Artikel komt niet overeen met de foto, non-conformiteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 23:39

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Enkele dagen geleden heb ik een terugslagklep besteld met daarbij volgende generieke omschrijving:
Terugslagklep met veer dia 50mm om te plakken

Hierbij staat er een foto van een terugslagklep van het merk CONE.
Er staat verder geen merk, SKU of EAN code vermeld op deze website.

Dat is de terugslagklep die ik momenteel ook heb. Ik heb enkel de binnenkant nodig (niet het verlijmen gedeelte) met de bedoeling deze dus 1 op 1 te vervangen.

Ik ontvang nu een terugslagklep van een ander merk met iets andere afmetingen. Deze is voor mij niet bruikbaar als 1 op 1 vervanging.

Ik kan uiteraard het artikel gewoon terugsturen (WKOA). In dat geval zijn de verzendkosten voor mijn rekening. Is er hier echter sprake van non-conformiteit doordat het artikel niet overeen komt met de foto? In dat geval kan ik argumenteren dat de webshop een fout heeft gemaakt en zijn de verzendkosten voor hun rekening.

Met andere woorden, mag je op basis van een foto bij een product aannames maken over wat je gaat ontvangen? Puur op basis van de omschrijving hebben ze me in feite geen verkeerd product toegestuurd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Ten nulde: Chinese elcheapo webshop of NL nette winkel?)

Ten eerste: recht hebben <> recht krijgen

Ten tweede: zie je duidelijk en expliciet een plaatje met het merk Cone en is een ander merk geleverd en is er obv de tekst geen reden te twijfelen dat je dat merk krijgt? Dan zou je idd er een mogen verwachten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat stond er in de tekst bij het product? Alleen een algemene beschrijving of ook merk/type vermeld?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

WhiteDog schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:45:
Is er hier echter sprake van non-conformiteit doordat het artikel niet overeen komt met de foto? In dat geval kan ik argumenteren dat de webshop een fout heeft gemaakt en zijn de verzendkosten voor hun rekening.

Met andere woorden, mag je op basis van een foto bij een product aannames maken over wat je gaat ontvangen? Puur op basis van de omschrijving hebben ze me in feite geen verkeerd product toegestuurd namelijk.
IANAL, ja mits ze geen duidelijke, niet te missen bericht plaatsen dat het een voorbeeld is welke kan verschillen van het uiteindelijk geleverde product (tip maak nu even wat screenshots van de pagina).
Let wel op dat je bij non-conformiteit wat andere eisen kunt stellen, c.q. kunt krijgen dan met WKOA, ook mogen ze simpelweg wat meer. Zoals zorgen dat het toch voldoet aan jouw eisen en het juiste leveren bijv, let wel op dat dit dan wel even kan duren.

edit: zoals @F_J_K al zegt, recht hebben en krijgen is een groot verschil.

"webwinkel behoudt het recht om geretourneerde goederen te weigeren ingeval van beschadiging of geopende verpakking."
Lol, hun recht is al anders dan het Nederlandse recht, (of in dit geval EU recht m.b.t. WKOA in België).

[ Voor 9% gewijzigd door True op 31-07-2019 22:56 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Het is een nette BE winkel en op de foto is duidelijk het merk te zien. Een screenshot had ik alvast opzij gezet. Op de productpagina staat niets meer dan de omschrijving (1 zinnetje) en de foto. Wou niet meteen linken naar de shop zelf. Ze kunnen natuurlijk wel op zijn minst even een correcte foto erbij plaatsen imho.

Recht hebben en recht krijgen is inderdaad een ander verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Ik zou gewoon de webshop bellen en melden dat je de verkeerder terugslagklep hebt ontvangen, aangezien het een ander merk betreft en andere afmetingen heeft. Wellicht is het een foutje? Dan grote kans dat ze zich excuseren en een nieuwe toesturen. Dat behoort dan kosteloos te zijn.

Mailtje sturen kan ook, dan heb je het zwat op wit staan. Mailtje n.a.v. het telefoongesprek sturen met daarin wat besproken en afgesproken is kan ook werken.

Vind het nogal een vroeg stadium om dingen als "recht hebben != recht krijgen" te zeggen. Ook webshops maken foutjes en die worden ook vaak genoeg prima opgelost :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:01:
Ik zou gewoon de webshop bellen en melden dat je de verkeerder terugslagklep hebt ontvangen, aangezien het een ander merk betreft en andere afmetingen heeft. Wellicht is het een foutje? Dan grote kans dat ze zich excuseren en een nieuwe toesturen. Dat behoort dan kosteloos te zijn.

Mailtje sturen kan ook, dan heb je het zwat op wit staan. Mailtje n.a.v. het telefoongesprek sturen met daarin wat besproken en afgesproken is kan ook werken.

Vind het nogal een vroeg stadium om dingen als "recht hebben != recht krijgen" te zeggen. Ook webshops maken foutjes en die worden ook vaak genoeg prima opgelost :)
Off-topic:
Ik heb eerdere ervaringen met de firma achter de shop. Dit is geen fout. Ze hebben nu gewoon dit onderdeel van een ander merk en "that's it". Het is een gesloten wereldje en aan onderdelen raken is steeds een hele opgave. Als je een winkel opbelt en vraagt om een onderdeel te bestellen dat maar 10 € kost krijg je het antwoord "daar hebben we het te druk voor". Het idee is dat je maar teruggaat naar degene die het gebouwd heeft (firma bestaat niet meer in mijn geval) en daar even 100 € voorrijdkosten aftikt :P Dat stukje van 10 € heb ik overigens via een webshop in Tsjechië moeten kopen, de 3 Belgische verdelers van het merk wouden het niet eens een keer meebestellen. Gelukkig komen er elk jaar shops bij maar sommige onderdelen heb ik nog nergens op internet kunnen vinden.

Het gaat me ook niet meteen om die 5 € die ik al dan niet terugkrijg maar ben wel benieuwd welke rechten ik aan een foto mag ontlenen. Technisch gezien hebben ze exact gestuurd wat de beschrijving zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aan de andere kant, een beetje onderzoeksplicht mag ook wel. Je doet aannames en had dit gewoon kunnen controleren door contact op te nemen.

Net als bij mogelijke prijsfouten. Heb je een specifiek type/formaat nodig, dan niet afgaan op een foto.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WhiteDog schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:45:
Enkele dagen geleden heb ik een terugslagklep besteld met daarbij volgende generieke omschrijving:
Terugslagklep met veer dia 50mm om te plakkenHierbij staat er een foto van een terugslagklep van het merk CONE. Er staat verder geen merk, SKU of EAN code vermeld op deze website.
Dat is de terugslagklep die ik momenteel ook heb. Ik heb enkel de binnenkant nodig (niet het verlijmen gedeelte) met de bedoeling deze dus 1 op 1 te vervangen.

Ik ontvang nu een terugslagklep van een ander merk met iets andere afmetingen. Deze is voor mij niet bruikbaar als 1 op 1 vervanging.

Ik kan uiteraard het artikel gewoon terugsturen (WKOA). In dat geval zijn de verzendkosten voor mijn rekening. Is er hier echter sprake van non-conformiteit doordat het artikel niet overeen komt met de foto? In dat geval kan ik argumenteren dat de webshop een fout heeft gemaakt en zijn de verzendkosten voor hun rekening. Met andere woorden, mag je op basis van een foto bij een product aannames maken over wat je gaat ontvangen? Puur op basis van de omschrijving hebben ze me in feite geen verkeerd product toegestuurd namelijk.
Verkeerd artikel geleverd, melden bij de shop en retour voor juiste. kosten voor verkoper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Je had ook van tevoren idd contact op kunnen nemen. Daarbij stellen dat je alleen die terugslagklep van de foto wil en dat ze anders niet aan jou verkopen. Nu is het achteraf geklets, die jij had kunnen voorkomen door een simpele vraag.

Zo zou ik het iig hebben gedaan, om dit gedoe te voorkomen, recht of geen recht. Als ik iets specifieks wil en de advertentie/productpagina laat twijfels over, dan vraag ik.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

WhiteDog schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Off-topic:
Ik heb eerdere ervaringen met de firma achter de shop. Dit is geen fout. Ze hebben nu gewoon dit onderdeel van een ander merk en "that's it". Het is een gesloten wereldje en aan onderdelen raken is steeds een hele opgave. Als je een winkel opbelt en vraagt om een onderdeel te bestellen dat maar 10 € kost krijg je het antwoord "daar hebben we het te druk voor". Het idee is dat je maar teruggaat naar degene die het gebouwd heeft (firma bestaat niet meer in mijn geval) en daar even 100 € voorrijdkosten aftikt :P Dat stukje van 10 € heb ik overigens via een webshop in Tsjechië moeten kopen, de 3 Belgische verdelers van het merk wouden het niet eens een keer meebestellen. Gelukkig komen er elk jaar shops bij maar sommige onderdelen heb ik nog nergens op internet kunnen vinden.

Het gaat me ook niet meteen om die 5 € die ik al dan niet terugkrijg maar ben wel benieuwd welke rechten ik aan een foto mag ontlenen. Technisch gezien hebben ze exact gestuurd wat de beschrijving zegt :)
Dat is wel info die handig was geweest in de OP. In dit geval zou ik het gewoon terugsturen en je verlies nemen, tenzij je er de tijd aan wilt besteden die het ongetwijfeld gaat kosten door de winkel's houding.

Ik woon overigens in Tsjechië. Mocht je nog eens moeite hebben met bestellen van klein spul, voel je vrij me een PM te sturen en wellicht kan ik het bestellen en doorsturen naar je ;)
gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:37:
Aan de andere kant, een beetje onderzoeksplicht mag ook wel. Je doet aannames en had dit gewoon kunnen controleren door contact op te nemen.

Net als bij mogelijke prijsfouten. Heb je een specifiek type/formaat nodig, dan niet afgaan op een foto.
Er van uit gaan dat je geleverd krijgt wat je op de foto ziet noem jij een aanname? Het is niet meer dan logisch dat je krijgt wat er op de foto staat. Zou een mooie boel worden. Diesel spijkerbroeken op de foto zetten, in de beschrijving zeggen dat het om een spijkerbroek gaat, en dan vervolgens een of ander goedkoop merk leveren. Zo werkt dat niet hoor, en dat heeft niets met onderzoekplicht te maken. Ik zou eerder zeggen dat de shop in kwestie een informatieplicht heeft; meld het wanneer de foto van het product en te leveren product van elkaar afwijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 01-08-2019 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ex Nunc schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:40:
Je had ook van tevoren idd contact op kunnen nemen. Daarbij stellen dat je alleen die terugslagklep van de foto wil en dat ze anders niet aan jou verkopen. Nu is het achteraf geklets, die jij had kunnen voorkomen door een simpele vraag.

Zo zou ik het iig hebben gedaan, om dit gedoe te voorkomen, recht of geen recht. Als ik iets specifieks wil en de advertentie/productpagina laat twijfels over, dan vraag ik.
Ik zie een foto van exact hetgene wat ik nodig heb. Ik heb dan toch geen reden om te twijfelen aan wat ik ga ontvangen? Het is op zijn minst misleidend. Men plaatst overigens vaak bewust geen merk of EAN code erbij omdat je dan makkelijk op internet op zoek kan gaan naar hetzelfde. Enkel bij mijn bestelling (na betalen) kan ik een artikelcode terugvinden die te herleiden is naar een leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WhiteDog schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:00:
Ik zie een foto van exact hetgene wat ik nodig heb. Ik heb dan toch geen reden om te twijfelen aan wat ik ga ontvangen?
Je hebt zeer specifieke eisen, maar vind het dus niet nodig om het te controleren? Het gaat er niet om of jij eraan hoeft te twijfelen, het gaat erom dat je ook zelf een onderzoeksplicht hebt en alleen een foto zonder specifieke typeindicatie is imo geen afdoende vooronderzoek.
Het is op zijn minst misleidend.
Nee. Want bij misleiding ga je van een negatieve intentie uit,
LankHoar schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:00:
Diesel spijkerbroeken op de foto zetten, in de beschrijving zeggen dat het om een spijkerbroek gaat, en dan vervolgens een of ander goedkoop merk leveren.
De TS heeft zeer specifieke eisen qua formaat en type, terwijl de foto van de spijkerbroek heel goed van een andere maat kan zijn dan wat de koper wil.

Het gaat gewoon om luiheid van de koper, die zelf echter geen verantwoordelijkheid wil nemen. Dat de shop het beter kan doen, betekent niet dat zomaar alles de schuld is van de shop.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ik zie een foto van exact hetgene wat ik nodig heb. Ik heb dan toch geen reden om te twijfelen aan wat ik ga ontvangen? Het is op zijn minst misleidend. Men plaatst overigens vaak bewust geen merk of EAN code erbij omdat je dan makkelijk op internet op zoek kan gaan naar hetzelfde. Enkel bij mijn bestelling (na betalen) kan ik een artikelcode terugvinden die te herleiden is naar een leverancier.
Dat zal dan specifiek bij deze shop zijn. dus kon je eigenlijk al van te voor nagaan dat je niet het artikel van de foto kreeg(tenminste dat het risico hoog was) Dan had je van te voor je wens kenbaar moeten maken, of navragen om specifiek dat artikel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

De TS heeft zeer specifieke eisen qua formaat en type, terwijl de foto van de spijkerbroek heel goed van een andere maat kan zijn dan wat de koper wil.

Het gaat gewoon om luiheid van de koper, die zelf echter geen verantwoordelijkheid wil nemen.
Wanneer er bij een item staat dat deze 50mm is, dan behoort deze 50mm te zijn, en niet "net ff anders". Wanneer je daar dan een foto bij ziet van een CONE terugslagklep, dan behoor je een CONE te krijgen, niet een ander merk. En dat heeft echt niets met verantwoordelijkheid of luiheid van de koper te maken.

Je gebruikt mijn vergelijking overigens mank; het gaat qua foto om het merk, niet de maat (een paar mm zie je op een foto heus niet).
Dat de shop het beter kan doen, betekent niet dat zomaar alles de schuld is van de shop.
Het is zeker de schuld van de shop dat deze een andere maat en merk levert dan geadverteerd. Het is dus niet alleen dat de shop het beter kan doen, maar ook dat deze het moet doen.

Nog een voorbeeld dan: wanneer je online boodschappen doet en je ziet een foto van Heineken met daaronder de tekst "6 blikken bier van 0,5L", bel jij dan de supermarkt op om te vragen of het echt om Heineken gaat, en echt om 0,5L? En is het dan ook jouw luiheid en verantwoordelijkheid wanneer je dat niet doet en de supermarkt je 6 blikken eigen merk stuurt van 0,33 of 0,4L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De site is gemakkelijk te vinden aan de hand van de OP. De foto laat geen enkele twijfel bestaan over wat er geleverd gaat worden. Waarom zou je dan in hemelsnaam moeten vragen of je daadwerkelijk dat product geleverd krijgt :? Wat heb je dan nog aan een productfoto, behalve dat ie een sfeerimpressie geeft? :/

* Thijsmans is with @WhiteDog

Dat gezegd hebbende, TS vraagt:
In dat geval kan ik argumenteren dat de webshop een fout heeft gemaakt en zijn de verzendkosten voor hun rekening.
Dat kun je sowieso beargumenteren en zou ik ook doen, vraag is hoe je omgaat met een eventueel afwijzend antwoord. Misschien toch maar verlijmen dan?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
Ex Nunc schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:40:

Aan de andere kant. Dan de ondernemer duidelijkheid geven. Door te melden dat zij verschilende merken/types hebben en er 1 uitkiezen. Mocht je een specifiek merk willen even contact op nemen.

Voor beide is wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

loki504 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:35:
Aan de andere kant. Dan de ondernemer duidelijkheid geven. Door te melden dat zij verschilende merken/types hebben en er 1 uitkiezen. Mocht je een specifiek merk willen even contact op nemen.

Tuurlijk, de winkelier kan en moet dit ook beter doen. Tekst bij plaatje dat foto de categorie weergeeft en niet een specifiek model/type, en dat voor specifieke eisen/verwachtingen er contact moet worden opgenomen zodat een offerte kan worden gedaan, of zoiets. Er is aan beide kanten verbetering mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[...]

Als ik de goede advertentie zit te bekijken, dan laat de advertentie wel heel wat vragen liggen. Er wordt namelijk nergens meer gerept over een merk, dat staat alleen op de foto. Dan gaan er bij mij al lampjes branden, maar misschien omdat ik liever niets aan de twijfel overlaat. Dan voorkom je dit meestal wel en anders heb je achteraf een stevige grond om op te staan, bijvoorbeeld in zo'n geval.
loki504 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Aan de andere kant. Dan de ondernemer duidelijkheid geven. Door te melden dat zij verschillende merken/types hebben en er 1 uitkiezen. Mocht je een specifiek merk willen even contact op nemen.

Dat is zeker zo, maar ik kijk hier alleen naar de kant van wat hier gesteld wordt. Ik gaf ook al aan dat je best in je recht kan staan, maar inmiddels ben je alweer wat tijd verder en moet je er achteraf achteraan, wat je ook met een simpele investering vooraf had kunnen voorkomen.
Ik ben van de instelling, beter voorkomen dan genezen. Het heelt vast wel, maar was het nou nodig? Het zal wel een persoonlijke voorkeur zijn.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:20
Je moet kijken naar het geheel van het aanbod en hoe het, gezien het geheel omstandigheden op de accepterende partij moest overkomen. Door het gebruik van de foto is het leveren van een ander product, zonder dat erbij staat dat deze foto slechts een indicatie is en er een ander product geleverd kan worden op te vatten als het leveren van een niet conform artikel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

gambieter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:42:
Er is aan beide kanten verbetering mogelijk.
Daar ben ik het dus nog steeds mee oneens. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je reactie op mijn eerdere voorbeeld/reactie, maar helaas blijft die nog uit :)

Pagina: 1