Werking Bypass WTW unit niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07
In mijn nieuwbouwhuis die vorig jaar heb laten bouwen heb ik een dingetje met de werking van de WTW volgens mij. Het betreft een huis die verwarming / koeling doet via een warmtepomp met een bron in de grond. Verder optimaal geïsoleerd (extra RC waarde laten doen in de wanden) en de ramen trippel glas ipv hr++). In de zomer is afkoelen van het huis een ramp. Ik merk nu dat het hebben van een kleinere warmtepomp omdat je niet meer vermogen nodig hebt om te verwarmen door alle optimalisaties ook een nadeel heeft. Namelijk ook minder koelvermogen. :)

Afgelopen dagen is het buiten heerlijk afgekoeld nachts en wil ik de warmte dus afvoeren. Helaas lijkt dit niet lekker te werken. Het gaat om een WTW type Zehner ComfoAir E 400. Deze unit heeft een bypass die koude buitenlucht naar binnen moet sturen, als het buiten kouder is dan binnen. Alleen in de zomer als je wilt koelen met de frisse buitenlucht. Dan moet die niet de koude buitenlucht gaan verwarmen met de uitgaande warme lucht van binnen.

Nu weet ik dat het effect van een WTW met Bypass niet heel bijzonder is, maar het moet wel iets doen. Ik heb nu het idee dat de bypass klep niet (goed) werkt hier en dat hij de koude luchtstroom van buiten staat te verwarmen met de uitgaande lucht. Komt bij dat mijn WTW unit in de winter ook gerepareerd is omdat hij toen juist veel te koude lucht naar binnen gooide. Toen hebben ze volgens mij de wisselaar vervangen en waren de temperaturen wel ongeveer conform verwachting.

Als ik op internet zoek vind ik dat het vorige Zehner model een expliciet Bypass menu had waarin je de Bypass temperatuur kon instellen. De handleidingen etc van mijn model (ComfoAir E400) vermelden niets over het instellen / gebruik van de Bypass. Mijn installateur heeft me een jaar geleden verzekerd dat er een bypass op deze unit zit. Het staat ook wel bij de brochures etc maar er lijkt in ieder geval geen instellingen of status menu voor te zijn. Ik heb in het gebruikersmenu en het installateursmenu (code ooit gekregen) gekeken.

Vanmorgen toen ik wakker werd was het in de woning nog 22.2 graad en buiten was het 18.5 graad. De gewenste temperatuur op de WTW staat 18 graden. Lijkt mij voldoende aanleiding voor de unit om die bypass klep open te gooien. Echter lees ik de onderstaande waardes uit op het menu van de WTW:
  1. -Comfort temperatuur (gewenste temp); 18
  2. -Temperatuur buitenlucht 18.5
  3. -Temperatuur voor v.verwarmer; 17.5
  4. -Temperatuur toevoerlucht 19.5
  5. -Temperatuur retourlucht 22.5
  6. -Temperatuur afvoerlucht 22.5
Ik heb in één van de inblaasventielen een temperatuur sensor liggen. Daarin zie je ook wel een leuk verloop. Zie ook de logging van de buitentemperatuur die ik mee en log.

Temperatuur lucht WTW inblaasventiel:
  1. 23:00: 22.6
  2. 00:30: 21.8
  3. 04:00: 20.4
  4. 06:30: 19.6
  5. 08:00: 20.3
  6. 11:00: 23.1
  7. 14:00: 24.3
Buitenlucht Temperatuur
  1. 23:00: 20.1
  2. 00:30: 19.1
  3. 04:00: 16
  4. 06:30: 14.4
  5. 08:00: 16.5
  6. 11:00: 26.7
  7. 14:00: 29.4
Hebben jullie enig idee of ik ergens iets kan controleren of nalopen of die bypass unit geactiveerd is? Via Google vond ik dat het oude model toonde een rode stip toonde als de bypass open staat. Van mijn model is daar helemaal niets te vinden.

ps ik kan vanavond laat nog wel eens de waardes van de Wtw uitlezen op het apparaat. Als het goed is is de temperatuur buiten dan nog kouder maar verwacht ik ongeveer dezelfde inblaastemperaturen

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 30-07-2019 17:22 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
Volgens de installateur handleiding zit er 2 bypass kleppen in. En als ik na de temperaturen die je uit het menu hebt uit gelezen leest dat de WTW bij een buiten temperatuur van 18,5 graden en een ruimte temperatuur van 22,5 graden de inblaas temperatuur 19,5 graden is dan zou er als er geen bypass klep actief is je verschrikkelijk slecht rendement hebben de inblaas temperatuur moet hoger zijn bij alleen WTW.
Nou kan ik de zender WTW niet maar bij andere WTW is het vaak zo dat bij een bypass een gedeelte van de lucht door de bypass gaat maar ook nog een gedeelte nog door de kruisstroom wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Inblaas *ventiel*... dus ergens door 10m betonvloer en dan meten? Dan klopt het toch gewoon. Die betonvloer warmt gewoon de buis + inhoud op. Een betonnen vloer heeft een gigantische warmteinhoud vergeleken met lucht.

Ik had het vanochtend 23,5... met de airco op 24 de hele nacht.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-07-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Nu het winter is heb ik wederom het idee dat de WTW niet werkt zoals die moeten doen. Er komt uit de roosters koude lucht, daardoor ervaar ik een mega koude trek. Mijn vorige huis had ook een WTW en daar had ik dit probleem totaal niet. De temperatuur van de WTW inblaas ventielen zit nu rond de 17.7 graden. Dat is toch niet normaal?

Temperatuurmetingen via eigen sensoren
Binnen ruimt temp woonkamer 21
Binnen ruimt temp wc (waar aanzuig zit) 20
Binnen ruimt temp badkamer (waar aanzuig zit) 20.2
Aanzuig temp in rooster WC 19.4
Uitblaas temp in rooster woonkamer 17.71

Waardes op de WTW unit
Buitentemp 2.5
temp v.verwarmer 2.5
temp toevoerlcht 16
temp retourlucht 19
temp afvoerlucht 9

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

En waarom zouden deze waardes niet normaal zijn? Je zuigt lucht af die zo'n 19.5 graden is (temp in je rooster), en deze warmte wordt, minus 1.8 graad, terug je woning ingeblazen. De delta tussen binnen en buiten is (19.5 - 2.5=) 17 graden. Je thermisch verlies is dus (1.8 / 17=) 11% waarmee je thermisch rendement dus 89% is. Dat is geen abnormale waarde.

Is de unit verder goed ingeregeld? Ofwel staan alle ventielen zo ingesteld dat de luchtflow naar binnen en naar buiten echt in balans is? Je kan de afzuigroosters wat verder openen zodat er meer wordt afgezogen (je hebt maar 3 afzuigventielen en veel meer dan 3 inblaasventielen). Als je hiermee merkt dat het thermische overdracht beter wordt dan heb je het probleem wellicht al gevonden.

Ander punt; waar staat je wtw unit? En belangrijker: wat is de temperatuur rondom de unit? Je zal niet de eerste zijn waarbij de wtw op een zolder van 13 graden staat en er dus een enkel graadje aan temperatuur weglekt. (je afzuigtemperatuur van 19.5 graden is dan nog maar effectief 18.5 graden geworden)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Theo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:57:
En waarom zouden deze waardes niet normaal zijn? Je zuigt lucht af die zo'n 19.5 graden is (temp in je rooster), en deze warmte wordt, minus 1.8 graad, terug je woning ingeblazen. De delta tussen binnen en buiten is (19.5 - 2.5=) 17 graden. Je thermisch verlies is dus (1.8 / 17=) 11% waarmee je thermisch rendement dus 89% is. Dat is geen abnormale waarde.

Is de unit verder goed ingeregeld? Ofwel staan alle ventielen zo ingesteld dat de luchtflow naar binnen en naar buiten echt in balans is? Je kan de afzuigroosters wat verder openen zodat er meer wordt afgezogen (je hebt maar 3 afzuigventielen en veel meer dan 3 inblaasventielen). Als je hiermee merkt dat het thermische overdracht beter wordt dan heb je het probleem wellicht al gevonden.

Ander punt; waar staat je wtw unit? En belangrijker: wat is de temperatuur rondom de unit? Je zal niet de eerste zijn waarbij de wtw op een zolder van 13 graden staat en er dus een enkel graadje aan temperatuur weglekt. (je afzuigtemperatuur van 19.5 graden is dan nog maar effectief 18.5 graden geworden)
Thanks voor je analyse. De roosters zijn wel bij oplevering wel goed ingeregeld en gemeten.

Jou tip over plaatsing kan wel een dingetje zijn. De unit hangt op zolder en daar is het rond de 17-18 graden. Ik heb de vloerverwarming daar uit staan omdat daar amper iemand komt. Echter als dit een graad inblaas temp kan schelen ga ik toch eens kijken wat het effect is als ik de ruimte van de WTW richting de 20-20,5 breng.

Blijft wel gek dat we in ons nieuwe huis soms een koude trek ervaren, terwijl de thermostaat 21 graden aangeeft. In het oude huis hadden we dit issue totaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 20-11-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

De luchtbuizen op zolder die van/naar de woning gaan; zijn die op zolder geïsoleerd?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:14
Toevallig dat ik dit nu lees, wij hebben dezelfde ervaring en deze week komt de installateur terug om te controleren en opnieuw af te stellen.

• GAEvakYD
Theo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:18:
De luchtbuizen op zolder die van/naar de woning gaan; zijn die op zolder geïsoleerd?
Nope, maar in het huis zelf is het warmer dan de inblaaslucht. Dus het zou juist moeten opwarmen in de leidingen ipv afkoelen.
twodigits schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:48:
Toevallig dat ik dit nu lees, wij hebben dezelfde ervaring en deze week komt de installateur terug om te controleren en opnieuw af te stellen.
Ben heel benieuwd of jij iets gaat ervaren aan verschil. Wat voor WTW merk en type heb jij?

• Theo

Theo

moederbord

GAEvakYD schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:41:
[...]

Nope, maar in het huis zelf is het warmer dan de inblaaslucht. Dus het zou juist moeten opwarmen in de leidingen ipv afkoelen.
De lucht die uit de woning wordt gezogen is 19.5 graden. Maar voordat deze de WTW bereikt heeft is deze al iets afgekoeld door de niet geïsoleerde buizen (laten we zeggen een halve graad). Het bereikt de wtw dus met 19 graden. De lucht naar de woning die verlaat de wtw, en koelt óók een halve graad af door de niet geïsoleerde buizen. Die warmte ben je al kwijt. En een 15cm buis (standaardmaat) heeft een omtrek van een halve meter. Ofwel; twee stukjes van een meter buis die op zolder niet geïsoleerd zijn zorgt voor een vierkante meter aan oppervlakte voor thermische geleiding van de koude zolderlucht.

Isoleer deze buizen eens met wat je voor handen hebt. (paar lagen bubbelfolie; paar handdoeken; alles isoleert beter dan een vierkante meter staal)

Hoe stook je trouwens in huis? Als je 's nachts de thermostaat verlaagt naar (bijv) 16 graden; deze 's ochtends even een uurtje naar 20 graden stookt, overdag weer op 16 graden hebt staan en 's avonds een paar uren weer naar 20 graden stookt, dan is het huis (die half miljoen kilo aan stenen, cement en beton) standaard zo'n 16 graden, en is enkel de lucht in huis een paar uurtjes warm. In dat geval is de temperatuur rondom de buizen (die in/tussen de muren lopen) dus óók 16 graden waardoor de lucht in de buizen dus ook iets af zal koelen. Stook je 24/7 op (bijv) 20 graden, dan zal je geen thermisch verlies krijgen in je luchtbuizen; simpelweg omdat de omgeving waar de luchtbuizen lopen warm zijn.

7400 Wp op het dak

• twodigits
GAEvakYD schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:41:

[...]

Ben heel benieuwd of jij iets gaat ervaren aan verschil. Wat voor WTW merk en type heb jij?
Brink renovent excellent 400. Ik zal later hier een update geven als er nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Installateur geweest en metingen verricht. Instromende lucht dik 20 graden, warmtewisselaar in orde, bypass ook. Maar luchtstromen niet erg goed verdeeld over ruimten, ventielen verwisseld (schilder is verdachte) en standaardinstelling stond op 100 ipv 50. Hier wijzigingen in aangebracht, voelt nu sowieso al beter maar even een paar dagen aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Bij mij is de inblaas temp serieus beter nu ik de temperatuur op zolder naar 20 graden heb gezet. Nu is de gemeten inblaas 19.7 en dat voelt al heel veel beter. Ik ga ook de inregeling van de ventielen nog eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:06
twodigits schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:34:
Installateur geweest en metingen verricht. Instromende lucht dik 20 graden, warmtewisselaar in orde, bypass ook. Maar luchtstromen niet erg goed verdeeld over ruimten, ventielen verwisseld (schilder is verdachte) en standaardinstelling stond op 100 ipv 50. Hier wijzigingen in aangebracht, voelt nu sowieso al beter maar even een paar dagen aankijken.
Wij hebben dezelfde installatie en ervaren ook een koude luchtstroom. Bij ons staat de bypass open ook nu we de kachel aan hebben. Dit lijkt ons eigenlijk niet goed, kan je me zeggen hoe de bypass bij jullie staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
inkie1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:55:
[...]

Wij hebben dezelfde installatie en ervaren ook een koude luchtstroom. Bij ons staat de bypass open ook nu we de kachel aan hebben. Dit lijkt ons eigenlijk niet goed, kan je me zeggen hoe de bypass bij jullie staat?
Ik begreep dat ie bij 7 graden buitentemperatuur dicht gaat en onder nog een aantal voorwaarden zoals buiten warmer dan binnen. Maar je kunt t zelf wijzigen, in de handleiding staan de voorwaarden en instellingen beschreven. Ik blijf er zelf liever af, maar na opnieuw inregelen en ventielen stellen is t bij ons nu goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
twodigits schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:52:
[...]

Ik begreep dat ie bij 7 graden buitentemperatuur dicht gaat en onder nog een aantal voorwaarden zoals buiten warmer dan binnen. Maar je kunt t zelf wijzigen, in de handleiding staan de voorwaarden en instellingen beschreven. Ik blijf er zelf liever af, maar na opnieuw inregelen en ventielen stellen is t bij ons nu goed
Ja we hebben dat gevonden ondertussen, hij voldoet aan de voorwaarden om dicht te gaan maar dat doet hij niet. Maandag maar eens de installateur bellen. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
inkie1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:08:
[...]

Ja we hebben dat gevonden ondertussen, hij voldoet aan de voorwaarden om dicht te gaan maar dat doet hij niet. Maandag maar eens de installateur bellen. Thnx.
Hoe kan je eigenlijk zien of die klep open of dicht staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inkie1
twodigits schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 08:26:
[...]

Hoe kan je eigenlijk zien of die klep open of dicht staat?
In het menu onder de groep read kan je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:21
Hallo, ik heb ongeveer hetzelfde probleem. In de ochtend is het al 22 graden in de woonkamer, dus zit sterk te twijfelen of de bypass goed werkt.

Mijn wtw is de hru 3.

Nadeel is tov TS, dat deze unit geen display of dergelijke heeft... Kan dus weinig gegevens uitlezen.

We wonen hier sinds november, huis is gebouwd in 2009, en de ventielen buizen zijn eind januari helemaal schoon gemaakt door Feenstra.

Hebben jullie tips of misschien meteen de oplossing om dit probleem te verhelpen? Of punten die ik kan controleren?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 09:30
Quadesh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:29:
Hallo, ik heb ongeveer hetzelfde probleem. In de ochtend is het al 22 graden in de woonkamer, dus zit sterk te twijfelen of de bypass goed werkt.

Mijn wtw is de hru 3.

Nadeel is tov TS, dat deze unit geen display of dergelijke heeft... Kan dus weinig gegevens uitlezen.

We wonen hier sinds november, huis is gebouwd in 2009, en de ventielen buizen zijn eind januari helemaal schoon gemaakt door Feenstra.

Hebben jullie tips of misschien meteen de oplossing om dit probleem te verhelpen? Of punten die ik kan controleren?

Thanks.
Beetje oud topic, maar ik heb dezelfde unit met dezelfde klacht.

Heb hem daarnet eens open gemaakt om op onderzoek te gaan.
Ten eerste is het al heel moeilijk om de bypass klep werking te checken. Nadat je hem inschakelt is de voorwaarde voor bypass dat het 'een zomerse dag' betreft. Dit duurt dus al 24 uur voordat de unit ook maar overweegt de bypass te gebruiken.

Een ander issue is het muggenfilter. Je kan dit reinigen door een stofzuigerbuis in het gat bovenin te steken. Dit heb ik een paar keer gedaan. Na het verwijderen van de warmtewisselaar binnenin kon ik dit filtertje (metalen gaas) echter zien. Het was totaal verstopt en vuil. Dus het reinigingssysteem van Itho werkt niet.
Dit verhindert de bypass werking denk ik, gezien het enkel in dat geval benut wordt.

Het is nu 27 graden binnen, unit staat maximaal te blazen. ~15 graden buiten. Voorheen gebeurde er niks (0,5-1 graad afkoeling de ochtend erna) als ik zo ging slapen.
Ik heb nu de bypass klep geopend door er een kaasrasp tussen te klemmen, dus weet zeker dat die klep open staat en het muggenfilter is schoon. Ga zien wat de temperatuur is morgenochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GAEvakYD schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:17:
Ik merk nu dat het hebben van een kleinere warmtepomp omdat je niet meer vermogen nodig hebt om te verwarmen door alle optimalisaties ook een nadeel heeft. Namelijk ook minder koelvermogen. :)
Dat heeft toch niets met de WP zelf te maken, bij WWWP enkel bronwater circuleren.
Echter, moet de bron daar wel op uitgelegd zijn. Wat zijn je TbronIN TbronUIT bij deze temperaturen tijdens koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwachten jullie niet te veel van het ventilatiesysteem qua afkoeling? Je huis buffert enorm veel warmte in de muren en dat gaat er niet zomaar uit met de debieten van een ventilatiesysteem. De ramen moeten 's nachts tegen elkaar open zodat het kan doorwaaien. De bypass helpt om de binnenkomende lucht niet nodeloos op te warmen maar het is een ventilatiesysteem, geen koeloplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

Admiral Freebee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:13:
Verwachten jullie niet te veel van het ventilatiesysteem qua afkoeling? Je huis buffert enorm veel warmte in de muren en dat gaat er niet zomaar uit met de debieten van een ventilatiesysteem. De ramen moeten 's nachts tegen elkaar open zodat het kan doorwaaien. De bypass helpt om de binnenkomende lucht niet nodeloos op te warmen maar het is een ventilatiesysteem, geen koeloplossing.
Inderdaad, volgens mij is het algemeen bekend dat die bypasskleppen 'onzin-features' zijn omdat het totaal geen zoden aan de dijk zet. Maarja het klinkt leuk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@de Peer Onzin zou ik het nu ook weer niet noemen maar je moet de verwachtingen juist houden. Ik vind het zelf aangenaam dat ik niet onnodig de binnenkomende lucht opwarm als het buiten eindelijk frisser maar het debiet is gewoon te laag om je huis goed af te koelen. Daarvoor moet je goed spuien en dus de ramen openzetten van zodra het buiten frisser is dan binnen. Natuurlijk is er op zwoele zomernachten niet voldoende luchtverplaatsing en dan helpen alle beetjes dus zet ik ook mijn ventilatie op maximum met bypass aan.

En ja, ik ga de bypass soms ook manueel aan zetten omdat het systeem deze soms te laat inschakelt naar mijn zin. Maar ik ben dan ook vrij gevoelig aan warmte en wil graag dat mijn huis koel genoeg is als er een hittegolf aankomt (zoals later deze week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

Admiral Freebee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:49:
@de Peer Onzin zou ik het nu ook weer niet noemen maar je moet de verwachtingen juist houden. Ik vind het zelf aangenaam dat ik niet onnodig de binnenkomende lucht opwarm als het buiten eindelijk frisser maar het debiet is gewoon te laag om je huis goed af te koelen. Daarvoor moet je goed spuien en dus de ramen openzetten van zodra het buiten frisser is dan binnen. Natuurlijk is er op zwoele zomernachten niet voldoende luchtverplaatsing en dan helpen alle beetjes dus zet ik ook mijn ventilatie op maximum met bypass aan.

En ja, ik ga de bypass soms ook manueel aan zetten omdat het systeem deze soms te laat inschakelt naar mijn zin. Maar ik ben dan ook vrij gevoelig aan warmte en wil graag dat mijn huis koel genoeg is als er een hittegolf aankomt (zoals later deze week).
Hmm nou stel dat het ongeveer 0,4 graden scheelt in je woning. Dan kun je zeggen: alle beetjes helpen. Zelf neig ik dan toch meer naar 'onzin-feature'.
Zelf gebruik de bypass functie nooit, effect is verwaarloosbaar. Ik zet de airco wel aan :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 09:30
Ja airco is veel beter natuurlijk.

Het effect is inderdaad verwaarloosbaar, het is nu nog steeds 26,5 graden binnen. Heb ook ramen open gehad lange tijd. Alleen het is een oud fabrieksgebouw met enorme bakstenen muren en 4m plafondhoogte. Moest ik eigenaar zijn ipv huren kwam er ook airco in, alleen dan nog zou het een prijzige zaak zijn met 500m3. Zou ook schelen moest de VVE gezamenlijk zonnescreens plaatsen, de rails staan er al. We hebben 20m2 raam op zuid.

De hittegolf laat ik aan de mensen mét airco, ik heb net een vlucht geboekt naar een iets koelere plek haha. Schande eigenlijk, dat die tickets nog steeds zo goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 08:05
Ik twijfel ook aan mijn bypass maar dan meer aan de regeling en aansturing. Ik heb een HRU ECO 350 en vindt de bypass bij een te lage binnentemperatuur nog actief. Bij 22 graden binnen en buiten 14-21 graden zie ik de led 6 seconden groen en 2x oranje knipperen.
Nu zit er een dipswitch op voor AWW die de bypass eerder 'open' zet. Ik heb echter geen idee in welke fysieke stand de switch 'ON' staat ondanks dat het er groot voorop staat. Iemand een idee hoe dit moet staan? En iemand eens gemeten bij welke binnentemperatuur de bypass typisch gedeactiveerd wordt?

Edit: dipswitch naar je toe is uit maar daar stond ie al op. Nu is het hier 21°C en nog steeds staat de WTW in bypass dus het huis wordt gekoeld terwijl ik bijna geneigd ben de verwarming aan te gaan zetten. Iemand een idee hoe ik de bypass schakeling kan instellen, uitschakelen of beïnvloeden?

[ Voor 21% gewijzigd door Huupke op 03-09-2020 08:11 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Huupke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:29:
Bij 22 graden binnen en buiten 14-21 graden zie ik de led 6 seconden groen en 2x oranje knipperen.
Iemand een idee hoe ik de bypass schakeling kan instellen, uitschakelen of beïnvloeden?
Ik heb er ook net één neergehangen..... en de bypass lijkt gewoon niet (als eindgebruiker) te regelen.

Het lijkt erop dat de unit op basis van de aanvoer temperatuur zelf bepaalt of het zomer is. Ik schat nu zo in dat die temp ergens rond 14-15 graden ligt en als de afvoer temperatuur daar boven zit dan gaat de bypass open.
Wellicht is er ook een drempel van de afvoer temperatuur maar aangezien het hier binnen nog niet onder de 20 graden is gekomen zie ik geen invloed daarvan. Maar inderdaad, hier was een hogere temperatuur waarschijnlijk logischer geweest.

Klinkt een beetje bijzonder dat bij deze temperaturen de WTW functie wordt gepasseerd. Af en toe gaat de verwarming toch al aan en inblazen van koude lucht lijkt dan verspilling. Maar ik schat dat het in de praktijk ook weer niet heel veel uitmaakt. De volumes blijven beperkt.

Ben wel benieuwd wat er in de zomer gebeurt als het binnen juist koeler is dan buiten.

Wat ik wel een beetje mis bij de Itho unit is dat je verder helemaal geen info krijgt of kan achterhalen. Die potmeters ook, nul info over de stand waarin ze staan.

Behalve de status via een ledje zie je niets. Het is blijkbaar een goedkope unit, ondanks dat ik het flink aan de prijs vindt voor wat piepschuim , 2 motoren, wat elektronica en een klepje.....

[ Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 08-09-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 08:05
Inderdaad je hebt geen idee wat de unit doet. Ik twijfel namelijk ook hoe ver de bypass open of dicht staat. De simpele led indicatie geeft dat niet weer.

Het is hier inmiddels in sommige kamers naar 20.5°C gezakt en andere ruimtes nog 21.5°C. De gemiddelde retour temperatuur (Tr) is dus ongeveer 21°C en nog steeds bypass en dat is best fris als je op de badkamer uit de douche komt en de unit in stand 3 springt vanwege de RV en Ta is enkele graden lager.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:51
Voor de Itho HRU units geldt dat je hem gewoon even kort van de stroom moet halen. Dan is hij vergeten dat het een zomerdag betreft en gaat de bypass dicht. Zelfde geldt voor de vorstklep in de winter.

Beetje off-topic, maar ik gebruik deze firmware op een ESP32 om de WTW uit te lezen: https://github.com/rustyx/itho-esp. Zo weet ik precies bij welke temperatuur hij besluit de kleppen te bedienen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFR3gIvTLkfJ2i3iulGKCN9qVSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BvLd3WMWkvK6UL2fhymAMpgR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq-nAVpQLWZkSI2AwEkBCwBBdic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S3mgu10nmGOOUP49a8j5aI3O.png?f=fotoalbum_large

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:19
ik hoop dat er iemand nog dit topic volgt.
mijn afvoer van de zehnder wtw is aangesloten op de toevoer van de WP van Itho. Leuk idee. Maar veroorzaakt enorm veel geruis als de wp aanslaat . daarom moeten wij hem 's nachts uit hebben, ander wordt je wakker gemaakt. houtskelet!. mijn inblaas nu met -4 is koud, onder de 14gr in de woonkamer.
lijkt me niet erg rendabel. nou zie ik dat de buis die naar de retour gaat van de wtw op zolder een t-deel is die ook nog een doorvoer naar het dak heeft.
is dit noodzakelijk? omdat de retour in z'n geheel door de wtw kan toch?
dus gaat er een deel van de warme lucht niet naar de wtw maar naar buiten.
Pagina: 1