Toon posts:

'Stevige' Lasagne maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-12 00:18
Ik maak wel eens Lasagne. Vaak blijft hier nog een portie van over. Wat ik merk, is als ik een dag later de lasagne wil gaan eten, dat deze een stuk steviger is dan de dag ervoor. Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met vocht wat dan verdampt is o.i.d.?

Anyways, morgen krijg ik wat visite en ik wil weer eens lasagne maken, maar dit keer zou ik het liefst de gehele Lasagne-schaal lekker stevig hebben. Dus ik bedacht me, wat nou als ik de lasagne vandaag al maak voor morgen? Maar, moet ik dan de lasagne vandaag gewoon op de gangbare temperatuur in de oven gooien, en morgen alleen 'opwarmen' (lagere temperatuur, langer in de oven zetten)? Of is het voldoende als ik de lasagne vandaag op een lagere temperatuur in de oven doe? Of hoeft het helemaal niet in de oven vandaag, en morgen gewoon op de normale manier?

Beste antwoord (via Daffie op 31-07-2019 18:39)

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Wat @Imnoa zegt. En goede pasta gebruiken, de lagen saus niet te dik maken en gerust 20 minuten wachten na het uit de oven halen voordat je gaat opscheppen. Uitgaande van bolognese: dat is een vleessaus geen tomatensaus. Dat levert al een hoop stevigheid op.

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:08

ImNotnoa

Meisje!

Gewoon bereiden zoals je hem altijd doet, alleen er uit halen als ie nét gaar is.

In my defence: I wás left unsupervised.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
Wat @Imnoa zegt. En goede pasta gebruiken, de lagen saus niet te dik maken en gerust 20 minuten wachten na het uit de oven halen voordat je gaat opscheppen. Uitgaande van bolognese: dat is een vleessaus geen tomatensaus. Dat levert al een hoop stevigheid op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02-12 21:36
Als je de bolognesesaus maakt in een pannetje ipv uit een pak, hoe langer je het laat inkoken hoe minder vochtig het wordt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Beetje maiszetmeel, aardappelzetmeel of normaal meel. Daar dikt het door in.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:32

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

digifun schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:33:
Beetje maiszetmeel, aardappelzetmeel of normaal meel. Daar dikt het door in.
Dit, “johannes broodpitmeel” is ook goed, dit zijn bindmiddelen.

Eetsmakelijk! ;)

"You never come second by putting other people first"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
Naast alle poeders kun je ook wat brood uit laten drogen, dan vergruizen en erdoorheen doen.

Afhankelijk van je brood... is dat wat natuurlijker. (zegt men, dus dan doe ik dat maar he :) )

Acties:
  • +9Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bindmiddelen? Daar staat in Italië de doodstraf op ;)

Inkoken die handel! Overigens gaat het vaak mis doordat de overige ingrediënten hun vocht verliezen tijdens de bereiding. Dus beter iets te dik beginnen met de saus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
De volgende dag is je lasagna steviger als gehele maar je pasta is eigenlijk slapper geworden want die heeft meer vocht opgenomen. Kortom als je pasta als een taart kan snijden zo stevig dan is deze dus niet vers of er is bindmiddel gebruikt. Hij mag best iets uitlopen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Als je hem vandaag maakt is ie morgen lekker stevig en hoef je hem alleen maar op te warmen.

[Voor 28% gewijzigd door Fable op 31-07-2019 17:59]

• Daffie
Kijk, hier kan ik wat mee! Dank voor de antwoorden!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Ik zou het volgende recept gebruiken voor de ragu:
https://www.seriouseats.c...agu-bolognese-recipe.html

En deze om de lasagna te maken:
https://www.seriouseats.c...nese-al-forno-recipe.html

De saus niet te vochtig houden (vrijwel al het vocht moet verdwenen zijn), niet teveel tussen de lagen en na het bakken even laten rusten.

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13-11 14:42
Je kunt de saus ook eerst "uitpersen" in een zeef. En dan voorgekookte bladen gebruiken. Succes verzekerd.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet teveel saus gebruiken, dus vulling niet te nat. en pasta al dente koken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6Henk 'm!

Anoniem: 224360

Bindmiddel, uitpersen, niet aan beginnen. Heiligschennis! Saus gewoon inkoken, zeker 45 minuten laten sudderen.

En verse lasagnabladen gebruiken. Een goede dikke bechamelsaus en dan mag je zoveel vulling gebruiken als je wilt, moet wel niet nat zijn.

Na de oven een kwartier onder aluminiumfolie en je hebt al meteen vers een dikke lasagna. En zelfs die zal de dag erna nog beter smaken, dat is altijd met goede lasagna.

• Bart2005
Het is denk ik samen te vatten: als de saus teveel vocht bevat krijg je een zeer slap resultaat. Dus saus uitlekken/uitpersen in een zeef en verse cq voorgegaarde bladen gebruiken. Onder alufolie zou ik niet doen als je een krokante bovenkant wilt. Ik ben benieuwd wat nou precies de motivatie voor alufolie is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02-12 21:36
Bart2005 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:14:
Het is denk ik samen te vatten: als de saus teveel vocht bevat krijg je een zeer slap resultaat. Dus saus uitlekken/uitpersen in een zeef en verse cq voorgegaarde bladen gebruiken. Onder alufolie zou ik niet doen als je een krokante bovenkant wilt. Ik ben benieuwd wat nou precies de motivatie voor alufolie is.
Ik ben benieuwd wat nou precies de motivatie voor uitpersen is, als je het ook kan laten inkoken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart2005
Pff.. laat maar. Word er soms zo moe van, van die puur theoretische benaderingen. Uitlekken/uitpersen in een zeef sluit inkoken niet uit. Dat binaire gedoe is wel typisch Tweakers. :-(

[Voor 70% gewijzigd door Bart2005 op 31-07-2019 22:18]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

onder alufolie wordt het juist een blubberbende. je wilt juist lekker een gebakken korst met gesmolten kaas, en stevige lasagne. 30 minuten in de oven op temp en 15 minuten uit met de ovendeur stukje open. of ga je het later opwarmen in magnetron zonder folie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
Bart2005 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:15:
Pff.. laat maar. Word er soms zo moe van, van die puur theoretische benaderingen. Uitlekken/uitpersen in een zeef sluit inkoken niet uit. Dat binaire gedoe is wel typisch Tweakers. :-(
Dat sluit het ook niet uit. Een ragu laten uitlekken/persen druist nogal in tegen het concentreren van de smaak door lang sudderen. Ik denk dat je daarom wat reacties krijgt die niet bij je mening aansluiten.

@Hackus Ik ken aluminiumfolie alleen als beschermlaag tijdens de eerste fase, het kan wel eens zijn dat je kaas en of bechamel er anders zwartgeblakerd uit komt. Daarna niet terugplaatsen, dan wordt krokant taai.

[Voor 17% gewijzigd door The Killer op 31-07-2019 22:27]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

The Killer schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:23:
[...]

Dat sluit het ook niet uit. Een ragu laten uitlekken/persen druist nogal in tegen het concentreren van de smaak door lang sudderen. Ik denk dat je daarom wat reacties krijgt die niet bij je mening aansluiten.
gehaktmengsel van gehakt en saus, geen saus in de zin van saus. ragout is het niet, bechamelsaus mix je met kaas en hou je apart van gehaktmengsel. 'saus' maak je al van te voren en hou je warm. niet zoals velen in 45minuten alles maken
buon appetito :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Killer
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:36:
[...]

gehaktmengsel van gehakt en saus, geen saus in de zin van saus. ragout is het niet, bechamelsaus mix je met kaas en hou je apart van gehaktmengsel. 'saus' maak je al van te voren en hou je warm. niet zoals velen in 45minuten alles maken
buon appetito :)
Ragu is wat anders dan ragout. Een recept heb ik niet nodig :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Gelukkig is lasagna net zoiets als appeltaart, er zijn complete familie recepten en religies die iets vinden. uiteindelijk gaat het allemaal om smaak, wat vindt je lekker. Gelukkig mag iedereen daar een mening over hebben.
Persoonlijk denk ik, zolang het niet uit een pakje komt en het met hart en ziel is bereid vindt ik het fantastisch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

ik maak het altijd een dag eerder, meestal probeer ik het te garen met andere gerechten.
Dus ik maak pizza, ik gooi ook de lasagne dan alvast een uur in de oven en een dag later pas met de kaas. Want zoals zoveel gerechten smaakt het de tweede dag veel lekkerder dan de eerste.
truc is ook over aanzetten en dan uitzetten waarbij het tweede gerecht doorgaart als een malle

doe veel gerechten eentje zonder kaas en de tweede smaakt het veel beter, aardappel anders precies zo

[Voor 11% gewijzigd door Honesty op 02-08-2019 00:47]

festina lente

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Als je een hoge ovenschaal pakt en daardoor meer bladen, dikkere bechamelsaus, royaal kaas erover heen met o.a. Mozzarella en de oude geraspte kaas van bv AH, ik gebruik altijd kipgehakt en veel groente.
Vorige keer had ik een recept voor 8 personen gemaakt maar uiteindelijk kwamen daar 20/22 porties uit doordat ik ben gaan stapelen en de hoogte in ben gegaan. Maar die was echt heerlijk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Het hangt er ook enorm van af wat voor lasagne je maakt. Als je Hollandse lasagne maakt (dat is als hoofdgerecht met veel groenten erin) dan wordt ie vochtiger: groente = vocht.
Als je een Italiaanse maakt dan heb je een vleessaus (Bolognese) die al meer dan een uur heeft lopen pruttelen, die is dus al goed ingedikt. Als je dunne lagen saus gebruikt dan wordt de pasta net gaar zonder het sompig te laten worden. Een kwartiertje laten staan nadat je hem uit de oven pakt is essentieel.

Alle andere trucs (bindmiddel of uitpersen (wtf)) zijn lapmiddelen voor alle recepten/koks die niet goed zijn.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 02-12 07:40
Als je vleessaus gaat maken en deze wilt inkoken zou ik wel opletten met wat voor vlees je dat doet ; een rundergehakt is van nature al droger dan bijv halfom en je wilt niet straks een saus met gortdroog vlees hebben.

Iets dikkere bechamel is een mogelijkheid, nachtje in de koeling, ook goed voor de smaak natuurlijk.

Alufolie geen verkeerd idee, laatste 15 min oid eraf voor een mooie bovenlaag.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 02-12 21:57
Als je ook veel groenten in je lasagne gooit doe dan beduidend minder water in je saus.
Of langer laten inkoken, dat kan ook.

• The Killer
  • Niet online
Voor een heerlijke en eenvoudige bolognese, recept van Ferran Adria:

http://sundaycollector.com.au/2012/01/beautiful-bolognese/

Je kunt ook eens pastitio maken.

• Jonnie Bahaar
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 09-08-2019
iAmRenzo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:10:
Het hangt er ook enorm van af wat voor lasagne je maakt. Als je Hollandse lasagne maakt (dat is als hoofdgerecht met veel groenten erin) dan wordt ie vochtiger: groente = vocht.
Als je een Italiaanse maakt dan heb je een vleessaus (Bolognese) die al meer dan een uur heeft lopen pruttelen, die is dus al goed ingedikt. Als je dunne lagen saus gebruikt dan wordt de pasta net gaar zonder het sompig te laten worden. Een kwartiertje laten staan nadat je hem uit de oven pakt is essentieel.

Alle andere trucs (bindmiddel of uitpersen (wtf)) zijn lapmiddelen voor alle recepten/koks die niet goed zijn.
Ik maak lasagne graag met bolognese saus. Ik gooi een halve kilo wortel, celderij, en verder whatever er nog beschikbaar is in de blender en bak dat op tot een groot deel van de vocht er uit is. dan heb je dat probleem al een stuk minder. Of althans, ik vind de saus altijd erg chill. Ik probeer nu recepten uit om steeds minder vlees te gebruiken en steeds meer groente maar met dezelfde smaak/textuur.

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Jonnie Bahaar schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:21:
Ik maak lasagne graag met bolognese saus. Ik gooi een halve kilo wortel, celderij, en verder whatever er nog beschikbaar is in de blender en bak dat op tot een groot deel van de vocht er uit is. dan heb je dat probleem al een stuk minder. Of althans, ik vind de saus altijd erg chill. Ik probeer nu recepten uit om steeds minder vlees te gebruiken en steeds meer groente maar met dezelfde smaak/textuur.
Dat zou ook moeten ;) wortel, selderij en ui in veel olijfolie = soffritto. Na een half uur is echt al het vocht wel weg ja.

Ik heb wel eens vegetarische "bolognese" gemaakt met een ruime kilo champignons. Erg lekker. En laatst "steak tartare" gemaakt van bier en champignons. Was ook erg lekker.
En als je van Indiaas houd: groenten recepten in overvloed!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik maak wel eens lasagne, zonder lasagne... ;)

Zo'n hele lading pasta (= tarwe product) kan voor sommige mensen bezwaarlijk zijn. Wat ik dan doe, is i.p.v. pastavellen, (deels) gedroogde zucchini schijfjes (courgette dus) gebruiken.

En probeer dan gewoon volwassen, flinke courgettes te pakken te krijgen. Die zijn, en vaak veel goedkoper, en je hebt minder snijwerk. :Y
Schuin snijden in dunne plakken (zodat ze enigszins ovaal zijn). Op een bakplaat met bakpapier in de oven leggen en wat laten garen/drogen. Zodat ze een beetje krimpen en wat minder vochtig worden.
Vervolgens je 'lasagne' bouwen zoals je altijd doet, echter i.p.v. pastavellen, die zucchini plakken gebruiken.

Mooie Plaatjes   

• Daffie
Ik heb uiteindelijk woensdag de lasagne gemaakt, in de oven gedaan op 200 graden, laten bakken tot de kaas nèt gesmolten was.
Donderdag heb ik de lasagne nog 20 minuutjes op 180 graden opgewarmd, hij was heerlijk en lekker stevig!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee