Ssd opstartschijf wordt vaak niet herkent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237322

Topicstarter
Sinds een paar dagen start de pc niet meer goed op, hierbij herkent hij de ssd niet meer. Heeft er iemand misschien een idee wat dit kan zijn of dingen om uit te proberen zodat ik kan uitsluiten?

Ik heb al geprobeerd de ssd op een andere kabel en sata port aan te sluiten maar dit werkte een paar keer maar daarna starte hij weer niet op. In de diagnostische test bleek dat alles goed werkte. In de BIOS al geprobeerd om hem via UEFI op te starten maar ook dit werkte niet. Ook heb ik de ssd in verschillende standen gehouden bij het opstarten en de kabel aangedrukt. De sata instellingen staan op AHCI. De spanningskabel heb ik ook gewisseld en die doet het ook gewoon. Ik er dus vanuit dat het dus de ssd is, misschien de connector of software matig iets aangezien de rest gewoon werkt.
Dit gebeurd er bij het opstarten:

Verder ben ik nog niet heel erg bekent met alle termen en hoe het precies in elkaar zit maar de basis ken ik en met goede uitleg kom ik er wel.

De specificaties van mijn pc zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/09wQpFN/941-F4859-CDCA-40-C0-BB77-49-B405895399.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pzw2gQS/77782164-83-EB-4754-83-D9-B065216-F9888.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K7NPX4g/90-EDF117-20-B5-43-AD-BD5-C-9-B56-CE9-F01-BB.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/25zHQ4k/0-EF5-D684-D0-DA-4594-A91-B-E3-C481-F6-DEE9.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1237322 op 31-07-2019 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:16

rdejongjr

Gnome

Falende controller/chips in de ssd zelf weinig aan te doen helaas.

Adata genoeg terug gehad met deze klacht, soms deden ze het weer eventjes maar na x keer opnieuw opstarten weer opeens poef weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb hetzelfde probleem als de OP, misschien nog wel aparter: een Samsung 860 SSD van een jaar oud doet het sinds een paar weken vaak niet met opstarten. Haal ik de stroomkabel los en er weer in, doet hij nog steeds niks. Haal ik de stroomkabel van de andere SSD los, ook een Samsung, en steek die in de kapotte SSD, doet die het weer ... Soms doet de SSD het spontaan weer als de PC een tijdje uit heeft gestaan ...

Samsung Magician beweert dat de SSD goed is maar dat komt waarschijnlijk omdat de software geen kapotte SSD controller kan ontdekken. Ik neem aan dat dit een kapotte SSD controller is tenminste maar twijfel omdat een enkele keer de andere SSD het ook niet deed ... Ik denk dat ik alles maar ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-07 21:23
Een slechte / slecht contact makende SataPower connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Renault schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:20:
Een slechte / slecht contact makende SataPower connector?
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de Sata power kabels van de twee ssd's omgewisseld om nog eens te testen of het aan de power kabels ligt maar zie dan hetzelfde gedrag: de Samsung 860 SSD boot meestal niet en de andere SSD wel. Ik vrees dat de SSD toch kapot is, valt me wel wat tegen van een Samsung van een jaar oud eigenlijk. Er zit wel 5 jaar garantie op zie ik.

Wat dan wel weer positief is, is dat SSD's er niet noodzakelijk zomaar uit het niets helemaal mee ophouden zoals vaak gezegd wordt. Het soms wel/vaak niet booten is een duidelijke waarschuwing dat de SSD kapot is, maar ik heb na een keer wel kunnen booten alle data kunnen kopiëren naar een andere hdd.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-07 21:23
Je zou eens kunnen kijken wat de SSD er zelf van vindt, door zijn Smart-tabel uit te lezen met Crystaldiskinfo. Zet de tabel hier maar neer als tekst of als plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik had Crystaldiskinfo eerder deze week al eens geprobeerd, leek niks bijzonders uit te komen maar ik kan niet alle waardes interpreteren. Op dit moment kan ik niet meer in Windows booten met de kapotte 860 aangesloten, kan de waardes dus niet posten.

Wat ik ook nog merk, sluit ik de kapotte 860 aan, kan ik het (Linux) OS die er op staat nog booten. Sluit ik de andere SSD ook aan, kan ik alleen nog het Windows OS booten die op die andere SSD staat en doet de 860 het niet... Ik snap er echt niks meer van, het lijkt wel of de Sata controller nog maar één SSD tegelijkertijd kan zien(wat misschien komt omdat de 860 kapot is).
Pagina: 1