Toon posts:

Advies voor SFF PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cosmiccc
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-05 19:44
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget war ik me absoluut aan wil/moet houden. Ik wil wel een gebalanceerd systeem samenstellen: goede performantie tegen een redelijk budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een behuizing DAN A4-SFX v4 en een Asetek 645LT SFF AIO CPU.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, RAM, videokaart, SSD en voeding. Misschien ook nog een ventilator. En een monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoef geen specifiek merk: een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit/performantie-verhouding is essentieel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een SFF PC waarmee ik vooral zal gamen, t.t.z. vooral strategie-games (Civilization, Age of Wonders: Planetfall, Europa Universalis e.d.) en af en toe een indie-game. Waanzinnige refresh rates en enorme grafische power zijn m.a.w. niet vereist. Daarnaast wat MS Office-gebruik en wat browsen. Niets speciaals dus. Ik wil wel absoluut een WiFi 6 netwerk adapter op het moederbord.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de laatste tijd de handleiding van de behuizing doorgenomen, veel info her en der op fora gelezen en een aantal build logs bekeken. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten die ik wil uitklaren alvorens ik de componenten aankoop en aan mijn allereerste build ooit begin.

- Zijn de bovenstaande componenten compatibel met elkaar? De meeste voor de hand liggende zaken heb ik nagekeken maar misschien ontgaat er mij hier nog iets? Over de RAM-modules twijfel ik bijvoorbeeld nog: er zijn zoveel sets waarbij de onderlinge verschillen mij niet altijd even duidelijk zijn?
- Ik heb momenteel voor een 600 W PSU gekozen. Een aantal PSU-calculatoren op het web geven een theoretisch resultaat van 350 á 400 W waardoor een PSU van 450 W mij wat krap leek?
- Zelfs na al het leesvoer is het mij nog steeds niet duidelijk of ik een casefan (bvb. een Noctua NF-A9x14 PWM, 92mm) moet toevoegen en zo ja, waar ik die dan moet monteren.
- Gezien het om een SFF gaat, lees ik hier en daar dat custom cabling het installeren vergemakkelijkt, de build wat overzichtelijker maakt en vooral bijdraagt aan de koelprestaties. Het is me niet duidelijk of ik enkel voor de DAN Cases A4-SFX 24 Pin Unsleeved Custom Cable van pslate customs (https://www.pslatecustoms...in-unsleeved-custom-cable) moet gaan of best ook de andere kabels vervang door custom cabling die door pslate customs wordt aangeboden voor de DAN A4-SFX.
- Zijn er andere forumleden die (recent) ervaring hebben met het bouwen van een systeem met een DAN A4-SFX die me nog tips kunnen geven?

Mijn lijstje op dit moment
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 238,30€ 238,30
1VideokaartenAsus Turbo GeForce RTX 2060 Super 8GB Evo€ 0,-€ 0,-
1MonitorenBenQ PD2500Q Grijs, Zwart€ 226,27€ 226,27
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 16,35€ 16,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 110,95€ 110,95
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 109,95€ 109,95
1Solid state drivesCorsair Force MP510 1,92TB€ 287,30€ 287,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.194,12

Alle reacties

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 02:43
Ik heb geen ervaring met jouw case dus daar kan ik je helaas weinig tips over geven. Op het forum is wel een heel topic gewijdt aan deze case : Dan A4-SFX misschien dat je daar nog wat uit kunt halen (mits je dat al niet ontdekt hd :) ). er staan ook verschillende configs in. Altijd handig.
Toevallig heb ik wel het scherm in je lijstje en ik ben er erg tevreden over. Retescherp beeld met erg mooie kleuren out of the box. Wel maar 60Hz maar indien je geen high refresh gamer bent dan kun je daar prima mee leven.

De voeding is idd erg zwaar gekozen. Je hele systeem gebruikt op z'n max ong. 275 watt.

• Cosmiccc
Subforum kende ik idd al. Maar is niet super actief en momenteel maar weinig over de 4de versie van deze case.

De PSU moet ik misschien wel nog even bekijken: ik las ook her en der dat de Corsair SF450 kwalitatief beter zou zijn dan de SF600 dus als 450 W volstaat, ga ik beter daarvoor, veronderstel ik.

Thx voor je mening over het scherm: dat lijkt dan alvast een goeie keuze te zijn. Leuk prijsje, goeie specs en geen 'gamer'-look. Top.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Dat wordt iig best even prutsen met die AIO, custom cabling is volgens mij wel handig idd. Paar puntjes:
- Geheugen - in Zen2 OC topic wordt het Crucial AES geheugen positief genoemd, meerwaarde DDR3600 is minimaal: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
- Voeding idd 450W.
- SSD - goedkoper: pricewatch: Intel 660p 2TB
- VGA - maandje wachten op RX5700? nieuws: ASRock en MSI tonen Radeon RX 5700-videokaarten met customkoelers

Hier zul je wel over nagedacht hebben, maar op zich kun je natuurlijk een B450 ITX bord doen. Met de laatste BIOS is de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac iig stabiel en weinig langzamer. Moet je de shop wel laten updaten, scheelt wel 125eur. Volgens mij heeft een 660p niet gek veel koeling nodig, maar dat zou je nog even na moeten kijken, of een gewone 2,5" SSD pakken.
Met het geld wat je over hebt zou ik het budget voor je scherm verdubbelen :)

[Voor 9% gewijzigd door wagenveld op 30-07-2019 14:33]

• Cosmiccc
@wagenveld

Bedankt voor je input. Die voeding ga ik inderdaad aanpassen. RAM en SSD lijken ook te overwegen.

Ik besef dat het moederbord overkill is, maar voor een bordje van mini-itx formaat met WiFi 6 adapter zijn momenteel slechts 2 mogelijkheden: dit en eentje van Asus.

Lijstje al een beetje aangepast:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 238,30€ 238,30
1VideokaartenAsus Turbo GeForce RTX 2060 Super 8GB Evo€ 0,-€ 0,-
1MonitorenBenQ PD2500Q Grijs, Zwart€ 226,27€ 226,27
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 16,35€ 16,35
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,24€ 84,24
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 91,70€ 91,70
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 200,40€ 200,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,26

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G is al te koop nu, en past ook in je kastje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cosmiccc
@Hackus Dank je voor de suggestie, maar op basis van m'n 'research' is een blower-style GPU aan te bevelen met het oog op de luchtstromen in de case. In de pricewatch vind ik voor RTX 2060 Super-kaarten momenteel maar één zo'n type GPU terug, die weliswaar momenteel nog niet te verkrijgen lijkt (maar ik heb nog even geduld ;-)). De Asus Turbo EVO-GPUs worden door DAN's Cases trouwens specifiek aanbevolen (maar kan de link naar desbetreffende pagina nu even niet vinden).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, je kunt het 2 kanten op bekijken. je zijpaneel heeft gaatjes, en kan zowel lucht in als lucht uit. ook uit review builds zie je ook met meer fan kaarten. https://www.dan-cases.com/dana4_img.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wagenveld
  • Niet online
M.i. ook onzin, blowers zuigen (pun intended). Maar als je per se een blower wilt dan zijn de ref 5700(xt) kaarten ook al beschikbaar. Grootste minpunt is dat de fan niet uitgaat bij idle (geen idee of dat ook bij de 2060 zo is).

• Cosmiccc
Vind ik het lastigste om in te schatten, hoe regel ik de luchtstromen. Ik veronderstel dat het ook een beetje trial-and-error zal zijn (heb nooit voorheen een PC samengesteld)?

Als ik voor een gewone GPU opteer, is er wel wat meer keuze natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Voor dit kastje (en alle mini doosjes) geldt eigenlijk gewoon frisse lucht zo direct mogelijk van buiten aanzuigen en dan maar afwachten of er genoeg hete lucht weg kan. Valt in de praktijk best wel mee, de voeding fan staat eigenlijk altijd uit, videokaart idle fan uit en een 65W CPU zorgt ook niet echt voor problemen.

• Slush
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 23:07
@Cosmiccc Is je build al een beetje af?

...netheid is voor de dommen...

• Cosmiccc
Nope, heb inmiddels een tweede baan dus helemaal geen tijd gehad. Hoop binnen een paar maanden iets klaar te krijgen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee