Wat zijn je ervaringen met laptops met 4K scherm (Win 10)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-09-2023
Ik overweeg een nieuwe laptop aan te schaffen met 13.3", 14" of 15.6" scherm. Onder mijn favorieten zijn een 13.3" laptop met QHD+ en een 15.6" laptop met 4K resolutie.

Mijn 8" tablet heeft een resolutie van 2560 x 1600 en dat vind ik erg fijn, evenals de FHD resolutie of mijn 5" telefoon. Die twee apparaten draaien echer Android en niet Windows 10.

Wat zijn jullie ervaringen met 4K op laptop schermen, onder Windows 10?
Gaat het een hel worden omdat het schalen van applicaties niet goed werkt of niet goed in te stellen is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Standeman

Prutser 1e klasse

Over het algemeen werkt het prima, maar er zijn inderdaad applicaties die niet schalen en alles dus priegelig klein wordt. Één die ik me herinner is de Origin Client, maar volgens mij valt dat wel weer in te stellen dat het wel goed geschaald wordt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
Standeman schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:07:
Over het algemeen werkt het prima
Heb je er last van dat 4K veel meer vraagt van de batterij en grafische kaart, of valt dit mee zolang je niet aan het gamen bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik speel voornamelijk hele oude spellen zoals de C&C franchise en ik let eigenlijk nooit op de accuduur aangezien ik meestal op de bank game incl. adapter. Dus daar kan ik niet veel over zeggen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Standeman schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:07:
Over het algemeen werkt het prima, maar er zijn inderdaad applicaties die niet schalen en alles dus priegelig klein wordt. Één die ik me herinner is de Origin Client, maar volgens mij valt dat wel weer in te stellen dat het wel goed geschaald wordt.
Dit is ook de enige software waar ik problemen mee ondervind op mijn 4k laptop.
chris-f schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Heb je er last van dat 4K veel meer vraagt van de batterij en grafische kaart, of valt dit mee zolang je niet aan het gamen bent?
Ik geloof er niet zo veel van dat het veel scheelt. Accu's in game laptops zijn sowieso notoir matig.
Dat gezegd hebben zou ikzelf voor een lagere native resolutie gaan zou ik opnieuw de keuze hebben.
4K heb je verder inhoudelijk niet zo veel aan op zo'n priegelschermpje.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 31-07-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
Standeman schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:15:
Ik speel voornamelijk hele oude spellen zoals de C&C franchise en ik let eigenlijk nooit op de accuduur aangezien ik meestal op de bank game incl. adapter. Dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Ik bedoelde, merkt je dat het meer vraagt van je systeem als je niet aan het gamen bent? Bijvoorbeeld bij text verwerking of in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
Anoniem: 834471 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:18:
4K heb je verder inhoudelijk niet zo veel aan op zo'n priegelschermpje.
Op een 8" scherm zou ik echt niet minder dan QHD willen en op een 5" niet minder dan FHD.

Zou je denken je dat dit komt omdat een laptop anders word gebruikt dan een smartphone of tablet, of ligt het eraan dat wij gewoon verschillende voorkeuren hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 834471

chris-f schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Op een 8" scherm zou ik echt niet minder dan QHD willen en op een 5" niet minder dan FHD.

Zou je denken je dat dit komt omdat een laptop anders word gebruikt dan een smartphone of tablet, of ligt het eraan dat wij gewoon verschillende voorkeuren hebben?
Het is sowieso een kwestie van voorkeur maar ik vind hogere resoluties persoonlijk alleen belangrijk als zich dat vertaald naar meer screen real-estate. Zo gebruik ik de 40" 4k monitor op mijn werk als 4 losse full HD schermen.

In de praktijk zit je op een 4k beeldpaneel van 15" gigantisch te schalen anders is alles veel te klein en daarmee lever je gelijk al die workspace weer in.
Dus tenzij je heel veel waarde hecht aan die hogere pixeldichtheid en bijbehorende waarneembare betere beeldscherpte van een 4K scherm ten aanzien van vooral text zou ik gewoon voor iets gaat met minder pixels, zeker als dat geld scheelt.

Uiteindelijk zie ik 4k gaming wel als mooite potentiële ontwikkeling want dat is toch allemaal wel weer veel scherper enzo. Maar moderne games in die resolutie zijn met een normaal budget voorlopig nog gewoon geen realiteit. Zeker niet bij framerates van 60+

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 31-07-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-f
Anoniem: 834471 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:41:
[...]
Het is sowieso een kwestie van voorkeur maar ik vind hogere resoluties persoonlijk alleen belangrijk als zich dat vertaald naar meer screen real-estate. Zo gebruik ik de 40" 4k monitor op mijn werk als 4 losse full HD schermen.
Als men weinig real estate (in cm²) heeft dan wil men het toch juist zo efficient mogelijk gebruiken?
[...]
In de praktijk zit je op een 4k beeldpaneel van 15" gigantisch te schalen anders is alles veel te klein en daarmee lever je gelijk al die workspace weer in.
Dat je überhaupt schalen noemt geeft aan dat het dadelijk een probleem is van de (pre-)historie van het besturingssysteem en de applicaties. Bij Android bestaat dit probleem voor zover ik weet niet, vanaf het beginsel word namelijk bij voorbaat alles geschaald.
[...]
Dus tenzij je heel veel waarde hecht aan die hogere pixeldichtheid en bijbehorende waarneembare betere beeldscherpte van een 4K scherm ten aanzien van vooral text zou ik gewoon voor iets gaat met minder pixels, zeker als dat geld scheelt.
Ja ik zou veel met text werken - bijvoorbeeld een tekstverwerker en dan een of twee vensters met PDF boeken. En in andere gevallen vind ik >350 ppi/dpi wel degelijk beter voor de ogen dan <150ppi/dpi. Maar als dat de batterij tijd halveert of met een UHD630 kaart soepel scrollen en zoomen niet mogelijk is dan zou ik toch voor een lagere resolutie gaan.
Pagina: 1