Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het fenomeen computerbril? Ikzelf krijg na verloop van tijd naar een computerscherm kijken (vaak 2) toch wel last van mijn ogen of lichte hoofdpijn als ik van mijn scherm lees.

Ik zoek iets dat de blauwe lichten deels filtert en misschien tekst makkelijk leesbaar maakt door vergroting zodat je minder naar je scherm toe hoeft te buigen.

Groet, David

Let me share my screen...

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 21:13
Heb je f.lux geprobeerd? Daarbij de dpi verhogen mischien iets voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 22:04
Aviv1 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:00:
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het fenomeen computerbril? Ikzelf krijg na verloop van tijd naar een computerscherm kijken (vaak 2) toch wel last van mijn ogen of lichte hoofdpijn als ik van mijn scherm lees.

Ik zoek iets dat de blauwe lichten deels filtert en misschien tekst makkelijk leesbaar maakt door vergroting zodat je minder naar je scherm toe hoeft te buigen.

Groet, David
- Nachtlamp optie in Windows al geprobeerd? Kan wat verlichting bieden.
- Beeldscherminstellingen --> schaal en lay-out --> grootte van tekst, apps en andere items wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aviv1 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:00:
Hallo,

Groet, David
Ik heb een computerbril, heel belangrijk voor me. Ik heb varifocus glazen, heb verschillende sterkten nodig voor lezen (dichtbij), ver af en voor computer (midden-afstand). Ik kan niet meer zonder.

Dat is misschien een ander type computerbril dan je bedoeld?

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 31-07-2019 15:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
michel1991 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:03:
Heb je f.lux geprobeerd? Daarbij de dpi verhogen mischien iets voor jou.
F.lux inderdaad. Windows heeft ook een ingebouwde blauwfilter, overigens, maar F.lux vind ik wat beter.

Daarnaast kan je iets als Stretchly proberen zodat je iets vaker pauze neemt/niet naar beeldscherm staart/je ogen ergens anders op focust.
gambieter schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:08:
[...]
Dat is misschien een ander type computerbril dan je bedoeld?
Een computerbril heeft een ingebouwd blauwfilter, geloof ik.

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 31-07-2019 15:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ik heb zelf gewoon in mij dagelijkse bril een blauwfilter zitten, maar ook zo'n blauwfilter gaat niet helpen wanneer je uren op een dag na een scherm zit te kijken zonder pauzes. Het kijken naar een computerscherm op een vaste afstand voor langeretijd blijft toch evenzogoed ook met blauwfilter topsport voor je ogen. Belangrijk blijft dus ook regelmatig pauzes nemen en goed blijven knipperen. Dit laatste ga je soms ook onbewust minder doen wanneer je langer naar een scherm kijkt.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je kan ook even proberen te spelen met de settings van je monitor, bijna elke fatsoenlijke monitor heeft wel een 'comfort' of 'warm' setting waarbij het wit minder fel is oid.

(achtergrond van je IDE van wit naar zwart zetten kan ook helpen bijv)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2019 15:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28

LankHoar

Langharig tuig

Bekijk je scherminstellingen eens. Veel schermen flikkeren heel snel. Dit kun je zien door je scherm te filmen. Zie je de boel fikkeren? Dan het contrast heel laag zetten en de brightness omhoog. Dit is dan nog voldoende afleesbaar maar zal het flikkeren doen afnemen of verdwijnen.

Daarnaast heeft f.lux mij enorm geholpen sinds ik last van mijn ogen kreeg. En gebruik Twilight op mijn telefoon. Wil echt niet meer zonder deze twee tools :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik ben met dezelfde klachten naar Hans Anders geweest voor een oogmeting; bleek niets aan de hand te zijn met mijn ogen behalve wat "Ouderdom". Een kant en klare +1.00 leesbrilletje "Blue Filter" was de oplossing. Gebruik 'm overigens ook niet continue.

https://www.hansanders.nl/brillen/leesbrillen/

heb je voor E29 een oogmeting en gedegen advies. Heb daar "open kaart gespeeld" en aangegeven dat ik op kosten van werkgever gewoon een "Beeldschermbril" aan mag laten meten; maar gaven daar aan dat dit in geheel niet noodzakelijk is/was in mijn specifieke situatie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Richard op 01-08-2019 10:46 . Reden: MO ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 15:13
Advies is ook een klein beetje afhankelijk van je leeftijd, maar ga eens langs bij de opticien. Aldaar kunnen ze je ogen eens meten en je de verschillende opties met betrekking tot je klacht laten zien.
Als opticien krijg ik steeds vaker mensen met een soortgelijke klacht en vaak helpt inderdaad een bril met blauwfilter al een heel stuk.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Richard schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:38:
Ik ben met dezelfde klachten naar Hans Anders geweest voor een oogmeting; bleek niets aan de hand te zijn met mijn ogen behalve wat "Ouderdom".
cri0s schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:00:
Advies is ook een klein beetje afhankelijk van je leeftijd, maar ga eens langs bij de opticien.
Een opticien is geen medicus en kan geen diagnose stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 16:15
GlowMouse schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

[...]

Misschien werkt er bij Hans Anders een optometrist (BIG geregistreerd zorgverlener). Die kans dus wel oordelen op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 15:13
GlowMouse schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

[...]

Misschien omdat dit geen medische kwestie is?
Als dit zo zou werken zou ik niemand meer kunnen helpen met brillen. Ik zal het je mooier vertellen; de medicus die je in dit geval dan zou helpen is de oogarts. Weet je wat een oogarts tegenwoordig zegt? "Je ogen zijn gezond, prettige wedstrijd." Maar daar ben je dan nog niet mee geholpen. Onze praktijk stroomt over met mensen die bij de oogarts geweest zijn zonder oplossing en hier naar alle tevredenheid een bril of contactlenzen dragen waarmee de klachten wel zijn verholpen.

Mocht het je een prettiger gevoel geven ga dan vooral langs bij een BIG geregistreerde optometrist. Zo weet je in ieder geval wat er qua sterkte nodig is, maar ook dat je ogen gezond zijn.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
cri0s schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Misschien omdat dit geen medische kwestie is?
Misschien niet, misschien wel, we weten het niet.
Als dit zo zou werken zou ik niemand meer kunnen helpen met brillen.
Je zult best mensen kunnen helpen, dat geloof ik graag. Een nieuwe bril kan best een eerste stap zijn. Maar als er toch wat serieuzers aan de hand is, word je wellicht mooi op het verkeerde been gezet als een opticien zegt dat het door de ouderdom komt.
Weet je wat een oogarts tegenwoordig zegt? "Je ogen zijn gezond, prettige wedstrijd."
Het is fijn om dat van een medicus te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:38
Ik had aantal jaar geleden dezelfde klachten en ben daarmee naar de opticien gedaan. Bij veel kun je een gratis oogtest laten doen. Daaruit bleek ook een kleine afwijking. Iets waar ik normaal geen last van had, maar na een dag werken achter de PC toch wel hoofdpijn en droge ogen veroorzaakten.

Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe bril met daarin ook een blauwlicht filter voor schermen, ik moet zeggen dat ik daar heel content mee ben! Uberhaupt en bril op sterkte scheelde voor mij al heel wat! Maar zo'n filter is echt een must als je een kantoorbaan achter een PC hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor mij heb ik dit in 35 jaar leven waarvan zeker 30 jaar achter een beeldscherm maar een paar keer gehad. In het CRT scherm met interlaced resoluties met lage refreshrate (50Hz 1200p op een 14" CRT), en in het "gamezor voor €100"-LCD tijdperk waar je van die hyper-budget TN schermen ziet met dither op hun 6-bit kleurtjes, en een PWM helderheidsregeling... vooral dat laatste gaf me koppijn. Mooie static burn LCD en ik kan gewoon (overdag, avond obv filteren we) zonder filter en met goede calibratie naar het IPS scherm kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een tijdje een computerbril gebruikt, maar ik vond dit niet fijn, nu een gewone bril icm f.lux en bevalt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
Veel schermen hebben PWM dimming en geeft vermoeide ogen en ook koppijn, het flikkeren wordt door de backlight veroorzaakt wanneer hij niet op 100% staat.

Scherm brightness voluit zetten en in Windows met kleurkalibratie kun je de lichtinval wat dimmen doormiddel van de pixels donkerder te zetten, helaas verlies je wat kleur.

De Nachtlamp modus in Windows 10 is ook een goede.
Ik heb daar bewust op gelet tijdens aanschaf van een scherm zonder PWM dimming en doormiddel van DC (Direct Current) dimming (Dell S2417DG).

Om mij heen hoor ik verschillende reacties dat een computerbril niet heel veel effect heeft en beter met software op te lossen is.

Op mijn werk dim ik het scherm ook maar dan met nachtlampmodus in Windows 10.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 01-08-2019 15:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik heb sinds een paar maanden een bril met zo'n blauw licht filter. Was iets van twee tientjes duurder ten opzichte van een normale bril. Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Het verhaal was dat je minder snel vermoeide ogen zou krijgen en beter zou gaan slapen. Beide is volgens mij niet gebeurd.

Kanttekening is overigens wel dat ik ook niet het idee had dat ik echt last had van vermoeidheid of slecht slapen

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47
Topic kick, van Eyewish kreeg ik te horen dat:
  • Een beeldschermbril in mijn geval (R -7, L -9) geen verschil uitmaakt en de glazen identiek zouden zijn.
  • Het alleen helpt bij oudere mensen van minimaal 40 jaar oud.
Ik krijg soms last van vermoeide ogen en heb sowieso een nieuwe besteld na 8-10 jaar met dezelfde bril die erg beschadigd is, en meer dan 5-10 uur per dag naar een monitor kijk.

Maar ik begrijp specifiek die eerste verklaring niet wat betreft het identiek zijn, heeft iemand daar een wat duidelijkere uitleg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 15:46
Tegenwoordig hebben best veel glazen al een soort ingebouwd blauw licht filter erin (of kun je voor kiezen). Dus ik vermoed dat ze daarop doelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ketho schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:06:
Topic kick, van Eyewish kreeg ik te horen dat:
  • Een beeldschermbril in mijn geval (R -7, L -9) geen verschil uitmaakt en de glazen identiek zouden zijn.
  • Het alleen helpt bij oudere mensen van minimaal 40 jaar oud.
Ik krijg soms last van vermoeide ogen en heb sowieso een nieuwe besteld na 8-10 jaar met dezelfde bril die erg beschadigd is, en meer dan 5-10 uur per dag naar een monitor kijk.

Maar ik begrijp specifiek die eerste verklaring niet wat betreft het identiek zijn, heeft iemand daar een wat duidelijkere uitleg voor?
Er zijn in essentie twee soorten computerbril. De eerste is voor mensen die wat vermoeide ogen krijgen of niet goed slapen na computergebruik. Dat komt omdat een computerscherm eigenlijk een zwakke lamp (de backlight) is die in jouw gezicht schijnt. Een blauwfilter kan daarvoor helpen. Dat zal het soort bril wel zijn wat jouw opticien bedoelt.
De tweede is voor mensen die al een multifocale bril gebruiken of die twee brillen (voor lezen en verzien) hebben. Dat zijn meestal 40+'ers. Als je vele uren per dag met een beeldscherm werkt wil je een bril die geen compromis tussen verzien en lezen is, maar optimaal voor de hoogte en afstand tot een beeldscherm.

Als jij alleen last van verziendheid hebt is het tweede soort leesbril waarschijnlijk niet nodig en krijg je dus een bril met jouw normale sterkte en alleen een blauwfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ik had daar aangegeven dat ik niet een blauw licht filter hoefde, want handiger met f.lux / windows night light filter.

Bij Eyewish wilde ik gebruik maken van de 2 voor 1 actie maar het werden dus twee enkelvoudige brillen (zelfde glazen, andere montuur) want de opticien zei dat er geen verschil is voor mijn situatie. Je moet het overigens blijkbaar wel heel erg bont maken als je als 40 minner een computerbril nodig hebt.
Wat is een beeldschermbril?
Een beeldschermbril is een bril voor achter een computer. Het glas wordt speciaal op sterkte gemaakt om dichtbij (tot het toetsenbord) en midden-ver (tot het beeldscherm) scherp te zien.
Zijn die glazen dus alleen bedoeld voor verziende mensen, en niet bijziende? Ik veronderstelde dat de sterkte anders meer negatief zou zijn, zeg maar een extra -1. Ik heb hier eerlijk gezegd geen verstand van B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ketho schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:41:

Zijn die glazen dus alleen bedoeld voor verziende mensen, en niet bijziende? Ik veronderstelde dat de sterkte anders meer negatief zou zijn, zeg maar een extra -1. Ik heb hier eerlijk gezegd geen verstand van B)
Je kunt gelijktijdig verziend én bijziend zijn. Wat dus veel bijziende brildragers overkomt als ze ouder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ketho schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:06:
Dat kan ook een andere reden hebben, ik heb meerdere brillen (en ook contactlenzen) en bij één bril (v.d. Pearle) had ik ook sneller vermoeide ogen. Nu ben ik enkele weken geleden weer naar de opticien gegaan waar ik heen ging voordat ik ging studeren (lees toen betaalden m'n ouders nog) en wat bleek de bril v.d. Pearle had niet de goede pupilafstand. Ze hadden mij dus een bril verkocht die qua frame wel goed paste bij mijn hoofd, maar de pupilafstand niet goed paste bij de bril.
Dit was op te lossen door een andere bril te nemen of duurdere glazen te plaatsen. Dit laatste heb ik recent laten doen en na even enkele weken wennen voelt dit veel natuurlijker en is het minder vermoeiend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ik ga nu off-topic over mijn ervaring, de opticien deed haastig (binnen 5 minuten) de oogmeting en soms kon ik niet duidelijk vertellen of welke lens nou beter/slechter was. Ik ben dus R op -6.75 gebleven en L van -8.75 naar -9 binnen ongeveer 8 jaar tijd. De opticien verzekerde me dat dit normaal is. Maar het zat mij niet echt lekker gezien die naar mijn mening haastige meting.

De pupilafstand (PD) werd ook opgemeten met zo'n apparaat terwijl mijn bril nog op was, die hoefde er blijkbaar niet af :? Misschien komt de vermoeidheid ook doordat mijn huidige glazen zo vreselijk verwaarloosd en bekrast zijn, de coating is er compleet af. Voortaan microvezel doekjes gebruiken en wat meer gras aanraken O-)

De beeldschermbril dacht ik dat het wel fijn zou zijn als een tweede bril maar dat was schijnbaar overbodig.

@Plainside Dark Theme zweer ik heilig bij en custom css voor bijv. Tweakers heb ik al :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ketho op 18-03-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 16:42

Plainside

I browse when I'm at work

Hoi Hoi, Tweaker hier welke heel vaak migraines kreeg van zijn schermen. Zoals andere beaamen helpt een Computerbril/Blue-Filter in je bril, zeer goed maar is zeker niet alles. En met wat stappen het verminderd heeft.

Wat bij mij vooral hielp is het aanpassen van de kleur-weergaven van applicaties, sites, enz. En vergeet niet dat het niet alleen gaat om blauw, gaat om elke felle kleur. Praktijk voorbeeld, Tweakers.net custom CSS in darkmodus, zefls de werk TopDesk omgeving heb ik in pastel kleuren ingesteld (moet via browser-extensie helaas en aanstaan binnen topdesk) ipv het pure wit/blauw/grijs. In word ook bijv. het donkere thema aangezet incl. dat een nieuw document een donkere kleur heeft.

Zo kan je eigenlijk door blijven gaan op elke applicatie, en ook steeds meer applicaties bouwen het zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
Ik ben zelf lens-dragend en heb sinds kort een computerbril. Ik merk zelf dat ik veel minder last/vermoeiheid van mijn ogen heb na een dag werken (ik ben developer en zit dus 8 uur per dag naar een scherm te turen). Ik heb een "dedicated" computerbril van ace and tate zonder sterkte (omdat ik dus contactlenzen draag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:11
418O2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:06:
Ik ben zelf lens-dragend en heb sinds kort een computerbril. Ik merk zelf dat ik veel minder last/vermoeiheid van mijn ogen heb na een dag werken (ik ben developer en zit dus 8 uur per dag naar een scherm te turen). Ik heb een "dedicated" computerbril van ace and tate zonder sterkte (omdat ik dus contactlenzen draag)
Ik heb tijdens de lockdowns ook een computerbril genomen, maar voornamelijk omdat je gedurende die periode toch het merendeel van de tijd toch thuis was

Na een korte test periode heb ik nu een bril voor algemeen gebruik icm beeldscherm/blauwfilter etc genomen.
Mijn maandlenzen die ik voorheen dagelijks gebruikte heb ik ingewisseld voor daglenzen die ik alleen nog maar gebruik in situaties waar een bril onhandig is zoals voetbal.

Sindsdien zijn klachten mbt hoofdpijn, vermoeide/branderige en of tranende ogen simpelweg verdwenen.
Het is ook wel prettig als je bepaalde winkel binnenloopt dat de ventilators boven de ingang je lenzen instant droog maken :X

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsibma
  • Laatst online: 18:39
Ketho schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:57:
Ik ga nu off-topic over mijn ervaring, de opticien deed haastig (binnen 5 minuten) de oogmeting en soms kon ik niet duidelijk vertellen of welke lens nou beter/slechter was. Ik ben dus R op -6.75 gebleven en L van -8.75 naar -9 binnen ongeveer 8 jaar tijd. De opticien verzekerde me dat dit normaal is. Maar het zat mij niet echt lekker gezien die naar mijn mening haastige meting.

De pupilafstand (PD) werd ook opgemeten met zo'n apparaat terwijl mijn bril nog op was, die hoefde er blijkbaar niet af :? Misschien komt de vermoeidheid ook doordat mijn huidige glazen zo vreselijk verwaarloosd en bekrast zijn, de coating is er compleet af. Voortaan microvezel doekjes gebruiken en wat meer gras aanraken O-)

De beeldschermbril dacht ik dat het wel fijn zou zijn als een tweede bril maar dat was schijnbaar overbodig.
5 minuten is wel heel erg snel, bij de optiekzaak waar ik werk trekken we er een half uur voor uit. Een beeldschermbril wordt vaak aangeraden voor mensen die wat verziend beginnen te worden en moeite hebben met scherpstellen dichtbij. Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je ogen in staat zijn om op korte afstand scherp te stellen. Als je myopie hebt, een min sterkte, kunnen te ogen juist heel makkelijk op korte afstand scherpstellen en is een computerbril daarom niet logisch. Ik zou vooral even kijken of je wel goed gemeten hebt en de juiste sterkte in je bril gekregen hebt. Daarnaast zouden glazen met een blauwfilter een beetje kunnen helpen en zou je de monitor wat dichterbij kunnen zetten of een andere aan kunnen schaffen. Ik ben overigens geen opticien, maar vang wel eens wat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
dsibma schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:26:
5 minuten is wel heel erg snel, bij de optiekzaak waar ik werk trekken we er een half uur voor uit.
Verder off-topic, het ging redelijk snel ja. Ik kan het wellicht slecht herinneren, niet meer dan 10 minuten was zeker. Mij is verteld dat alleen het verschil gemeten hoefde te worden en ze al de sterkte van mijn huidige bril af hadden gelezen met weer een apparaat.

Ik was wel verbaasd daar op de stoel want in de topics op tweakers/google had had ik dit onderwerp nog niet voorbij zien komen dat je 40+ moet zijn en het niet voor elke persoon uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 23:17
Ketho schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:57:

@Plainside Dark Theme zweer ik heilig bij en custom css voor bijv. Tweakers heb ik al :P
Als je opticien bij die sterktes een haastige meeting doet kun je het beste switchen naar een andere.
En met die sterktes zou ik zeker iedere 2 jaar een meting laten doen.

Ik heb vanaf mijn zesde tot net voor mij vijftigste met een bril rond gelopen. Een goede opticien maakt echt een wereld van verschil.

Ik kan er zeker een aanbevelen maar die zit dan wel in Helmond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plainside schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:04:
En vergeet niet dat het niet alleen gaat om blauw, gaat om elke felle kleur.
Blauw is wel speciaal, maar in zijn algemeenheid: Zet je helderheid lager. En natuurlijk ligt het aan specifieke scherm, maar mijne staat op 30%. Had ik ooit gevonden als aanbevolen instellingen voor mijn scherm op internet, en was aan het begin wennen, want veel donkerder dan ik gewend was. Nu wil ik niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Heb sinds kort ook een computerbril op sterke (volgens mij beide ogen 1,25).

Nu kreeg ik van de opticien te horen dat ik paar weken moet wennen toen ik met de klacht kwam dat ik enkel in het midden van het scherm scherp kan zien.
De randen van mijn 32" monitor zijn licht wazig/blur als ik recht ervoor zit maar mijn mijn ogen naar de rand kijk. Dit met gevolg dat als ik een regel tekst lees, ik mijn heel hoofd moet mee draaien om alles scherp te zien.

Of bij de folder view in je IDE aan de linker kant. Ik moet overdreven mijn hoofd draaien om links onderin de tekst echt scherp te zien.

Iemand met een soort gelijke ervaring en heeft het idd met wennen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

matty___ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:24:
Heb sinds kort ook een computerbril op sterke (volgens mij beide ogen 1,25).

Nu kreeg ik van de opticien te horen dat ik paar weken moet wennen toen ik met de klacht kwam dat ik enkel in het midden van het scherm scherp kan zien.
De randen van mijn 32" monitor zijn licht wazig/blur als ik recht ervoor zit maar mijn mijn ogen naar de rand kijk. Dit met gevolg dat als ik een regel tekst lees, ik mijn heel hoofd moet mee draaien om alles scherp te zien.

Of bij de folder view in je IDE aan de linker kant. Ik moet overdreven mijn hoofd draaien om links onderin de tekst echt scherp te zien.

Iemand met een soort gelijke ervaring en heeft het idd met wennen te maken?
Ik denk dat je een multifocale bril hebt?

Ik kan er niet aan wennen. Heb het echt geprobeerd, maar multifocale brillen zijn aan mij niet besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
NaN schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:48:
[...]

Ik denk dat je een multifocale bril hebt?

Ik kan er niet aan wennen. Heb het echt geprobeerd, maar multifocale brillen zijn aan mij niet besteed.
Hij is vervangen door glas zonder multifocaal deel en nu is het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

matty___ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Hij is vervangen door glas zonder multifocaal deel en nu is het wel goed.
Dat zal ik ook gaan doen, als ik weer tijd en zin erin heb. De opticien waar ik hem gekocht heb, was niet echt in de ‘meewerk’ modus te krijgen.

Daar heb ik echt geen zin meer in, ik ga tzt wel naar een andere.
Pagina: 1