Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor beginnende student

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kayleigh2201
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-07-2024
Goedemiddag allemaal,

Aankomende zomer ga ik naar Erasmus School of Economics om Economie en Bedrijfseconomie te gaan studeren. Mijn oude laptop is aan vervanging toe en dus opzoek naar een nieuwe.

Nu vraag ik me een aantal dingen af.

Is een Chromebook hier een goede optie voor? Ik lees hier namelijk nogal tegenstrijdige dingen over, de een wil nooit meer anders en de ander heeft hem gelijk het raam uitgegooid 😂

Zijn er bepaalde merken die goed worden ontvangen bij studenten?

En als laatste, wat zouden jullie een goede koop vinden?

Ik vind het nogal lastig om in te schatten wat voor laptop ik nodig heb, op de site van Erasmus staat weinig over wat de laptop allemaal aan moet kunnen. Helaas is er ook niemand in de familie die gestudeerd heeft, dus advies is zeer welkom haha.

Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
Zijn er programma's / applicaties nodig voor deze opleiding? En zo ja, zijn deze te gebruiken op een Chromebook of alleen beschikbaar op Windows/Mac?
Dit kun je wellicht navragen bij een contactpersoon van de opleiding, leermiddelen lijst of bij medestudenten.

Vaak (maar niet altijd) heb je na de start van de opleiding wel een paar dagen de tijd om een geschikte laptop aan te schaffen, in die tijd zou je met medestudenten kunnen kunnen bekijken wat een geschikte laptop zou kunnen zijn.

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11 16:38
Advies geven op basis van deze OP zal lastig worden.
Beantwoord even het volgende :

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Wat mag je laptop gaan kosten?
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

En check ook even:
Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid

Verwijderd

Een chromebook is leuk qua batterijduur en internet, maar is wel qua gebruik gebaseerd op de chrome browser en toegespitst op internet consumptie. Alhoewel de nieuwere generatie chromebooks ook Android apps kunnen draaien. Zo zou je bijvoorbeeld de Android versies van Word kunnen gebruiken voor notities, maar het is verre van ideaal. Zelf heb ik meerdere chromebooks gehad en val toch altijd weer terug op een windows laptop qua productiviteit.

• Pandino
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-10-2022
Hey Kayleigh!
Wat toevallig, ik ga na de zomer dezelfde studie doen! (Maar wel in Utrecht).
Bij ons is de enige eis die ik kon vinden dat er windows 10 op moet draaien.
Ik ben voor deze laptop gegaan (via Campusshop): pricewatch: HP 15-da1614nd

Veel tweakers gaven aan dat een 14" ook zeker het overwegen waard is, het is maar net wat je smaak is.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Wanneer je alleen aantekeningen wilt maken is een chronebook prima.
Wil je software draaien die nodig is voor je vakken ? (Denk aan spss, stata of simulatie software) dan zal fit hoogstwaarschijnlijk niet op een chromebook werken.
Maar dat kan ook op een dekstop pc op de universiteit.

[ Voor 11% gewijzigd door frankyfn126 op 31-07-2019 19:51 ]

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Heb zelf een soortgelijke opleiding gedaan (andere uni weliswaar) en heb de eerste tijd ook een Chromebook gebruikt. Is wel al een paar jaar geleden, dus de functies van Chromebooks zijn in die tijd wellicht al wat veranderd (die van mij had nog geen Android apps bijvoorbeeld).

Voor aantekeningen tijdens colleges is het wel oké, voor statistiek (zit ook in jouw programma zie ik) en verslagen/presentaties vond ik het niet toereikend. Neem aan dat je SPSS gaat gebruiken, dat gaat überhaupt niet op een Chromebook. Heb toen Google Docs/Sheets/Slides gebruikt i.p.v. Word/Excel/Powerpoint, maar daar misten toen een aantal functies en ook de opmaak versprong vaak als ik iets in Docs/Slides maakte en een groepsgenoot het dan in Word/PowerPoint wilde openen. Ook werkten de Cloud applicaties langzamer dan hun offline Microsoft tegenhangers, denk omdat alles telkens gesynct moet worden. Weet niet hoe die mogelijkheden ondertussen zijn (nu dat er ook Android apps beschikbaar zijn op Chromebooks bijvoorbeeld), maar ideaal is het niet.

Zeker in mijn master (gaat afhankelijk zijn van je keuze natuurlijk) was ik veel met statistiek bezig en had ik mezelf beperkt gevoeld met een Chromebook. Als je thuis al een Windows desktop hebt en er op de uni ook overal Pc's zijn waar je op kunt werken is er evt nog omheen te werken, was bij mij iig niet altijd mogelijk. Zou eigenlijk gewoon een Windows laptop pakken, dan beperk je jezelf niet al te veel.

8GB ram, een i3 of i5 (afhankelijk van welke generatie), een SSD, een goede bouwkwaliteit en een goede accuduur (6-8+ uur) zijn allemaal fijn om te hebben.

Edit: zoiets voldoet waarschijnlijk al:
V&A aangeboden: Dell Latitude 5490 (TOUCHSCREEN-SPOTPRIJS)
Niet de meest sexy laptop tussen alle macbooks, maar snel genoeg, zit nog garantie op, bouwkwaliteit oké (Dell 7000 serie of Lenovo L- en T-series zijn nog steviger geloof ik), batterijduur goed en onderdelen waarschijnlijk goed te krijgen en makkelijk te verwisselen. Scherm gaat bij deze alleen niet zo fel. Binnen wel bruikbaar, buiten zeker niet.

Sowieso komen er op vraag & aanbod veel bijna nieuwe zakelijke laptops van HP/Dell/Lenovo met garantie voor weinig geld voorbij. Die kun je in de gaten houden.

[ Voor 38% gewijzigd door LukasW op 31-07-2019 20:44 ]

• Kayleigh2201
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-07-2024
Hartelijk dank voor jullie reacties allemaal!!
Pagina: 1