit moment neer te leggen met oog op de toekomst?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:15
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:33 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vloerverwarming inderdaad de beste en mooiste optie. (water)
Of als alternatief lage temperatuur radiatoren.

Please state the nature of the technical emergency

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 12:58

DarkKnight

Narf

Deleon78 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:34:
LT vloerverwarming, zeker niet elektrisch. Elektrisch is niet rendabel, zeker niet als je straks bv een warmtepomp gaat gebruiken.
Dit inderdaad.
Wij hebben gekozen om elektrische vloerverwarming in de badkamer te leggen bij de renovatie, en ik heb er eigenlijk al spijt van. Stroomverbruik staat niet in verhouding tot het comfort wat het oplevert.
Mocht ik opnieuw kunnen kiezen: LT Vloerverwarming, gewoon via water.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-01 19:10
LT vloerverwarming is het beste. Mega groot oppervlak dus je kan met erg lage temperaturen werken. Dat is toekomstbestendig icm een warmtepomp.

Je vloeren worden wel iets dikker, in mijn huis moet ik dan een stukje van de onderkant van de deuren afzagen.