Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/werk PC incl. schermen €2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-11 10:00
Allereerst is deze PC niet voor mij bedoeld, maar voor mijn vriendin. Mijn 6700k kachelt nog lekker door :-) De vriendin werkt nu op een ietwat plastic fantastic Asus waarvan de bezels het beginnen te begeven. En nu er ook de ruimte is, wordt het tijd voor een fatsoenlijk systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals in de titel al staat, gamen en werken. En dan natuurlijk nog de gebruikelijke YouTube, mail en zo, maar dat kan ook op een veredelde aardappel.
Onder werken valt vooral programmeren en R analyses onder Linux. Dat betekent voornamelijk goede ondersteuning voor Linux (dat komt 99% van de tijd toch wel goed), een keuze voor 16GB RAM en een extra SSD voor Linux.
Onder gamen valt o.a. Skyrim (gemod, of course!), Borderlands 2 en 3, GTA V en games die later nog gekocht worden, maar nu nog niet werken op de laptop. De resolutie zal waarschijnlijk 1920x1200 zijn, dus net iets meer dan 1080p, bij voorkeur 60 of 75fps. Dat laatste hangt af van het display dat er gekozen wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000. Dat is inclusief schermen, maar exclusief peripherals. Daarvoor gaan we nog even bij echte zaken langs om switches en 'feel' te testen. MX Blues worden het in ieder geval niet, geloof ik...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Niks. We beginnen van 0 af aan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics eigenlijk: voeding, moederbord, processor, 2 ssd's: één voor Linux, één voor Windows (licentie komt via de uni!), gedeelde harde schijf voor data en games, videokaart, kast, processorkoeler, RAM, nieuwe fans en twee beeldschermen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien AMD back in business is, was het plan Zen 2+X470. Verdere merkvoorkeuren zijn er niet echt. Geen meuk, maar gewoon capabele componenten. Daar zal ik straks bij de RML nog even een toelichting op geven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte zou mATX waarschijnlijk al goed zijn, maar gezien het gebrek aan features op de mATX AMD borden, is ATX ook helemaal prima. Stilte is van belang, aangezien er 2 PCs in één werkkamer komen te staan. Verder hoeft de kast niet zo veel poespas te hebben (e.g. window), maar ook niet compleet 'flat' (R6 en zo). Een CD/DVD drive is niet nodig. Airflow is ook belangrijk - iets met zomer en plat dak.
Qua beeldschermen, dat is iets waar ik minder ervaring mee heb, kijken we naar een set van 24" monitoren op 1920x1200, met relatief kleine maar wel aanwezige bezels. IPS zou ook fijn zijn tov TN. Verder is dit iets waar ik dus nog niet helemaal zeker van ben, dus daar krijg ik graag nog tips over!

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Zijn jullie het eens met mijn keuzes in de RML hieronder? Zouden jullie nog iets aanpassen of veranderen - en hoe weet ik zeker dat ik een Zen 2 compatible X470 bord te pakken heb? Of zijn er rare keuzes gemaakt?

De RML:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 156,-€ 156,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 479,-€ 479,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 96,89€ 96,89
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 124,50€ 124,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,90€ 62,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 94,60€ 94,60
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,75€ 90,75
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 81,04€ 162,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.546,74

De uitleg
  • Processor: De Ryzen 5 3600 moge voor zich spreken. Het is een sterkte CPU met een goede bang for the buck verhouding. De 3600 is krachtig, heeft goede multicore performance en is niet te duur. Verder is het een processor die (hopelijk) een jaartje of 5 mee kan zonder problemen.
  • Moederbord: Dit was een lastige. De mogelijkheid tot mATX is er qua features, maar de gekozen kast heeft een USB 3.2 Gen 2 connector. Dat elimineerde eigenlijk de hele B350 serie en twee X570 die nog in het budget vielen. Eigenlijk bleven er twee Asus X470 borden over, waarbij er voor de Asus PRIME X470-PRO in plaats van de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming (stomme namen...) gekozen is op basis van de rear I/O. De Aorus heeft nog een lading USB 2.0 poorten en de PRIME heeft misschien minder USB poorten, maar ze zijn wel vlotter. Verder een prima feature set en goede VRM koeling. Dat laatste is ook belangrijk gezien de warmte hier 's zomers.
  • Videokaart: De PC moet eigenlijk voor het begin van het studiejaar staan, dat elimineert dan helaas de AIB RX5700 kaarten voor zover ik weet. Blowers zitten we niet echt op te wachten in verband met de herrie. Daarom is er voor de 2060 Super gekozen. Nu met de Super voelt het raar aan om de gewone 2060 nog te pakken en een 2070 lijkt me net een stapje te ver. Ik ben zelf een groot fan van de MSI koelers en deze kaart is goed beoordeeld. Verder valt 'ie qua prijs ergens in de middenmoot en is prima voor 1080p met het oog op eventuele upgrades later.
  • Harde schijf: Tsja, gewoon 4TB aan betrouwbare opslag. Laat zich mooi partitioneren in NTFS en EXT4 zodat beide OS'en genoeg extra 'trage opslag' naast de SSD zelf hebben.
  • Kast: Het verzoek was iets wat een beetje anders is dan standaard recht zoals een R6, maar tempered glass e.d. is niet nodig aangezien de kast toch onder het bureau staat. Vandaar de Meshify S2: Heeft iets van een reliëfje, is redelijk stil en is prettig in te bouwen. Wederom in de categorie 'gewoon goed'.
  • Processorkoeler: De Pro 4 is gekozen omdat 'ie warmte goed weg kan werken, stil is en iets goedkoper is dan de NH-D15. Zoals gezegd, het kan warm worden, dus een koeler met goed koelvermogen is belangrijk. Verder zijn PWM fans ook fijn!
  • Casefans: Stille PWM fans met een goede luchtverplaatsing. Niet per se nodig, maar aangezien stilte toch ook erg belangrijk is vervangen we liever de DC fans van FD voor PWM fans. En dan is Noctua toch best een goede keuze imho.
  • Werkgeheugen: Prima setje DDR4-3200, staat ook op de QVL van het Asus bord. Verder niet raar geprijsd.
  • De voeding: een hele betrouwbare 550 watter. Wat wil een mens nog meer?
  • De SSDs: Vlotte en betrouwbare Samsung SSD's.
Beeldscherm
We zijn dus op zoek naar een scherm van max rond de €220, (AH-)IPS of PLS (geen TN!), non-glare, 1920x1200 en verstelbaar in hoogte. Het oog viel op deze jongen: pricewatch: AOC X24P1 Zwart
Goede prijs, verstelbaar, prima uiterlijk... Is er een reden om het niet te doen - zijn er betere keuzes, mis ik iets?

Goed, na dit hele opstel van een TS hoop ik dat jullie genoeg info hebben om te kunnen beoordelen of deze build iets is voor wat er mee zal gebeuren :-)

and thanks for all the fish.

Alle reacties

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:54
Het Asus Prime x470 Pro moederbord heeft een recente BIOS versie nodig om met een Zen2 procssor te werken. Om de BIOS te flashen heb je een CPU nodig die wel ondersteund wordt. Als je geen compatible CPU in huis hebt, kan je het best de webshop vragen de BIOS voor je te flashen.

• Zalmanman
Dank voor de reactie! Dan lijkt me dat laatste het handigste, tenzij er nog een 'celly' rondgaat zoals met de Intel bordjes. Wel jammer inderdaad dat het bord geen CPU-less BIOS flash heeft, maar soit.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb een lijstje waar je uitkomt op 1.936 euro inclusief verzendkosten, en waar noemenswaardige plussen te halen vallen en wellicht enkele minnen die het overwegen waard zijn.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 255,05€ 255,05
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 124,50€ 124,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,90€ 62,70
1Geheugen internCrucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK€ 158,26€ 158,26
1VoedingenRiotoro Onyx 750W€ 48,-€ 48,-
2Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 121,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,22

Bios update bij Azerty 9,-

Maar even boven aan beginnen.

Ik heb gekozen voor de x variant, aangezien je niet gaat overclocken werkt XFR hier beter (200 Mhz meer en betere cpu koeler die je misschien kan verkopen voor 2 tientjes)
Moederbord b450, aangezien je met de x versie haast niets extras krijgt wat de moeite waard is (sli) en de chipset op de processor gebruikt word (zit geïntegreerd)
De VRM's zijn goed, mooie 2e plek voor b450 bordjes (msi tomahawk is net iets beter)
De koeler die je zelf had gekozen is echt een beetje overkill, deze processors zijn heel energie zuinig, en je kan ook mooi af met een goedkopere en stillere.
Ik heb een sneller ram setje geselecteerd, dikke kans dat dit gewoon ondersteund wordt op het XMP profiel vanuit het moederbord (kan dit niet checken omdat nagenoeg alle moederbord fabrikanten dit nog niet vermelden icm met de ryzen 3000 series).
De voeding is een overkill aan wattage, dit is op zich gunstig omdat dan de ventilator minder hard hoeft te draaien, het is een onbekend merk, maar de voeding word gemaakt door een degelijke fabrikant (great wall) die ook in veel corsair voedingen wordt gebruikt.
Het moederbord heeft 2x m.2 pci ssd sloten, en de intel 500 GB exemplaren presteren beter als de samsung ssds en hebben minder kabels nodig. Maar je bent beter af om een intel 1TB schijf te halen en de schijf te formatteren in 2 partities denk ik (weet niet hoe dit zit in een dual boot met linux geen ervaring mee) hierdoor behoud je ook de volledige snelheid van de m.2 bus.

Monitoren (niet in pricewatch)

-punten
zijn niet in hoogte verstelbaar.
HDR input (maar haalt de piekwaardes niet)

+punten
27inch
Heeft een anti glare laag
IPS 5ms response tijd
1440p
Gsync en Freesync compatibel. 30 tot 95 Hz

https://www.laptopsdirect...dru/version.asp?switchc=e

Is in feite een Pixio PX275h met andere stickers. Maar Pixio verkoopt zijn waren niet in Europa dus is dit een mooi alternatief, mocht je geen bezwaar hebben om deze uit Engeland te halen.

Kost 200 euro per stuk en 22 euro bezorgkosten

Misschien brengt dit je op wat nieuwe ideeën.

Met betrekking tot de VRM, tenzij je echt zwaar gaat overklocken of aplicaties gebruikt die constant alle cores van de CPU gebruiken op maximale snelheid in een slecht geventileerde kast zou in principe alle moederborden volstaan.

Maar als je bijvoorbeeld een casefan boven en achterin je kast stopt moet dit voor 99% van alle bordjes prima gaan. De kast die je gekozen hebt heeft zeer goede reviews qua airflow.
Ik heb zelfs wat testen gezien met een AMD 3600 op een A320 bordje waar de vrm temperatuur maar 50 graden boven de omgevingstemperatuur komen met volle belasting op 1.4 Volt! En dat bordje had geen heatsinks.

• Zalmanman
Zo, wat een reactie. Ik neem het even punt voor punt door!
Rem_NL schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:02:
Ik heb een lijstje waar je uitkomt op 1.936 euro inclusief verzendkosten, en waar noemenswaardige plussen te halen vallen en wellicht enkele minnen die het overwegen waard zijn.

knip

Maar even boven aan beginnen.

Ik heb gekozen voor de x variant, aangezien je niet gaat overclocken werkt XFR hier beter (200 Mhz meer en betere cpu koeler die je misschien kan verkopen voor 2 tientjes)
Daar zat ik inderdaad ook naar te kijken, maar ik weet nog niet helemaal of die extra 200MHz het waard is. Daarentegen is XFR op de X inderdaad wel interessant. Ga ik nog even mee spelen!
Moederbord b450, aangezien je met de x versie haast niets extras krijgt wat de moeite waard is (sli) en de chipset op de processor gebruikt word (zit geïntegreerd)
De VRM's zijn goed, mooie 2e plek voor b450 bordjes (msi tomahawk is net iets beter)
Het moederbord is geselecteerd op het hebben van een USB 3.2 Gen 2 connector - aangezien de kast die ook heeft. Zoals gezegd waren er maar 2 moederborden binnen die prijsklasse die zo'n connector hadden, vandaar dat ik voor X470 ben gegaan, anders was B450 inderdaad ook helemaal prima!
De koeler die je zelf had gekozen is echt een beetje overkill, deze processors zijn heel energie zuinig, en je kan ook mooi af met een goedkopere en stillere.
Dank! Ja, ik weet het. Misschien ben ik nog iets té gewend aan slurpende CPU's... De Mugen is inderdaad ook prima - en de fans zijn PWM, dus ik ben happy.
Ik heb een sneller ram setje geselecteerd, dikke kans dat dit gewoon ondersteund wordt op het XMP profiel vanuit het moederbord (kan dit niet checken omdat nagenoeg alle moederbord fabrikanten dit nog niet vermelden icm met de ryzen 3000 series).
Hmm, dit RAM is wel even heel wat duurder - ga je die 400MHz daadwerkelijk merken? Mooi spul hoor, daar niet van, maar ik vraag mij af of het de ong. €60 prijstoename waard zou zijn?
De voeding is een overkill aan wattage, dit is op zich gunstig omdat dan de ventilator minder hard hoeft te draaien, het is een onbekend merk, maar de voeding word gemaakt door een degelijke fabrikant (great wall) die ook in veel corsair voedingen wordt gebruikt.
Ik houd het toch liever bij de voeding die ik geselecteerd heb, als ik eerlijk moet/mag zijn. Ik heb goede ervaringen met deze voedingen, het is eigenlijk mijn 'go-to' model bij nieuwe builds. Ze zijn ook lekker stil en alhoewel ik geen reden heb om te twijfelen aan jouw opmerking, voelt €48 voor 750W toch wat dubieus aan - maar dat kan ook aan mij liggen!
[editje] Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu wijsheid is. I call upon thee, @-The_Mask-.
Het moederbord heeft 2x m.2 pci ssd sloten, en de intel 500 GB exemplaren presteren beter als de samsung ssds en hebben minder kabels nodig. Maar je bent beter af om een intel 1TB schijf te halen en de schijf te formatteren in 2 partities denk ik (weet niet hoe dit zit in een dual boot met linux geen ervaring mee) hierdoor behoud je ook de volledige snelheid van de m.2 bus.
Yes, klopt. Ze presteren inderdaad wat beter, maar het probleem van de X470 set is dat 1 m.2 door de CPU wordt afgehandeld en de ander door de chipset. Verder is er nog een 'tekort' aan PCI lanes, waardoor de ene op x4 draait en de ander op x2. Of dit zoveel uitmaakt weet ik niet, vandaar mijn just to be sure good old SATA.
Verder kies ik liever voor 2 fysieke drives vanwege de bootloaders. Enerzijds omdat Windows zo heel af en toe nog wel eens zichzelf over de GRUB wil zetten, anderzijds omdat je dan altijd één opstartbaar systeem hebt, als je de bootloader van de ander stuk maakt.
Monitoren (niet in pricewatch)

-punten
zijn niet in hoogte verstelbaar.
HDR input (maar haalt de piekwaardes niet)

+punten
27inch
Heeft een anti glare laag
IPS 5ms response tijd
1440p
Gsync en Freesync compatibel. 30 tot 95 Hz

https://www.laptopsdirect...dru/version.asp?switchc=e

Is in feite een Pixio PX275h met andere stickers. Maar Pixio verkoopt zijn waren niet in Europa dus is dit een mooi alternatief, mocht je geen bezwaar hebben om deze uit Engeland te halen.

Kost 200 euro per stuk en 22 euro bezorgkosten
Ik houd het toch liever in Nederland in verband met garantie e.d. (en wie weet wat Brexit hiermee gaat uitvreten?) Wel bedankt voor de tip trouwens! Overigens weet ik ook niet of 2x27" zou passen.
Misschien brengt dit je op wat nieuwe ideeën.

Met betrekking tot de VRM, tenzij je echt zwaar gaat overklocken of applicaties gebruikt die constant alle cores van de CPU gebruiken op maximale snelheid in een slecht geventileerde kast zou in principe alle moederborden volstaan.

Maar als je bijvoorbeeld een casefan boven en achterin je kast stopt moet dit voor 99% van alle bordjes prima gaan. De kast die je gekozen hebt heeft zeer goede reviews qua airflow.
Ik heb zelfs wat testen gezien met een AMD 3600 op een A320 bordje waar de vrm temperatuur maar 50 graden boven de omgevingstemperatuur komen met volle belasting op 1.4 Volt! En dat bordje had geen heatsinks.
Dat is goed om te weten! Misschien is mijn kennis ook wel wat oud, maar ik heb altijd geleerd dat je koeling nodig hebt op de VRM als je een ietwat capabele CPU erop zet. 1.4V en dan geen koelblok nodig hebben vertelt dan wel een ander verhaal!

Nogmaals dank voor de input!

• Rem_NL
Ik vond deze handige spreadsheet met am4 specs:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFnsZYZiW1pfiDZnKCjaXyzd1o/edit#gid=2112472504
je kan filteren (staat boven uitgelegd hoe je dat doet)

Hierin stonden een aantal bordjes met front panel usb 3.1 gen 2 aansluitingen(sommige zijn echt ver buiten budget)
*ik weet niet hoe belangrijk dit is, er zijn andere meshify kasten met lagere usb specificatie, de meerprijs combo is toch fors, maar dat is het wellicht waard.

1MoederbordenASRock X470 Taichi€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 111,05€ 111,05
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Extreme€ 281,-€ 281,-
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero€ 136,05€ 136,05
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero WiFi AC€ 196,02€ 196,02
1MoederbordenAsus ROG Strix X370-F Gaming€ 144,-€ 144,-
1MoederbordenMSI X370 Gaming M7 ACK€ 249,14€ 249,14
1MoederbordenMSI X370 XPower Gaming Titanium€ 264,-€ 264,-
1MoederbordenMSI X470 GAMING M7 AC€ 257,-€ 257,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.843,26

Niet in pricewatch:

asus Pro a320M-R wi-fi
ECS Durathon2 B350AM4-M2

Valt me wel op dat de ram prijzen weer stijgen, terwijl ik wel wat nieuws gelezen heb dat de prijzen zouden dalen. Ryzen heeft veel baad bij sneller geheugen Mhz/Latency. En de nieuwe generatie kan weer sneller geheugen aan dan de vorige. Ik zou het even in de gaten houden, paar dagen terug was er een setje te koop met 3600 Mhz /true latency van 10 voor nog geen 70 euro.

Ik heb zelf hier ook gewoon nog een sata 600 ssd, en heb me er eerlijk gezecht niet in verdiept. Maar mijn vermoeden is dat zelfs op halve bandbreedte op het m.2 slot deze toch wel een stuk sneller dan sata600 is.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De Riotoro Onyx 750W is een goede budget voeding voor zijn prijs, maar dit is geen budget PC, maar een high-end PC van 1500 euro. Weinig reden dus om te kiezen voor een budget voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Rem_NL
zag net deze video over ryzen 3000 series en ram geheugen: YouTube: 20% Better Performance on Ryzen!

er zijn wellicht voordelen te halen door een iets ander ram setje te nemen.

Deze is op het moment erg voordelig: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3600C18

en het heeft ook nog RGB wat je prestaties nog een keer verbeterd met 1337% ;)

• Zalmanman
Dank beiden!

De noodzaak voor USB 3.2 Gen 2 is er niet helemaal, dus de boel is weer op de schop gegaan. Nou weet ik dat je met RGB (en vooral rooie!) veel sneller gaat, maar of het nou nut heeft? Ik heb wat ander RAM gevonden, ook 3.600 met een effectieve latency van 10ns - maar zonder l33t l3ds }:O

Goed, het gaat nu een beetje tussen mATX en ATX:
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 100,-€ 100,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 82,05€ 82,05
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 26,-
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 41,60
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 99,90€ 99,90
2OverclockingEK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Zwart€ 10,95€ 21,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.464,96

1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 108,90€ 108,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 62,40
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.444,61

De eerste is natuurlijk kleiner, maar de glazen zijkant blijft een ding. Er is een kans dat ertegenaan getikt wordt zo nu en dan (want onder bureau), dus vandaar de extra ATX build. Praktisch hetzelfde, maar zonder de extra m.2 koelertjes (want zitten al bij moederbord) en een nieuw moederbord dus. Dat moederbord in de ATX build ben ik trouwens nog niet helemaal zeker over - de rear I/O is wel wat schaars.

Klinkt dit iets realistischer voor wat ermee gedaan gaat worden? Met die weelde aan moederborden is het nog altijd lastig een goede bang-for-the-buck te vinden. Compatibiliteit met het RAM en de processor is natuurlijk ook wel handig... Voor zo ver ik kan zien zou XFR hier wel aardig op moeten werken. Jammer dat de MSI Tomahawk geen 2x m.2 heeft. Is het sowieso niet verstandiger te wachten op de Max varianten ivm de BIOS probleempjes?

• Rem_NL
Als je voor MATX gaat dan is het misschien nog even het wachten waard op de MSI b450 Mortar Max. Dit is een refresh van het zelfde bordje maar met groter bios chip, waardoor je breder support hebt voor de verschillende ryzen cpu's die er de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Op dit moment hebben ze gekozen om wat (wellicht onbeduidende) bios features eruit te halen t.b.v. ryzen 3000 support, aangezien ze ruimte te kort kwamen.
De refresh heeft 32MB aan bios ruimte t.o.v. 16MB
https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR-MAX/Overview

Voor de Tomahawk ligt deze al in de schappen pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX met een meerprijs van 6 euro.

Dan hoef je ook niet de webshop te vragen (of zelf aan de slag) om ryzen 3000 support te krijgen out of the box.

• Zalmanman
Thanks! Die Mortar Max had ik inderdaad gezien - even kijken wat de ETA daarvan is. Zoals gezegd willen we wel voor september kunnen bouwen.
Wat ik me nog wel even afvraag is of de B450M Mortar lekker speelt met 3600MHz geheugen. Ik zie het nut er zeker wel van in, maar ik krijg de QVL niet te pakken - hij redirect me steeds naar de CPU QVL en daar schiet ik geen suikerbiet mee op.
De EKWB koelblokjes laat ik ook maar even achterwege - dat is inderdaad onzin. Qua koeler gaan we waarschijnlijk wel met iets van Noctua - aangezien er een window in zit is het wel leuk om de ventilatoren iets te coördineren (aldus degene waarvoor de computer ook echt is). Waarschijnlijk iets van een NH-U12A, die gek genoeg weer duurder is dan een NH-D15 en dat is misschien toch iets té op zo'n mATX bordje.
En dan de Tomahawk Max: is een leuk bordje - maar maar één m.2 poort, en minder kabels vind ik op zich niet heel erg (al helemaal niet in een mATX build), dus dan maar 2x m.2. Ik heb alles een beetje bijgehouden met die mooie Drive sheet en daar kwam wel de B450M Mortar uit als topper, dus daar gaan we ook voor.

Wat me nu dus nog tegenhoudt is dat ik niet zeker weet of het 3600MHz RAM wel werkt met de B450M Mortar - voornamelijk omdat ik dus niet bij de QVL kan. Zal het werken, of moet het wat teruggeklokt worden?

Never mind, am knurft }:O Het is me toch gelukt. Het setje wat ik heb staat er niet per se tussen, maar wel veel andere 3600 MT/s kitjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Zalmanman op 02-08-2019 12:37 ]

• Rem_NL
De chipset die in de R5 3600 processor zit wordt gebruikt, niet de b450 chipset van het moederbord. Maar ik weet niet of je 1 op 1 de QVL kan overnemen van de 570x moederborden van de zelfde fabrikant.
Er zijn zelfs wat hele goedkope Asus moderbordjes die pci express 4.0 ondersteunde, maar dat vond AMD niet zo'n goed idee dus hebben ze Asus vriendelijk verzocht deze bios versie achterwegen te laten :) Maar als je een redelijk recent moederboard dat na bios flash prima ryzen 3600 ondersteund wil, dan kan kan ik je de Asrock Steel Legend zeker aanraden. 2 M.2 sloten, degelijke Vram, en prima implementatie van de realtek audio chipset. Ik gebruik hem zelf op het moment icm met een ryzen 2600.

Maar mocht het ram geheugen in het algemeen niet werken op de geadverteerde snelheden, dan is het echt niet zo heel veel werk om even de bios settings aan te passen en het op een lager MHz te draaien of lagere timings, en te wachten op een bios update die de geadverteerde snelheden wel ondersteund. Maar ik verwacht eerlijk gezecht dat het gewoon werkt. Nagenoeg alle ram modules werken met de zelfde componenten. Micron Samsung Hynix

• Zalmanman
Wederom bedankt voor je reactie! Ik heb de Steel Legend inderdaad gezien, maar die is uiteindelijk toch afgevallen, omdat m.2_2 alleen SATA III is, en de Mortar heeft 2x PCIe voor m.2. Dit is wat er besteld is:
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 97,05€ 97,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 83,05€ 83,05
1MonitorenLenovo ThinkVision P24q-10 Zwart€ 240,-€ 240,-
1MonitorenLG 24BK55WY-B Zwart€ 202,-€ 202,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,95€ 94,95
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 26,-
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 41,60
1ToetsenbordenRazer Holiday Bundle (2018, Qwerty US)€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,55€ 90,55
2Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 72,50€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.064,15

De Mortar voldeed aan alle eisen én heeft een no-CPU BIOS flash functie _/-\o_ Zoals gezegd was het enige verschil met de Steel Legend de m.2 (SATA vs PCIe).
Dan de C Mini omdat het wel een stapje kleiner kon eigenlijk. 2 verschillende schermen, klopt: De Lenovo als 'main' en de BenQ 90 graden gedraaid ernaast voor code, documenten etc. De Noctua omdat 'ie blijkbaar NH-D15 koeling levert, maar in een kleiner formaat. En zo'n toren op een mATX is wel geinig, maar misschien iets té. Verder dus toch maar geen Scythe omdat er een window is, en de voorkeur uitging naar gecoördineerde ventilatoren.
De Razer Holiday Bundle omdat het toetsenbord en muis vervangen moesten... De RGB is inderdaad vriendelijke BS imho, maar het toetsenbord en de muis vond ze toch wel fijn. Dus hé, dan is dit nog een aardige deal. Ik ben heel benieuwd wat Linux ermee gaat doen.
En dan nog ietwat duurdere m.2 SSDs, aangezien deze ipv 100TB MTBF 800TB MTBF hebben. Tsja, voor iets van €12 ps meer leek dat wel een zinnige investering.

Het aanschaffen van de Lenovo was nog wel een avontuur trouwens. Hij versprong steeds naar €258 (of €257,99) in het mandje. Uiteindelijk als laatste in het mandje gegooid en toen werkte het. Vraag me niet hoe of waarom, maar het is gelukt.

En nu wachten tot de levering :9

Pagina: 1