Netwerk aankoopadvies thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-01 22:57
Ik zoek een?
Momenteel heb ik een Cisco modem/router van Ziggo met ingebouwde Wifi. Opzich werkt het wel oke, maar ik mis toch wat functionaliteit en deels ook stabiliteit.

Ik wil de Cisco van Ziggo in bridge modus laten zetten en daarachter een eigen router ophangen. Hierdoor vervalt wel de Wifi, dus daar moet ik ook iets voor regelen.

Wat is je budget?
€ 100 - € 300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
in combinatie met
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of met pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wat ik mis in mijn huidig setup en wel een requirement/must is:
- Site-to-Site ipsec tunnel

Nice to have:
- VLANs

Ons woning is een appartement uit 2012. Momenteel heb ik met mijn huidige Ziggo router overal Wifi bereik in huis. Zal dat met de UniFi ook zo zijn? Zo ja, de Lite of toch de LR?

Ik zit niet perse vast aan Ubiquiti, een ander merk mag dus ook.

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De LR heb je niet nodig, die is geoptimaliseerd voor long range signaal eigenschappen, niet 'extra hard zenden en ontvangen'.

De ER X + AP-AC zijn een goede combo! Sommige mensen vinden een USG prettiger dan de ER maar dat is niet zo'n super groot verschil in thuis-setups.

Wat je misschien nog mist is een (kleine) switch voor apparatuur met een draad, en voor je VLANs.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 31-07-2019 01:38 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-01 22:57
johnkeates schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:37:
De LR heb je niet nodig, die is geoptimaliseerd voor long range signaal eigenschappen, niet 'extra hard zenden en ontvangen'.

De ER X + AP-AC zijn een goede combo! Sommige mensen vinden een USG prettiger dan de ER maar dat is niet zo'n super groot verschil in thuis-setups.

Wat je misschien nog mist is een (kleine) switch voor apparatuur met een draad, en voor je VLANs.
Wat bedoel je daarmee? Op de ER X kan je toch ook gewoon apparatuur aansluiten met draad? Op de ER X komt fysiek:
- 1x Ziggo modem
- 1x AP-AC
- 1x Workstation
- 1x NAS

Hoe zit het met het bereik? Zal de AP-AC LITE evenver kunnen zenden als de Ziggo router?

EU DNS: 86.54.11.100

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
c-nan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:51:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Op de ER X kan je toch ook gewoon apparatuur aansluiten met draad? Op de ER X komt fysiek:
- 1x Ziggo modem
- 1x AP-AC
- 1x Workstation
- 1x NAS

Hoe zit het met het bereik? Zal de AP-AC LITE evenver kunnen zenden als de Ziggo router?
De ER X heeft niet heel veel poorten, dus hoewel het kan zou je dan meteen niks meer over hebben. Ik denk ook niet dat je alles via software bridging met elkaar moet willen laten praten, dikke kans dat het bijv. een stuk sneller werkt tussen je PC en je NAS als die op hun subnet via een L2 switch kunnen praten. Modem komt inderdaad op z'n eigen poort, en AP-AC kan dat ook, ik zou dan op z'n minst 1 poort als fallback management poort gebruiken en 1 poort als VLAN trunk naar een switch. Mocht je later bijv. meer willen aan sluiten dan heb je in elk geval alle configuratie al klaar.

Qua AP en 'bereik', dat is over het algemeen allemaal hetzelfde; het grote verschil zit hem vooral in de plaatsing, antennes en de software. Als je de AP AC in een goede locatie hangt kan je er prima een compleet huis mee dekken. De Pro heeft als voordeel dat ie meer WiFi opties heeft dan de Lite, maar verder zijn ze qua 'bereik' dus eigenlijk hetzelfde.

Over het algemeen is de CPE van de provider niet zo geweldig om dat er zo veel gecombineerd moet worden; alles in een klein doosje, op een sub-optimale plek, met software waar je niet perse heel gelukkig van wordt, dat gaat dus al snel mis. Als je puur al voor een losse AP zou gaan (dus zo'n UniFi AP AC bijv.) en verder niks zou je die qua plaatsing en configuratie dus al zo kunnen inzetten om je hele huis WiFi-blij te maken.