Toon posts:

2 of 3 office/internet pc's naast zwaardere pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil graag voor onze 2 kinderen 2 eenvoudige werkplekken inrichten voor huiswerk. Op deze werkplekken moet windows/office beschikbaar zijn.

Mijn vraag is: Hoe realiseer ik dat een beetje handig/voordelig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb momenteel 1 vrij zware windows pc staan. Die gebruik ik ook voor het regelmatig thuiswerken. Deze staat eigenlijk ook altijd aan (wel vaak idle)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat te denken: Ik kan van mijn zware pc een soort server maken. Ik installeer daarop virtualbox en maak 2 vm's met elk een eigen windows en office. Vervolgens maak ik 2 thin clients: raspberry pi/monitor/toetsenbord. Vanaf de thin client maak ik een rdp verbinding met 1 van de vm's.

Alternatieven die ik heb overwogen:
* Stand alone PC's. Dit zou kunnen, maar is een duurdere oplossing. Datzelfde geldt voor laptops uiteraard.
* Op chromebooks kan ik helaas geen office draaien, dus die zouden hooguit als thin client alternatief kunnen dienen.
* Xen server maken. Helaas lijkt dit duur te worden als ik ook de GPU wil gebruiken. Hoewel ik dat niet helemaal goed kan overzien.
* Direct met rdp op mijn windows pc (nog altijd met dezelfde thin clients). Dat wordt volgens mij licentie technisch tot max 1 connectie tegelijk beperkt helaas. De workaround RDP Wrapper wordt niet meer onderhouden.

Volgens mij is mijn oplossing realiseerbaar met een beetje port forwarding gepruts. De vm's zijn mogelijk ook wat handiger in het beheer (backup bijvoorbeeld) dan fysieke computers met windows.

Hebben jullie nog ideeen/gedachtes?

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Drie Office licenties plus drie Windows licenties is al duur zat. Met categorie: Laptops plus LibreOffice ben je er voor een bedrag lager dan twee pi’s, twee monitoren muizen toetsenborden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

KopjeThee schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:27:
* Op chromebooks kan ik helaas geen office draaien, dus die zouden hooguit als thin client alternatief kunnen dienen.

Hebben jullie nog ideeen/gedachtes?
Chromebooks met Office365 en dus online?
Twee laptops voor beide kinderen apart?

• KopjeThee
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:57:
Drie Office licenties plus drie Windows licenties is al duur zat. Met categorie: Laptops plus LibreOffice ben je er voor een bedrag lager dan twee pi’s, twee monitoren muizen toetsenborden.
Ik denk inderdaad dat tweedehands laptops ook wel een mooie optie is. Ik had de thin client op ongeveer 230 euro opgeteld met 24 inch monitor.

Windows/office is overigens niet zo duur in het onderwijs. Dat scheelt weer.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07-12 22:34

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Voor huiswerk heb je eigenlijk geen duur OS nodig. Het moet programma's kunnen draaien, al dan niet web-based. Een Chromebook kan dat met Google Docs of Office 365 online. Andere optie is zoals hierboven al aangegeven een tweedehands laptop met Windows, als dat meegeleverd wordt en up to date te houden is, of met een Linux distro. Als office pakket pak je dan LibreOffice.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Je begint zelf al over thin client Raspberry Pi's, als je daar Raspbian op gooit heb je gewoon een "volwaardige" PC zonder de licentiekosten van Windows en Office. Hoef je ook geen laptops, chromebooks of desktops te kopen. Schermpje, toetsenbord en muis en je bent klaar.

• KopjeThee
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:41:
Je begint zelf al over thin client Raspberry Pi's, als je daar Raspbian op gooit heb je gewoon een "volwaardige" PC zonder de licentiekosten van Windows en Office. Hoef je ook geen laptops, chromebooks of desktops te kopen. Schermpje, toetsenbord en muis en je bent klaar.
Ja, zeker met de pi 4. Ik moet nog eens nadenken hoe hard de eis van ms office is.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

KopjeThee schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:44:
[...]

Ja, zeker met de pi 4. Ik moet nog eens nadenken hoe hard de eis van ms office is.
Niet? Men mag dat niet eisen uit school vandaan. En LibreOffice doet het steeds beter qua opmaak weergeven van MS Office documenten. Er moet alleen niet te veel gekke dingen in staan, maar dat is andersom net zo. Macro's is een no-go, dat wil je eigenlijk op MSO ook niet hebben.

• KopjeThee
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:50:
[...]

Niet? Men mag dat niet eisen uit school vandaan. En LibreOffice doet het steeds beter qua opmaak weergeven van MS Office documenten. Er moet alleen niet te veel gekke dingen in staan, maar dat is andersom net zo. Macro's is een no-go, dat wil je eigenlijk op MSO ook niet hebben.
Nee, dat klopt. Is ook geen eis van school. Ik zat eigenlijk meer te denken aan het gemak wat ik ken van word/excel/powerpoint. Maar goed, LibreOffice heb ik al jaren niet meer geprobeerd. Waarschijnlijk is dat een prima alternatief. Ik moet het gewoon weer even installeren en er mee spelen.

Als dat bevalt zou ik wel neigen naar de oplossing van @DataGhost . Lekker compacte opstelling (misschien pi case met vesa mount o.i.d.), maar wel echt toetsenbord en een ruim scherm.

[Voor 11% gewijzigd door KopjeThee op 31-07-2019 22:57]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

LO heeft naast de klassieke interface die je nog van MSO 2003 en ouder kent, ook een nieuwe 'ribbon'-achtige interface. Experimenteel als ik 't goed heb, maar is wel met een paar klikken aan te zetten. Zelf ooit eens naar gekeken, maar was toen echt niet bruikbaar. Geen idee wat de huidige staat is, de oude interface werkt en is prima.

• KopjeThee
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:56:
LO heeft naast de klassieke interface die je nog van MSO 2003 en ouder kent, ook een nieuwe 'ribbon'-achtige interface. Experimenteel als ik 't goed heb, maar is wel met een paar klikken aan te zetten. Zelf ooit eens naar gekeken, maar was toen echt niet bruikbaar. Geen idee wat de huidige staat is, de oude interface werkt en is prima.
Net even naar LO 6.2.5 gekeken. Je kunt inderdaad de gebruikersinterface op tabbladen zetten. Dat lijkt verdacht veel op ribbon. De paar excel, word en powerpoint documenten die ik toevallig had staan, die openen op het eerste gezicht goed. Hij herkende alleen een filmpje in de powerpoint niet. Verder is de gebruikersinterface gewoon net even anders, waardoor het even wennen zal zijn (ik zag bijvoorbeeld niet direct de text to columns functie in calc, maar die zit er vrijwel identiek aan Excel in). De eerste korte indruk is wel positief.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Even snel gekeken, Text to Columns staat onder het 'Data' menu item. :)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Enige is dat je kinderen dan wel beide systemen zullen moeten leren als ze op school (hoogstwaarschijnlijk) wel gewoon Office gebruiken.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Als er iets niet moeilijk is, is het kinderen verschillende dingen leren :) Zoals Engels en Nederlands, hoe tablets en telefoons werken, Playstation, Xbox, Nintendo, allemaal geen enkel probleem. Dat is alleen maar nuttiger voor ze, dat ze niet helemaal vastgeroest zitten als ze ergens terecht komen waar iets anders dan "de standaard" gebruikt wordt.

[Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 01-08-2019 20:31]

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:56

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kun je via de school van je kinderen niet goedkoop aan Windows en Office licenties komen?
Heb je wél MS Office en Windows, maar tegen een fractie van de kosten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee hoe oud ze zijn, maar ga er vanuit dat die dingen op termijn of nu al ook minecraft oid moeten draaien ;)
Ik zou zelf denk ik voor twee simpele laptops gaan. Los keyboard en muis er bij en gaan. 24" scherm kost je ook 100 euro per stuk. Dan heb je dus voor ca 250 per laptop begroot. Dat red je denk ik net.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
DataGhost schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:29:
Als er iets niet moeilijk is, is het kinderen verschillende dingen leren :) Zoals Engels en Nederlands, hoe tablets en telefoons werken, Playstation, Xbox, Nintendo, allemaal geen enkel probleem. Dat is alleen maar nuttiger voor ze, dat ze niet helemaal vastgeroest zitten als ze ergens terecht komen waar iets anders dan "de standaard" gebruikt wordt.
Ja, dat zou je denken, maar na 10 jaar voor de klas te hebben gestaan, heb ik wel een aardig beeld bij de computercapaciteiten van kinderen. Laten we die nu met zijn allen veel te hoog inschatten. Een simpel Worddocumentje opslaan is voor velen al een stap te ver. De enkeling die het wel kan, is helaas nog steeds de uitzondering.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ik snap het probleem niet van verschillende systemen. Zorg dat het qua indeling op elkaar lijkt en je hebt voor 80% de boel al afgedekt. Men komt toch nooit verder dan 'Mijn Documenten'. Het maakt dan echt geen moer uit of dat op C:\gebruikers\piet staat of /home/piet.

Juist met kinderen wil je niet te beschermend zijn. Er zijn al zat mensen die na jaren Windows overstappen naar Apple met MacOS. Hoor je ook niets over dat het zo moeilijk is. Muis, aanwijzer, klikken. Dat moet je kunnen, wat het feitelijk draait maakt echt geen hol uit.

Voor een spelletje oid wordt tegenwoordig toch veel eerder een console gepakt. Of de telefoon/tablet. Ik zie kinderen niet zo snel Battlefield of Fortnite op de computer spelen als die ook voor de PS4 of Xbox is.

• KopjeThee
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:33:
Kun je via de school van je kinderen niet goedkoop aan Windows en Office licenties komen?
Heb je wél MS Office en Windows, maar tegen een fractie van de kosten.
Volgens mij wel. Via slim of zo. Eens even kijken.
The Eagle schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:54:
Geen idee hoe oud ze zijn, maar ga er vanuit dat die dingen op termijn of nu al ook minecraft oid moeten draaien ;)
De lat ligt hier ook op Minecraft. Maar die lat is niet erg hoog volgens mij. Een VM op mijn PC eet mincraft als ontbijt. De Pi 4 volgens mij ook: https://www.google.com/ur...Vaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov . En ik denk een oude laptop ook :)
Hero of Time schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:16:
Juist met kinderen wil je niet te beschermend zijn. ....

Voor een spelletje oid wordt tegenwoordig toch veel eerder een console gepakt. Of de telefoon/tablet. ...
Nee, een extra systeem lijkt mij in principe ook een voordeel. Moet niet ten koste gaan van resultaten natuurlijk, maar dat loop zo'n vaart vermoedelijk niet.

Qua games... Het meest wordt hier gebruik gemaakt van tablets. Ik heb een Switch, maar die maakt eigenlijk maar weInig uren. Mario Kart en Zelda hebben redelijk wat uren, maar veel andere spellen niet. Laatst bijv. Mario maket gekocht. Dat vonden ze een paar uur echt heel leuk. Maar daarna zakt het weer weg. De tablet is nog aantrekkelijker blijkbaar. Ik denk dat de Switch echt een Youtube app mist. Ik denk dat hij dan veel vaker gepakt zou worden :)

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:19
Als je er niet al te veel tijd aan kwijt wil zijn (klooien met Pi's is leuk, maar wil je daar echt tijd in steken en onderhouden?) zou ik voor tweedehands systemen gaan. Hier heb je bijvoorbeeld prima prijzen voor laptops met Windows-licentie (prijzen staan wel ex btw). Die Thinkpads van Lenovo zijn ook nog eens stevig en kunnen abuse van kinderen wat beter hebben dan veel andere laptops imo. Qua performance doen ze het ook prima.

[Voor 4% gewijzigd door Sefyu op 03-08-2019 00:16]

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 03-12-2020
KopjeThee schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:36:
[...]

Volgens mij wel. Via slim of zo. Eens even kijken.

[...]

De lat ligt hier ook op Minecraft. Maar die lat is niet erg hoog volgens mij. Een VM op mijn PC eet mincraft als ontbijt. De Pi 4 volgens mij ook: https://www.google.com/ur...Vaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov . En ik denk een oude laptop ook :)

[...]

Nee, een extra systeem lijkt mij in principe ook een voordeel. Moet niet ten koste gaan van resultaten natuurlijk, maar dat loop zo'n vaart vermoedelijk niet.

Qua games... Het meest wordt hier gebruik gemaakt van tablets. Ik heb een Switch, maar die maakt eigenlijk maar weInig uren. Mario Kart en Zelda hebben redelijk wat uren, maar veel andere spellen niet. Laatst bijv. Mario maket gekocht. Dat vonden ze een paar uur echt heel leuk. Maar daarna zakt het weer weg. De tablet is nog aantrekkelijker blijkbaar. Ik denk dat de Switch echt een Youtube app mist. Ik denk dat hij dan veel vaker gepakt zou worden :)
Er is een youtube app voor de switch hoor, kijk maar eens in de store.
Gewoon 2 refurbished laptops uithalen en dan een office 365 abonnement. Met 1 abo kun je op 3 pcs instaleren plus je hebt meteen. Wat online opslag

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Sefyu schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:15:
Als je er niet al te veel tijd aan kwijt wil zijn (klooien met Pi's is leuk, maar wil je daar echt tijd in steken en onderhouden?)
Wat moet je aan Pi's onderhouden dan? Het is gewoon een computer, SD-kaartje met Raspbian in (hoef je dan in weze niet meer te "installeren"), adapter er in, monitor via HDMI, tobo en muis via USB. De rest gaat vanzelf en is zeker krachtig genoeg om te browsen, mailen en officen.

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 01:02
Koop gewoon twee (tweedehands) pc's of laptops met Windows en zorg voor een Office-licentie. Hebben je kinderen meer aan dan LibreOffice.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:00

PcDealer

HP ftw \o/

NotSoSteady schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 02:13:
Koop gewoon twee (tweedehands) pc's of laptops met Windows en zorg voor een Office-licentie. Hebben je kinderen meer aan dan LibreOffice.
Inderdaad en dan met Office 365 Home.

LinkedIn WoT Cash Converter

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
DataGhost schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 02:05:
[...]

Wat moet je aan Pi's onderhouden dan? Het is gewoon een computer, SD-kaartje met Raspbian in (hoef je dan in weze niet meer te "installeren"), adapter er in, monitor via HDMI, tobo en muis via USB. De rest gaat vanzelf en is zeker krachtig genoeg om te browsen, mailen en officen.
Alleen niet je documenten lokaal opslaan, op de MicroSD-kaart... die dingen sneuvelen nog wel eens. Dus dan moet je een NAS of cloud-storage hebben. Een enkele USB-stick is ook niet echt 'best practice', qua betrouwbaarheid.

@KopjeThee Leer de kids meteen het belang van backups ;)

• KopjeThee
  • Niet online
Evanescent schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 02:16:
[...]

Alleen niet je documenten lokaal opslaan, op de MicroSD-kaart... die dingen sneuvelen nog wel eens. Dus dan moet je een NAS of cloud-storage hebben. Een enkele USB-stick is ook niet echt 'best practice', qua betrouwbaarheid.

@KopjeThee Leer de kids meteen het belang van backups ;)
Goed punt. Als het goed is, kan ik ze gewoon toevoegen aan mijn idrive account.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee