Toon posts:

Automatisch partities indelen, lukt niet (redhat)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik probeer Linux Redhat 7.1 te installeren, op een partitie van 3,83 GB.
Maar als ik dan bij het gedeelte aankom van de partities aanmaken,

wat ik automatisch wil laten doen, omdat ik er te weinig verstand van heb :+

Zegt ie dat er niet genoeg ruimte is, en dan moet ik het handmatig doen,
maar volgens mij moet het makkelijk passen op 3,83 GB, niet dan?¿? :)

Hoe moet ik het dan handmatig doen?
Hoe groot moet dan alles zijn?
Of toch gewoon meer schijfruimte te voorschijn proberen te toveren?¿? :)

Alvast bedankt,

Martin

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je wilt denk ik twee partities aanmaken. Een swap partitie (linux swap) van ongeveer 2x het aantal mb geheugen. En een linux native (ext2) partitie van de rest van de ruimte.

Maar misschien staan er nu al 1 of meer partities op (zou ik wel denken) en moet je die eerst verwijderen, dat kan nooit moeilijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 juli 2001 22:16 schreef Nikel het volgende:
Je wilt denk ik twee partities aanmaken. Een swap partitie (linux swap) van ongeveer 2x het aantal mb geheugen. En een linux native (ext2) partitie van de rest van de ruimte.

Maar misschien staan er nu al 1 of meer partities op (zou ik wel denken) en moet je die eerst verwijderen, dat kan nooit moeilijk zijn.
Jaaat, maar kijk ik heb dus 1 partitie voor Linux (3,8 gb) en zoals ik het heb begrepen word die inderdaad gedeeld in 2 partities, ( SWAP+Native ) maar dat wil ik dus automatisch laten doen,

wat normaal kan. MAar dan zegt ie dat ik te weinig vrije ruimte heb... :( GRrrr.... ;)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Uhmz, heb je al een partitie op die HD aangemaakt waar je linux op wilt zetten :?
Dat moet namelijk niet...

En die Swap en de native worden dus 2 aparte partities...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Inderdaad, hij moet nog helemaal _leeg_ zijn, er moeten geen partities opstaan nog. Waarschijnlijk heb jij nu 1 partitie (moet dus niet), en wil je daar weer twee partities opzetten met linux.

Dus, verwijder eerst die partitie die er al op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk, ik heb dus nu 3 partities,

1) Windows 2000
2) Opslag
3) Voor linux....

Dus als ik het nu goed begrijp moet ik die Linux partite verwijderen? En dan zou het dus wel goed moeten gaan?

Of moeten alle partities weg?

Welterusten :) :z

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Op zondag 29 juli 2001 04:23 schreef m4rt1n het volgende:
Nou kijk, ik heb dus nu 3 partities,

1) Windows 2000
2) Opslag
3) Voor linux....

Dus als ik het nu goed begrijp moet ik die Linux partite verwijderen? En dan zou het dus wel goed moeten gaan?

Of moeten alle partities weg?

Welterusten :) :z
Als je die linuxpartitie weghaalt zal het wel lukken om automagisch in te laten delen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik probeer het vanavond ffies, bedankt alvast....

Verwijderd

Topicstarter
Nou daar ben ik weer :P Later dan gepland, maar had nog geen tijd. ...

Maaruh ik heb nu die linux paritie verwijderd, en op mijn C:-schijf is nu 2,96 gb vrij, maar nog niet :(

Is het dan te weinig vrije ruimte???

p.s. als we toch bezig zijn: Wat voor muis moet ik selecteren ik heb een:

:Logitech Wheel mouse Optical (ps/2)

Alvast bedankt...

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zo doe ik ut meestal:

(1) Etv. FAT32 voor Windows
(2) Linux SWAP 128MB
(3) Linux EXT2 200MB <-- /boot
(4) Linux EXT2 Alles wat over blijft <-- /

Verwijderd

Volgens mij had ik het zelfde probleem. Zie ook "haal mij over de streep" thread.

Red hat 7.1 wil (uitgaande van een niet-partitionless-install) drie partities:
boot (kleiner of gelijk aan 32 MB),
swap (normaal 2x je intern geheugen),
root (de rest, al gauw meer dan een gig).

Verder heb je denk ik last van een grens van 4 partities. Je hebt al 2 partities (win2000 en opslag zei je), dus kan red hat er geen 3 bij maken. Je krijgt dan dacht ik de melding "no free primary".

Als wat ik hierboven zeg niet klopt hoor ik dat graag.

Wat ik uiteindelijk maar gedaan heb (ik moest 2 partities voor windows houden) is de partition-less install: de ruimte die voor linux vrij is als DOS FAT partitioneren en formatteren en dan in disk druid hier (met "Edit" (!)) root ("/") aan toewijzen.

Dat werkt prima, maar heeft natuurlijk nadelen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom red hat niet met een partitie minder toe kan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb idd nu 1 partitie voor Win2k en 1tje voor "opslag" (downloads enz. ) ,

en op mijn Win2k partitie heb ik 2,96 GB vrij, lijkt mij voldoende, maar ik krijg de foutmeldig, dat ik te weinig vrije ruimte heb??? Das ook gek :P

En ik zou het dus wel met Diskdruid zelf kunnen doen, maar dat vind ik nog een beetje moeilijk, met die Ext1 en Ext2 enzo :P

sorry hoor, ben nog een zware newbie, met Linux 8-)

Begrijp het als jullie daar wel es lijp van worden, want dit zijn waarschijnlijk domme vragen....

Maar vast bedankt voor de reacties,... ik ga weer es proberen om wat meer ruimte vrij te maken.

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 12:48 schreef m4rt1n het volgende:
Hmmm, ik heb idd nu 1 partitie voor Win2k en 1tje voor "opslag" (downloads enz. ) ,

en op mijn Win2k partitie heb ik 2,96 GB vrij, lijkt mij voldoende, maar ik krijg de foutmeldig, dat ik te weinig vrije ruimte heb??? Das ook gek :P
Indien je de partitionering automatisch wil laten doen heb je genoeg ongepartitioneerde ruimte nodig. Hiervoor moet je dus een of meerdere partities daadwerkelijk verwijderen, waarna disk druid deze ruimte zelf kan gaan partitioneren.

Aan de vrije ruimte op een windows partitie heb je alleen iets als je een "partition-less" install doet. In dat geval hoeft er helmaal niet gepartitioneerd te worden. Dit werkt echter volgens mij alleen met een DOS FAT filesysteem. Jouw win2k partitie is waarschijnlijk als FAT32 geformatteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn Win2k partitie, is idd Fat32...

Dus wat kan ik nu doen, gewoon die Win2k partitie, groter maken zodat linux daarmee zelf zijn partities kan aanmaken???

En klopt het dat er een grens is van 4 partities???

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Op woensdag 01 augustus 2001 18:40 schreef m4rt1n het volgende:
Ja mijn Win2k partitie, is idd Fat32...

Dus wat kan ik nu doen, gewoon die Win2k partitie, groter maken zodat linux daarmee zelf zijn partities kan aanmaken???
Nee, je moet je Fat32 partitie kleiner maken zodat er ongepartitioneerde vrije ruimt komt. Zo kan RedHat het waarschijnlijk wel goed doen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 01 augustus 2001 18:40 schreef m4rt1n het volgende:

En klopt het dat er een grens is van 4 partities???
4 primary partitions ja... dat is destijds 'handig' gekozen omdat men vond dat wij er toch nooit meer nodig zouden gaan hebben ;)

logical partitions kun je veel meer maken, tot 16 ofzo dacht ik, maar dat weet ik niet zeker. Ruim voldoende iig.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 augustus 2001 19:58 schreef zwik het volgende:

[..]

Nee, je moet je Fat32 partitie kleiner maken zodat er ongepartitioneerde vrije ruimt komt. Zo kan RedHat het waarschijnlijk wel goed doen.
dus ik moet bijv. met Partition Magic, mijn partite verkleinen zodat er "unnalocated" vrijkomt???

Of gewoon meer HDruimte vrij maken???

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ja. Deze 'unallocated' zal dan weer worden omgezet in 'ext2' door de RedHat-install.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 augustus 2001 12:52 schreef odysseus het volgende:
Ja. Deze 'unallocated' zal dan weer worden omgezet in 'ext2' door de RedHat-install.
Aha kijk hier heb ik wat aan... Hartstikke bedankt , ik ga het vanavond proberen... 8-)
En als het dan niet lukt, dan .... :P

Verwijderd

Topicstarter
Wel GRRRRR!!! :) Ik word gek :P

Ik heb nu 1,96 GB vrij aan unnalocated,
dus ik denk installeren maar,

maar nee hoor nee, weer geen geluk!

Weer dezelfde foutmelding :(

Weet iemand nog iets??

Ik ga proberen, om het met wat meer vrije ruimte te doen.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2,5 GB aan unallocated.
Maar nog niet genoeg zegt ie ???

Maar als ik redhat ga installeren als "server" dan kan hij het wel???

Zal het dan toch te weinig zijn voor Workstation???

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer??? :z

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Klopt, als je de normale "workstation" Install wilt doen met RedHat dan heb je zeker een gig of 3 nodig..
Je kan ook kiezen voor Custom system, of een aantal apps wegkeilen, aka niet installeren.

Maar ik ga even uit van het feit dat je DiskDruid gebruikt om je partities an te maken.

Dan kan je het beste gewoon zelf de partities aanmaken op deze manier:

controleer of er op de schijf idd ongebruikte ruimte aanwezig is, klik op ADD, type niets in het mount boxje, maak de partitie ongeveer 2x de grootte van je MEM, en selecteer Linux Swap.

Daarna, klik je weer op ADD, vul in het mount as een: "/", selecteer het vinkje use remaining space, en selecteer Linux native (Ex2fs)
en klik op OK.
nu heb je 2 partities waar Redhat (Linux) iets mee kan doen.
de swap is voor je virtueele geheugen, en de rest Je "/" partitie is je root partitie.
Daar komen straks alle progjes, en filetjes op te staan.
Als de installer nu nog steeds aangeeft dat er te weinig ruimte is voor de installtie, dan heb je echt te weinig ruimte vrij, en zal je de installatie aan moeten passen.
Je kan dit op 2 manieren doen:
Of je kiest Custom system: houd wel in dat je een heleboel dingen zelf moet selecteren, en das voor een newbie best lastig, aangezien je niet weet wat je precies nodig hebt.
Of je kiest Workstation, en selecteerd verderop de optie om zelf aan te geven welke pakketten je wilt installeren. De default install staat dan al geselecteerd, maar je kan er een heleboel rommel uit halen, zoals development sjit als je die niet gebruikt..

Suc6.

gr
CyberJ

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok thanx,

ik wou eigenlijk redhat het automatisch laten partitioneren,

maar zo te zien is het ook niet moeilijk met disk druid :P

Bedankt, ik ga het weer es proberen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ik had nu 4,06 GB aan "unnalocated" en weer kan ie het niet automatisch :)

Dan maar handmatig proberen, maar vind het toch wel gek hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is gelukt,

heb het handmatig gedaan, bedankt.

Ik zal nog wel es vaker komen met dit soort newbie-vraagjes, bedankt voor de hulp mensen.
Pagina: 1