Allereerst is deze PC niet voor mij bedoeld, maar voor mijn vriendin. Mijn 6700k kachelt nog lekker door :-) De vriendin werkt nu op een ietwat plastic fantastic Asus waarvan de bezels het beginnen te begeven. En nu er ook de ruimte is, wordt het tijd voor een fatsoenlijk systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals in de titel al staat, gamen en werken. En dan natuurlijk nog de gebruikelijke YouTube, mail en zo, maar dat kan ook op een veredelde aardappel.
Onder werken valt vooral programmeren en R analyses onder Linux. Dat betekent voornamelijk goede ondersteuning voor Linux (dat komt 99% van de tijd toch wel goed), een keuze voor 16GB RAM en een extra SSD voor Linux.
Onder gamen valt o.a. Skyrim (gemod, of course!), Borderlands 2 en 3, GTA V en games die later nog gekocht worden, maar nu nog niet werken op de laptop. De resolutie zal waarschijnlijk 1920x1200 zijn, dus net iets meer dan 1080p, bij voorkeur 60 of 75fps. Dat laatste hangt af van het display dat er gekozen wordt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000. Dat is inclusief schermen, maar exclusief peripherals. Daarvoor gaan we nog even bij echte zaken langs om switches en 'feel' te testen. MX Blues worden het in ieder geval niet, geloof ik...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Niks. We beginnen van 0 af aan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics eigenlijk: voeding, moederbord, processor, 2 ssd's: één voor Linux, één voor Windows (licentie komt via de uni!), gedeelde harde schijf voor data en games, videokaart, kast, processorkoeler, RAM, nieuwe fans en twee beeldschermen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien AMD back in business is, was het plan Zen 2+X470. Verdere merkvoorkeuren zijn er niet echt. Geen meuk, maar gewoon capabele componenten. Daar zal ik straks bij de RML nog even een toelichting op geven.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte zou mATX waarschijnlijk al goed zijn, maar gezien het gebrek aan features op de mATX AMD borden, is ATX ook helemaal prima. Stilte is van belang, aangezien er 2 PCs in één werkkamer komen te staan. Verder hoeft de kast niet zo veel poespas te hebben (e.g. window), maar ook niet compleet 'flat' (R6 en zo). Een CD/DVD drive is niet nodig. Airflow is ook belangrijk - iets met zomer en plat dak.
Qua beeldschermen, dat is iets waar ik minder ervaring mee heb, kijken we naar een set van 24" monitoren op 1920x1200, met relatief kleine maar wel aanwezige bezels. IPS zou ook fijn zijn tov TN. Verder is dit iets waar ik dus nog niet helemaal zeker van ben, dus daar krijg ik graag nog tips over!
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Zijn jullie het eens met mijn keuzes in de RML hieronder? Zouden jullie nog iets aanpassen of veranderen - en hoe weet ik zeker dat ik een Zen 2 compatible X470 bord te pakken heb? Of zijn er rare keuzes gemaakt?
De RML:
De uitleg
We zijn dus op zoek naar een scherm van max rond de €220, (AH-)IPS of PLS (geen TN!), non-glare, 1920x1200 en verstelbaar in hoogte. Het oog viel op deze jongen: pricewatch: AOC X24P1 Zwart
Goede prijs, verstelbaar, prima uiterlijk... Is er een reden om het niet te doen - zijn er betere keuzes, mis ik iets?
Goed, na dit hele opstel van een TS hoop ik dat jullie genoeg info hebben om te kunnen beoordelen of deze build iets is voor wat er mee zal gebeuren :-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals in de titel al staat, gamen en werken. En dan natuurlijk nog de gebruikelijke YouTube, mail en zo, maar dat kan ook op een veredelde aardappel.
Onder werken valt vooral programmeren en R analyses onder Linux. Dat betekent voornamelijk goede ondersteuning voor Linux (dat komt 99% van de tijd toch wel goed), een keuze voor 16GB RAM en een extra SSD voor Linux.
Onder gamen valt o.a. Skyrim (gemod, of course!), Borderlands 2 en 3, GTA V en games die later nog gekocht worden, maar nu nog niet werken op de laptop. De resolutie zal waarschijnlijk 1920x1200 zijn, dus net iets meer dan 1080p, bij voorkeur 60 of 75fps. Dat laatste hangt af van het display dat er gekozen wordt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000. Dat is inclusief schermen, maar exclusief peripherals. Daarvoor gaan we nog even bij echte zaken langs om switches en 'feel' te testen. MX Blues worden het in ieder geval niet, geloof ik...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Niks. We beginnen van 0 af aan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics eigenlijk: voeding, moederbord, processor, 2 ssd's: één voor Linux, één voor Windows (licentie komt via de uni!), gedeelde harde schijf voor data en games, videokaart, kast, processorkoeler, RAM, nieuwe fans en twee beeldschermen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien AMD back in business is, was het plan Zen 2+X470. Verdere merkvoorkeuren zijn er niet echt. Geen meuk, maar gewoon capabele componenten. Daar zal ik straks bij de RML nog even een toelichting op geven.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte zou mATX waarschijnlijk al goed zijn, maar gezien het gebrek aan features op de mATX AMD borden, is ATX ook helemaal prima. Stilte is van belang, aangezien er 2 PCs in één werkkamer komen te staan. Verder hoeft de kast niet zo veel poespas te hebben (e.g. window), maar ook niet compleet 'flat' (R6 en zo). Een CD/DVD drive is niet nodig. Airflow is ook belangrijk - iets met zomer en plat dak.
Qua beeldschermen, dat is iets waar ik minder ervaring mee heb, kijken we naar een set van 24" monitoren op 1920x1200, met relatief kleine maar wel aanwezige bezels. IPS zou ook fijn zijn tov TN. Verder is dit iets waar ik dus nog niet helemaal zeker van ben, dus daar krijg ik graag nog tips over!
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Zijn jullie het eens met mijn keuzes in de RML hieronder? Zouden jullie nog iets aanpassen of veranderen - en hoe weet ik zeker dat ik een Zen 2 compatible X470 bord te pakken heb? Of zijn er rare keuzes gemaakt?
De RML:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 205,- | € 205,- |
| 1 | Moederborden | Asus PRIME X470-PRO | € 156,- | € 156,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X | € 479,- | € 479,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 96,89 | € 96,89 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify S2 | € 124,50 | € 124,50 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
| 3 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 20,90 | € 62,70 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 94,60 | € 94,60 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 90,75 | € 90,75 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 81,04 | € 162,08 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.546,74 | ||
De uitleg
- Processor: De Ryzen 5 3600 moge voor zich spreken. Het is een sterkte CPU met een goede bang for the buck verhouding. De 3600 is krachtig, heeft goede multicore performance en is niet te duur. Verder is het een processor die (hopelijk) een jaartje of 5 mee kan zonder problemen.
- Moederbord: Dit was een lastige. De mogelijkheid tot mATX is er qua features, maar de gekozen kast heeft een USB 3.2 Gen 2 connector. Dat elimineerde eigenlijk de hele B350 serie en twee X570 die nog in het budget vielen. Eigenlijk bleven er twee Asus X470 borden over, waarbij er voor de Asus PRIME X470-PRO in plaats van de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming (stomme namen...) gekozen is op basis van de rear I/O. De Aorus heeft nog een lading USB 2.0 poorten en de PRIME heeft misschien minder USB poorten, maar ze zijn wel vlotter. Verder een prima feature set en goede VRM koeling. Dat laatste is ook belangrijk gezien de warmte hier 's zomers.
- Videokaart: De PC moet eigenlijk voor het begin van het studiejaar staan, dat elimineert dan helaas de AIB RX5700 kaarten voor zover ik weet. Blowers zitten we niet echt op te wachten in verband met de herrie. Daarom is er voor de 2060 Super gekozen. Nu met de Super voelt het raar aan om de gewone 2060 nog te pakken en een 2070 lijkt me net een stapje te ver. Ik ben zelf een groot fan van de MSI koelers en deze kaart is goed beoordeeld. Verder valt 'ie qua prijs ergens in de middenmoot en is prima voor 1080p met het oog op eventuele upgrades later.
- Harde schijf: Tsja, gewoon 4TB aan betrouwbare opslag. Laat zich mooi partitioneren in NTFS en EXT4 zodat beide OS'en genoeg extra 'trage opslag' naast de SSD zelf hebben.
- Kast: Het verzoek was iets wat een beetje anders is dan standaard recht zoals een R6, maar tempered glass e.d. is niet nodig aangezien de kast toch onder het bureau staat. Vandaar de Meshify S2: Heeft iets van een reliëfje, is redelijk stil en is prettig in te bouwen. Wederom in de categorie 'gewoon goed'.
- Processorkoeler: De Pro 4 is gekozen omdat 'ie warmte goed weg kan werken, stil is en iets goedkoper is dan de NH-D15. Zoals gezegd, het kan warm worden, dus een koeler met goed koelvermogen is belangrijk. Verder zijn PWM fans ook fijn!
- Casefans: Stille PWM fans met een goede luchtverplaatsing. Niet per se nodig, maar aangezien stilte toch ook erg belangrijk is vervangen we liever de DC fans van FD voor PWM fans. En dan is Noctua toch best een goede keuze imho.
- Werkgeheugen: Prima setje DDR4-3200, staat ook op de QVL van het Asus bord. Verder niet raar geprijsd.
- De voeding: een hele betrouwbare 550 watter. Wat wil een mens nog meer?
- De SSDs: Vlotte en betrouwbare Samsung SSD's.
We zijn dus op zoek naar een scherm van max rond de €220, (AH-)IPS of PLS (geen TN!), non-glare, 1920x1200 en verstelbaar in hoogte. Het oog viel op deze jongen: pricewatch: AOC X24P1 Zwart
Goede prijs, verstelbaar, prima uiterlijk... Is er een reden om het niet te doen - zijn er betere keuzes, mis ik iets?
Goed, na dit hele opstel van een TS hoop ik dat jullie genoeg info hebben om te kunnen beoordelen of deze build iets is voor wat er mee zal gebeuren :-)
and thanks for all the fish.