Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
Hallo allemaal. Ik zit op het werk momenteel in een situatie die onbekend is voor mij, ik zou graag advies willen van mensen die hier wel ervaring mee hebben. Sorry voor het vaag houden van het bedrijf en de functie zelf, maar ik weet niet wie hier allemaal meeleest (ik weet dat een paar collega's op tweakers zitten).
Ik werk momenteel in een groot internationaal bedrijf, 2,5 jaren zijn nu voorbij en het gaat prima. Ik ben al een half jaartje intern op zoek naar wat anders, de huidige functie geeft niet echt voldoening meer. Een paar maanden geleden is onze unit lead opgeschoven naar de functie van manager. Na het vrijkomen van de vacature voor unit lead heb ik hierop gereageerd. Ik heb een paar weken geleden ook een hele week halve dagen meegedraaid in deze functie ("snuffelstage" noemen ze dat blijkbaar). De functie is zeer gewild binnen de organisatie, het betaalt behoorlijk goed en biedt enorm veel afwisseling/uitdaging. Ik heb geen ervaring als directe leidinggevende en ik sla zo eigenlijk ene stap over (team lead), maar het is bij iedereen duidelijk dat de functie bij me zal passen.
Nu heb ik volgende week een gesprek. Hierbij zal aanwezig zijn de manager (mijn manager dus), general manager (nooit ontmoet) en HR manager (ken ik wel). Hoe moet ik dit aanpakken? Moet ik het beschouwen als solliciteren bij een ander bedrijf? Zijn er bepaalde gedragsregels? Moet ik als elke andere sollicitatie vertellen over mezelf en mijn huidige functie (weten ze al?)? Bedrijfscultuur is informeel, dus ik zal geen pak dragen, maar ik neem aan dat ik me netjes moet aankleden. Het is wel binnen werktijd, geen idee of dit normaal is met interne sollicitaties.

Kort gezegd: moet je een interne sollicitatiegesprek benaderen als elke andere sollicitatie, of zijn er bepaalde gedragsregels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Cool dat je in ieder geval uitgenodigd bent voor een gesprek!

Wellicht zal de General Manager (die je dus niet persoonlijk kent) je vragen om je voor te stellen, zodat hij een eerste indruk krijgt van de persoon tegenover hem. Eerste indruk is belangrijk, zorg dat je een mooi verhaaltje paraat hebt. Aangezien hij erbij zit, zal hij ook inspraak hebben in jouw eventuele aanstelling als Unit Lead. Het lijkt erop dat hij de persoon is die je moet overtuigen tijdens het gesprek. De reguliere manager heeft - als ik het goed begrijp - voor jou al een snuffelstage geregeld, dus die zal er in het algemeen niet negatief tegenover staan ;-)

Het belangrijkste tijdens het gesprek zal m.i. zijn het goed kunnen beantwoorden van onderstaande twee vragen:

- Waarom denk jij dat je geschikt bent om de functie van Unit Lead succesvol in te kunnen vullen? (Noem hierbij vooral voorbeelden uit de snuffelstage: wat ging goed, waar kan je je in verbeteren, wat vind je leuk, e.d.), maar ook uit wat je de afgelopen jaren in de praktijk hebt gezien dat de Unit Lead daadwerkelijk uitvoert. Waarom denk jij dat je dit ook/beter kan?

- Waarom denk je dat je geschikt bent voor een leidinggevende functie in het algemeen, terwijl je er geen ervaring mee hebt? Die vraag zal ongetwijfeld worden gesteld. Daarnaast: hoe zal je omgaan met lastige/conflict situaties? Slecht-nieuws gesprekken? Kun je goed "in het belang van de organisatie/unit denken"? Vind je het niet jammer dat je wellicht wat minder "inhoudelijk" werk gaat doen en meer "Lead"-werkzaamheden?

Voor wat betreft kleding: Lijkt me normaal om kleding te dragen die je in die functie ook zou dragen, maar vooral jezelf blijven.

Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Bedenk: Waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? Wat maakt jou uniek? Wat voeg jij aan (extra) waarde toe voor het bedrijf op deze functie?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 16:28

lasharor

7 december 2004

In een interne functie heb je het grote voordeel dat je al een enorm netwerk hebt binnen het bedrijf. Je kan bij collages nagaan om te ontdekken wat voor persoon de GM is zodat je op basis van die informatie al het nodige voor kan bereiden. Als men vanuit strategisch oogpunt stuurt naar bepaalde targets dan kan je daar al gelijk op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

WickinT schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:01:

Voor wat betreft kleding: Lijkt me normaal om kleding te dragen die je in die functie ook zou dragen, maar vooral jezelf blijven.
Dat is wel een goed punt. Stel dat jij in je oude functie gewoon spijkerbroek en t-shirt draagt maar de huidige unit lead(s) draagt/dragen een pak? Is dat pak dan de juiste kleding voor het gesprek? Of ben je dan weer niet jezelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:23
downtime schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Dat is wel een goed punt. Stel dat jij in je oude functie gewoon spijkerbroek en t-shirt draagt maar de huidige unit lead(s) draagt/dragen een pak? Is dat pak dan de juiste kleding voor het gesprek? Of ben je dan weer niet jezelf?
Dress for the job you want, not the job you have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Qua vorm zal het iets losser zijn dan een externe sollicitatie, maar dat verandert weinig aan de inhoud. Voor de GM ben je, net als externe kandidaten, een onbekende gesprekspartner. Eentje met goede referenties, dat dan weer wel.

Ik zou me kleden naar de functie waarvoor je dat gesprek hebt. Als dat gewoon je dagelijkse kloffie is, dan wel een beetje netter dan normaal, maar zeker geen fratsen. Verder qua houding: op de GM na hebben ze je al aan het werk gezien, dus het gebruikelijke "blijf jezelf" geldt nog meer dan normaal. You're not fooling anyone :)

Blijft de inhoud over. Zonder details over je organisatie blijft dit een algemeen verhaal. Maar voor de inhoud geldt ook dat ze al een redelijk beeld hebben van wie je bent en wat je kan, via je manager. Blijkbaar bevalt ze dat, anders zou je dit gesprek niet voeren. Wat @WickinT al zegt: zorg dat je een goed onderbouwd antwoord hebt op de vraag waarom jij vindt dat je mensen kan aansturen, terwijl dat niet blijkt uit je arbeidsverleden. Verdere zaken om vooraf over na te denken (inclusief voorbeelden uit je ervaring waar nodig):
  • Wie zijn de gesprekspartners van een unit lead, zowel bij dagelijks werk als bij escalaties/problemen? Hoe ver reikt je eigen mandaat, wanneer schakel je mensen bij?
  • Wat zijn de targets/KPIs waar een team lead voor verantwoordelijk is? In welke gevallen moet jij daar als unit lead iets mee qua ondersteuning/aansturing/correctie?
  • Heb je ervaring met het coachen/begeleiden van mensen (dus niet alleen aansturen)?
  • Zijn er trainingen/cursussen die jou kunnen helpen om je competenties te verbeteren/versterken/aanvullen? Dan heb je meteen een antwoord op de vraag 'waar zie je zelf de grootste uitdagingen'. Ze weten al dat je niet de kandidaat met 9 jaar relevante ervaring bent, dus je hoeft ook niet te doen alsof, lijkt me.
  • Wat verwacht je als unit lead van jouw manager? Hangt ook weer samen met het vorige punt: begeleiding/coaching.
Misschien zijn deze punten ontzettend voordehandliggend binnen je organisatie, maargoed, dat weten wij dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
WickinT schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:01:
Wellicht zal de General Manager (die je dus niet persoonlijk kent) je vragen om je voor te stellen, zodat hij een eerste indruk krijgt van de persoon tegenover hem. Eerste indruk is belangrijk, zorg dat je een mooi verhaaltje paraat hebt.
Mooi verhaal is goed, maar blijf ook jezelf en eerlijk. Bij een externe sollicitatie kan je soms wat meer de richting in praten die men wil horen. Wanneer je huidige manager en een HR manager welke jou kennen erbij zitten moet je dat niet doen. Zij prikken daar zo doorheen en dat kan negatief voor je uitvallen.

Hoe is de relatie met je eigen manager? En in hoeverre gunt hij je de functie? Als beide goed zitten kan je hem vragen of hij deze week tijd heeft om over het general management/manager van de organisatie te praten. Wie weet kan je hier nog bruikbare informatie en tips uit halen. Iemand die bijvoorbeeld zichzelf omhoog heeft gevochten binnen een organisatie kan deze eigenschap in een sollicitant vaak ook waarderen. Misschien kan je ook een no-go los peuteren.

Of een leuk feitje in de privé sfeer waarmee je vooraf het gesprek wat losser kan maken. Misschien zijn jullie beide fan van Formule 1 of van dezelfde voetbalclub. Misschien weet je manager te vertellen dat meneer een grote privé boot heeft waarmee hij weekendjes gaat vissen en hou jij zelf ook van vissen. Allemaal kleinigheidjes wel het serieuze gesprek wat volgt soepeler kunnen laten verlopen.

Edit: En het kan ook zo zijn dat jouw manager helemaal niets weet van de general manager. Dan heb je vrij weinig aan deze post. :+

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 31-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Je moet je zeker niet anders gedragen, ze kennen jou al, en dan val je meteen door de mand. Dit itt tot een externe sollicitatie waar je nog iets ander gedrag kan vertonen. Wat helpt is intern even gaan informeren wat ze zoeken. Dus loop eens lang bij de general manager (weet niet of dat gangbaar is bij jullie), en anders vraag collega's hoe de beste man/vrouw is.

Verder is het belangrijk om te doen wat hierboven al gezegd is. Ken de in/outs van de afdeling zoals omzet, productiviteit en headcount (ken de getallen!). Slecht nieuws gesprekken en nieuws brengen waar je zelf niet achter staat kan ook een goede zijn om voor te bereiden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 17:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
In mijn ervaring is dat specifieke gesprek maar een klein onderdeel van zo’n intern selectietraject. Ziet jouw huidige manager je deze stap maken én is hij bij het gesprek? Stem dan vantevoren eea af. Jij kent de hogere manager niet, hij wel, misschien kan hij vast een goed woordje voor je doen? Is er nog een kans dat je hem al wel vast spreekt?

Ik denk dat je op meer moet focussen dan alleen op het gesprek zelf. Maar in dat gesprek zal het niet per se heel anders gaan dan in andere gesprekken:
- heb een goed verhaal bij je cv en vertel ook dingen die daar niet in staan
- weet verbeterpunten of ontwikkelpunten te noemen (iedereen heeft ze, heb je ze niet, dan is zelfreflectie er één ;))
- noem je sterke punten en heb (kleine) voorbeelden (google STAR methodiek)
- denk na over voor de hand liggende vragen (waar zie je jezelf over 5 jaar, waarom kent die hogere manager jou dan niet als je zo goed bent, etc)

Kleding is juist intern niet zo lastig, toch? Wat hebben mensen in die rol aan? Waarschijnlijk verschillend, maar kies dan een van de formelere. Overdressed is minder erg dan underdressed, maar met een overhemd, spijkerbroek en eventueel een jasje kom je denk ik altijd prima weg voor lagere leidinggevende functies.

Echt specifieke tips voor jou zijn wat lastiger, maar het doel moet zijn dat je laat zien wie je bent, niet wie je zou willen zijn. Als jij die job krijgt omdat ze denken dat je meer kan dan je kunt, ben je verder van huis dan wanneer je de job niet krijgt. Een beetje aandikken mag, maar ik zou daar wat voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
Bedankt voor de input, ik kan eruit opmaken dat ik dit eigenlijk als een normale sollicitatie moet benaderen. De functie is mij bekend omdat ik op één van de afdelingen van de desbetreffende unit lead werk. Ik weet dus ongeveer wat hij/zij allemaal moet doen, daarnaast had ik dus die snuffelstage. Onze ex-unit lead nu manager is een vrouw trouwens. Het is een zeer slim maar terughoudend persoon, echt goed kon ik haar niet peilen. Zo goed ken ik haar helaas niet omdat we zelden wat zien van de unit lead en manager, de maandelijkse overleg buiten beschouwing gelaten. Directe leiding is de team lead. Ik neem aan dat je niet een hele week halve dagen met iemand gaat aankloten als je er toch niets in ziet. Dat hoop ik tenminste :)
De general manager die erbij gaat zitten is haar directe leidinggevende, dus die kent ze goed neem ik aan. Ik dacht eigenlijk naief dat die als een onafhankelijk persoon erbij was gehaald, maar het kan inderdaad zijn dat ik juist hem moet overtuigen. Afstappen op de general manager zou een beetje vreemd zijn denk ik omdat ik 0 contact met hem heb. Hij is ook weinig aanwezig ivm reizen, gezien WE onder hem valt.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Verdiep je in de strategie van de afdeling en het bedrijf. Je solliciteert naar een management functie.

Veel mensen vinden dit een bla bla functie, maar dit is de laag waarin JIJ het beleid dus moet gaan omzetten in de praktijk.

Wat zijn je denkbeelden hierover. Hoe denk je dit aan te gaan pakken?

Dus aangezien je intern zit zou dit makkelijk moeten kunnen worden opgezocht. Dus struin het intranet af. Verzin goede vragen hierover en bereid je voor op vragen over je kennis van het beleid.

Maar denk vooral niet; oh men kent me en veel mensen denken dat ik het wel zou kunnen.

Ik heb veel mensen bij ons zien struikelen op dit soort zelfingenomenheid.

Dachten dat ze al op de stoel zaten (omdat ze bv wel eens vakantie back up deden van de manager), en toen kwam er een collega op gesprek die zich beter had voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie allemaal hele goede adviezen over waarom ze jouw zouden moeten willen hebben (met name de opmerking van @Barrycade is heel sterk!).

Maar.... nog veel belangrijker.... Waarom wil jij dit doen? Wat trekt jouw in deze functie? Welke motivatie breng jij mee?

Uiteindelijk wordt de prestatie van iemand in een functie bepaald door de motivatie van die persoon in die functie. "Ik wil meer geld verdienen" leidt niet tot betere prestaties, dat leidt tot iemand die vooral graag niet te veel doet maar wel betaald krijgt.

En koppel dat vervolgens ook aan de visie en strategie van het bedrijf. Als je achter het doel van het bedrijf staat, daar vrolijk van wordt, daardoor gemotiveerd wordt en in staat bent dat te vertalen in iets wat jouw medewerkers motiveert dan heb je goud in handen. Kun je dat niet dan ben je de baan bij voorbaat al kwijt.
Pagina: 1