Toon posts:

Eerste PC build voor ouders (budget) tips zijn welkom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trokair
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 28-11 12:34
Ik wil graag het onderstaande Low Budget Systeem bouwen voor mijn ouders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 300 en 350

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[i]Helemaal blanco/i]

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,05€ 79,05
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 49,-€ 49,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 33,20€ 33,20
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 39,95€ 39,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 49,77€ 49,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,87

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een AMD CPU lijkt momenteel wel erg goed

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een GPU zal er niet ingaan, dus een compacte case die niet te veel "herrie" maakt is al snel goed. .

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Als er iets van deze build geoptimaliseerd kan worden hoor ik het graag. Ook verneem ik graag of dit een geschikte PC build is "plug and play" als je het voor het eerst doet.
Als ik door het rijtje componenten heen ga ziet het er namelijk vrij straight forward uit.

[Voor 61% gewijzigd door Trokair op 31-07-2019 20:22]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 29-11 19:37
Sinds de Ryzen 2200G is uitgekomen, zouden alle nieuwe mobos de juiste BIOS hebben. Maar als de shop nog oude voorraad heeft, heb je kans dat je een zelf een update moet doen (of terugsturen).
Als je een lijstje in de Pricewatch maakt, kan je meteen de totale kosten inclusief bezorgkosten zien.
Ryzen houdt wel van snel RAM, ik geloof dat 2933 en 3000 setjes ook erg goedkoop zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SalsaGids
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-10 00:09
Ik ben ongeveer hetzelfde aan het bouwen voor mijzelf en omdat we geen grafische kaart nodig hebben mag de voeding ook lichter zijn in power en prijs.

Kijk eens naar pricewatch: be quiet! System Power B9 300W

Voor mijn ouders van 82 die een laptop wilden heb ik ze een Chromebook met 15,6" scherm aangeraden, daar hebben ze (en vooral ik) geen omkijken naar.
Overweeg dat ook eens als je ouders niet zo handig zijn met Windows of Linux (Linux Mint lijkt qua UI erg op Windows 7, als ze daar ervaring mee hebben). Maar Chrome is nog gebruikersvriendelijker en vooral veiliger zonder dat je ouders meteen computer expert moeten worden.
pricewatch: Acer Chromebook 15 CB3-532-C8E0 kost 269 euro.

• Trokair
@SpeedQber Dank voor de tips, ik heb meteen even een duidelijker overzicht gemaakt met middels de Pricewatch.

@SalsaGids Bedankt voor het mee denken, ze willen graag een Win10 PC gelukkig zijn ze nog handig genoeg daarvoor haha. De tip van de lichtere voeding vind ik een goede en neem ik graag van je over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpeedQber
Je hebt nu een mATX moederbord in een ATX behuizing. Sommige mensen vinden dit niet mooi, vanwege de lege ruimte. Je kan immers een (groter) ATX moederbord kwijt.
Ik denk dat een mATX voldoende mogelijkheden biedt voor deze PC, een mATX behuizing is dan kleiner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:42
SpeedQber schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:40:
Je hebt nu een mATX moederbord in een ATX behuizing. Sommige mensen vinden dit niet mooi, vanwege de lege ruimte. Je kan immers een (groter) ATX moederbord kwijt.
Ik denk dat een mATX voldoende mogelijkheden biedt voor deze PC, een mATX behuizing is dan kleiner.
Als er een mATX kast voor dezelfde prijs/prestatie verhouding is zou ik zeggen switch. Maar dan puur vanwege het formaat. Het is een dichte kast dus je ziet er niets van wat er in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpeedQber
Oja het is een dichte kast, dan inderdaad alleen voor het formaat.

• Trokair
@SpeedQber@n3othebest Dat had ik even over het hoofd gezien, ik heb nu de Fractal Design Core 1100 als mATX behuizing geselecteerd die lijkt mooi te passen bij het moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 10:10
Door een oud intern design is de B9 300 niet geschikt voor nieuwe hardware. Daarvoor is een voeding met Dc-DC nodig zoals de pricewatch: be quiet! System Power 9 400W, pricewatch: Cooler Master MWE White 450W V2 en pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
Als moederbord zou je pricewatch: ASRock A320M-HDV R4.0 kunnen overwegen.

• Trokair
@Uszka Weer wat geleerd, ik heb hem gefixt met de be quiet! Pure Power 11 400W.

-edit-
Ik realiseer mij dat er ook nog WiFi aan boord moet, is een kaart als de Asus PCE-AC55BT B1aan te raden of is een USB plug and play variant net zo goed?

[Voor 50% gewijzigd door Trokair op 31-07-2019 21:23]

• SpeedQber
In de Pricewatch kan je zoeken naar meer netwerkadapters. Ik geloof dat een PCIe wel beter is dan een USB, maar een USB zit wel vaak aan de buitenkant van de kast, waar het bereik beter is.

• noobynater
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-11 17:06
Voor een WiFi kaart raad ik aan om een PCI-e kaart te zoeken met een Intel WiFi kaart zoals bijvoorbeeld de AC9260. Persoonlijk kan ik deze van Gigabyte aanraden, maar er zijn ook andere merken en ze zijn vrijwel allemaal identiek. De USB header is voor Bluetooth, de netwerk communicatie gaat dan via PCI-e.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 09:24
@Uszka heb je iets van een linkje waar ik kan lezen wat er bij een B9 300 mis gaat met moderne hardware? Ik ben namelijk wel benieuwd. Ik zie inderdaad op bequiets site dat er geen DC-DC neergezet is, zoals bij de andere voedingen. Toch zie ik een review bij de B9 300 van iemand die er een i3 8100 op aangesloten heeft bijvoorbeeld.
Is het onverstandig?

• Uszka
youridv1 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:48:
@Uszka heb je iets van een linkje waar ik kan lezen wat er bij een B9 300 mis gaat met moderne hardware? Ik ben namelijk wel benieuwd. Ik zie inderdaad op bequiets site dat er geen DC-DC neergezet is, zoals bij de andere voedingen. Toch zie ik een review bij de B9 300 van iemand die er een i3 8100 op aangesloten heeft bijvoorbeeld.
Is het onverstandig?
Wat voor de B9 300 geldt, geldt voor groepsgereguleerde voedingen in het algemeen. Pak er een willekeurige review van een groepsgereguleerde voeding bij waarin ook een crossloads test gedaan wordt. Lees de spanning van de 5v en 12v lijn af en je weet genoeg. Het wijkt veel teveel af van de norm zodat er bij lage en hoge loads problemen kunnen optreden. Onstabiel systeem, shutdowns, niet uit slaapstand kunnen komen, dat soort zaken.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 09:24
@Uszka Aha, zijn er dan uberhaupt wel low wattage voedingen met DC-DC?

• Uszka
youridv1 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:04:
@Uszka Aha, zijn er dan uberhaupt wel low wattage voedingen met DC-DC?
pricewatch: FSP Hexa 85+ 350W is de lichtste die lvb is op dit moment maar je ziet aan de prijs dat die weinig interessant is tov 400 en 450w modellen met DC-DC zoals pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 en pricewatch: be quiet! System Power 9 400W

Edit: pricewatch: Huntkey Jumper 300G is er ook nog eentje maar prijstechnisch oninteressant.

Bij SFX is er meer keuze, oa pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0

[Voor 19% gewijzigd door Uszka op 02-08-2019 17:39]

• Trokair
Wederom dank alle voor het meedenken, @noobynater ik lees dat de Gigabyte GC-WB1733D-I een F_USB aansluiting op moederbord nodig heeft om te kunnen functioneren. Asus vermeld niet dat het moederbord dat ook heeft, betekent dat dan ook dat het er niet op zit?

p.s. ik heb nog nooit van F_USB gehoord.

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 29-11 15:51
Trokair schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:21:
Wederom dank alle voor het meedenken, @noobynater ik lees dat de Gigabyte GC-WB1733D-I een F_USB aansluiting op moederbord nodig heeft om te kunnen functioneren. Asus vermeld niet dat het moederbord dat ook heeft, betekent dat dan ook dat het er niet op zit?

p.s. ik heb nog nooit van F_USB gehoord.
F_usb betekent front USB. dit staat op het moederbord aangegeven. dit is een aansluiting voor een USB header.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 29-11 11:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er een reden dat een tablet geen optie is?

"You never come second by putting other people first"

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:20
Is een nuc een optie? Dat zijn ook mooie PC's.

• Trokair
Iedereen nogmaals hartelijk bedankt, alle componenten zijn besteld en van het weekend ga ik alles in elkaar zetten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee