Waarom heeft mijn huis 3 fasen aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Mss domme vraag,

Ik woon een eengezinswoning uit 1959. Ik woon er 3 jaar en kwam het eerste jaar erachter dat ik 3 fasen aansluiting heb. Nu ivm nieuwe elektrische paal die in mijn tuin komt ideaal :). Echter blijkt hij nergens op aangesloten te zijn. De installateur kwam kijken vandaag en zag dat ik wel een 3 fasen aardlek heb maar niks eraan?

Waarom heb ik dan die aansluiting? Normaal moet je die toch aanvragen? Hij kan perfect gebruikt worden dus verder top natuurlijk, maar vroeg het mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:11

TheVMaster

Moderator WOS
Misschien heeft er ooit iemand gewoond die die drie fasen nodig had, misschien wel i.v.m. een laadpaal en dat hij die laadpaal heeft meegenomen...en dus die aansluiting weer ongedaan heeft gemaakt of laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:48
Hoe bedoel je, dat je een 3 fasen aansluiting hebt met niets eraan? Krijg je 3 fasen binnen van de netbeheerder (hoe weet je dit zeker)? Of heb je ergens een krachtstroomcontactdoos gevonden die niet is aangesloten ofzo?

De aanwezigheid van een 3-fasen aardlekschakelaar zegt heel erg weinig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
@TweakerVincent er zijn kant en klare 3/1F kasten te koop waar dus mogelijk een 3F+N hoofdschakelaar en/of 3F+N aardlekschakelaars in zitten.
Dit hoeft niet direct te betekenen dat je een 3F aansluiting in je woning hebt, kan ook alleen maar voorbereiding zijn.

Je kunt het wel zien op je (slimme) meter, daar hoort dan ook op te staan dat die 3F is.
Je kunt best wel al een 3F kabel onder je hoofdaansluiting hebben waarvan nu maar 1F in gebruik is.

Als je het aandurft schroef even je kast open en maak een foto en plaats die hier, of kijk evt even op mijnaansluiting.nl

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat staat er op je energierekening? Daarop kan je wel zien wat voor aansluiting je hebt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:44
JackSparrow schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:47:
Misschien heeft er ooit iemand gewoond die die drie fasen nodig had, misschien wel i.v.m. een laadpaal en dat hij die laadpaal heeft meegenomen...en dus die aansluiting weer ongedaan heeft gemaakt of laten maken.
In mijn ouderlijk huis hebben mijn ouders ook 3-fases. Ze gebruiken dit voor een zware zaagmachine die mijn vader in garage heeft. Ik kan niet anders herinneren dat we dit hadden. Dus zal eind jaren 80 geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:13

basvn

Breezand - NHN

Resistor schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 06:51:
Wat staat er op je energierekening? Daarop kan je wel zien wat voor aansluiting je hebt.
daar staat bij mij ook dat ik een 3fase heb. terwijl het echt 1 is.
tarief is tevens ook gewoon het zelfde (1x 25a vs 3x 25a)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Had ik ook ooit mijn huis was volledige 3 fase meterkast en 3 draden uit de meter alleen die waren achter op de meter plaat verbonden met 1 fase.

Het makkelijkste was je kan doen is kijken op je energie meter en zien of er een 3 fase icoon op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mLUGHW9qTXiDpED7jiYzpprz/full.jpg

Zo iets dus. Op oudere meter kan het symbool iets anders zijn maar altijd als een 3 ster.

Je kan ook even checken met de leverancier wat je heb. Er zijn wel gevallen bekeken dat je 3 fase heb maar voor 1 fase in de administratie staat. Dus checken van de meter weet je het zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door MeZZiN op 01-08-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Bob Popcorn

Plop!

Waarom? Met het oog op de toekomst! Ik denk dat diegene gewoon voorzien had dat er ooit een inductieplaat zou komen, of een laadpaal voor z'n auto.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Dank voor de posts!

Ik heb liander gebeld en ik heb 3x25a. Dus zeker 3 fasen.

Waarom is dus een van de redenen hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
TweakerVincent schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:59:
Dank voor de posts!

Zelfs die info wil wel eens verkeerd zijn.

"t/m 3x25A" is één capaciteitstarief, 1x25A, 1x35A en 1x40A valt daar ook onder.

Maar goed als je al een installateur over de vloer hebt gehad dan zal het wel kloppen. ;)

Waarom? Omdat iemand het ooit zo heeft aangevraagd. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:15
Sommige meterkasten zijn een 1/3 fasen kast. Deze kan zowel op 1 als op 3 fasen worden aangesloten. Dat had ik ook bijvoorbeeld. Dus dan is bijvoorbeeld de aardlek al geschikt voor 3 fasen, en is het dus gewoon een kwestie van je netbeheerder de meter laten vervangen en je hebt echt 3 fasen.

Als je een goede (hi-res) foto van je meterkast kan maken, kunnen wij wel even meekijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Travelan op 01-08-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:43
Bij nieuwbouw en vernieuwing van de hoofdaansluitingen elektra (dus inclusief nieuwe kabel, niet alleen bij vervanging van de meter) wordt vaak standaard 3x25A aangelegd. Dit ivm steeds meer en zwaardere elektrische apparaten in huis.

Dat er aan je 3-fasen aardlek niks zit aangesloten, kan omdat de vorige bewoner misschien een 3-fasen apparaat gebruikte (denk aan een elektrische kookplaat, een lasapparaat, keramiek-oven, professionele machines) en deze inclusief krachtstroom stopcontact en aansluitkabel heeft meegenomen naar de nieuwe woning.

Een andere mogelijkheid is dat de vorige bewoner een doe-het-zelver was die ergens een tweedehands groepenkast vandaan gehaald heeft waar al een 3F-ALS in zat, maar dat er geen 3F apparatuur in huis was en de zaak daarom niet is aangesloten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
TweakerVincent schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:59:
Dank voor de posts!

Waarom is dus een van de redenen hierboven
Zou wel checken of je meter ook zo is er zijn een hoopgevallen bekent waarbij de administatie niet matched met wat in je meterkast zit.

Het waarom omdat 3x25A de standaard nu is dus als je meterkast vernieuwd doe je dat eigenlijk gelijk 3 fase (al dan niet al voorbereiding of gelijk je 1 fase lijn naar 3 fase)

Bij ons was hij gek genoeg terug naar 1 fase gebracht er zat ooit een kookplaat in. Dat was wel vreemd. Maar goed weer terug naar 3 fase en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:53
Wij hadden ook 3-fasen ansluitingen in de schuur (zelfs nog de klassieke platte),Volgens mij was de aanvoer al een fase, nooit her-aangesloten op 3-fase, ondanks dat mijn vader lasser was. Later hebben we de draad van schuur naar huis gebruikt voor nieuwe/betere aarde In schuur. Die kreeg toen automaten kastje met aardlek in plaats van de klassieke driehoekige twee of drie stoppen kast.

Die aansluitingen waren min of meer standaard, want het was een straat vol kwekerijtjes.

[ Voor 28% gewijzigd door donaldk op 01-08-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
de meeste woningen hebben 3-fases tot aan de meter vanaf de straat liggen en ook al afgezekerd .. verschil is dat de meeste huisaansluitingen wel maar een 1-fase meterkast hebben en de 2 overige fases ongebruikt blijven. je zou al een nieuwe meterkast moeten aanvragen/laten plaatsen om daadwerkelijk die 3-fases te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In veel oude 1-fase installaties zijn 3-fase aardlekschakelaars toegepast. Dat zegt dus niks. Je moet naar je meter kijken...

In sommige installaties zijn inderdaad sporen te vinden van een verleden waar er wel een actieve 3-fase aansluiting was, ook al is dat nu niet meer. Misschien is er dan een keer gedowngrade omdat tarieven veranderde ofzo... dunno. Tegenwoordig is 1x35/40 net zo duur als 3x25.

Je kunt ook in de Open Data van de netbeheerder kijken wat je buren hebben. Per postcodegebied (geanonimiseerd tot minstens 10 aansluitingen) staat daar wat de meeste voorkomende aansluiting is en hoeveel procent van de aansluiting die meest voorkomende is. Daar kun je goed zien dat sommige oude 1930's wijken allemaal 3x25A hebben terwijl de '90s wijk er naast allemaal 1x35 heeft..
speed112 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:26:
de meeste woningen hebben 3-fases tot aan de meter vanaf de straat liggen en ook al afgezekerd .. verschil is dat de meeste huisaansluitingen wel maar een 1-fase meterkast hebben en de 2 overige fases ongebruikt blijven. je zou al een nieuwe meterkast moeten aanvragen/laten plaatsen om daadwerkelijk die 3-fases te kunnen gebruiken.
Wel 3-fase kabel tot in huis, maar niet 3-fase afgezekerd. Meestal gewoon twee lege zekeringhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:56:
In veel oude 1-fase installaties zijn 3-fase aardlekschakelaars toegepast. Dat zegt dus niks. Je moet naar je meter kijken...

In sommige installaties zijn inderdaad sporen te vinden van een verleden waar er wel een actieve 3-fase aansluiting was, ook al is dat nu niet meer. Misschien is er dan een keer gedowngrade omdat tarieven veranderde ofzo... dunno. Tegenwoordig is 1x35/40 net zo duur als 3x25.

Je kunt ook in de Open Data van de netbeheerder kijken wat je buren hebben. Per postcodegebied (geanonimiseerd tot minstens 10 aansluitingen) staat daar wat de meeste voorkomende aansluiting is en hoeveel procent van de aansluiting die meest voorkomende is. Daar kun je goed zien dat sommige oude 1930's wijken allemaal 3x25A hebben terwijl de '90s wijk er naast allemaal 1x35 heeft..

[...]

Wel 3-fase kabel tot in huis, maar niet 3-fase afgezekerd. Meestal gewoon twee lege zekeringhouders.
Ja??? dat is toch precies wat ik ook al zeg.... vooroorlogse woningen meestal nog niet, en na de 2e wereldoorlog zijn bijna alle woningen standaard connected van straatkast tot in woning met een 5x6 kwadraads voedingskabel... of ze deze hedendaags ook nog helemaal afzekeren geloof ik niet meer.
dit om te voorkomen dat ermee geknoeid werd en illegaal afgetapt werd.

ikzelf ben pas iets meer dan 40 jaar elektromonteur en overall allroundtechnicus... ik bedoel maar, met de vele jaren ervaring.. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 02-08-2019 09:21 . Reden: tekst buiten quote gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Resistor schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 06:51:
Klopt vaak niet wat daar staat. Bij Liander kun je het opzoeken op de site als dat je netbeheerder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:56:
Hier in de straat komen overal drie fasen binnen maar wordt er standaard maar een gebruikt.
Wel een automaatje het is van deze eeuw. Het zit nog verdeeld ook, niet ieder huis zit op dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bouwfraude schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Hier in de straat komen overal drie fasen binnen maar wordt er standaard maar een gebruikt.
Wel een automaatje het is van deze eeuw. Het zit nog verdeeld ook, niet ieder huis zit op dezelfde fase.
Dat laatste is gewoon logisch, hehe.

Verder; zonde dat dat allemaal enkelfase is gebouwd. Het is een tientje bij aanleg of 300+ euro achteraf...
Pagina: 1