Wel of geen warmtepomp onderhoudscontract?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237928

Topicstarter
Hi,

Tijdens de verbouwing van mijn woning ga ik een volledig elektrische lucht/water warmtepomp plaatsen. De gasaansluiting van mijn woning gaat verdwijnen.

Waar ik benieuwd naar ben, wat is jullie mening over het nemen van een onderhoudscontract?

Ik zie twee mogelijke contracten voor me:
- voor alleen onderhoud. Periodiek onderhoud.
- voor inzicht en monitoring van de warmtepomp. In de gaten houden of alles instellingen kloppen en ze efficient mogelijk staan ingesteld.

Zou 1 van deze 2 verstandig zijn? Zo ja, waarom?

Groet,

Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is je eigen gedachte, wat zijn de kosten, en ben je zelf technisch op dit gebied ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 20:00
Wat zijn de kosten van de verschillende contracten? En vind je de meerwaarde van contract type 2 t.o.v. type 1 het waard?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:56
Ik doe het zelf niet omdat je er altijd teveel voor betaald. Dan bel ik liever zelf de installateur als het weer onderhoudstijd is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
Inzicht en monitoring van je warmtepomp is een goed idee. Vaak kun je bij je warmtepomp een module kopen die verbinding maakt met internet om daar informatie op te slaan. Hierdoor kun je, over een langere periode, de prestaties van je warmtepomp controleren en waar nodig bijstellen.

Zeker als je deze informatie combineert met een extra sensoren zoals buitentemperatuur, windrichting, windsnelheid en zonlicht, etc kun je de instellingen van de warmtepomp na enige tijd (laten) optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 10:40
Geen ervaring mee.

Maar ik zou in ieder geval voor 1 jaar full contract nemen. alle data verzamelen en dat overstappen op wat goedkopere contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
@Anoniem: 1237928
1. gasketel, ik zou al heel snel daar een onderhouds-contract voor afsluiten.
(heb ik zelf niet, ben aardig handig om hem zelf te onderhouden, maar laat wel iemand eens in de paar jaar langs komen om het meng blok opnieuw te laten afstellen, en een check of ik alles wel goed doe.
dit is dus op een losse inhuur basis in plaats van contract.)
in gas ketels bouwt zich soms wat roet op, en soms zijn er ketels die krom trekken etc etc...
en als ze gas lekken, dan kunnen ze boem doen, en liggen je gevels bij de over buren in de voor tuin.
dus iemand die daar naar kijkt en er verstand van heeft, het is gewoon weg niet onverstandig. ;)

2. ik heb ook een warmtepomp.
daar moet ik met mijn model af en toe een filter vervangen, en even schoon maken.
dit is niet echt moeilijk te noemen.
en boem doen ze niet, het kan wel fout gaan maar dan is het geen boem.
het afstellen is in principe een klus die maar 1x hoeft.
(lol zo goed ben ik nu ook weer niet dus ik heb er wel een tijdje langer over gedaan.
maar zelf doen is vaak beter als generiek door een installateur.
jouw huis dus jij hebt er meer kennis van als een installateur kan hebben.)

3. het cv systeem zelf.
elk jaar het water checken of dat nog goed is gevuld.
en de radiatoren ontluchten.
check of expansie vat nog goed is.
ik vind dit allemaal zo simpel, dat kan ik zelf wel.
(veel systemen hebben tegenwoordig een auto ontluchter, en een max druk beveiliging.
dit is dus zo simpel geworden, dat kan een beetje klusser zelf wel bij houden.)

voordeel voor mij is wel:
ik heb warmtepomp + gasketel.
doet 1 van de 2 het niet, dan werk ik wel met de andere.
(de gasketel gaat nog vervangen worden door een extra warmtepomp. ;) )
deze keuze heb ik expres zo gemaakt, ik heb 1x een kapotte gasketel gehad en toen een week in de kou gezeten, dus ik wil 2 verwarmings-apparaten.
gewoon om een backup te kunnen hebben, en dan is snelheid van reparatie een stuk minder belangrijk.
je zou mischien een lucht/lucht warmtepomp als backup er bij doen.
aan alles zitten kosten, het is maar hoe je het wil regelen voor je zelf.

ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:19:
Wat is je eigen gedachte, wat zijn de kosten, en ben je zelf technisch op dit gebied ?
Ik ben zelf niet technisch, daarom ben ik benieuwd of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Ik bel om het jaar onze installateur of hij onze warmtepomp even naloopt, dat kost 100 euro. Als er dan iets is waarvan ik zelf niet kon bedenken dat het niet goed was dan ga ik er van uit dat hij dat ziet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 21:26
Eerste twee jaar zit 'ie volledig in de garantie dus dan zou ik geen onderhoudsconctact nemen.
Ik zit nu op die grens en ga voor de optie de @No Hands hierboven beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het scheelt dat een warmtepomp een flink simpeler systeem is dan een gasketel. Ik heb er geen contract voor, net zoals ik geen contract voor de warmptepomp in mijn koelkast heb.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:46:
Ik bel om het jaar onze installateur of hij onze warmtepomp even naloopt, dat kost 100 euro. Als er dan iets is waarvan ik zelf niet kon bedenken dat het niet goed was dan ga ik er van uit dat hij dat ziet.
Wat loopt hij dan na???
Anoniem: 1237928 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:14:
Hi,

Tijdens de verbouwing van mijn woning ga ik een volledig elektrische lucht/water warmtepomp plaatsen. De gasaansluiting van mijn woning gaat verdwijnen.

Waar ik benieuwd naar ben, wat is jullie mening over het nemen van een onderhoudscontract?

Ik zie twee mogelijke contracten voor me:
- voor alleen onderhoud. Periodiek onderhoud.
- voor inzicht en monitoring van de warmtepomp. In de gaten houden of alles instellingen kloppen en ze efficient mogelijk staan ingesteld.

Zou 1 van deze 2 verstandig zijn? Zo ja, waarom?

Groet,

Rogier
Inzicht en monitoring? Ik zie een installateur nog niet op het niveau dat hier bedreven word loggen met grafana en alles op alles zetten om de COP enkele tiende punt omhoog te krijgen....

IMHO is het enoge wat een installateur zou kunnen checken de koudemiddelvulling, maar dat is dan weer geen item om regulier te controleren bij kleine WP installaties, toch @Oxellaar @koevlaas2 ?

[ Voor 60% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-08-2019 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Wat loopt hij dan na???

[...]

IMHO is het enoge wat een installateur zou kunnen checken de koudemiddelvulling, maar dat is dan weer geen item om regulier te controleren bij kleine WP installaties, toch @Oxellaar @koevlaas2 ?
Het is wel degelijk verplicht om de vulling te controleren. Tenminste, bij R410a met een vulling van meer dan 2.39kg. Drukken en temperatuur meten.
En word ook gedaan door de koelmonteur bij ons tijdens onderhoud.
Dit zijn de basis dingen die je leert bij je F-gassen.
Het is ook de enige manier om een systeem op juiste werking te controleren.
De meting word vastgelegd en in het logboek gedaan.
Net zo normaal als rookgassen afstellen bij een cv ketel. Het is gewoon regulier onderhoud.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Ik loop niet achter hem aan als hij bezig is maar hij checkt de buitenunit en blaast die schoon, controleert het koelmiddel, en bij de binnenunit gaat de voorkant eraf en is hij altijd even bezig met een metertje en wat sleuteltjes.
Geen idee verder wat precies maar het apparaat werkt probleemloos :)
Ik zal volgend jaar eens achter hem aan lopen en hem vragen wat hij precies doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie feedback!

Ik heb een Nibe F2040, monoblock. @Erasmo , jij zegt dat het een stuk simpeler dan een gas ketel is. Hoezo dan? Ik heb het idee dat het een stuk ingewikkelder is, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Per twee jaar een koelmonteur laten komen die door Nibe voorgeschreven onderdelen controleert.

Bij Atlantic WP boilers is het controleren van de koelmiddellading maar eens per 5 jaar voorgeschreven.

Schoonmaken, optische controle van bedrading, isolatie ed. doe je zelf.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Een monobloc kan heel goed onder die 2.39kg grens vallen. Dus weer een punt minder. Dat kun je zo opzoeken voor je model. Maar het koelsysteem van een monobloc is ook in de fabriek gemaakt, en niet ter plekke gemaakt (wat tot meer fouten kan leiden naar mijn idee)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In het menu van de Nibe warmtepomp staan allerlei instellingen. Hier ga ik zelf liever niet mee aan de slag. Is dit iets waar een installateur ook verstand van zou (moeten) hebben en ook in de gaten houdt? Ook bij een onderhoudsbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:47
Anoniem: 1237928 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:23:
In het menu van de Nibe warmtepomp staan allerlei instellingen. Hier ga ik zelf liever niet mee aan de slag. Is dit iets waar een installateur ook verstand van zou (moeten) hebben en ook in de gaten houdt? Ook bij een onderhoudsbeurt?
Een onderhoudsmonteur is geen in bedrijfsteller, kans dat ie alle functies en parameters begrijpt is klein. Nibe heeft zelf een aantal technici in dienst die wel weten wat er gebeurd als je bv iets simpels als de graadminuten veranderd. Je kunt bij Nibe zelf een onderhoudscontract afsluiten, ze promoten het niet, maar als je er naar vraagt via je Nibe dealer dan kan het wel. Vraag is of je er de meerwaarde in ziet. Dit is en blijft een persoonlijke afweging. Zolang je drukken en temperaturen goed zijn / stabiel zou ik me geen zorgen maken
Pagina: 1