Welke grafische kaart voor een Linux werkplek (non-gamer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonaparty
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 11:18
Ik zoek een?
Grafische kaart als aanvulling op de Ryzen 5 3600. Maar aangezien er niet op dit systeem gegamed gaat worden vind ik het heel erg moeilijk om door de bomen (lees: tientallen gaming reviews) het bos nog te zien. :) De GPU moet in eerste instantie twee Quad HD 27" monitoren gaan aansturen. Wellicht over een paar jaar 2x 4K monitoren maar dat is geen harde eis. Ik vind het ook moeilijk om te bepalen hoeveel VRAM nodig is. Alle info die ik daarover vind gaat steeds over gaming.
Een stil systeem is een pré. Is passieve koeling nog mogelijk anno 2019 of worden de kaarten daarvoor sowieso te warm?

Wat is je budget?
Budget is vrij groot (rond €1000-€1400 voor complete systeem) maar op de GPU kan volgens mij bespaard worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geprobeerd uit te zoeken of Nvidia of AMD beter ondersteund wordt onder Linux maar ik krijg de indruk dat beide ondersteund worden (Nvidia via proprietary drivers, AMD via open-source drivers). Uit poëtische overwegingen lijkt het me mooi om naast de AMD CPU een AMD GPU te plaatsen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik bouw dit systeem voor een bevriende Linux programmeur (weet niet welke distro hij gebruikt, ik zit zelf geheel naar tevredenheid ingegraven in het Apple Ecosysteem 8) ). Verder 2x16 GB RAM, 2x 500 GB SSD, en het liefste 2x 250 GB M.2

Alternatieve CPU
Als alternatief voor de Ryzen 5 3600 denk ik nog aan een Intel Core i7-9700, dan hoef ik ook niet na te denken over een discrete GPU en heeft het systeem weer een onderdeel minder (=grotere betrouwbaarheid). Maar dan heeft het systeem 8 cores en geen HyperThreading.

Alvast bedankt voor het meedenken...

Tijs

Beste antwoord (via bonaparty op 01-08-2019 14:21)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:54
Met 2x 4K doet mijn pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC het uitstekend. Bij AMD zit je dan aan een pricewatch: MSI Radeon RX 550 AERO ITX 2G OC

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Dit is geen makkelijke vraag. De support verschilt per distro, gebruik en per kaart.

Je zult veel individuele ervaringen lezen hierover. Ik kan je de mijne delen:

1. Kies een kaart die niet te nieuw is.
Kaarten die al wat langer op de markt zijn zijn beter gesupport, en zijn al veel bugs voor opgelost. Gloednieuwe kaarten is wat meer gokkken dat alles het doet.
2. Basic features werken altijd wel.
Zowel nVidia als Ati hebben prima drivers die je desktop en een filmpje of webpagina kunnen weergeven.
3. nVidia is sterk met zijn closed source drivers
Ik heb goede ervaringen met nVidia's support voor 3D, Optimus en dergelijke, met name als je dus geavanceerde functies wilt gebruiken.
3. Ati is sterk met zijn open source drivers
Niet veel ervaring mee, maar de open source driver van Ati zou beter moeten zijn dan die van nVidia.

Dit is allemaal mijn ervaring, dus niet per se de waarheid ;)

Afhankelijk van of je veel grafische moeilijke dingen zult gaan doen die de GPU gebruiken (3D modellen, video-editing, zoek vooral uit welke software videokaart-acceleratie gebruikt) zou ik kiezen voor een simpele nVidia van de vorige generatie, een GeForce GT 1030 bijvoorbeeld, of als je meer 3D performance wilt kun je voor een GTX 1050(ti) gaan.

4K schermen en VRAM zou ik mij niet al te veel zorgen over maken. De simpele GT1030 ondersteunt al 7680x4320@60 Hz.

Ik zou mij meer zorgen maken over de Ryzen 3000 series bug icm Linux, al kan het zijn dat die inmiddels opgelost is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Met 2x 4K doet mijn pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC het uitstekend. Bij AMD zit je dan aan een pricewatch: MSI Radeon RX 550 AERO ITX 2G OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook kijken maar een amd w2100 o.i.d. die heb je in v&a voor nog geen 3 tientjes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonaparty
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik denk dat het een Radeon RX 550 wordt zoals hierboven aanbevolen.
EMP schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:41:

Ik zou mij meer zorgen maken over de Ryzen 3000 series bug icm Linux, al kan het zijn dat die inmiddels opgelost is.
Dat lijkt gelukkig mee te vallen. Meer over de oplossing hier (Bios update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Weet wel dat AMD gpu's flink meer gaan verbruiken als er 2 of meer monitoren worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonaparty
Uszka schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:39:
Weet wel dat AMD gpu's flink meer gaan verbruiken als er 2 of meer monitoren worden aangesloten.
Oei, dan lijkt me een Nvidia kaart toch een betere optie. Mede in verband met geluidsproductie. Ik zag dat de gesuggereerde MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC ook nog passief gekoeld is. Mooi meegenomen.
Dank weer voor het meedenken!
Pagina: 1