Monitor ophangen aan zijkant MDF kast.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kunorex
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-03 15:48
Hallo,

Ik zou graag mijn monitor willen ophangen aan de zijkant van een kast. De monitor hangt dan buiten de kast. Hierbij gaat het om deze kast: https://jysk.nl/opbergen/...ekenkast-horsens-smal-wit

De dikte van de kast wand is 18 MM.

De monitor is 5 KG en de mount is 2 KG. Het gaat hierbij om deze mount: https://www.bol.com/nl/p/...g-zwart/9200000036412933/

Is dit gewoon mogelijk om met schroeven en ringen te monteren of zou het aangeraden zijn om toch extra versterking in de kast te monteren (heb dit liever niet want dat komt dan in de kast uit).

Beste antwoord (via Kunorex op 30-07-2019 17:52)

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hier gaat vast iemand iets gedetailleerders over zeggen dan ik, maar je moet erg rekening houden met hefboomeffecten.

Ja, je monitor is 5 kilo, maar die komt potentieel op 30 cm van die kast af te hangen, wat de kracht op die schroeven groter maakt. Met zo'n bevestiging zonder arm zou ik het misschien nog wel aandurven, met bijna volledig neerwaartse kracht op je schroeven/hout, maar met die arm verwacht ik dat je je schroeven er vroeg of laat (vermoedelijk vroeg) dwars door het hout uittrekt. Helemaal omdat je maar met hele korte schroefjes kan werken, gezien de dikte van die kastwand.

Ik zou zelf toch denken aan metalen plaatje aan de andere kant van het hout en dan met bouten werken. Je verdeelt de druk dan over dat hele plaatje, niet over het kleine oppervlak van je schroeven. En je kastje aan de bovenkant aan de muur vastzetten, wederom wegens hefboomeffect, tenzij je dat kastje onderin zo zwaar maakt dat dat niet bij minste of gerichtste tikje omvalt. Leeg gaat dat kastje met monitor eraan anders geheid omvallen, namelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kunorex
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-03 15:48
Mijn excuses, Het gaat hier over HDF en niet MDF.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hier gaat vast iemand iets gedetailleerders over zeggen dan ik, maar je moet erg rekening houden met hefboomeffecten.

Ja, je monitor is 5 kilo, maar die komt potentieel op 30 cm van die kast af te hangen, wat de kracht op die schroeven groter maakt. Met zo'n bevestiging zonder arm zou ik het misschien nog wel aandurven, met bijna volledig neerwaartse kracht op je schroeven/hout, maar met die arm verwacht ik dat je je schroeven er vroeg of laat (vermoedelijk vroeg) dwars door het hout uittrekt. Helemaal omdat je maar met hele korte schroefjes kan werken, gezien de dikte van die kastwand.

Ik zou zelf toch denken aan metalen plaatje aan de andere kant van het hout en dan met bouten werken. Je verdeelt de druk dan over dat hele plaatje, niet over het kleine oppervlak van je schroeven. En je kastje aan de bovenkant aan de muur vastzetten, wederom wegens hefboomeffect, tenzij je dat kastje onderin zo zwaar maakt dat dat niet bij minste of gerichtste tikje omvalt. Leeg gaat dat kastje met monitor eraan anders geheid omvallen, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Meestal scheurt zo'n opstelling heel snel om dat het materiaal niet geschikt is voor krachten in die richting. Die zijn gemaakt voor neerwaarts en verdeeld op meerdere punten, niet zijwaarts en op een paar kleine punten.

Ik heb een vergelijkbare vraag gezien die toen met een versteviging (extra plaat tegen de zijkant) en goede manier van ophangen (plaat aan de binnenkant er bij en dan grote ringen om de bouten om de kracht te verdelen) opgelost zien worden. Werkte redelijk maar de kast moest echt vastgezet worden om dat ie anders langzaam schuin trekt en alsnog kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Eens met @Twam , dat gaat nooit goed met schroefjes van 20mm. Kun je niet een plaatje aan de binnenkant maken zoals hij voorstelt maar op zo’n manier dat dit achter de boeken (?) verstopt zit? Anders zou je nog een plaat precies op maat kunnen zagen zodat deze het hele vak tussen twee planken opvult, dat valt het minste op lijkt me als je die in dezelfde kleur schildert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jysk verkoopt voornamelijk karton met fineer...

5 kg op 30 cm afstand wordt dus 50 N neerwaarts. Maar ook een op te heffen koppel van 15 Nm. Dat doe je dan op een beugeltje van ~100mm lang; dus 150N trekkracht bovenin en 150N drukkracht onderin. Bovenin wordt dat dat verdeeld over drie schroefjes. Ga je er optimistisch vanuit dat die gelijk belast worden is dat dus 50 N (=5 kg) trekkracht aan elk van die schroefjes.

Stalen beugeltje aan de andere kant is al een stuk beter.
Pagina: 1