Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Logiica
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:24
Binnenkort betrekken wij een bestaande woning en daarvan willen wij het dak graag laten voorzien van zonnepanelen. Al vele topics heb ik gelezen om de ontvangen offerte te kunnen beoordelen. Naar mijn mening hebben wij een prima offerte ontvangen, maar ik merk ook dat er veel factoren meespelen om tot een conclusie te komen. Graag wil ik jullie vragen om onderstaande offerte te beoordelen?

Het gaat nu nog om een tweepersoonshuishouden, maar we willen zeker rekening houden met de toekomst.

Offerte:

Zonnepanelen installatie.

Na aanleiding van ons laatste gesprek gaan wij van onderstaande uitgangspunten uit:
  • Zo veel mogelijk panelen op het dakvlak.
  • I.v.m. geen tot weinig schaduwwerking string omvormer.
  • Mono zonnepanelen met een zwarte backsheet.
Gegevens dakvlak:
  • Orientatie: Zuid West (236 graden)
  • Hellingshoek: 39 graden
Toelichting:
Op uw dakvlak van de woning passen 15 zonnepanelen. Als we panelen toepassen van 310 Wp komen we uit op een totaal vermogen van 4650Wp. Dit is goed voor 4196kWh per jaar. (bij ideale weersomstandigheden)

De omvormer van de installatie word op een nader te bepalen positie geplaatst. Vanuit hier komt een voedingskabel naar de groepenkast. In de groepenkast word een aardlekautomaat gemonteerd voor het in beveiligen van de zonnepanelen installatie.

De onderconstructie waar de zonnepanelen op worden gemonteerd word geaard. De onderconstructie die wij toepassen is van het merk ESDEC. Type clickfit evo.

Vooraanzicht woning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bsQar1fxYhIfeGpE9iABAQkj/full.jpg

De panelen worden aan de voorzijde gelegd (zuid-west) gelegd in portrait opstelling: 5x3

Merk, type en garanties.

Zonnepaneel
Merk: Suntech
Type: STP 310 half cell
Vermogen: 310 WP
Garantie: 12 jaar product garantie
25 jaar opbrengst garantie

Omvormer
Omvormer: Goodwe 4200 DN-S
Garantie: 10 jaar

Onderconstuctie
Merk: Esdec
Type: Clickfit EVO
Garantie: 25 jaar

Aanbieding:
15 x Zonnepaneel Suntech full black STP 310Wp
1 x Omvormer Goodwe 4200 DN-S
1 x Werkschakelaar
1 x Onderconstructie t.b.v. monteren zonnepanelen
1x Benodigde elektrotechnische materialen
1 x Montage en inbedrijfstellen van bovengenoemde installatie
1 x Nazorg
1 x Aanmelden bij Netbeheerder

Totaal excl. btw: € 4.688,-
21 % btw: € 984,48

Totaal incl. btw: € 5.672,48

Met name ben ik benieuwd naar jullie volgende bevindingen:
  • Merk en type zonnepanelen (half cells)
  • Merk en type omvormer
  • Geleverde garanties
  • De prijs
Graag hoor ik ook of ik voldoende informatie heb aangeleverd, zodat jullie op afstand de offerte kunnen beoordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Logiica op 01-08-2019 08:42 ]

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
merk suntech was altijd redelijk goed maar ze hebben het zwaar gehad de afgelopen jaren. Ik heb meerdere suntechs in handen gehad, qualiteit was redelijk goed, klreur was altijd even een gokje, vooral bij de "full black", dat was wel een tikkeltje korreltje zout. Suntech zou ik beschouwen als een prima budget paneel.

Goodwe omvormers, niets mis mee. Zelf zou ik in dit geval gaan voor de 3600 dns, maar ik hou van aftoppen in de zomer. Een 4200 is wat lastiger omdat je dan eigenlijk altijd met 4 kwadraat moet gaan werken en en 20 ampère afzekeren. Kun je niet tegen aftoppen ga dan voor de 4200. NB: 14 is het absolute maximum aan panelen in 1 string voor dit merk panelen en veilig ben je tot en met 13 per string. Je mag een goodwe niet 100% scheef belasten en als je 14 platen aansluit in 1 string check je donders goed dat het aan de kust is ofzo waar het nooit zo hard vriest dat je op 600 volt uitkomt en gebruik je Y stekkers om de panelen parralel over de trackers te zetten. Dat ter zijde. Let dus even op dat er 5 draden uit het dak komen ( 2 strings et + en - en 1 aardkabel) en roep onmiddelijk moord en brand als je er 2, 3 of 4 ziet, want dan zijn ze de aarding vergeten of hebben ze het hele cabaret in 1 string gezet.

Fabrieksgarantie van Suntech is vergelijkbaar met alle panelenboeren dus daar geen zorgen om maken. Goodwe geeft 10 jaar garantie op de omvormer, ook niks mis mee. Esdec geeft ook fatsoenlijke garantie mits de installateur volgens de regels voldoende materiaal gebruikt heeft (als je zeurt kunnen ze je de berekening met de esdec software laten zien of ze voldoende haken hebben gebruikt).

Prijs: Je zit rond de euro de watt ex btw geinstalleerd. Dat is in de huidige markt gewoon goed. het kan allicht goedkoper maar vind maar eens iemand die er tijd voor heeft en het wil maken voor dat bedrag. Enige verzoek die ik heb is dat je foto's plaatst als het hangt.

Tot slot nog een tip: zonnepanelen zijn verslavend, dus je zou er ook voor kunnen kiezen 10 stuks 375 watt JA solar bifacial op zuid-west te hangen en net zo veel er bij op noord-oost, kan ook prima op een 4200 watt omvormer en daar ga je geen spijt van krijgen :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Logiica
zoals @Lardman al zegt. (weinig aan toe te voegen.)

beste kun je de ex BTW prijs delen door aantal Wp wat je krijgt.
dus: € 4.688 / 4650Wp = 1€/Wp.
dan kun je vergelijken zonder teveel appels en peren te hebben. ;)
dit zou nog wel lager kunnen, maar komt al leuk in de buurd wat het behoord te zijn.

de tip's neem een iets kleinere omvormer zodat je nog op 16A groep kunt blijven.
zal het vast nog beter maken.
dit is goed te doen, een 310Wp paneel levert als hij goed warm is maar 230W.
je topt dus alleen iets af in de lente.
(verder een persoonlijke keus.)

je hebt ook nog de jasolar half cell panelen, die komen even duur uit als de 310Wp's
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles
heb je toch nog 15x25Wp extra.
(dit kan nog steeds op een 16A omvormer)

maar ook die bifacial's die lardman zegt is een optie.
neem voldoende Wp, overproductie is veel minder erg als onder productie. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Logiica
@Lardman
@migjes

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Een kleinere omvormer zal dus ook afdoende zijn, met daarbij dus de mogelijkheid om af te toppen. Verder goed om te horen dat het een redelijk goed aanbod is wbt materiaal, garanties en prijs.

@Lardman
Ik zal met de installateur bespreken dat hij de panelen niet in één string gaat leggen, bedankt voor de tip. En wat betreft de foto's, ik zal het noteren. De planning voor nu is eind september/begin oktober.

• migjes
@Logiica
een kleinere omvormer het kan.
met 15x310Wp=4650 op een 16A (+/-3800W) is nog goed mogenlijk zonder te veel verlies.
dit is meer een persoonlijke keuze.
(sommige mensen vinden aftoppen zonde, dat is ook wel.
en een kleinere omvormer is maar een beetje goedkoper.
het hangt vaak meer af van: kun je makkelijk een grotere omvormer op hangen of word dat duur.
dus aantal meter kabel en wegwerkbaarheid is een aangever.)

1x7+1x8 op iets zo als een goodwe (of andere TL omvormer, zoals omnik/sma/hosola etc etc) dat is een oplossing.
hellaas niet perfect, maar zal leuk werken.

als je wel perfectie wil.
dan moet je kijken naar een stecagrid omvormer.
b.v.: https://www.steca.com/ind...1-MPPT-en#productdownload
die kunnen wel 15 panelen aan in 1 string.
dat kost meer, maar elke Wp zal elk jaar meer kWh geven.
dit is kosten/baten effectief, maar zal het hele project wel iets duurder maken. ;)
ook dit dus persoonlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-08-2019 10:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees er misschien over heen, maar heb je 1 of 3-fase in huis?

15 panelen (in 1 string) kan prima op een 3-fase omvormer en dan hou je nog een ingang over voor de uitbreiding op de andere kant.

Rekening houden met de toekomst betekent ook kijken naar de mogelijkheid van een EV, inductiekoken, wp boiler, L/L warmtepomp, L/W warmtepomp en een quooker in de keuken.
3-fase is dan wel handig.

Wat zijn de maten van je dak? (dakpan opmeten, dakraam? en dakpannen tellen)
Er is meer te krijgen dan 1670 x 992

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2019 17:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Logiica
@AUijtdehaag
Het wordt een 3-fase, toevallig net vanmiddag de aanvraag bij Enexis ingediend. De groepenkast wordt ook vervangen. Daarnaast komt inderdaad een 11KW inductiekookplaat, Quooker en dus nu ook de zonnepanelen.

Dus je zegt dat ik met een 3-fase omvormer de 15 panelen niet in meerdere stringen hoef te leggen en dat ik met die omvormer beter toekomstproof ben, mocht er later een uitbreiding plaatsvinden op noord-oost?

Binnenkort ontvang ik de sleutel en kan ik het dak opmeten. De installateur kan snel schakelen dus kan altijd nog wijzigingen met hem bespreken.

@Lardman @migjes @AUijtdehaag

Qua offerteprijs zit ik, mede door jullie input, naar mijn gevoel wel goed. Ik kan me voorstellen dat het altijd beter kan, maar dat dit vaak ook resulteert in een meerprijs. Mocht met de gegeven offerteprijs voor hetzelfde geld iets veel beters/slimmers te krijgen zijn, wil ik dat zeker meenemen in mijn besluit. Ook als ik met een relatief kleine wijziging beter ben voorbereid op de toekomst: denk aan uitbreiding zonnepanelen en/of warmtepomp.

Ik zal jullie tips en ideeën meenemen naar de installateur als hij terug is van vakantie. Bij de offerte heeft hij benoemd zeker open te staan voor andere merken. Zijn keuze voor de huidige opstelling/merken is op basis van eigen tevreden ervaring.

Bedankt voor jullie reacties, die worden zeer gewaardeerd. Mochten jullie nog aanvullingen hebben, hoor ik dat graag.

• AUijtdehaag
  • Niet online
"Technisch" is een 3-fase omvormer beter als je 3-fase hebt inderdaad. Wel een wat duurdere oplossing,
Je verdeelt de stroom ook nog over 3-fasen en "perst" niet alles over 1-fase. (dus AC spanning zal wat lager blijven)

En 15 panelen in 1 string voor zuid west. Noord oost kan er ook nog bij op de 2e mppt ingang.
Als je daar maar een paar panelen wil wegleggen, kan je kijken naar 96 cell panelen eventueel (panasonic hit kuro met 59 Vmpp)

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies nieuw project (en vink dan bij omvormer filter, de 1-fase omvormers uit)

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jrTbi15HgBTA3zGRBcZq5SVV/thumb.jpg
Ik heb deze ff gebruikt: https://www.solar-bouwmar...mono-ultra-black-duo.html
https://www.winkelman-zon...oducten/?q=sunny+tripower
Je kan gerust voor nu, een iets te grote omvormer nemen (met oog op uitbreiding)

Je krijgt dan al 2x 3-fase automaat voor omvormer en kookplaat (misschien nog 1 voor de EV)
Een dubbele kast dan maar? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lMQUIyHyleBzzUxhGCobs98j/thumb.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2019 22:04 ]

• migjes
@Logiica
oke 3fase, nieuwe info. ;)

jep zoals gezegd door @AUijtdehaag 3fase dan geen probleem om er 15 in 1 string te doen.
maar dan is een 3fase omvormer nog steeds een op het randje nodig.
dit kun je ook doen door 1fase omvormer op 1 van de 3 fase te hangen.

het leuke van 3 fase is wel.
dan kun je een redelijke 3fase omvormer pakken met 15 panelen.
en later nog op de 2de mpp nog een keer 15 panelen hangen.
en die hang je op het noord dak.
jep, zelfs noord kan het nog best leuk doen.
en nop hier heb je geen 2x zo zware omvormer voor nodig.
als je een 5kW omvormer neemd kunnen daar in deze opstelling gerust 30 panelen aan hangen. ;)
(de opbrengst met zuid noord gaat dan naar ongeveer 75% van alleen zuid.
zuid =100% noord =50% gemiddeld dus 75%
dus nog steeds aardig effectief.)

ben je wel lekker voorbereid op de toekomst.
kun je eerst de zuid panelen terug verdienen, en van die winst leg je noord lekker vol. 8)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nu de juiste afmetingen van het dak nog.
Hoeveel pannen is de hoogte? (meestal, maar niet altijd x 32 cm)
Hoeveel pannen is de breedte? (meestal x 30 cm) (1pan = 2 golfjes)

Plaatje is te wazig om iets op te kunnen zien.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:59
@Logiica ben je uiteindelijk voor de Suntech panelen gegaan? Hoe bevallen deze? Kan vrij weinig vinden op internet over deze panelen. En wat ik vind is voornamelijk negatief.

Heb gisteren een offerte gekregen met vergelijkbare materialen:

Pannelen: 12 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Omvormer: Goodwe 3600D-NS
Onderstel: EVO

Totaal watt piek: 3.720 Wp
Kosten excl. btw: €3433
Ex btw prijs per Wp: €0.92

Qua offerte is dit wel een van de goedkopere, maar vraag mij af of goedkoop niet duurkoop is.

• Logiica
@Ruben0s De panelen liggen er net sinds vorige week op en heb helaas nog geen tijd gehad om me te verdiepen in prestaties oid. Hier kan ik dan ook niets over zeggen helaas.

Wat lees je zoal aan negatieve ervaringen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ruben0s schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:44:
@Logiica ben je uiteindelijk voor de Suntech panelen gegaan? Hoe bevallen deze? Kan vrij weinig vinden op internet over deze panelen. En wat ik vind is voornamelijk negatief.

Heb gisteren een offerte gekregen met vergelijkbare materialen:

Pannelen: 12 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Omvormer: Goodwe 3600D-NS
Onderstel: EVO

Totaal watt piek: 3.720 Wp
Kosten excl. btw: €3433
Ex btw prijs per Wp: €0.92

Qua offerte is dit wel een van de goedkopere, maar vraag mij af of goedkoop niet duurkoop is.
Als mijn berekeningen kloppen zit je bij deze set op hetzelfde, incl de installatie

Pagina: 1