Nieuwe speakers auto spelen geen bas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermelet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-07-2021
Mijn vraag
Ik heb onlangs nieuwe Focal coaxial speakers achter in mijn auto (Honda Civic Hybrid) geplaatst. Tijdens het testen hoorde ik alleen heel zachtjes de hoge tonen en helemaal geen midden en lage tonen. Alleen de tweeter speelt zachtjes, de rest doet niets. Aangezien het nieuwe high end speakers zijn denk ik niet dat het probleem hier in zit.
Ik weet dat mijn auto een standaard versterker gebruikt van 160 watt over 6 kanalen en dat de oude speakers een VEEL kleinere magneet hebben.
Kan het zijn dat de standaard versterker te weinig vermogen levert om überhaupt wat geluid uit die speakers te krijgen of kan t probleem ergens anders liggen? Bekabeling is helemaal juist dus het is geen out of fase gebeuren waardoor de lage tonen wegvallen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Honda Civic Hybrid 2007 met stock head unit
Focal coaxial speakers 60w RMS/ 120w max

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ga de stock radio vervangen voor een aftermarket radio en ga de stock versterker er tussen uit halen. De nieuwe radio levert 4x50w RMS dus dit zou beter moeten klinken dan nu. Ik ga ook de speakers voor nog vervangen voor een Focal composet. Ik ben alleen niet zeker of dit alles het probleem met de speakers achter oplost en aangezien het nog even duurt voordat de rest aankomt wil ik dit graag checken. Voor de zekerheid heb ik de speakers maar even uitgeschakeld om te voorkomen dat er iets kapot gaat. Iemand een idee? Alle hulp is welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door jaspermelet op 31-07-2019 19:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13
Impedantie komt niet overeen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als die stock speakers hebben ergens een filter zitten in de kabelboom of in de headunit waardoor de juiste tonen weergegeven worden. Wat zegt Youtube?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermelet
De nieuwe speakers zijn 4 ohm. De oude hadden een zelfde of iets lagere impedantie dus dat verschil is niet heel erg groot. Ik verwacht dan ook niet dat t probleem daar in zit.

Het kan inderdaad zijn dat er een high pass filter op zit maar dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat de oude speakers ook gewoon full range speelden.
Helaas is er op YouTube niets te vinden. Vandaar ook dit topic.
Alvast bedankt voor t meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Een (piezo) tweeter heeft amper vermogen nodig om geluid te kunnen produceren itt "normale" speakers. Kan ook een geval zijn van slechte verbinding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermelet
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de bekabeling gecheckt en daar ligt het ook niet aan.
De speakers krijgen denk ik gewoon te weinig vermogen om goed te klinken. Ik hoop dat het met de nieuwe radio opgelost is.
Ik ga voor de zekerheid wel testen met de speakers in de voordeur. Daar heb ik een mooi compo setje van Focal voor liggen. Hopelijk werken die daar wel goed.
Als dat niet zo is dan denk ik dat t probleem in de stock versterker zit en zal t probleem sowieso met een nieuwe radio opgelost zijn. De versterker gaat er dan tussen uit.
Als iemand nog andere ideetjes heeft die ik kan proberen hoor ik t graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarin heb je de coaxial speakers in gemonteerd? Een flimsy hoedenplank van papier-maché? :/
Hier zou een dikke MDF plank wonderen kunnen doen.

alleen niet voor de veiligheid van de achter passagiers, bij een achteropkomende automobilist in een kop-staartbotsing

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermelet
De speakers zitten in de standaard stalen plaat achter de passagierstoelen. Het probleem zit hem er in dat de tweeter wel wordt aangedreven maar de woofer niet. Dit gebeurt aan beide kanten dus ik denk dat de speaker gewoon te weinig vermogen krijgt. Of zoals eerder werd vermeld dat er toch ergens een high pass filter tussen zit.
Binnenkort krijg ik een andere radio en ga ik de stock versterker er uit slopen. Hopelijk word het geluid dan beter.
Pagina: 1