Vraag

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:02
Beste mensen,

Dit klinkt als een "waarom google je het niet vraagje?", maar ik loop hopeloos vast daarin. Ik ben op zoek naar een nieuwe tv, heb er eentje met een VA-paneel gevonden maar die hebben kleine kijkhoeken als nadeel. De Sony xf9005 om precies te zijn.

Nu vraag ik me af of ik daar thuis last van ga hebben en wilde eens met mijn huidige vergelijken. Als die ook VA is, dan ga ik er met een nieuwere VA ook geen last van hebben.

Maar als je tv in 2010 uitgekomen is, dan vind je allemaal reviews die daar geen enkele melding van maken. Heeft iemand een idee waar ik het wel zou kunnen vinden?

Alle reacties

• Practics
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 27-11 19:15
Volgens een review hier op tweakers gaat het om een
het is een LGPH S-IPS (код 275); LGD EUH SCA Dv.1 32 panel
productreview: Philips 37PFL8605H review door Jorrit Arntzen

Weet niet welk formaat je in gedachten had. Maar rond de 55 inch zou ik richting een LG 55b8 model gaan kijken. Onverslaanbaar in prijs kwaliteit verhouding. Behalve als je heel veel statische beelden gaat kijken (eigelijk is het dan ook geen normaal gebruik meer)

Bij 65inch moet er toch echt wat bij, maar ook daar zou ik goed overna denken.

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

Voor een goede start.

[Voor 79% gewijzigd door Practics op 31-07-2019 07:28]

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:50:
Nu vraag ik me af of ik daar thuis last van ga hebben en wilde eens met mijn huidige vergelijken. Als die ook VA is, dan ga ik er met een nieuwere VA ook geen last van hebben.
De kijkhoek op moderne VA modellen is nog een stuk slechter dan op wat oudere tv's*. Zelfs op een driezits bank begin je het al te merken als je aan de zijkant zit ... Staat dan wel tegenover dat de zwartwaarden en contrast nog een stuk beter zijn.

* afhankelijk van wie het paneel is: bij deze review van de 40" variant zat er een Sharp paneel in die niet veel beter in kijkhoek lijkt dan een moderne tv met VA paneel reviews: Philips 40PFL8605H
In het 37" model zal idd geen Sharp zitten echter ...; dit onderdeel lijkt ook te bevestigen dat er een LG IPS paneel in zit https://www.lcd-onderdele.../6870c-0333a-6871l-2219a/

[Voor 39% gewijzigd door apis29 op 31-07-2019 14:39]

• 42erik
Ah, ips dus. Dank jullie wel.

Dan is de vraag wat beter beeld geeft, op diezelfde driezitsbank, die hier ook staat. VA wordt onder een hoek minder, maar begint ook al beter dan IPS.
apis29 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:03:
Staat dan wel tegenover dat de zwartwaarden en contrast nog een stuk beter zijn.
Of is dat juist wat je hier zegt, dat het alsnog beter is?

Over oled heb ik nagedacht, maar de kamer heeft best veel licht, dus dat is niet zo handig dan aangezien oled lichtzwakker is.

[Voor 13% gewijzigd door 42erik op 31-07-2019 15:34]

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

42erik schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:31:

Over oled heb ik nagedacht, maar de kamer heeft best veel licht, dus dat is niet zo handig dan aangezien oled lichtzwakker is.
Een LCD van 2010 heeft echt significant minder lichtopbrengst dan elke andere oled. Een high end LCD kan nog veel meer piek brightness halen, dus een high end LCD kan in een lichte kamer overtuigender HDR weergeven. Maar een midrange LCD en een midrange OLED schelen niet zo heel veel (zeg maar van 1000 euro). Enige is dat OLED panelen erg spiegelen, dus je ziet ramen enzo er goed in (bij donder beeld of uit staan).

Maar contrast (en kleurechtheid) is eigenlijk de allerbelangrijkste factor in genieten van beeld. En IPS is daarin het slechtst, daarna VA dan een tijdje niets en dan komt OLED. Dat is niet te verslaan. Wil je dat niet (door de "lichtzwakheid" ofzo :P), ga dan voor een VA panel als beeldkwaliteit je belangrijkste drijfveer is.

Vind je beeld al snel best, maar erger je wel aan minder beeld onder hoeken, neem dan een IPS scherm.

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 31-07-2019 16:08]

• apis29
  • Niet online
42erik schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:31:
Dan is de vraag wat beter beeld geeft, op diezelfde driezitsbank, die hier ook staat. VA wordt onder een hoek minder, maar begint ook al beter dan IPS.
Dat is inderdaad de vraag. Bij Rtings en HDTV Polska maken ze regelmatig kijkhoek videos bij hun reviews (alsnog lastig te beoordelen ahv deze videos hoe het in het echt overkomt) en bij Rtings ook nog eens metingen erbij. Maar de huidige grafiek bij Rtings is lastig te begrijpen/vergelijken ...
Maar in het algemeen gesproken zie je al merkbaar verschil bij een kijkhoek van 15-20 graden op een VA paneel, waarschijnlijk zal het contrast gedeelte nog wel beter zijn dan op een IPS paneel maar qua plaatje in het geheel geef je dan misschien al de voorkeur aan een IPS toestel (aan de zijkant zittend).
Combinatie zitafstand en formaat tv maakt natuurlijk wel verschil qua kijkhoek dus dat moet je voor je eigen situatie een beetje inschatten.
Bij de Consumentenbond heb ik ook wel eens metingen gezien van contrast bij een kijkhoek van x graden [edit: 50 graden] en dan hadden vrijwel altijd IPS modellen het voordeel. Maar hoe ze daar precies meten is me nog altijd een raadsel aangezien ze ook regelmatig VA modellen met slechtere contrast ratios voorbij laten komen gemeten recht van voren :?

• 42erik
JvS schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Een LCD van 2010 heeft echt significant minder lichtopbrengst dan elke andere oled.
Serieus? Hmm, dan ga ik toch nog eens me flink in oled verdiepen, ook omdat meteen dje kijkhoek oplost.

• apis29
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Serieus? Hmm, dan ga ik toch nog eens me flink in oled verdiepen, ook omdat meteen dje kijkhoek oplost.
'Flink minder' valt ook wel mee in dit geval. Een B8 om maar wat te noemen doet in SDR max ~310-380 nits/ cd/m² en bij hele heldere scenes (zeldzaam in de praktijk) lager. Deze Philips doet 297 nits (en in vergelijkbaar met Vivid instellingen zelfs 403).
Bij de meeste mensen staat hun (LCD) tv toch zeker niet op standje max en zou de zogenaamde lage helderheid van OLED idd geen probleem moeten zijn.

Zie (waarbij voor een gemiddelde film geldt dat de 'APL' zo rond de 20-25% ligt):

https://hdtvpolska.com/lg...aca-w-warunkach-dziennych

"Average Picture Level (APL). This is best explained as the percentage of the display that is lit up compared to a full white display, so a display that is completely red, green, or blue would be 33% APL"
https://www.anandtech.com...n-amoled-and-lcd-displays

[Voor 36% gewijzigd door apis29 op 01-08-2019 21:58]

• 42erik
Goed te horen dat die helderheid als groter issue wordt gebracht dan de realiteit is:)

Dan denk ik toch dat oled hetgeen is dat het wordt.

Is er een reden dat hier twee keer als voorbeeld de b8 genoemd wordt? Ik dacht dat de c8 als beste uit de bus kwam (zoals bij de tweakers awards)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ze zijn allemaal identiek qua beeld

• 42erik
Dan ga ik op prijs uitzoeken, thanks 😁
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee