Toon posts:

Laptop verkopen via marktplaats -> versturen naar UK?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb al enkele weken een laptop te koop staan. Wel enkele biedingen gehad, maar blijkbaar waren ze niet heel serieus. Vanmiddag kreeg ik een bericht dat iemand uit de UK de laptop wou hebben. Nadat ik uitgezocht heb wat verzenden kost, heb ik de verkoper een totaalprijs gegeven die hij kan overmaken via een betaalverzoek vanuit marktplaats.

Enkele eigenaardigheden:
- Koper 1 week actief op Marktplaats
- Koper sprak eerst Nederlands, toen opeens Engels. (niet echt vloeiend)
- Adres dat ik gekregen heb is een bedrijf
- Koper wenst onverzekerd te versturen, omdat dit 2,95 goedkoper is (op een bedrag van 114 euro)

Nu geeft deze aan dat hij m'n naam + rekeningnummer nodig heeft, maar klopt dat wel? En sowieso, hoe verstandig is dit hele zaakje? Waar zit de scam? Zolang ik er voor zorg dat hij zo min mogelijk van mij weet, wacht tot m'n geld OP mijn rekening bijgeschreven staat (dus echt bijgeschreven, niet gereserveerd) en een video maak van het verzendproces, kan er toch weinig gebeuren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ga eerst eens uitzoeken wat iemand met naam + rekeningnummer kan (volgens mij vrij weinig). Zou paypal familiy anders een oplossing zijn? Ik wil eigenlijk wel gewoon van die laptop af.

[Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 30-07-2019 16:36]

Beste antwoord (via hoi1234 op 30-07-2019 17:03)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Dit is een scam, gewoon van af blijven. Het kan driehoek oplichting zijn, ze kunnen je een nep link sturen, etc.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hoi1234 Wat ik al gevonden of geprobeerd heb ?

Zie het andere topic wat hierover gaat oa: Marktplaats: Welke info naar engelse koper?

[Voor 27% gewijzigd door Hackus op 30-07-2019 16:37]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Dit is een scam, gewoon van af blijven. Het kan driehoek oplichting zijn, ze kunnen je een nep link sturen, etc.

• hoi1234
  • Nu online
President schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:36:
Kijk, daarom maak ik een topic aan op tweakers... Maar IDEAL is toch alleen voor Nederlanders? Het liefste zou ik natuurlijk via een betaalverzoek betaald worden. Dan ben ik er zeker van dat ik m'n geld krijg + zo ver ik weet zijn die niet te gebruiken voor driehoeksoplichting.

Maar ik laat het maar even achterwegen. Ondanks dat er ook topics op tweakers zijn, waar het goed afliep, is dit denk ik een topic van een andere categorie. Bedoel de laptop wordt met AZERTY keyboard verkocht, heeft enkele serieuze beschadigen én heeft geen opslag + RAM. Hoe interessant kan het zijn om deze naar de UK te shippen?

Overigens... Ik verstuur nooit dingen voordat ik een push-notificatie van de ING-app krijg en het geld echt is bijgeschreven. Valse link valt dus wel mee. Want daar kom ik snel genoeg achter...

[Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 30-07-2019 16:45]

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 29-11 14:44

LankHoar

Professionele amateur

hoi1234 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:43:
de laptop wordt met AZERTY keyboard verkocht, heeft enkele serieuze beschadigen én heeft geen opslag + RAM. Hoe interessant kan het zijn om deze naar de UK te shippen?
Wellicht krijg je weinig (serieuze) biedingen omdat de laptop simpelweg niet zoveel waard/interessant is? Dat kun je zelf wellicht nagaan a.d.v. de specs. Persoonlijk klinkt dit als iets met veel werk. Tenzij de CPU enzo echt interessant zijn, denk ik dat het volkomen normaal is om weinig reacties te krijgen.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 28-11 20:48
Niet doen.

99% kans dat het een scam is, voor die ene procent hoef je de gok niet te wagen. Negeren en rustig wachten op een koper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:33
Dat je het geld krijgt wil niet zeggen dat het allemaal in orde is. Juist met een driehoeksoplichting gaat dit mis. Persoon 1 krijgt persoon 2 zo ver om geld over te maken (jouw betaalverzoek) en jij stuurt jouw laptop naar persoon 1. Persoon 2 heeft jou geld betaald terwijl jij die persoon niets hebt geleverd. Ik weet niet zeker of je dan verplicht bent om dat terug te betalen aan persoon 2, maar mij lijkt van wel. Jij hebt dan geen geld en geen laptop meer.

Sowieso, je twijfelt al genoeg om hier een topic aan te maken. Als het niet goed voelt, gewoon laten gaan en aan iemand anders verkopen.

• hoi1234
  • Nu online
Mint schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:50:
Dat je het geld krijgt wil niet zeggen dat het allemaal in orde is. Juist met een driehoeksoplichting gaat dit mis. Persoon 1 krijgt persoon 2 zo ver om geld over te maken (jouw betaalverzoek) en jij stuurt jouw laptop naar persoon 1. Persoon 2 heeft jou geld betaald terwijl jij die persoon niets hebt geleverd. Ik weet niet zeker of je dan verplicht bent om dat terug te betalen aan persoon 2, maar mij lijkt van wel. Jij hebt dan geen geld en geen laptop meer.

Sowieso, je twijfelt al genoeg om hier een topic aan te maken. Als het niet goed voelt, gewoon laten gaan en aan iemand anders verkopen.
Ik ken de term driehoeksoplichting, ja... Maar ja, de koper reageerde snel en alles ging soepel, dus ik was eigenlijk allang blij dat ik een koper had. Daardoor vergat ik dus een erg belangrijk risico in acht te nemen.

Ik maak me trouwens drukker om, dat je als oplichter bestempeld wordt bij driehoekoplichting. Dat zal je nog lang achtervolgen.
koen0s schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:48:
Niet doen.

99% kans dat het een scam is, voor die ene procent hoef je de gok niet te wagen. Negeren en rustig wachten op een koper.
Had ik al besloten :) In z'n situatie kan ik in ieder geval niet meer goed nadenken, waardoor ik de optie driehoek-oplichting bijna vergeten was.

Ben niet echt van plan om het risico te lopen om met driehoekoplichting in aanraking te komen.

[Voor 52% gewijzigd door hoi1234 op 30-07-2019 16:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 12:44
Hier was de conclusie scam ook al snel getrokken:

Mensen uit Engeland willen mijn laptop kopen, Scam of niet?

• hoi1234
  • Nu online
Dat is ook wel heel obvious... Mijn situatie is toch net iets anders... Gewone bankoverschrijving (tenminste dat neem ik aan) VS paypal en niet geld hebben voordat je verzend.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08:27
Ik denk dat hij je rekeningnummer wil proberen te koppelen aan een Paypal account, waarna jij - indien er nog geen Paypal account aan gekoppeld is - twee bedragen krijgt bijgeschreven van Paypal op je rekening.
De '' koper '' wil dan '' ter verificatie '' dat je de hoogte van die bedragen aan hem doorgeeft, waarna hij deze invult op zijn Paypal account en dan betalingen kan verrichten via Paypal.
Als hij dan betalingen verricht zal Paypal het geld via automatische incasso af boeken van jouw rekening.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerste gok is direct een driehoekconstructie, maar snap je twijfel bij zulke systemen.. waarom zou je een oplichting proberen met zo'n ramp van een laptop? Zelfs daar kan je nog 5 scenario's voor schrijven in welke vorm jouw laptop kan worden gebruikt in oplichting, zelfs zo helemaal kapot.

Mijn basisregel bij MP begint al simpel: een buitenlander heeft er in de basis niets te zoeken. Mooi stukje localisatie van google laat MP amper bij buitenlanders als resultaat zien (net zoals wij amper lokale MP-sites van buitenland zien). Elke constructie jij denkt waterdicht te zijn, is simpel te counteren met oplichting.

En dan kom je in dat grijze gebied, zoals jij nu komt te zitten. Dan is het afwegen van elk punt, taalgebruik, verandering van schrijfstijl, adres waar die heen moet, om daaruit de balans te maken of het de gok waard is.
Die was ook heel erg simpel en zie je bijna blind (hint 'your', hint email).
JohanNL schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:00:
Ik denk dat hij je rekeningnummer wil proberen te koppelen aan een Paypal account, waarna jij - indien er nog geen Paypal account aan gekoppeld is - twee bedragen krijgt bijgeschreven van Paypal op je rekening.
De '' koper '' wil dan '' ter verificatie '' dat je de hoogte van die bedragen aan hem doorgeeft, waarna hij deze invult op zijn Paypal account en dan betalingen kan verrichten via Paypal.
Als hij dan betalingen verricht zal Paypal het geld via automatische incasso af boeken van jouw rekening.
Die blijft briljant om eerlijk te zijn, maar moet je ook fucking dom zijn om niet te zien dat beide bedragen van PayPal komen en niet van die knakker zelf (en deze ook blind doorgeven).

[Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 30-07-2019 17:03]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Paypal family ... ook al meerdere malen genoemd als mogelijkheid om jou geld af te troggelen op dit forum. Geen mogelijkheid tot dispute immers.

Specs

• hoi1234
  • Nu online
DeBolle schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:04:
Paypal family ... ook al meerdere malen genoemd als mogelijkheid om jou geld af te troggelen op dit forum. Geen mogelijkheid tot dispute immers.
Ik ben de verkoper hé? Dan is het toch niet mogelijk om mij geld af te troggelen? Alleen een normale (betaalde) PayPal-overschrijving is toch te storneren?

Maar ik ben overtuigd, om nog even te wachten... Dus laten we de aannames terug in de kast stoppen. (het zijn geen hele gekke aannames, maar de koper kan ook gewoon legit zijn)

[Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 30-07-2019 17:12]

• JohanNL
hoi1234 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:10:
[...]

Ik ben de verkoper hé? Dan is het toch niet mogelijk om mij geld af te troggelen? Alleen een normale (betaalde) PayPal-overschrijving is toch te storneren?
Gestolen creditcard... zoiets, dan pakt Paypal het geld later gewoon weer van je af.

• hoi1234
  • Nu online
JohanNL schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Gestolen creditcard... zoiets, dan pakt Paypal het geld later gewoon weer van je af.
Ow... Betalen via PayPal zou ik sowieso niet zo snel toestaan. PayPal family zou kunnen. ING heeft mij ooit trouwens verteld, dat als het geld op je ING rekening staat, het ook daar blijft... Mij lijkt dat ING (in mijn geval) dan een probleem met PayPal heeft en niet ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08:35
Even buiten de mogelijkheid van een eventuele scam; ik verstuur dit soort dingen zelf alleen maar verzekerd/met tracking. Als het een klein prijsverschil is en koper wil perse de goedkoopste verzendvorm kiezen dan leg ik het uit eigen zak bij. Wordt het me te duur, dan zoek ik wel een andere koper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
hoi1234 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:15:
[...]

Ow... Betalen via PayPal zou ik sowieso niet zo snel toestaan. PayPal family zou kunnen. ING heeft mij ooit trouwens verteld, dat als het geld op je ING rekening staat, het ook daar blijft... Mij lijkt dat ING (in mijn geval) dan een probleem met PayPal heeft en niet ik.
Lees de voorwaarden van Paypal maar eens door.
Ze zetten je account gewoon in de min, als je dan niet binnen een bepaalde tijd het saldo weer aanvult gaan ze gewoon een incasso traject starten.
ING verschaft jou enkel een bankrekening hierin, die hebben voor de rest niks met Paypal te maken.

---

Maar heb je je rekening al gekoppeld met een Paypal account?
Dan kan deze niet opnieuw gekoppeld worden en zie ik eigenlijk geen bezwaren om gewoon je rekeninggegevens te sturen naar de koper.

[Voor 19% gewijzigd door JohanNL op 30-07-2019 17:27]

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:14
*knip* Dit topic is niet bedoeld om eigen ervaringen te delen. Zeker niet als dit niet op een normale manier kan.

[Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 01-08-2019 15:02]

• TMgouda
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06:53
Mr. Detonator schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:45:

*** PLEASE NOTE ***
The funds will be transferred to all of our branches information below, please verify that the information (As entered by the buyer) are correct:

BENEFICIARY: D.L xxxc
ACCOUNT NO : NL49 RABO xxxxxx
REG NUM : 6620
COUNTRY : Holland
EMAIL : xxxxxx@msn.com
Misschien handig om even je eigen gegevens te verwijderen. Tenzij je ze al had veranderd.

• Mr. Detonator
TMgouda schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:56:
[...]

Misschien handig om even je eigen gegevens te verwijderen. Tenzij je ze al had veranderd.
kunnen ze niet veel mee, maar heb het gewijzigd

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Misschien even je eigen bankgegevens eruit halen? :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Mr. Detonator schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:45:
hier zullen een hoop mensen intrappen denk ik...
De Engelstalige mail lezende, hoop ik toch van niet. Het is niet superslecht geschreven maar slecht genoeg voor een typische scam-mail.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Mr. Detonator
D vd V schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:22:
[...]

De Engelstalige mail lezende, hoop ik toch van niet. Het is niet superslecht geschreven maar slecht genoeg voor een typische scam-mail.
Genoeg mensen die amper Engels kunnen hoor...zeker de wat oudere generaties

• Dimitrip
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-11 18:58
een soortgelijke modus van oplichting, gelezen om scamwarners

https://www.scamwarners.c...iewtopic.php?f=6&t=179981

• JohanNL
Dat zou het ook wel kunnen zijn, zouden er nog steeds mensen zijn die hier in trappen? :+
SinergyX schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:01:

Die blijft briljant om eerlijk te zijn, maar moet je ook fucking dom zijn om niet te zien dat beide bedragen van PayPal komen en niet van die knakker zelf (en deze ook blind doorgeven).
Ik vind het eigenlijk nog veel dommer van Paypal zelf, automatische incasso's zijn namelijk erg fraude gevoelig omdat de rekening eigenaar gewoon zonder opgaaf van reden de incasso kan terug boeken binnen 56 dagen na afschrijving.
Hierdoor ontstaan die horror verhalen ook van mensen die spullen verkopen via Paypal.
Denk je als verkoper mooi je geld binnen te hebben van een verkoop, krijg je een maand later je geld afgepakt omdat Paypal de boel blijkbaar niet op orde heeft.

• Bensimpel
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:41

Bensimpel

Positieve meneer

Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen, simpel.

😆 - Denk ook eens om ;)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Het is ook niet zo dat er in de UK geen tweedehandsmarkt is natuurlijk... dus een laptopje die kant op sturen is kansloos. Als het nou echt om iets met waarde gaat, iets wat niet overal te krijgen is, dan woestheid eenander verhaal.

Dit verhaal is veel te doorzichtig.

• hoi1234
  • Nu online
De verkoper vroeg nog waarom ik niet meer reageerde... Heb toen maar gezegd dat ik me achteraf toch niet zo comfortabel bij de verkoop voel.

Nog netjes antwoord op gehad zelfs. Het is zowaar een zeer nette oplichter of het is echt een legit iemand.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:08
hoi1234 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 06:43:
De verkoper vroeg nog waarom ik niet meer reageerde... Heb toen maar gezegd dat ik me achteraf toch niet zo comfortabel bij de verkoop voel.

Nog netjes antwoord op gehad zelfs. Het is zowaar een zeer nette oplichter of het is echt een legit iemand.
Als het een legit iemand is dan laat je hem naar Nederland komen en met fysieke euro's betalen, want dan is jouw laptop blijkbaar zo uniek dat ie dat er wel voor over heeft (want inderdaad, de UK heeft ook wel een tweedehands markt waar ze laptops aanbieden).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:00]

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:04

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik heb hem ook gehad, niet ingetrapt uiteraard.
Ik verkoop op marktplaats alleen aan mensen in Nederland ( no offense qua andere landen) zodat ze met een betaalverzoek ( IDEAL) kunnen betalen.
Ik doe niet aan cash , kans op nepgeld wordt met de dag groter. Als mensen niet met een betaalverzoek willen betalen, dan lekker niet. Ik wil zeker zijn dat mijn geld er op komt te staan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
LuckyLuke schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:49:
Ik heb hem ook gehad, niet ingetrapt uiteraard.
Ik verkoop op marktplaats alleen aan mensen in Nederland ( no offense qua andere landen) zodat ze met een betaalverzoek ( IDEAL) kunnen betalen.
Ik doe niet aan cash , kans op nepgeld wordt met de dag groter. Als mensen niet met een betaalverzoek willen betalen, dan lekker niet. Ik wil zeker zijn dat mijn geld er op komt te staan.
Ik repareer speakers en verhandel ze. En ik verkoop via marktplaats wereldwijd aan mensen.
Nog nooit problemen mee gehad. Ook nog nooit problemen met nepgeld gehad.

Ik denk dat je gewoon bepaalde producten moet mijden op marktplaats zoals telefoons, consoles, etc.

• hoi1234
  • Nu online
Haruhi schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:55:
[...]

Ik repareer speakers en verhandel ze. En ik verkoop via marktplaats wereldwijd aan mensen.
Nog nooit problemen mee gehad. Ook nog nooit problemen met nepgeld gehad.

Ik denk dat je gewoon bepaalde producten moet mijden op marktplaats zoals telefoons, consoles, etc.
Maar verkoop je ze op marktplaats of verkoop je ze op eBay? Kijk, dat je een keer met een buitenlander te maken krijgt op eBay is een stuk logischer dan dat je te maken krijgt met een legit buitenlander op marktplaats.

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
hoi1234 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Maar verkoop je ze op marktplaats of verkoop je ze op eBay? Kijk, dat je een keer met een buitenlander te maken krijgt op eBay is een stuk logischer dan dat je te maken krijgt met een legit buitenlander op marktplaats.
Nee ik heb mensen die een account maken op marktplaats omdat ze de betreffende speaker willen verzonden hebben naar hun, of dat ze hem komen ophalen.
Het gekste dat ik heb meegemaakt is iemand die speciaal van Polen naar Nederland vloog om iets bij mij op te halen, puur uit de angst dat iemand anders ze zou kopen van mij met een hoger bod, terwijl ik had toegezegd ze te reserveren voor hem.

(het ging hierbij om een Philips 22RH499 speaker set, nieuw in doos)

Ebay is voor mij een te hoge drempel, dat durf ik niet aan.
Misschien dat het meevalt als ik er eenmaal aan begin, wat veel slechter dan marktplaats kan het niet wezen.

• genesis1650
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21-11 17:50
Ik heb ook wel gehoord over dit soort oplichtingen (bij mij ook wel eens geprobeerd: verzenden naar "zoon" in Tunesië, koper betaalt verzending, bla bla).
Vervolgens wordt bij de bank van de koper betaald met een cheque, geld wordt direct door de bank overgemaakt op rekening van de verkoper.
Cheque blijkt niet gedekt of bevat foute informatie, en wordt ingetrokken, bank van de koper haalt vervolgens het geld terug.

Dit neemt een aantal dagen in beslag:
Verkoper krijgt geld, dus verstuurt product.
Geld wordt een aantal dagen later terug geboekt.
Verkoper eindigt uiteindelijk zonder geld en zonder product.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Scam berichten gaan zelden in op de staat van het artikel, of het nog goed werkt enzovoort.

Scam herken je aan ik wil het kopen (zonder afdingen).
Direct vlug willen betalen, en je gegevens zijn heel belangrijk, lijkt vaak daar alleen over te gaan.

Gewoon heerlijk lang aan het lijntje houden, gewoon lol aan beleven.
Hebben ze ook geen tijd om andere te bedriegen.(Robin Hood modus)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• hoi1234
  • Nu online
Haha, kreeg gisteren opeens de vraag wat m'n naam, banknaam, BIC, IBAN en email-adres is. Dit nadat ik aangegeven heb niet aan hem te willen verkopen. Maar het is wel duidelijk voor mij ik mag blij zijn dat ik niet in zee ben gegaan met die gozer.

Mijn conclusie (uit dit contact en het contact van afgelopen jaar op marktplaats) Marktplaats is leuk om je oude meuk of een boek dat je uitgelezen hebt te verkopen, maar dure spullen kun je beter op Tweakers verkopen. Ook kopen is een ramp. Ik heb al 2x gehad dat ik DVD's bekrast gekocht heb (ondanks controle vooraf). Ook heb ik al eens een laptop gekregen met een defecte HDD. Nadat ik contact opnam, omdat de laptop ook BSOD's gaf, gaf de verkoper ook opeens toe dat dat de reden was dat hij hem weg deed. Gelukkig een hoop onderdelen kunnen verkopen, zodat het verlies minimaal is. Maar ja, ik koop dus alleen nog spullen zoals boeken (die kunnen niet echt kapot) via marktplaats en ook die koop ik liever 2dehands via bol.com.

Dat marktplaatsbetaalverzoek is trouwens -in theorie althans- ook zo lek als een mandje en voorkomt driehoeksoplichting in ieder geval niet voor 100%. Ik heb al te vaak accounts gezien die 1 dag actief zijn en even snel iets wouden kopen van mij.

Voor mij dus exit marktplaats.

[Voor 48% gewijzigd door hoi1234 op 01-08-2019 14:24]

• JohanNL
@hoi1234 Als je nog een alt-emailadres hebt kun je die geven, je eigen naam verzin je, banknaam en BIC van een echte bank, IBAN verzin je met een controle getal die niet klopt ( een ongeldig IBAN nummer dus ) en dan kijken wat je ontvangt op dat emailadres.

Het is maar net wie je treft, er zijn veel mensen op MP die geen benul hebben van wat ze verkopen en dan soms met hun eigen creativiteit het gaan aanbieden als iets wat het helemaal niet is.
Ik noem maar wat; een cd speler die er nog als nieuw uit ziet en zo wordt aangeboden maar het helemaal niet blijkt te doen.
Er hoeft geen opzet in het spel te zitten, maar onkunde/onwetendheid etc. en daarom moet je als koper zelf ook onderzoek doen.
Een boek zou er ook als nieuw uit kunnen zien maar wellicht zijn er bladzijdes uitgescheurd waar jij later achter komt maar de verkoper nooit heeft ontdekt, ook met die simpele dingen kan het mis gaan ;)

Je kunt die betaal-links van MP alleen uitvoeren als je bent ingelogd op je MP account, dus dat wordt lastig om daar een driehoeksverkoop mee te doen.
Maar wie weet, doordat MP een tussenrekening hiervoor heeft weet je nooit van wie je de betaling hebt ontvangen en kun je zoiets dus ook niet verifiëren, nog een reden om die functie van MP niet te gebruiken.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi1234 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:15:
Haha, kreeg gisteren opeens de vraag wat m'n naam, banknaam, BIC, IBAN en email-adres is. Dit nadat ik aangegeven heb niet aan hem te willen verkopen. Maar het is wel duidelijk voor mij ik mag blij zijn dat ik niet in zee ben gegaan met die gozer.

Mijn conclusie (uit dit contact en het contact van afgelopen jaar op marktplaats) Marktplaats is leuk om je oude meuk of een boek dat je uitgelezen hebt te verkopen, maar dure spullen kun je beter op Tweakers verkopen. Ook kopen is een ramp. Ik heb al 2x gehad dat ik DVD's bekrast gekocht heb (ondanks controle vooraf). Ook heb ik al eens een laptop gekregen met een defecte HDD. Nadat ik contact opnam, omdat de laptop ook BSOD's gaf, gaf de verkoper ook opeens toe dat dat de reden was dat hij hem weg deed. Gelukkig een hoop onderdelen kunnen verkopen, zodat het verlies minimaal is. Maar ja, ik koop dus alleen nog spullen zoals boeken (die kunnen niet echt kapot) via marktplaats en ook die koop ik liever 2dehands via bol.com.

Dat marktplaatsbetaalverzoek is trouwens -in theorie althans- ook zo lek als een mandje en voorkomt driehoeksoplichting in ieder geval niet voor 100%. Ik heb al te vaak accounts gezien die 1 dag actief zijn en even snel iets wouden kopen van mij.

Voor mij dus exit marktplaats.
(y)

IBAN en naam, meer is niet nodig voor Europese overboeking.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hoi1234
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:55:
@hoi1234 Als je nog een alt-emailadres hebt kun je die geven, je eigen naam verzin je, banknaam en BIC van een echte bank, IBAN verzin je met een controle getal die niet klopt ( een ongeldig IBAN nummer dus ) en dan kijken wat je ontvangt op dat emailadres.

Het is maar net wie je treft, er zijn veel mensen op MP die geen benul hebben van wat ze verkopen en dan soms met hun eigen creativiteit het gaan aanbieden als iets wat het helemaal niet is.
Ik noem maar wat; een cd speler die er nog als nieuw uit ziet en zo wordt aangeboden maar het helemaal niet blijkt te doen.
Er hoeft geen opzet in het spel te zitten, maar onkunde/onwetendheid etc. en daarom moet je als koper zelf ook onderzoek doen.
Een boek zou er ook als nieuw uit kunnen zien maar wellicht zijn er bladzijdes uitgescheurd waar jij later achter komt maar de verkoper nooit heeft ontdekt, ook met die simpele dingen kan het mis gaan ;)

Je kunt die betaal-links van MP alleen uitvoeren als je bent ingelogd op je MP account, dus dat wordt lastig om daar een driehoeksverkoop mee te doen.
Maar wie weet, doordat MP een tussenrekening hiervoor heeft weet je nooit van wie je de betaling hebt ontvangen en kun je zoiets dus ook niet verifiëren, nog een reden om die functie van MP niet te gebruiken.
Driehoekoplichting met een marktplaats betaalverzoek is niet moeilijk... Zelfs iemand als ik kan het verzinnen. Misschien niet slim om het op het internet uit te leggen hoe het werkt, maar het is super simpel. Oplichter vraagt om betaalverzoek, kiest zijn bank, en kopieert het adres van de webpagina in de adresbalk. Als je dat adres doorstuurt, kan iemand voor jou de betaling doen. Tenminste bij ING kan dat.

Ja, jouw slachtoffer moet dezelfde bank hebben, maar die vind je wel als je echt wilt... En er zijn genoeg mensen dom genoeg om op willekeurige links te klikken die ze via whatsapp krijgen.

• JJ16v
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 07:07
hoi1234 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:15:
[...]

......

Ja, jouw slachtoffer moet dezelfde bank hebben, maar die vind je wel als je echt wilt... En er zijn genoeg mensen dom genoeg om op willekeurige links te klikken die ze via whatsapp krijgen.
Is nog veel makkelijker, de oplichter vraagt om de bank gegevens van het slachtoffer en kiest dan de goede bank.

Maar het komt er gewoon op neer dat je bepaalde producten (telefoons, laptops, etc) niet moet kopen of verkopen op MP.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

hoi1234 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:15:
Driehoekoplichting met een marktplaats betaalverzoek is niet moeilijk...
De manier om driekhoeksoplichting te voorkomen is dan ook niet door wel/niet te betalen via overschrijving/paypal/betaalverzoek/... maar gewoon door gegevens in de betaling te vereisen die jouw overeenkomst uniek identificeert. Een standaard bankoverschrijving met in het commentaar het product en het woonadres van de koper is prima. Hoe ondubbelzinniger, hoe beter ("payment for sending product X to address Y").

Mocht iemand dan nog driekhoeksoplichting willen doen, dan moet hij de derde partij zo gek krijgen om dat in het commentaar te zetten terwijl diegene een totaal ander product koopt en op een ander adres woont (en als 'ie dat wel doet zou ik zeggen dat je het geld alsnog gewoon oprecht mag houden :P).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mr. Detonator
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:42:
[...]

Er zijn itt de erbarmelijke talenknobbel van "van Gaal" plenty ouderen die zich wél overzees verstaanbaar kunnen maken zonder de onvermijdelijke lachsalvo's. _/-\o_

Of heb je misschien nog andere generaties in gedachte?? ;)
ja de generaties die in de provincie wonen, en niet in de randstad :)

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 14:21]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee