CPU koeler voor Ryzen 3600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Argonyx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-01 19:26
Hoi allemaal,

Afgelopen dinsdag heb ik een nieuwe pc gebouwd. Alles werkt naar behoren maar ik vind de CPU vrij warm worden onder load. Pubg/Gta 5, zelfs in league of legends haalt de processor 82+ graden.

Ik gebruik nu de stockkoeler maar wil deze graag gaan vervangen.

Zelf zat ik te twijfelen tussen deze 2:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Liggen de koelprestaties van beide ongeveer gelijk?

Ik krijg als het goed is deze nog van de MSI actie: (redeem is aangevraagd)
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
maar aan de reviews te zien is dit niet de stilste.

Alvast bedankt!

Ik zoek een?
Processor koeler voor een ryzen 3600

Wat is je budget?
Maak niet uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn build.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 207,99€ 207,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 549,-€ 549,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 38,15€ 38,15
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS2K8G4D32AESTK€ 82,99€ 82,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,75€ 90,75
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.403,83

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

Beide zijn prima, de Mugen iets stiller en koeler.
Je temperaturen kunnen geen kwaad overigens, maar snap dat je t wat beter wil koelen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:17
Achter glas zou ik wat mooiers nemen. pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim of pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE bijvoorbeeld.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Draaien alle fans in je kast wel lekker? Ik heb zelf de Meshify C welke is gebaseerd op de Define R5, en m'n 2600x komt nooit boven de 64c uit terwijl het TDP hoger ligt.

pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

*Wel is de front fan vervangen door 2x140mm, vergelijkbaar met wat jij hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2019 19:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:17
Smaken verschillen blijkbaar

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TS kiest voor koelers, en omdat de kast een inkijkpaneel heeft, waarom zou hij zwarte moeten kopen. wat hij nu gekozen heeft ziet er beter uit dan zwart. en anders met meer kleurtjes ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
D4NG3R schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:12:
Draaien alle fans in je kast wel lekker? Ik heb zelf de Meshify C welke is gebaseerd op de Define R5, en m'n 2600x komt nooit boven de 64c uit terwijl het TDP hoger ligt.

pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

*Wel is de front fan vervangen door 2x140mm, vergelijkbaar met wat jij hebt.
Jij hebt dan ook een Wraith spire, TS een wraith stealth, waar toch wel een hoop verschil in zit..

Zie hier www.techspot.com/amp/revi...-wraith-coolers-compared/

Daarnaast lijkt een 3600 ook wat warmer dan een 2600x op een wraith spire (beide blender test).. ondanks verschil in tdp
Afbeeldingslocatie: https://static-techspot-com.cdn.ampproject.org/i/s/static.techspot.com/articles-info/1871/bench/Temps.png
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1613/bench/Temps2.png

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 21:58

ikt

Je kunt nooit fout zitten met een pricewatch: Noctua NH-D15 :+ Of de concurrent: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4. Het zijn wel joekels.

Mocht je je AIO binnen krijgen - ik heb op Reddit en dergelijke gelezen dat het vervangen der fans ook flink helpt met de geluidsproductie, koelprestaties gaan er ook niet achteruit van. Echter kost een setje fans ook wat.

Bij de Mugen 5 PCGH die je overweegt - ik heb die, maar let er wel op dat de fans nogal traag draaien (max 800RPM). Stil zijn ze wel, maar ze koelen niet even flink vergeleken met die joekels.

Mijn temps zijn overigens het volgende, met ongeveer 26c ambient (en een Meshify C Mini met 2x front fans, 0x achterkant/uitlaat, en een RTX 2070 die het allerbovenste PCIe slot bezet, vlak naast de koeler)

35c idle na een koude start, zonder load
40c idle na normale load (web-browsing, media, dingen waarvan de CPU gaat boosten)
60c +- 10c bij games (Tomb Raider, GTA V)
80c full load met Prime95 small FFTs

Voor de game-load temperaturen heb ik niet een heel accuraat beeld, want ik heb er eerlijk gezegd niet erg veel op gelet na de Prime95 runs. Mocht je preciezere metingen/schattingen willen, kan ik vandaag na werk wel een update geven.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou de gratis AIO koeler gebruiken en dan de fans vervangen door een tweetal NF-P12 redux-1700 PWM fans. Ben je voor 30 euro klaar en zijn mooi stil.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
https://nl.hardware.info/...ges-en-fix-voor-destiny-2

Heb je die update al doorgevoerd? Kan zijn dat de temperaturen die je nu ziet niet representatief zijn.

XBO: Michaël#3318

• ikt

ikt

Nefiorim schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:36:
https://nl.hardware.info/...ges-en-fix-voor-destiny-2

Heb je die update al doorgevoerd? Kan zijn dat de temperaturen die je nu ziet niet representatief zijn.
Dat is alleen voor als je systeem constant in boost schiet door "achtergrond"applicaties zoals Steam. Temps zouden er niet veel vooruit op moeten gaan, alleen afgelezen voltages. Idle en load temps zouden nog steeds hetzelfde moeten zijn.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
ikt schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Dat is alleen voor als je systeem constant in boost schiet door "achtergrond"applicaties zoals Steam. Temps zouden er niet veel vooruit op moeten gaan, alleen afgelezen voltages. Idle en load temps zouden nog steeds hetzelfde moeten zijn.
Ik lees anders dit:
Huidige monitoringssoftware registreert daarbij de hoogste voltage en temperatuur van welke sensor dan ook, ongeacht de duur van de voltage- en temperatuurpieken. Voltagepieken zouden daardoor met 800 millivolt te veel kunnen worden geregistreerd. Hetzelfde geldt voor de temperaturen, monitoringssoftware kan volgens AMD de temperatuur met 30 graden Celcius overdrijven.

XBO: Michaël#3318

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ikt Die koelers zijn best wel overdreven te noemen, je kunt al met stuk minder en goedkopere uit.
Gekozen koelers van @Argonyx zijn prima, en zijn smaak van looks. als je in een kast kunt kijken met doorzichtig zijpaneel valt er weinig te zien van zwarte koeler, en zeker een monster als DR pro4. ik zou de RGB waterkoeler zie je krijgt lekker in V&A aanbieden, en 1 van je gekozen koelers kiezen. net hoeveel geld je uit wilt geven.(ook de case fans zijn prima en voldoende )

vergelijk https://nl.hardware.info/...g/producten/426551-392156 en de Mugen is €25,- duurder.
R3600= (maar)65w TDP

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 01-08-2019 10:05 ]

• ikt

ikt

Dit is specifiek voor Ryzen Master - derde partijen moeten nog komen met de nieuwe monitoringmethode. Gisteren was er iig nog alleen Ryzen Master die dit implementeerde.
Hackus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:50:
@ikt Die koelers zijn best wel overdreven te noemen, je kunt al met stuk minder en goedkopere uit.
Gekozen koelers van @Argonyx zijn prima, en zijn smaak van looks. als je in een kast kunt kijken met doorzichtig zijpaneel valt er weinig te zien van zwarte koeler, en zeker een monster als DR pro4. ik zou de RGB waterkoeler zie je krijgt lekker in V&A aanbieden, en 1 van je gekozen koelers kiezen. net hoeveel geld je uit wilt geven.(ook de case fans zijn prima en voldoende )
Smaken verschillen :+ De over-the-top suggesties waren ook alleen maar dat - realistisch is een Mugen 5 prima, of zo'n AIO koeler.

* ikt vindt persoonlijk een gigantische koeler leuk staan in een (bijna te) kleine kast :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ikt schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:58:
[...]

Dit is specifiek voor Ryzen Master - derde partijen moeten nog komen met de nieuwe monitoringmethode. Gisteren was er iig nog alleen Ryzen Master die dit implementeerde.

[...]

Smaken verschillen :+ De over-the-top suggesties waren ook alleen maar dat - realistisch is een Mugen 5 prima, of zo'n AIO koeler.

* ikt vindt persoonlijk een gigantische koeler leuk staan in een (bijna te) kleine kast :+
:) .
De een zet een Freezer 33 op een OC 9900k, de ander een DRpro 4 op een Ryzen 3600.

Zelf net build klaar met R3600 met de Prism koeler van 2700X, en een ITX met pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2.

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 14:37
Als je een ruime kast hebt, is er maar één antwoord:

Scythe Ninja 5

Ik heb jaren met water gekoeld en viel bijna van mijn stoel toen ik de Ninja installeerde in de plaats. En veel stiller.

Wel gigantisch groot. Als in: gargantuesk. Als het je om het uiterlijk te doen is blijf je ver weg van dit monster, want je ziet niets meer van de rest van de moederbord.

• Argonyx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-01 19:26
Bedankt voor alle reacties en discussies!
D4NG3R schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:12:
Ja ik denk van wel. Metingen van temperaturen zijn constant en mijn videokaart blijft wel op normale temperatuur. 31 Idle, 70 load.
ikt schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:20:
Je kunt nooit fout zitten met een pricewatch: Noctua NH-D15 :+ Of de concurrent: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4. Het zijn wel joekels.
Ik heb niet echt een budget opgegeven maar gevoelsmatig valt dit er wel buiten xD. Ze zullen ongetwijfeld wel enorm goed koelen.
ikt schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:20:
Bij de Mugen 5 PCGH die je overweegt - ik heb die, maar let er wel op dat de fans nogal traag draaien (max 800RPM). Stil zijn ze wel, maar ze koelen niet even flink vergeleken met die joekels.

Mijn temps zijn overigens het volgende, met ongeveer 26c ambient (en een Meshify C Mini met 2x front fans, 0x achterkant/uitlaat, en een RTX 2070 die het allerbovenste PCIe slot bezet, vlak naast de koeler)

35c idle na een koude start, zonder load
40c idle na normale load (web-browsing, media, dingen waarvan de CPU gaat boosten)
60c +- 10c bij games (Tomb Raider, GTA V)
80c full load met Prime95 small FFTs

Voor de game-load temperaturen heb ik niet een heel accuraat beeld, want ik heb er eerlijk gezegd niet erg veel op gelet na de Prime95 runs. Mocht je preciezere metingen/schattingen willen, kan ik vandaag na werk wel een update geven.
Even naar je inventaris gekeken, ik neem aan dat je het dan over je ryzen 3600x build hebt? Want de temperatuur ligt wel rond de temperatuur dat ik wil halen met koelen.

@Hackus Ik ga jou tip opvolgen. De waterkoeler gaat V&A op.
Zelf ga ik de Scythe mugen 5 PCGH kopen. Puur gevoelsmatig, ik heb in mn vorige computer de scythe mugen 2 gehad en deze is mij altijd prima bevallen.

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik ga waarschijnlkijk de product: Arctic Freezer 34 eSports DUO halen voor een upgrade naar de 2700X door mijn positieve ervaringen met de Arctic freezer i32. Ook een goede optie als je keuze nog niet vaststaat (of voor anderen die dit lezen).

[ Voor 3% gewijzigd door Flupkees op 02-08-2019 14:23 ]

Pagina: 1