Toon posts:

Accespoint voor betere wifi dan de KPN experiabox V10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oudbrood
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-04-2020
Goedemorgen allen,

Ik ben in het bezit van een KPN experiabox V10.
Nu heb ik niet overal in huis een hele goede wifi dekking (het werkt wel overal maar niet perfect).
Daarom zoek ik naar een oplossing om de wifi te verbeteren.

Ik woon in een rijtjeshuis met een 1e verdieping en een zolder.
De experiabox hangt op de begane grond in de meterkast.
Op de 1e verdieping heb ik wel een ethernetkabel beschikbaar.

Ik zat na na wat googlen en lezen aan 2 opties te denken.
Een Mesh systeem Deco M5 of een accespoint Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE / Ubiquiti UniFi AP-AC-LR

Nu heb ik een aantal vragen:

Heeft een accespoint Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE of Ubiquiti UniFi AP-AC-LR een betere wifi dan de experiabox?
Ik dacht gewoon om deze (1x) beneden in de gang te hangen en dan de wifi op de experiabox uit te schakelen (en een aantal apparaten gewoon bedraad op de experiabox laten zitten).
Ik zou dan voor bv max 110euro (LR versie) klaar zijn.

Een mesh systeem is een stapje duurder en vraag mij of dit een betere oplossing is dan bovengenoemde AP.

Wat is jullie idee/ervaring?

Bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via Oudbrood op 02-08-2019 21:17)

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Oudbrood schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:15:
Nu heb ik niet overal in huis een hele goede wifi dekking
Maak eerst een onderscheid tussen dekking en bereik
- dekking: het frequentiespectrum waarin je ontvangst hebt
- bereik: de afstand waarover je ontvangst hebt

Het meest optimale is een adequate 5GHz dekking door je hele huis. 5GHz is stabieler en sneller, en heeft minder last van inteferentie.

Daar staat tegenover dat 2,4GHz verder reikt, het bereik is dus groter. Helaas heb je in 2.4 GHz meer last van inteferentie en “burengerucht”. Je WiFi beleving is meestal slechter in 2.4GHz dan 5 GHz, maar hangt ook af van je eigen gebruiken, gewoontes en voorkeuren.

Apparaten die beide banden ondersteunen kunnen “switchen” tussen de banden, maar dat geeft vaak onderbrekingen. Dat werkt dus minder optimaal. Hier kan een mesh systeem in 5GHz mogelijk beter uitpakken dan 1x AP op een centrale lokatie.
Zoals vrijwel iedereen doet. De meterkast is qua lokatie meestal een slechtste plek voor een AP. Dat geldt ook voor de AP in de Experia
Klinkt al logischer
Een Mesh systeem Deco M5 of een accespoint Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE / Ubiquiti UniFi AP-AC-LR
Algemeen: M5 mesh < 1x Unifi AP. Maar dit hangt van allerlei factoren af, waaronde de bouw van je huis en je gewenste einddoel. Het verschil zit vooral in de “tweakability” van de Unifi AP. Met 1x AP heb je mogelijk een minder adequate dekking en bereik dan de mesh router, maar daar staan de uitgebreide instellingen van de Unifi tegenover.
Heeft een accespoint Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE of Ubiquiti UniFi AP-AC-LR een betere wifi dan de experiabox?
Waarschijnlijk wel. Ubiquity claimed dat de LR door de antennebouw vooral een groter 2.4GHz bereik heeft. Het 5GHz bereik van de Lite en LR is gelijk. Zou best kunnen dat je meer baat hebt bij 2x een Lite.
Ik dacht gewoon om deze (1x) beneden in de gang te hangen en dan de wifi op de experiabox uit te schakelen (en een aantal apparaten gewoon bedraad op de experiabox laten zitten).
Ik zou beginnen op de 1e verdieping en later ook beneden.

De Experia WiFi hoeft niet per se uit. Je kan het proberen met en zonder. Voor prettige roaming moeten de WiFi instellingen zoals SSID van de Experia en het AP wel gelijk zijn.

Bij het meten van het bereik doe je de Experia WiFi bij voorkeur wel uit.
Kan volgens mij goedkoper, check pricewatch:
https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html
Een mesh systeem is een stapje duurder en vraag mij of dit een betere oplossing is dan bovengenoemde AP.
Dat hangt er dus vanaf hoe die AP zich in jouw huis gedraagt. En hoe vaak je in welke ruimte bent etc.
Het mesh systeem is meer “plug-and-play” maar technisch een stuk minder geavanceerd.

De Unifi apparaten hebben geen eigen webGUI, zoals de Experiabox. In plaats daarvan gebruik je de Controller software. Bij voorkeur staat deze altijd aan, maar dat hoeft niet. Ubiquity verkoopt ook een losse “Cloudkey” waarop de Controller draait, maar de prijs daarvan moet je wel afwegen tegen de voordelen. Uiteraard pas aanschaffen als je tevreden bent met het AP.

Mijn advies
1. Installeer de gratis Unifi Controller software en kijk of deze werkt.
2. Koop 1x een LR (of 2x een Lite) bij een webshop en plaats deze op de 1e verdieping (en beneden) zonder gaten boren in de muur, de losse PoE injector (voeding) plaats je ook op de 1e verdieping, NB; andere apparatuur niet aansluiten op de injector!
3. Meet je bereik in 5GHz en 2.4 GHz banden in RSSI in dBm (lager is beter, richt op minimaal -70dBm)
4. Valt de LR of de Lite combi tegen: deze kan binnen 14 dagen (soms langer) retour bij een koop op afstand. Check vooraf bij de verkoper dat je niet zeker bent van definitieve koop, dat je deze eerst wilt testen en retour wilt kunnen sturen als de AP tegenvalt. Je krijgt dan ook te horen of dat kan en wat ze verwachten van een retour. Zie ook de website van Consuwijzer wat wèl en niet mag:
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Gebruik voor de test bij voorkeur een nieuw SSID en een ander wachtwoord. Als je retour stuurt: reset de AP naar factory default voordat je deze terugstuurt. Als er onverhoopt toch wat achterblijft in de software van de AP is deze informatie sowieso onbruikbaar voor derden.

Hetzelfde geldt in grote lijnen uiteraard voor het mesh systeem.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:31

lier

MikroTik nerd

Betere dekking bereik je met meerdere accesspoints. Beperking in bereir is een combinatie van antenne afstraling en natuurwetten. Plaatsing is dus erg belangrijk, de meterkast is een slechte keuze (tenzij je daar met je draadloze devices zit). KPN biedt prima accesspoints voor een nette prijs, deze heeft naar mijn mening de hoogste prijs/pret verhouding.

Mesh is ideaal voor installatie, maar het blijft een minderwaardige oplossing (je backhaul wil je bedraad).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Oudbrood
lier schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:19:
Betere dekking bereik je met meerdere accesspoints. Beperking in bereir is een combinatie van antenne afstraling en natuurwetten. Plaatsing is dus erg belangrijk, de meterkast is een slechte keuze (tenzij je daar met je draadloze devices zit). KPN biedt prima accesspoints voor een nette prijs, deze heeft naar mijn mening de hoogste prijs/pret verhouding.

Mesh is ideaal voor installatie, maar het blijft een minderwaardige oplossing (je backhaul wil je bedraad).
Bedoel je deze a 50 euro per stuk?

[url]https://https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=0[/url]

Als ik er dan 2 neem (1x woonkamer en 1x 1e verdieping) dan is het veel beter?

En kan ik dan andere apparatuur gewoon bekabeld in de experiabox laten zitten?

En deze kon acces point hebben een sterkere Wi-Fi dan de experiabox?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Oudbrood schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:15:
Nu heb ik niet overal in huis een hele goede wifi dekking
Maak eerst een onderscheid tussen dekking en bereik
- dekking: het frequentiespectrum waarin je ontvangst hebt
- bereik: de afstand waarover je ontvangst hebt

Het meest optimale is een adequate 5GHz dekking door je hele huis. 5GHz is stabieler en sneller, en heeft minder last van inteferentie.

Daar staat tegenover dat 2,4GHz verder reikt, het bereik is dus groter. Helaas heb je in 2.4 GHz meer last van inteferentie en “burengerucht”. Je WiFi beleving is meestal slechter in 2.4GHz dan 5 GHz, maar hangt ook af van je eigen gebruiken, gewoontes en voorkeuren.

Apparaten die beide banden ondersteunen kunnen “switchen” tussen de banden, maar dat geeft vaak onderbrekingen. Dat werkt dus minder optimaal. Hier kan een mesh systeem in 5GHz mogelijk beter uitpakken dan 1x AP op een centrale lokatie.
Zoals vrijwel iedereen doet. De meterkast is qua lokatie meestal een slechtste plek voor een AP. Dat geldt ook voor de AP in de Experia
Klinkt al logischer
Algemeen: M5 mesh < 1x Unifi AP. Maar dit hangt van allerlei factoren af, waaronde de bouw van je huis en je gewenste einddoel. Het verschil zit vooral in de “tweakability” van de Unifi AP. Met 1x AP heb je mogelijk een minder adequate dekking en bereik dan de mesh router, maar daar staan de uitgebreide instellingen van de Unifi tegenover.
Waarschijnlijk wel. Ubiquity claimed dat de LR door de antennebouw vooral een groter 2.4GHz bereik heeft. Het 5GHz bereik van de Lite en LR is gelijk. Zou best kunnen dat je meer baat hebt bij 2x een Lite.
Ik zou beginnen op de 1e verdieping en later ook beneden.

De Experia WiFi hoeft niet per se uit. Je kan het proberen met en zonder. Voor prettige roaming moeten de WiFi instellingen zoals SSID van de Experia en het AP wel gelijk zijn.

Bij het meten van het bereik doe je de Experia WiFi bij voorkeur wel uit.
Kan volgens mij goedkoper, check pricewatch:
https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html
Dat hangt er dus vanaf hoe die AP zich in jouw huis gedraagt. En hoe vaak je in welke ruimte bent etc.
Het mesh systeem is meer “plug-and-play” maar technisch een stuk minder geavanceerd.

De Unifi apparaten hebben geen eigen webGUI, zoals de Experiabox. In plaats daarvan gebruik je de Controller software. Bij voorkeur staat deze altijd aan, maar dat hoeft niet. Ubiquity verkoopt ook een losse “Cloudkey” waarop de Controller draait, maar de prijs daarvan moet je wel afwegen tegen de voordelen. Uiteraard pas aanschaffen als je tevreden bent met het AP.

Mijn advies
1. Installeer de gratis Unifi Controller software en kijk of deze werkt.
2. Koop 1x een LR (of 2x een Lite) bij een webshop en plaats deze op de 1e verdieping (en beneden) zonder gaten boren in de muur, de losse PoE injector (voeding) plaats je ook op de 1e verdieping, NB; andere apparatuur niet aansluiten op de injector!
3. Meet je bereik in 5GHz en 2.4 GHz banden in RSSI in dBm (lager is beter, richt op minimaal -70dBm)
4. Valt de LR of de Lite combi tegen: deze kan binnen 14 dagen (soms langer) retour bij een koop op afstand. Check vooraf bij de verkoper dat je niet zeker bent van definitieve koop, dat je deze eerst wilt testen en retour wilt kunnen sturen als de AP tegenvalt. Je krijgt dan ook te horen of dat kan en wat ze verwachten van een retour. Zie ook de website van Consuwijzer wat wèl en niet mag:
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Gebruik voor de test bij voorkeur een nieuw SSID en een ander wachtwoord. Als je retour stuurt: reset de AP naar factory default voordat je deze terugstuurt. Als er onverhoopt toch wat achterblijft in de software van de AP is deze informatie sowieso onbruikbaar voor derden.

Hetzelfde geldt in grote lijnen uiteraard voor het mesh systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
De LR doet niks voor 'beter bereik', dat is een ding dat afgestemd is voor lange afstanden qua radiosignaal, niet 'harder zenden' ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:46:
De LR doet niks voor 'beter bereik', dat is een ding dat afgestemd is voor lange afstanden qua radiosignaal,
Het eerste en tweede deel van je zin lijken me in tegenspraak met elkaar, of bedoel je ies anders?
(...) niet 'harder zenden' ofzo.
Het idee achter de LR is vooral een ander antenne-ontwerp, waardoor een device over een langere afstand contact kan leggen met het AP:
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Of dat in de praktijk ook zo uitpakt hangt uiteraard af van het gebouw waarin je het AP hangt, de lokatie waar je het AP hangt, naburige stralingsbronnen etc.

Wat absoluut tegen de LR pleit is het gegeven dat ze de antenne alleen in de LR inbouwen. Waarom niet in alle APs als het ontwerp zo goed is :S ? Waarschijnlijk werkt het ook alleen in 2.4GHz, waar je eigenlijk niet wilt zitten.

Je komt er volgens mij alleen achter of je een LR of een Lite moet hebben door ze ter plaatse te testen met een site survey.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03-12 13:23
Oudbrood schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Bedoel je deze a 50 euro per stuk?

[url]https://https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=0[/url]

Als ik er dan 2 neem (1x woonkamer en 1x 1e verdieping) dan is het veel beter?

En kan ik dan andere apparatuur gewoon bekabeld in de experiabox laten zitten?

En deze kon acces point hebben een sterkere Wi-Fi dan de experiabox?
Die heb ik 2 stuks gratis gekregen van de kpn, ik was de slechte wifi ook beu en heb toen via hun site een snelheidstest gedaan op verschillende punten in het huis.
Op het einde kwam eruit dat ik idd slechte wifi had en in aanmerking kwam voor 2 van die kastjes.

Ik zou zeggen, probeer het eens via de site.
https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep. En voor de goede orde - de 'harde' specs van de KPN Experia WiFi zijn identiek aan die van de UniFi UAP AC Lite of een Deco M5 node. Qua instellingen kun je een stuk meer in UniFi, en die Deco dingen kunnen wireless backhaul ("mesh") doen, maar dat laatste heb je niet nodig en ik twijfel sterk aan of je de extra instellingen van UniFi nodig hebt aangezien je tevreden bent met alles behalve dekking/performance van WiFi vanuit de Experiabox v10.

Soittakaa Paranoid!

• Oudbrood
dion_b schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:48:
Yep. En voor de goede orde - de 'harde' specs van de KPN Experia WiFi zijn identiek aan die van de UniFi UAP AC Lite of een Deco M5 node. Qua instellingen kun je een stuk meer in UniFi, en die Deco dingen kunnen wireless backhaul ("mesh") doen, maar dat laatste heb je niet nodig en ik twijfel sterk aan of je de extra instellingen van UniFi nodig hebt aangezien je tevreden bent met alles behalve dekking/performance van WiFi vanuit de Experiabox v10.
Bedankt voor de reacties.
Het gaat mij inderdaad alleen eigenlijk om een betere wifi dekking in en rondom het huis.
Verder doe ik weinig bijzonders met de experiabox.

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Een kennis is laatst geupgrade van Experiabox naar Fritz!box. Wat een verademing was dat. Je kan natuurlijk voor 'n "enterprise" UniFi-oplossing gaan maar twee Fritz!boxen kunnen ook prima meshen en clients snel laten roamen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee