Vintage laptops in een kringloopwinkel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste,

In de kringloopwinkel zag ik vier laptops liggen (werking onbekend en een oplader ontbreekt) voor 7 euro per stuk.
- Toshiba Satellite Pro P300-1GD met C2D T9550 (helaas verkocht, ik zag een kleine en kalende man triomfantelijk mee weglopen uit de winkel).
- Acer Aspire 1710 met Pentium 4 2,6 GHZ en Geforce 5600
- Clevo-achtige N251C1 met AMD Athlon 2400 met ATI Radeon 9000
- IBM Thinkpad G40 met Pentium 4 en Intel Graphics 2

Ik begin af te vragen of ik een van de drie zal kopen. Ze zijn niet getest en hebben geen oplader.
Dat er geen oplader bij zit, is natuurlijk heel erg jammer.
Als ik het koop, doe ik dat om Midtown Madness 1 en 2, Carmageddon te kunnen spelen.
Deze spellen werken heel erg ruk op Windows 8.

Wat ga je met je laptop doen?
Retro gaming

Wat is je budget?
laptop: 7 euro
oplader: zo min mogelijk.
Licentie windows 98, 2000 of XP: overzetten van een andere OEM-PC.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, gewoon onder bed of zolder flikkeren als ik klaar ben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur.

Trein?

Beste antwoord (via MedionAkoya op 31-07-2019 11:49)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Laptops bij de kringloop zijn sowieso 99% van de keren de HDD op en niet functionerend en accu op (logisch)

Oudere laptop retro kunnen nogal exotische HDD aansluitingen hebben dus vervangen is niet heel snel gedaan.

Lader vervangen let op de polariteit van de stekker.

Retro laptop is leuk maar let wel op ze zijn factor -1000 qua snelheid dan je gewend bent en kan heel frustrerend werken.

Als je alleen wil gamen neem de tips van boven pak dosbox of virtualbox.

*
Eigenaar van meerderen retro laptops en aanverwant

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 31-07-2019 00:02 ]

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Je kunt beter eerst kijken of je voor 1 van de laptops ergens anders een oplader kunt vinden, anders heb je totaal niks aan de laptops.
Zodra je die hebt, mag je vast wel in de kringloopwinkel kijken of daarmee de laptop opstart. Zo ja, dan is het altijd een risico om een tweedehands laptop aan te schaffen, maar 7 euro lijkt mij geen gek bedrag.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:45:
Je kunt beter eerst kijken of je voor 1 van de laptops ergens anders een oplader kunt vinden, anders heb je totaal niks aan de laptops.
Zodra je die hebt, mag je vast wel in de kringloopwinkel kijken of daarmee de laptop opstart. Zo ja, dan is het altijd een risico om een tweedehands laptop aan te schaffen, maar 7 euro lijkt mij geen gek bedrag.
Ja, dat vind ik ook een goede tip. De oplader moeten 16V en/of 19V en meer dan 4 en/of 6 ampère zijn.
Een snelle zoekopdracht op internet blijken deze opladers nieuw 20 euro te kosten (voor de N251C1).
(De Acer en IBm hebben 4 pins aansluitngen en daarvan zijn de oplader veer duurder, zo'n 40 euro)

In de kringloopwinkels zijn er geen krachtigere opladers dan 45watt te vinden. 8)7 :X

Edit: een van de drie laptops voelt heel licht aan. Ik hoop dat het geheugen nog inzit.

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 30-07-2019 17:05 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom kijk je niet of genoemde operating systems fatsoenlijk draaien binnen VirtualBox op je huidige PC? Als de spellen zó oud zijn, kan het best zijn dat dat prima werkt. (Licentie voor XP, etc, heb je dan tóch nodig.)

Je kunt ook kijken of die games het beter doen op W10 en dan upgraden. Hoef je ook niet te klooien met VirtualBox.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:04:
Waarom kijk je niet of genoemde operating systems fatsoenlijk draaien binnen VirtualBox op je huidige PC? Als de spellen zó oud zijn, kan het best zijn dat dat prima werkt. (Licentie voor XP, etc, heb je dan tóch nodig.)

Je kunt ook kijken of die games het beter doen op W10 en dan upgraden. Hoef je ook niet te klooien met VirtualBox.
Hmm Windows 10, gelukkig heb ik naast een desktop met W8 een laptop met W10. Ik ga kijken of de games daar beter op werken.
Virtual Box (en VMware Workstation 15) had ik al geprobeerd (op Windows 8 ). Misschien gebruik ik verkeerde instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 30-07-2019 17:12 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MedionAkoya schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:09:
[...]
Hmm Windows 10, gelukkig heb ik naast een desktop met W8 een laptop met W10. Ik ga kijken of de games daar beter op werken.
Virtual Box (en VMware Workstation 15) had ik al geprobeerd (op Windows 8 ). Misschien gebruik ik verkeerde instellingen.
Sowieso de guest additions installeren. (In de vm dus.)
Dat kan al heel veel schelen.

Ook eens kijken of er tweaks zijn waardoor het beter op W8 of W10 draait. Lijkt me beter dan prutsen met een oude laptop met XP om het goed te laten draaien. :)

(Hoewel het natuurlijk ook zijn charmes heeft om de hele bende op vintage hard- en software te draaien.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is zo'n universele laptopadapter van de action niets voor 15 euro om ze alle 3 aan te hangen?

https://www.action.com/nl...niversele-laptopadapter-/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Laptops bij de kringloop zijn sowieso 99% van de keren de HDD op en niet functionerend en accu op (logisch)

Oudere laptop retro kunnen nogal exotische HDD aansluitingen hebben dus vervangen is niet heel snel gedaan.

Retro laptop is leuk maar let wel op ze zijn factor -1000 qua snelheid dan je gewend bent en kan heel frustrerend werken.

*

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 31-07-2019 00:02 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
42dpi schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:00:

*
Dat de accu niet doet, dat boeit mij niet.
Maar als een harde schijf kaduuk is, dat is wel een zonde.
Inderdaad ze hebben mogelijk die exotische aansluitingen. Ik was ff vergeten dat een IDE-aansluiting op laptop is niet hetzelfde is als op een desktop. Dat is bij SATA wel zo.

Ik let altijd op polariteit, wat ik veel erger vind zijn afwijkende DC-ingangen zoals 4-pinnetjes of DC-ingang van Dell. |:(

Dat die dingen traag zijn, dat wist ik al. Maar dat merk je denk ik niet als je Midtown Madness of Half Life speelt.

DOSbox heb ik ook, maar ik geloof dat alleen games die voor DOS zijn geschreven daar goed werken.
Bijv. The Incredible Machine uit 1993.
Ik start het altijd op met D-Fend Reloaded.

Virtualbox en VMware zijn schijt. Games hebben daar nooit lekker op gewerkt, behalve Scarface: The World Is Yours uit 2007.
Ik kan bij de instellingen van Midtown Madness alleen keuze uit Software Renderer. En De resolutie gaat niet verder dan 640x480 |:( .
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:51:
Is zo'n universele laptopadapter van de action niets voor 15 euro om ze alle 3 aan te hangen?

https://www.action.com/nl...niversele-laptopadapter-/
Te slap, Het zijn echt van die heethoofden van het Pentium 4-tijdperk. :+ Die hebben 90 of 120 watt nodig,
Maar het allerslechtste is wel dat twee van drie laptops four pins aansluiting heeft en alleen werken op 16 volt. ;w .

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Echt vintage laptops (jaren '90) willen ook nog wel eens DSTN schermen hebben, daar wil je nu echt niet meer op gamen. Op mijn vaders Compaq Contura 410 (Intel 486DX2 50MHz) was Doom 1 altijd grote vage veeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die schijven zou ik me juist geen zorgen maken en gewoon een CF naar IDE converter halen voor een euro in China/eBay.

Die P4 en Athlon hebben gewoon een normaal TFT scherm, vrijwel alles vanaf een P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:56

D4NG3R

kiwi

:)

42dpi schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:00:
Oneens, bepaalde perikelen komen niet voor in Dosbox maar wel op fysieke installaties, daar komt bij dat emuleren (ookal gaat het hier om een OS) toch altijd minder leuk is dan het op de "echte" hardware te spelen. :)

Maar goed, ook dan zou ik laptops hiervoor ontwijken. Lastig met harde schijven of geen ruimte voor een CF > IDE converter (en die zijn echt een must) en inderdaad meestal brakke schermen zoals @euchromatic aangeeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CUnknown
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 09:13
Interessante topic. Ik ben sinds kort bij een kringloopwinkel gestart met vrijwilligen en moet mij ontfermen over de computers en laptops. Wat mij opvalt is dat er voorheen vooral het criteria werd gehanteerd dat een machine nog bruikbaar moet zijn voor de dagelijkse internettaken. Al het oude prul gaat de container in. Maar ikzelf zocht op rommelmarkten en kringloopwinkels altijd fossielen. En wil daar ook nog prima voor betalen (ik vind het leuk om ze te repareren, dus het liefst zijn het van de defecte macintosh dingen).

Overigens is mijn voornaamste taak het toevoegen van een hdd aan de pcs waar ze uit zijn, een passende lader zoeken en ze testen.

Nu was mijn vraag: Waar ligt de grens? Wat zou qua retro tech interessant zijn en wat is voor deze categorie eigenlijk te nieuw? Zou ik die spullen dan in de winkel kunnen verkopen? Of ga ik de doelgroep alleen op marktplaats / catawiki vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:58
Ik heb in het verleden wel eens een aantal desktops geschonken aan de kringloop winkel, maar inderdaad zonder schijven. Niet omdat ik die zelf nodig had, maar gewoon omdat ik geen zin had om veel tijd te besteden
aan het wipen van de disk en/of opnieuw neerzetten van een OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:31
CUnknown schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:54:
Interessante topic. Ik ben sinds kort bij een kringloopwinkel gestart met vrijwilligen en moet mij ontfermen over de computers en laptops. Wat mij opvalt is dat er voorheen vooral het criteria werd gehanteerd dat een machine nog bruikbaar moet zijn voor de dagelijkse internettaken. Al het oude prul gaat de container in. Maar ikzelf zocht op rommelmarkten en kringloopwinkels altijd fossielen. En wil daar ook nog prima voor betalen (ik vind het leuk om ze te repareren, dus het liefst zijn het van de defecte macintosh dingen).

Overigens is mijn voornaamste taak het toevoegen van een hdd aan de pcs waar ze uit zijn, een passende lader zoeken en ze testen.

Nu was mijn vraag: Waar ligt de grens? Wat zou qua retro tech interessant zijn en wat is voor deze categorie eigenlijk te nieuw? Zou ik die spullen dan in de winkel kunnen verkopen? Of ga ik de doelgroep alleen op marktplaats / catawiki vinden?
Genoeg liefhebbers wat ook alleen onderdelen zoeken.
ISA, pci, AGP videokaarten en geluidskaarten doen het ook wel goed, met name de mid/high-end spul.

Je zal je verbazen maar de kringloopwinkels bij ons in de buurt heeft soms nog 486 en pentium 1 staan, ze gaan als warme broodjes over de toonbank, en ze hoeven niet te werken, mensen vinden het leuk nieuwe condensators erop solderen, of gewoon voor onderdelen.

Ze willen gewoon terug naar vroeger, en sommige gaan hem dan tot de kop aan toe upgraden, alsof je rijk was vroeger, denk aan L2 cache, 32mb ram, 1mb videokaart, allemaal onbetaalbaar in 1993, het maximale eruit persen wat mogelijk is en dan gewoon gamen.

Pc, s wat in algemeen minder in trek zijn is die met onboard videokaart en geluidskaarten, want je kan het niet altijd uitzetten wil je wat anders erin, dan krijg je conflicten.

Zelfde prencipe als mensen met klassieke auto, s of andere zaken, niet voor dagelijks gebruik maar voor plezier.

Edit even ontopic laptops zijn veel moeilijker te repareren, zo heb ik nog een tulip nb 486sx liggen, ram modules zijn niet te vinden om te upgraden doordat er exotische aansluitingen op zitten, de hdd vervangen wou toevallig wel voor flash, en met smeriger trukjes is het gelukt daar van te booten(drive overlay software).

Je moet heel erg uitkijken met open schroeven want het plastic is heel bros geworden, iets afbreken gaat makkelijk, en aansluitingen van toetsenbord naar moederbord zijn heel gammel.

Door de schaarste aan onderdelen en een bagger ghostingscherm waardoor je extern scherm aansluit wordt het in feite weer een desktop, ik zelf laat ze daardoor ook links liggen, dit beestje is altijd van ons geweest dus die bewaar je wel, maar het is bijzonder moeilijk hem werkend te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2020 17:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1