Toon posts:

Suggestie netwerk jeugdcafe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dendaak
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 06-06-2020
Allen,

Ik ben op zoek naar een suggestieve mening van forumleden die kennis hebben over netwerken.
Binnenkort zal er een nieuwe beschikbaar zijn voor een jeugdcafe/huis in de buurt. De gebouwen zijn zo goed als klaar en we kunnen het huidige pre-historische gebouw achter ons laten.

Nu bij de oplevering van de JH zal een server rack beschikbaar zijn met een patch paneel waardoor we alle ethernetpoorten kunnen aansluiten vanuit de muren naar een switch, ik ben zelf niet meer al te jeugdig maar zou toch dit project willen afwerken voor toekomstige bezoekers, medewerkers.

Er zijn er weinigen of geen die echt diepgaande kennis hebben van netwerken. Daarom even dit forum raadplegen voor wat advies, beginnende bij het begin:

1) Internet aansluiting zal een standaard Telenet aansluiting worden
- Business Fibernet 200 + digitale tv
- IP Adres dynamisch
- Max. downloadsnelheid* 200 Mbps (met speedboost 500 mbps)
- Max. uploadsnelheid* 25 Mbps (met speedboost 40 mbps)

2) Router/Modem van Telenet
24*8 Doc 3 wireless

Toestellen op het netwerk
* Powerline (WIFI ~~ Ubiquiti )
* Computer
* Digitale TV
* AppleTV
* Camera systeem PoE
* Verschillende draadloze toestellen, hoofdzakelijk GSMs voor een Guest netwerk met wachtwoord.

3) Nu zijn we op zoek naar een switch, momenteel zijn er 13 ethernet poorten beschikbaar in de muren.
Omdat we camera's willen plaatsen via PoE hadden we gedacht aan volgende:
Netgear GS728TP-200EUS switch

4) Patch kabels
Qua kleurgebruik om het duidelijk te maken:
BLUE =ethernet PATCH paneel naar SWITCH
RED=ROUTER naar de SWITCH

Idee:
[ Telenet router/modem ] ---> [ PoE switch ] ---> [ Patchpaneel ] ----> [ Etahernet poort in gebouw ]

Ik zeg het ik ben hier zeker geen pro in, maar ik ben opzoek naar opbouwend advies voor een simpele, maar duidelijke installatie.

- Lijkt de configuratie goed?
- Is de PoE switch een degelijk product?
- Is er een voordeel om in ons geval een statisch IP te nemen ipv een dynamisch?

Bedankt alvast.

[Voor 6% gewijzigd door dendaak op 30-07-2019 15:15]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:54
Is het server rack of de ruimte waar deze staat goed afsluitbaar?

• dendaak
Nielson,

De serverkast staat in een aparte ruimte en is afsluitbaar. Zowel de ruimte als de rack.

Een afbeelding van wat we opgeleverd hebben ontvangen:
https://i.imgur.com/jZafTXP.jpg

[Voor 48% gewijzigd door dendaak op 30-07-2019 15:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:01
Als je overweegt om Ubiquity Unifi AP's te gebruiken voor wifi en met VLANs en Guest wifi wilt gaan werken is het zeker het overwegen waard om alles van Unifi aan te schaffen. Dan kun je alles beheren vanuit dezelfde web interface en het bespaart je een boel instel werk in vergelijking met apparatuur van verschillende merken combineren.

Dan zou het lijstje met apparatuur dus worden:
- Ubiquity Unifi Security Gateway Pro 4
- Ubiquity Unifi Switch PoE 24
- Ubiquity Unifi Cloud Key Gen 2 Plus met Rack mount accessoire (voor de software voor centraal beheer en opslag voor beelden van de camera's)
- Ubiquity Unifi AP, versie hangt af van je eisen
- Ubiquity Unifi Video camera's, versie hangt af van wat je nodig hebt

Maar zoals altijd met dit soort netwerken kun je waarschijnlijk beter iemand inhuren die er verstand van heeft.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Tja jammer dat je voor de wifi een powerline gebruikt. @MewBie ja je hebt gelijk maar wie gaat het betalen. Enige is wel dat als je een echt quest netwerk wil maken je daar wel vooraf goed over na moet denken.
Wat ik mis in de TS wat er aanwezig is, wat eventueel te krijgen is en of er budget is.
Als je namelijk toch al een pc continu hebt draaien kan je er misschien net zo makkelijk wat VM op draaien en software matige router (ClearOS OPNsense)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dendaak
Bedankt al reeds voor de antwoorden:
- Een budget is moeilijk maar wat nodig is zal aangekocht worden.
- Die Ubiquity oplossing ga ik zeker in het achterhoofd houden.

Maar zoals altijd met dit soort netwerken kun je waarschijnlijk beter iemand inhuren die er verstand van heeft.
Is er zoveel waar we verder nog rekening dienen mee te houden? We zijn geen leken maar zeker geen netwerk beheerders.

> Ik denk het VM op draaien met een ClearOS is wat overkill voor een jeugdcafe.

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Misschien lees ik er overheen, maar wat ik mis in de eerste post is een duidelijke probleem- of vraagstelling.

Daardoor krijg je ook vrij brede algemene antwoorden.

Het is een beetje alsof je zegt: "Ik heb een nieuw huis en allemaal spullen. Een bank, gloeilampen en een wasmachine. Wat vinden jullie?"

Kan je proberen een of meerdere vragen te formuleren?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-11 20:58

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het is me eigenlijk totaal niet duidelijk wát je vraag is...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
dendaak schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:12:

> Ik denk het VM op draaien met een ClearOS is wat overkill voor een jeugdcafe.
Ik draai het op een scouting groep met het internet verder open om toch wat ongewenste content tegen te houden, verder is het ook transparant proxy en router. Hiermee wisten we ondanks slechts een 10/1 mb verbinding deze toch optimaal te gebruiken tot wel 70 users tegelijk. Gelukkig hebben we nu een betere download dankzij kpn buitngebied

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:31
heb je een idee wat je oppervlakte is ?
ik zou zeggen, start is met een extra telenet wifi booster bij de tv te zetten.. (niet de powerline's ! neem de accespoint !!)
daar kan zowel je digicorder, je smarttv en je appletv aankoppelen
dan kan je zeker al behoorlijk wat oppervlakte dekken en al een behoorlijk aantal clients goed regelen
nadeel van die opstelling is geen apart gastnetwerk .. iedereen kan/mag alles.

je switch is zeker n goeie starter :-)

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:01
dendaak schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:12:
Is er zoveel waar we verder nog rekening dienen mee te houden? We zijn geen leken maar zeker geen netwerk beheerders.
Dat hangt er vanaf hoe belangrijk het netwerk is en als er netwerk problemen zijn of je die op korte termijn zelf op kan en wil oplossen, of dat je een bedrijf beschikbaar wilt hebben dat na een telefoontje op komt draven om het probleem op te lossen.

Je hebt over een jeugd cafe/huis, dat betekent dat het een netwerk is voor commercieel gebruik, dus mijn standaard advies is: Als je het hier moet vragen kun je waarschijnlijk beter iemand inhuren. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• dendaak
@MewBie
We hebben besloten om voor de Ubiquity oplossing te gaan.
Volgende configuratie hebben we momenteel samengesteld:

- 6x UniFi Video Camera G3
- 2x UniFi AC Pro
- 1x UniFi Cloud -Key Gen2 Plus (Video storage)
- 1x UniFi Security Gateway
- 1x UniFi Switch 24 (250W)

Het lijkt ons een goede idee zoals jullie aanraden om met 1 merk alles te verdelen.

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-11 14:53
dendaak schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:45:
@MewBie
We hebben besloten om voor de Ubiquity oplossing te gaan.
Volgende configuratie hebben we momenteel samengesteld:

- 6x UniFi Video Camera G3
- 2x UniFi AC Pro
- 1x UniFi Cloud -Key Gen2 Plus (Video storage)
- 1x UniFi Security Gateway
- 1x UniFi Switch 24 (250W)

Het lijkt ons een goede idee zoals jullie aanraden om met 1 merk alles te verdelen.
Helaas heb je nog steeds geen goede vraagstelling neergezet, maar over het algemeen is Ubiquity prima spul. Echter, zolang je niet aangeeft wát je er nou precies mee wil, wordt het lastig.
Hoeveel gelijktijdige WiFi gebruikers heb je bijvoorbeeld? Ga je nog dingen hosten(ivm. statisch IP adres)?
En hoe ga je de accesspoints aansluiten?

• dendaak
1) Concurrent users: Normaal: 20, piek 200
2) Er komt 1 systeem dat in het netwerk moet hangen (badge systeem) dat werkt maar we liefst lost van het internet zien, deze kabel is voorzien al in het patch paneel.
3) We gaan verder niets hosten, er komt een Mac Mini te staan voor muziek af te spelen
4) Een Chromecast/Apple-TV zou er nog bij kunnen komen maar verder komt er niet veel aan te pas (Dit is verre toekomstmuziek)
5) Er zou 1 accesspoint op de benedenverdieping, 1 in het zaaltje (het is echt geen al te groot oppervlak.
Momenteel zijn overal ethernet aansluitingen voorzien in de muur. Hierop zou ik de AP's aansluiten. Deze zou ik dan via het patch paneel met de switch verbinden.

@Schumaster Geeft dit een concreter beeld van waar we naartoe willen? Thanks!

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-11 14:53
dendaak schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:08:
1) Concurrent users: Normaal: 20, piek 200
2) Er komt 1 systeem dat in het netwerk moet hangen (badge systeem) dat werkt maar we liefst lost van het internet zien, deze kabel is voorzien al in het patch paneel.
3) We gaan verder niets hosten, er komt een Mac Mini te staan voor muziek af te spelen
4) Een Chromecast/Apple-TV zou er nog bij kunnen komen maar verder komt er niet veel aan te pas (Dit is verre toekomstmuziek)
5) Er zou 1 accesspoint op de benedenverdieping, 1 in het zaaltje (het is echt geen al te groot oppervlak.
Momenteel zijn overal ethernet aansluitingen voorzien in de muur. Hierop zou ik de AP's aansluiten. Deze zou ik dan via het patch paneel met de switch verbinden.

@Schumaster Geeft dit een concreter beeld van waar we naartoe willen? Thanks!
Absoluut!
In dat geval denk ik dat je de juiste keuze gemaakt hebt, statisch IP is in dit geval dan ook niet nodig.
Hou er nog even rekening mee dat de AC-Pro's het beste werken als deze aan het plafond opgehangen worden(omdat je aangeeft dat de ethernetaansluiting in de muur zit).
Succes met installeren!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee