Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237274

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraagje m.b.t. of het wel of niet verstandig is om in mijn geval een technische studie te gaan doen op de universiteit.

Op de middelbare school (VWO) had ik wiskunde A en een technische studie zoals technische natuurkunde leek mij altijd wel interessant. Vandaar dat ik besloten had om mij in te schrijven voor een wiskunde B examen (zonder cursus), zodat ik de optie om een technische studie te gaan doen open kon houden. Nou komt het erop neer dat ik slechts een weekje had geleerd voor het wiskunde B examen en toch geslaagd ben. Mijn vraag is echter of het dan wel handig is om een technische studie te gaan, aangezien ik volgens mij toch wel een bepaalde manier van denken mis die andere VWO'ers over drie jaar tijd hebben opgebouwd? Ik heb namelijk geen zin in een achterstand tijdens mijn studie.

De reden waarom ik sowieso niet in eerste instantie wiskunde B had gekozen op de middelbare was omdat ik extreem lui was en een 6,5 voor wiskunde moest staan in de derde om het te mogen doen. Ik was destijds pas ook dertien of veertien jaar oud, dus ik snapte nog helemaal niet de consequenties van die keuze (en niemand in mijn familie had gestudeerd, dus niemand die daarbij hielp). Verder leerde ik ook echt op een abnormaal slechte wijze voor wiskunde en was ik enorm bijdehand, vandaar dat ik lager stond dan een 6,5. Ik weigerde bijvoorbeeld om tijdens toetsen mijn berekeningen voluit te schrijven en gaf alleen het antwoord, aangezien ik het nut ervan niet inzag als je het toch gewoon uit je hoofd kan doen. Mijn docent riep mijn ouders hiervoor ook op het matje, hij zei dat ik makkelijk negens kon halen (haalde toen alleen vijven en zessen) als ik gewoon die berekeningen noteer en niet alleen het antwoord geef.

Nou, kortgezegd heb ik dus wel een enorm goed gevoel voor wiskunde, maar mis ik volgens mij wel wat kennis, is het dan verstandig om een technische studie te gaan doen? De manier waarop ik trouwens leer is door gewoon fundamenteel te begrijpen wat je aan het doen bent en wat het idee erachter is. Dingen zoals goniometrie, meetkunde en vectoren had ik bijvoorbeeld nog nooit gezien en van gehoord toen ik begon met leren. Door echter eerst eens goed te lezen wat bijvoorbeeld goniometrie is en vanaf daar stapjes verder te zetten kon ik het hele gebeuren heel snel leren. Dus na me globaal in te lezen wat goniometrie is, kijken wat radialen en graden zijn, hoe zet je zo om in elkaar, daarna de eenheidscirkel bestuderen, vervolgens kijken naar cosinus en sinussen en de relatie daarmee met de eenheidscirkel en zo steeds verder je kennis opbouwen, oefenen en de relaties van de onderwerpen met elkaar maken. Dat deed ik ook met de rest van de onderwerpen en dat is hoe ik het in een weekje kon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49

Bob

Als je geen zin hebt in een achterstand dan moet je die nu inhalen, want dat heb je met je week inderdaad nog niet helemaal gedaan denk ik :)
Het lijkt - met de info die je hier geeft tenminste - dat je het wel kan. Dus behalve wat vrije tijd heb je niets te verliezen als je nu cursussen gaat halen en je verder verdiept. Je universiteit kan je waarschijnlijk wel tips en onderwerpen geven ivm wat te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47
De meeste technische universiteiten klagen al over het (wiskunde) niveau wat doorgaans binnenkomt zeilen.
Dus ik zou het niet onderschatten. Eerste jaars curriculum zit meestal compleet volgestampt met allerhande wiskunde (en als je al een achterstand hebt dan denk ik dat je die niet meer ingelopen krijgt).

Overigens verschilt het wel erg per technische studie. De softere zoals bouwkunde hebben veel minder wiskunde in het curriculum zitten.
Anoniem: 1237274 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:11:
Ik weigerde bijvoorbeeld om tijdens toetsen mijn berekeningen voluit te schrijven en gaf alleen het antwoord, aangezien ik het nut ervan niet inzag als je het toch gewoon uit je hoofd kan doen. Mijn docent riep mijn ouders hiervoor ook op het matje, hij zei dat ik makkelijk negens kon halen (haalde toen alleen vijven en zessen) als ik gewoon die berekeningen noteer en niet alleen het antwoord geef.
Oja, en als je dit wederom gaat proberen dan kun je het schudden. Alles op de uni zou moeten draaien om het bewijs, een antwoord zonder bewijs is geen antwoord, dus wat dat betreft had je een goede docent dan.

Kortom, als je het wilt, zou ik zo snel mogelijk alles inhalen en dat voortijdig doen. Tijdens je studie kun je het zo goed als vergeten (zeker met alle andere leuke verleidingen).

[ Voor 50% gewijzigd door gekkie op 30-07-2019 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Afstudeerd Aerospace Engineer hier, oftewel een studie die vrij wiskundig is (alhoewel er nog studies zijn die het meer zijn).

Ik was ook zeer lui op het VWO en haalde alleen maar 6'en. Daarnaast had ik wel wat moeite met sommige Wiskunde (differentiaalvergelijkingen) en Natuurkunde (mechanica) onderwerpen. Die vond ik vrij lastig.

Echter, Aerospace ging me hartstikke goed af, voornamelijk omdat ik daar wel voor gemotiveerd was en ik de manier van lesgeven gewoon beter vond. Er werden veel meer fundamentele principes uitgelegd over differentiaalvergelijkingen en mechanica, waardoor ik het een stuk makkelijker vond dan de voorgekauwde regeltjes van het VWO.

Dus, mijn advies en jou: Als je overtuigd ben dat je Wiskunde B gewoon kan dan moet je gewoon lekker een technische studie doen. 90% is sowieso mindset en 10% aanleg voor mijn gevoel :) Wellicht dat je in het begin wat moet bijspringen, maar om eerlijk te zijn is de totale stof van Wiskunde B1,2 in 2 weekjes uni niveau te vatten.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237274

Topicstarter
Bob schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:16:
Als je geen zin hebt in een achterstand dan moet je die nu inhalen, want dat heb je met je week inderdaad nog niet helemaal gedaan denk ik :)
Het lijkt - met de info die je hier geeft tenminste - dat je het wel kan. Dus behalve wat vrije tijd heb je niets te verliezen als je nu cursussen gaat halen en je verder verdiept. Je universiteit kan je waarschijnlijk wel tips en onderwerpen geven ivm wat te bekijken.
Bedankt, zal inderdaad kijken wat de universiteit nog meer aanraad om te doen. Toen ik namelijk contact met ze zocht over mijn wiskunde B deficiëntie zeiden ze dat ik dit examen moet maken en dat ik dan alle benodigde voorkennis heb (mits ik het haal), maar ik voel me nog steeds niet echt voorbereid. Normaal moet je namelijk ook nog een cursus (veel te duur, vandaar niet gedaan) van zo ongeveer een maand doen voor dit examen, maar dat had ik ook niet gedaan dus dat mis ik ook nog. Doordat ik te laat was begonnen met leren moest ik aan het einde van mijn week alles beetje gaan afraffelen, dus ik zocht oude examens op en ging die oefenen. Vervolgens ging ik specifiek het soort vragen die ik niet snapte / onderwerpen daarover nog opzoeken op YouTube en filmpjes bijv. door Khan Academy, toen ik zag hoe het werd opgelost door iemand anders kon ik het zelf ook repliceren op het examen. Er was bijv. een vraag op het examen dat met een stelsel van vergelijkingen met sinussen en cosinussen, een grafiek en dan moest je gaan berekenen wat de baansnelheid is en op welk tijdstip bepaalde punten worden geraakt. Ik had niet echt een idee wat dat allemaal inhield, maar de dag daarvoor had ik een filmpje gezien hoe zoiets werd opgelost en vandaar dat ik het ook na kon doen op het examen. Dus vandaar dat ik me niet helemaal voorbereid voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om ook maar een duit in het zakje te doen: op de vraag "zou ik wel natuurkunde (of vergelijkbaar) gaan met een zwakke basis wiskunde" zeg ik standaard nee. Maar dat is doorgaans bij mensen die het wél proberen en er moeite mee hebben. Aangezien je wel interesse en aanleg hebt, en ook leert door de fundamenten te begrijpen, lijkt het me niet kansloos. Of het goed genoeg is of dat gat uiteindelijk toch net te veel is, weet je pas als je het doet, natuurlijk - en het ligt er maar aan of je een eventueel jaartje studievertraging kan hebben.

Maar dat je de fundamenten eerst wil begrijpen zie ik op de universiteit wel als een voordeel. Goede cijfers op de middelbare school haal je toch door gewoon trucjes uit je hoofd te leren, oneerbiedig gezegd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-05 14:21
Laat dit je aub niet weerhouden om een goede studie te doen die leuk lijkt. Gewoon lekker bijspijkeren tijdens de zomer. Dit vergt wel wat dicipline waarschijnlijk. Wat structuur zou ook wel handig zijn maar waarschijnlijk heb je al een goed inzicht in welke onderwerpen je nog moet bijleren.

Ook al loop je tijdens je studie wat achterstand op dan is dit nog altijd beter dan een studie afronden die je niet helemaal leuk vindt of niks aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een achterstand zal je hebben, maar gezien het tempo waarin wiskunde erdoorheen gaat op de uni valt dat wel mee, vooral als je nu nog wat tijd eraan besteedt. Maar euhm, kan je nu uberhaupt nog inschrijven voor een studie?

Waar ik me wel een beetje zorgen over maak bij je, is dat je dus te laat bent begonnen weer met leren. Nu zal ik niet net doen alsof op de uni alle andere studenten wel netjes op tijd gaan leren, maar tel het bij je toch bestaande achterstand op, en het wordt niet makkelijker erop. En ook belangrijk: Het kost je heel veel tijd. Fatsoenlijk een vak bijhouden en het in één keer halen plus daadwerkelijk de kennis hebben voor het vervolg vak, is een stuk sneller dan 3x hertentamen doen en dan het alleen gehaald hebben door de avond vantevoren hard te leren, waardoor je daarna het vervolg vak niet begrijpt.

Volgende vraag is welke studie je wil gaan doen, want welke wiskunde je nodig hebt verschilt behoorlijk tussen technische studies nog.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 30-07-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

gekkie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:16:
De meeste technische universiteiten klagen al over het (wiskunde) niveau wat doorgaans binnenkomt zeilen.
Dus ik zou het niet onderschatten. Eerste jaars curriculum zit meestal compleet volgestampt met allerhande wiskunde (en als je al een achterstand hebt dan denk ik dat je die niet meer ingelopen krijgt).
Ik kreeg Wiskunde 1 t/m 5 toen ik jaren geleden begon aan Technische Informatica, en daarnaast nog een stapeltje met verschillende namen die ik ondertussen vergeten ben. 1 van die vakken alleen al voelde aan als meer dan alle wiskunde van het VWO bij elkaar, en dat krijg je dan in een maand of twee/drie. Verwacht eenzelfde aantal wiskunde-vakken bij Technische Natuurkunde.
Oja, en als je dit wederom gaat proberen dan kun je het schudden. Alles op de uni zou moeten draaien om het bewijs, een antwoord zonder bewijs is geen antwoord, dus wat dat betreft had je een goede docent dan.
Sterker nog, waarschijnlijk kan je alle examens halen zonder de daadwerkelijke antwoorden in te vullen, zolang de hele berekening/bewijs (en dat kan rustig een A4tje of meer zijn) er maar staat. Andersom krijg je met alleen maar alle antwoorden gewoon 0 punten, dus ook geen zesje ofzo zoals op de middelbare school wel nog kon.
Anoniem: 1237274 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:30:
[...]

maar ik voel me nog steeds niet echt voorbereid. Normaal moet je namelijk ook nog een cursus (veel te duur, vandaar niet gedaan) van zo ongeveer een maand doen voor dit examen, maar dat had ik ook niet gedaan dus dat mis ik ook nog. Doordat ik te laat was begonnen met leren moest ik aan het einde van mijn week alles beetje gaan afraffelen, dus ik zocht oude examens op en ging die oefenen.
Ga op zoek naar nog meer oude examens en ga die doen. Pak een Wiskunde B2-boek van 6VWO (oh ik ben oud natuurlijk, whatever tegenwoordig het equivalent is van "de moeilijkste 6VWO-wiskunde") en ga alle opgaven daarin maken. Zorg dat je er elke dag minimaal een uur aan besteedt totdat je je studie begint. Je kan leuk een weekje theorie stampen en een examentje halen met verse kennis, maar je moet uiteindelijk de praktijk beheersen en daar vooral niet meer over na hoeven denken voor de rest van je leven. Je hebt bij tentamens op de universiteit doorgaans 3 uur de tijd, ik had vaak alleen voor het overschrijven van klad naar netjes al 30-45min nodig. Dan blijft nog maar iets meer dan 2 uur over voor het daadwerkelijke tentamen en als je dan nog eenheidscirkels moet gaan tekenen omdat je even niet paraat hebt hoe je graden naar radialen omrekent kan je het lekker vergeten. Je "weet" het dan wel allemaal maar je kan er effectief niks nuttigs mee. Rekenmachines zijn doorgaans niet toegestaan en als ze dat wel zijn, is het tentamen dusdanig ingericht dat je er niks aan hebt, je kan er misschien je antwoord mee controleren maar daar blijft het bij. Een grafische rekenmachine kan je al helemaal vergeten.

Je focust in je verhaal heel veel op gonio, ik weet niet of dat bewust is, maar primitiveren/integreren en differentieren zijn dingen die je veel vaker nodig hebt bij natuurkunde. Ga daar op oefenen.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 30-07-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53
Als je heel de middelbareschoolwiskunde in een weekje goed genoeg kunt doorgronden om een voldoende op het examen te halen, lijkt het me dat het met die studie ook wel goed moet komen. De interesse, aptitude en de motivatie is er, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik geloof het niet dat je met alleen kennis van wiskunde A in een week zoveel kunt leren dat je het eindexamen wiskunde B haalt. Mocht het toch waar zijn - en dat weet je zelf het beste - zal het leren op de universiteit ook wel goed gaan.
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:17:
maar om eerlijk te zijn is de totale stof van Wiskunde B1,2 in 2 weekjes uni niveau te vatten.
Echt niet. B1,2 bestaat niet meer, maar was 760 slu. Wiskunde B is 600 slu. Dat zouden vakken zijn van 27 resp. 21 ECTS. De suggestie dat het tempo op de universiteit meer dan een factor 10 hoger ligt dan op de middelbare school is absurd, want de populatie studenten is niet wezenlijk anders dan de populatie scholieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-05 06:12
Zelf enorm slechte cijfers gehaald op voortgezet onderwijs, omdat ik in discussie ging met leraar. Ik was er stellig van overtuigd op een andere manier ook tot het zelfde antwoord te komen. Kutvak.

Maar later is dit omgedraaid en houd ik er zelfs van. Ben even kwijt hoe studieboek heet, die nodig was voor toelating uni, maar je zou eens los kunnen gaan op https://www.khanacademy.org/math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Gewoon doen wat je leuk vindt. Als je in een week wis-b haalt is een eventuele achterstand zo ingelopen. TU Delft heeft een mooc pre-uni calculus. En weet dat ze bij econometrie aan de EUR (zwaar qua wiskunde!) online trainingstools hebben die zich aan het niveau aanpast. Zal bij andere universiteiten ook aanwezig zijn.

En Google eens op HB ;)

Zwaarte VWO en uni is niet mega groot inderdaad. Tempo ligt wat hoger. Punt dat hierboven gemaakt wordt over stampen vs dingen automatisch toepassen is daarom wel belangrijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Zarathustra op 30-07-2019 20:05 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wiskunde b is ook bekend als precalculus (d8 ik).
Misschiden heb je hier wat aan: YouTube: PreCalculus - Introduction/Preview of What is in this PreCalculus Se...

En: https://www.bol.com/nl/f/...-in-mathematics/30111843/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
GlowMouse schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:50:
Ik geloof het niet dat je met alleen kennis van wiskunde A in een week zoveel kunt leren dat je het eindexamen wiskunde B haalt. Mocht het toch waar zijn - en dat weet je zelf het beste - zal het leren op de universiteit ook wel goed gaan.

[...]

Echt niet. B1,2 bestaat niet meer, maar was 760 slu. Wiskunde B is 600 slu. Dat zouden vakken zijn van 27 resp. 21 ECTS. De suggestie dat het tempo op de universiteit meer dan een factor 10 hoger ligt dan op de middelbare school is absurd, want de populatie studenten is niet wezenlijk anders dan de populatie scholieren.
Prima joh. 27 ects, oftewel minder dan een half jaar. Mijn ervaring was dat mechanica en calculus de eerste 2 weken de hele middelbare school samenvatten en daarna in het zelfde tempo doorgingen. Maar dat is dan wel 16 jaar geleden.

De populatie is inderdaad hetzelfde, vandaar ook dat 60% het eerste jaar niet haalt. Komt voornamelijk omdat ze het tempo onderschatten.

Ik deed geen fuck op het VWO en bij Aerospace moest ik toch echt aan de bak. Het tempo ligt gewoon heel veel hoger. Maar, prima te doen als je netjes je sommetjes maakt :)

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-07-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 23-05 12:23
Wiskunde B in 1 week gehaald? Volgens mij zoeken ze juist mensen precies zoals jij op de technische unis. Contacteer een decaan op de uni en laat je voorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hier ook technische student, technische studie is echt 90% motivatie en inzet. Als het op de middelbare school allemaal komt aanwaaien dan is het schakelen. Op de universiteit komen de dingen je niet aanwaaien. Als je nu twijfelt over je wiskunde dan is het zeer lonend om ervoor te zorgen dat je dit bijhaalt. Voor veel andere vakken wordt verwacht dat je gewoon een degelijk basis hebt in de wiskunde. Vaak moet je een wiskundige truc toepassen om de vraag op te kunnen lossen, inzicht is zeker handig dus! Gelukkig kan je dat inzicht kweken door veel te oefenen en dat betekend uren maken. Dit:
https://www.bol.com/nl/p/...20DgKZEAQYASABEgJTovD_BwE

is een zeer goed boek voor de basis van Calculus en voor de meeste studies werk je grote delen van het boek door. Tentamen vragen kom ook uit dit boek dus als je dit van voor tot achter beheerst heb je je eerste 6 punten al binnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Brilsmurfffje
Fantastisch goed boek! Staat hier nog steeds trots in de kast. In 2 vakken (Calculus 1 en 2) doorheen gegaan voor elk 3ects. Pluk er nog steeds de vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177518

Ik heb zelf informatiekunde gestudeerd maar dan wel de meest technische track in mijn master en in mijn bachelor leek de studie erg op informatica. Qua wiskunde was er echt maar 1 vak waar ik moeite mee had vanwege de wiskunde en daar haalde ik uiteindelijk een 6.5 voor. Moest volgens mij officieel ook wiskunde B gedaan hebben voor de studie destijds, maar ik rolde er via een niet-afgemaakte andere studie in. Als je het leuk vindt en je geeft aan dat je er gevoel voor hebt dan kom je er wel. Zeker als je het type bent dat even in een weekje wiskunde B doet.

En verder is het publiek geheim dat als je er hard aan trekt en je op tijd bij je docent op kantooruur komt dat je dan priveles van een professor kan krijgen. Dan komt het écht wel goed.

Toegegeven dat studies als wiskunde en aerospace engineering me dan wel weer te lastig leken. Maar die heb ik niet gedaan dus ik kan niet van ervaring spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1177518 op 30-07-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Prima joh. 27 ects, oftewel minder dan een half jaar.
Maar dan wel een halfjaar voltijds. Op het vwo heb je er nog een paar vakken naast. Dat is een vergelijkbare last.
Mijn ervaring was dat mechanica en calculus de eerste 2 weken de hele middelbare school samenvatten en daarna in het zelfde tempo doorgingen. Maar dat is dan wel 16 jaar geleden.
In die 2 weken werd behandeld wat je al wist, dus dat maakt het inschatten van het tempo lastig. Het feit dat er twee weken de tijd werd genomen om bekende stof te behandelen geeft wel aan dat er geen haast werd gemaakt. Tel daar de fabelachtige reputatie van calculus bij op (terwijl het echt niet zoveel voorstelt), en je herinnering is geboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@GlowMouse Allemaal prima. Wat is je punt precies? Of ben je gewoon aan het mierenneuken om het mierenneuken? Volgens mij onderstreep je alleen maar het punt dat TS dus prima een technische studie kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
Anoniem: 1177518 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:21:
Ik heb zelf informatiekunde gestudeerd maar dan wel de meest technische track in mijn master en in mijn bachelor leek de studie erg op informatica. Qua wiskunde was er echt maar 1 vak waar ik moeite mee had vanwege de wiskunde en daar haalde ik uiteindelijk een 6.5 voor. Moest volgens mij officieel ook wiskunde B gedaan hebben voor de studie destijds, maar ik rolde er via een niet-afgemaakte andere studie in. Als je het leuk vindt en je geeft aan dat je er gevoel voor hebt dan kom je er wel. Zeker als je het type bent dat even in een weekje wiskunde B doet.

En verder is het publiek geheim dat als je er hard aan trekt en je op tijd bij je docent op kantooruur komt dat je dan priveles van een professor kan krijgen. Dan komt het écht wel goed.

Toegegeven dat studies als wiskunde en aerospace engineering me dan wel weer te lastig leken. Maar die heb ik niet gedaan dus ik kan niet van ervaring spreken.
Ging bij mij net zo, met mijn master Information Science. Daarvoor moest ik eerst de pre-master Informatiekunde doen, omdat ik van het hbo kwam (Bedrijfskundige Informatica). Ook zonder Wiskunde B kwam dat uiteindelijk allemaal goed :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47
Anoniem: 1177518 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:21:
Lijkt me sterk heden ten dage. Gezien de werkdruk, zeker bij eerste jaars massa vakken als calculus, differentiaal vergelijkingen en matrices etc., bovendien heb ik dat nog nooit door een prof. gegeven zien worden maar alleen door UD's (/ UHD's). Een specifieke vraag af en toe kan doorgaans prima, maar privéles ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177518

gekkie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Lijkt me sterk heden ten dage. Gezien de werkdruk, zeker bij eerste jaars massa vakken als calculus, differentiaal vergelijkingen en matrices etc., bovendien heb ik dat nog nooit door een prof. gegeven zien worden maar alleen door UD's (/ UHD's). Een specifieke vraag af en toe kan doorgaans prima, maar privéles ...
Misschien is privéles niet de juiste bewoording, maar ik heb meermaals een kwartier of een half uur gewoon 1:1 met de docent gezeten. Kan zijn dat het nu anders is maar toen ik begon (2010) kwam er echt geen hond op die open inloop uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Puch-Maxi schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Ging bij mij net zo, met mijn master Information Science. Daarvoor moest ik eerst de pre-master Informatiekunde doen, omdat ik van het hbo kwam (Bedrijfskundige Informatica). Ook zonder Wiskunde B kwam dat uiteindelijk allemaal goed :).
Nou is de éne information science de andere misschien niet, maar natuurkunde is wel even andere koek. Ik heb daarbij vaker gehoord dat je dan gewoon "flink gemotiveerd moet zijn" o.i.d. maar dat compenseert daar m.i. niet genoeg voor een eventueel gebrek aan aanleg.

Maar goed, als ik de TS zo lees zit het met die aanleg wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237600

Bedankt allemaal voor de reacties, ik kan helaas even niet op alle reacties reageren. Heb een tweede account aangemaakt aangezien ik het wachtwoord op 'dbjohn' vergeten ben en geen mails ontvang voor het resetten van mijn wachtwoord.
GlowMouse schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:50:
Ik had het wel echt in een weekje gedaan, tuurlijk waren dat wel lange dagen waarbij ik een paar uur per dag oefende. Verder was het ook gewoon met wiskunde A voorkennis, ik had verder nooit een dag wiskunde B gehad op de middelbare school.
DataGhost schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:57:
Je focust in je verhaal heel veel op gonio, ik weet niet of dat bewust is, maar primitiveren/integreren en differentieren zijn dingen die je veel vaker nodig hebt bij natuurkunde. Ga daar op oefenen.
Primitiveren/integreren en differentiëren vond ik juist allebei het makkelijkst van de onderwerpen, vandaar dat ik me niet daarop focus (differentiëren heb ik zelfs al bij wiskunde A gehad). Onderwerpen als lijnen en cirkels, goniometrie, vectoren, bewijzen, etc. waren juist allemaal de onderwerpen die ik nooit heb gehad, vandaar dat ik die noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
bwerg schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:12:
[...]
Nou is de éne information science de andere misschien niet, maar natuurkunde is wel even andere koek. Ik heb daarbij vaker gehoord dat je dan gewoon "flink gemotiveerd moet zijn" o.i.d. maar dat compenseert daar m.i. niet genoeg voor een eventueel gebrek aan aanleg.
Klopt, van oudsher was het bij ons Alfa-informatica (RUG). Voor de bachelor Informatiekunde krijg je een BSc en de master Information Science een MA. Het is ondergebracht bij Letteren.
Maar goed, als ik de TS zo lees zit het met die aanleg wel goed.
Dat denk ik ook wel :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
In mijn ervaring van 20 jaar geleden ligt de zwaarte (tempo, informatiedichtheid) op de TU makkelijk een factor 10 hoger dan op het VWO. Je zult daar hard moeten werken anders ga je jezelf heel hard tegenkomen weet ik uit ervaring :)

Oftewel wiskunde B in een fulltime week bijspijkeren om het examen te halen moet mogelijk zijn. Trek er een maand voor uit om het echt goed te begrijpen zodat je een hoger cijfer haalt dan een 6.
DataGhost schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:57:

[...]

Sterker nog, waarschijnlijk kan je alle examens halen zonder de daadwerkelijke antwoorden in te vullen, zolang de hele berekening/bewijs (en dat kan rustig een A4tje of meer zijn) er maar staat.
Je snapt m niet. Het bewijs *is* het antwoord. Ik weet niet hoeveel van mijn tentamens bestonden uit 3 regels tekst: "bewijs dat...". Per bewijs was je dan een uur bezig en schreef je 3 A4tjes vol. Één tentamen bestond uit 3 van die vragen zodat je 3 uur bezig was. Een goed bewijs leverde 3 punten op, maak 1 foutje en je hebt niks bewezen: 0 punten. Als je je naam goed invulde kreeg je ook 1 punt. Je had dus twee perfecte bewijzen nodig om een voldoende te halen, en de mogelijke scores waren dan ook 1/4/7/10.

Nu is natuurlijk niet elk vak zo extreem, maar het is wel de kern die is blijven hangen... Met de mooie anekdote: "als er een kans van 1 op een miljoen is dat een berekening in een algoritme fout kan gaan, dan zal er elke seconde een fout optreden, dus zorg maar dat het klopt" :) Tegenwoordig zijn de klokfrequenties een factor 10 hoger, het aantal fouten per seconde dus ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:50:
[...]

Je snapt m niet. Het bewijs *is* het antwoord.
Ik denk dat je zelf nog even moet kijken wat ik schrijf en in welke context, ik schrijf nota bene in mijn quote precies wat jij zegt, met als aanvulling dat "het antwoord" (lees: de uitkomst, voor zover van toepassing) niet opschrijven je waarschijnlijk niet genoeg puntenaftrek voor een onvoldoende oplevert. Ik reageerde hiermee vooral op de instelling van de TS en gebruikte zijn "het antwoord":
Anoniem: 1237274 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:11:
Ik weigerde bijvoorbeeld om tijdens toetsen mijn berekeningen voluit te schrijven en gaf alleen het antwoord, aangezien ik het nut ervan niet inzag als je het toch gewoon uit je hoofd kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 1237600 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:40:

Primitiveren/integreren en differentiëren vond ik juist allebei het makkelijkst van de onderwerpen, vandaar dat ik me niet daarop focus (differentiëren heb ik zelfs al bij wiskunde A gehad). Onderwerpen als lijnen en cirkels, goniometrie, vectoren, bewijzen, etc. waren juist allemaal de onderwerpen die ik nooit heb gehad, vandaar dat ik die noemde.
Wil je ook daadwerkelijk natuurkunde gaan studeren? Afhankelijk van je studie zijn die onderwerpen namelijk ook anders, zelfde materie maar met een wezenlijk andere insteek. Ga je wiskunde studeren dan ga je vooral in op de achterliggende gedachte terwijl een studie als werktuigbouwkunde waarschijnlijk meer toegespitst is op het toepassen van de kennis.

Wiskunde opdrachten zullen bijvoorbeeld vaker bewijsopdrachten zijn om te testen dat je een concept of stelling toe kan passen in een algemene setting. Bij andere studies zijn opdrachten waarschijnlijk meer toegespitst op toepassing, waarbij je meer 'reken uit' toepassingen hebt en de juiste stelling toe moet passen.

Het verschil zit hem dan bijvoorbeeld in wat je gegeven krijgt. In een wiskunde studie krijg je bijvoorbeeld een continu differentieerbare functie [a,b]->R (net genoeg om een bepaalde stelling toe te passen, bijvoorbeeld de middelwaardestelling) terwijl je in een meer toegepaste situatie gewoon een functievoorschrift krijgt (waardoor je minder conceptueel naar de functie kunt kijken, bijvoorbeeld door een stukje te tekenen oid).

Als je denkt genoeg inzicht te hebben en wiskunde op zich leuk vind dat zou ik dat studeren. Je krijgt wat calculus, maar ook andere vakken als kansrekening en grafentheorie. Wat dat betreft hoef je dus niet, waarschijnlijk zelfs minder dan in natuurkundeachtige studies, met calculus bezig te zijn.

Daarnaast heb je natuurlijk meer tijd om de wiskundige concepten te leren. Waar wiskunde bijvoorbeeld 3+ vakken in een bachelor besteed aan combinatoriek / statistiek / kansrekening wordt dat bij een andere studie wat erbij gepropt. Je wordt dan wel geacht veel dingen uit te kunnen rekenen maar krijgt niet altijd de volledige uitleg en je hebt het zelf wellicht te druk met andere onderdelen van vakken (bijvoorbeeld als er analyse (=voortborduring op calculus) componenten bij mechanica aan bod komen).

Het lijkt mij dan, maar ik kan dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen, handiger om wiskunde te studeren in je bachelor (eventueel met componenten van wat je daarna wil gaan doen) en daarna verder daarop in te gaan in je master. Het is namelijk handiger om een toepassing te leren op basis van iets wat je al kent (bijvoorbeeld klassieke mechanica nadat je weet wat vectoren zijn en hoe je ermee kunt rekenen) dan klassieke mechanica te krijgen met een klein beetje calculus (net genoeg voor het vak) en daar dan later zelf of in een vervolgvak dieper op in te gaan.

Je moet dus voor jezelf bedenken wat je wil. En als je het niet goed weet leg je met een wiskundestudie in ieder geval een basis waar je (eventueel met een premaster) veel kanten mee op kunt. En je krijgt tijdens zo'n studie ook wel een idee wat voor richtingen er zijn en wat voor toepassingsgebieden daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Als jij je op eigen kracht in een weekje VWO Wiskunde B eigen kan maken is dit niet de remmende factor.

Zo'n examen halen betekend dus dat je de kennis die je nodig had om het eindexamen VWO Wiskunde B te halen dus hebt.

Als je dit zou kunnen doen met alle vakken op het VWO ben je niet lui geweest, maar heb je je gewoon super zitten te vervelen/ onderpresteren.

Is meer de vraag: lijkt de studie je leuk. Zo ja? gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd1 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 01:03:
[...]

Wil je ook daadwerkelijk natuurkunde gaan studeren? Afhankelijk van je studie zijn die onderwerpen namelijk ook anders, zelfde materie maar met een wezenlijk andere insteek. Ga je wiskunde studeren dan ga je vooral in op de achterliggende gedachte terwijl een studie als werktuigbouwkunde waarschijnlijk meer toegespitst is op het toepassen van de kennis.
Goed punt, want hiermee kun je ook je voordeel doen: zo zit de meeste wiskunde die je bij informatica krijgt totaal niet in het VWO-pakket, en daar begin je dus ook ongeveer op nul. Als statistiek en integreren op het VWO langs je heen is gegaan mis je daar dus (afhankelijk van de universiteit) niks, of niet veel.

Zelfs studenten wiskunde kunnen in de praktijk soms nauwelijks differentiaalvergelijkingen oplossen - veel te toegepast. :P
pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:50:
Een goed bewijs leverde 3 punten op, maak 1 foutje en je hebt niks bewezen: 0 punten.
...
"als er een kans van 1 op een miljoen is dat een berekening in een algoritme fout kan gaan, dan zal er elke seconde een fout optreden, dus zorg maar dat het klopt"
offtopic:
Ook in de academische wereld wordt dit wel beschouwd als een 'dick move' - als een algoritme zo belangrijk is neem je wel wat meer tijd voor het implementeren dan de 3 uur die je voor een tentamen hebt. Verder moet beoordeling gewoon de leerdoelen representeren, en 'rekent even foutloos als een computer' is doorgaans geen leerdoel. Maar ja, zulke profs zitten er tussen, ja.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 01-08-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 01:03:
[...]

Wiskunde opdrachten zullen bijvoorbeeld vaker bewijsopdrachten zijn om te testen dat je een concept of stelling toe kan passen in een algemene setting. Bij andere studies zijn opdrachten waarschijnlijk meer toegespitst op toepassing, waarbij je meer 'reken uit' toepassingen hebt en de juiste stelling toe moet passen.

Het verschil zit hem dan bijvoorbeeld in wat je gegeven krijgt. In een wiskunde studie krijg je bijvoorbeeld een continu differentieerbare functie [a,b]->R (net genoeg om een bepaalde stelling toe te passen, bijvoorbeeld de middelwaardestelling) terwijl je in een meer toegepaste situatie gewoon een functievoorschrift krijgt (waardoor je minder conceptueel naar de functie kunt kijken, bijvoorbeeld door een stukje te tekenen oid).

Als je denkt genoeg inzicht te hebben en wiskunde op zich leuk vind dat zou ik dat studeren. Je krijgt wat calculus, maar ook andere vakken als kansrekening en grafentheorie. Wat dat betreft hoef je dus niet, waarschijnlijk zelfs minder dan in natuurkundeachtige studies, met calculus bezig te zijn.

Daarnaast heb je natuurlijk meer tijd om de wiskundige concepten te leren. Waar wiskunde bijvoorbeeld 3+ vakken in een bachelor besteed aan combinatoriek / statistiek / kansrekening wordt dat bij een andere studie wat erbij gepropt. Je wordt dan wel geacht veel dingen uit te kunnen rekenen maar krijgt niet altijd de volledige uitleg en je hebt het zelf wellicht te druk met andere onderdelen van vakken (bijvoorbeeld als er analyse (=voortborduring op calculus) componenten bij mechanica aan bod komen).

Het lijkt mij dan, maar ik kan dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen, handiger om wiskunde te studeren in je bachelor (eventueel met componenten van wat je daarna wil gaan doen) en daarna verder daarop in te gaan in je master. Het is namelijk handiger om een toepassing te leren op basis van iets wat je al kent (bijvoorbeeld klassieke mechanica nadat je weet wat vectoren zijn en hoe je ermee kunt rekenen) dan klassieke mechanica te krijgen met een klein beetje calculus (net genoeg voor het vak) en daar dan later zelf of in een vervolgvak dieper op in te gaan.

Je moet dus voor jezelf bedenken wat je wil. En als je het niet goed weet leg je met een wiskundestudie in ieder geval een basis waar je (eventueel met een premaster) veel kanten mee op kunt. En je krijgt tijdens zo'n studie ook wel een idee wat voor richtingen er zijn en wat voor toepassingsgebieden daarbij horen.
De eerste helft kan ik me helemaal in vinden, en daarom vroeg ik inderdaad ook al eerder of hij meer weet welke technische studie hij dan wil gaan doen. Zoals je schrijft is bij een wiskunde studie bewijzen veel belangrijker dan bij een studie als natuurkunde of elektrotechniek. Uiteraard moet je nog steeds de berekeningen opschrijven, maar het gaat veel meer op toepassen van bijvoorbeeld wiskundige stellingen dan ze te bewijzen. En bijvoorbeeld als elektrotechnicus is 3 / 0 gewoon oneindig. Terwijl een wiskundige nu rood begint aan te lopen en moordneigingen krijgt, want 3 / 0 is niet gedefinieerd, en het is iets van lim(x->0) 3 / x gaat naar oneindig ofzo. Waarop de elektrotechnicus zegt: Ik zei toch oneindig :P.

Maar de tweede helft kan ik me niet in vinden. Waarom zou je in hemelsnaam wiskunde gaan studeren als je doel geen wiskunde master is? De andere studies krijgen heel veel andere vakken in hun bachelor die noodzakelijk zijn voor de master, die kan je niet zomaar skippen en denken dat met wat wiskunde je alles wel kan uitrekenen.

Als TS echt niet weet welke technische studie hij wil doen, en daar is nog niks over gezegd in dit topic, zou ik veel eerder een advanced technology in Twente aanraden, wat een beetje van alles is. Waar ik heel skeptisch over was toen het geintroduceerd werd, maar ik heb gezien dat het gewoon goed niveau is wat ze er krijgen. Je hebt ook creative technology daar, wat hetzelfde is maar voor alphas, en dat stelt geen drol voor en zou ik echt niet aanraden, ook niet voor iemand die dus Wiskunde B nog mist. (Disclaimer: Dit is gebaseerd op 5 jaar oude informatie, het kan veranderd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sissors schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:10:
Terwijl een wiskundige nu rood begint aan te lopen en moordneigingen krijgt, want 3 / 0 is niet gedefinieerd, en het is iets van lim(x->0) 3 / x gaat naar oneindig ofzo. Waarop de elektrotechnicus zegt: Ik zei toch oneindig :P.
offtopic:
* bwerg merkt op dat uit 0 = -0 dan zou volgend dat ∞ = -∞, en loopt tevens rood aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
bwerg schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

offtopic:
* bwerg merkt op dat uit 0 = -0 dan zou volgend dat ∞ = -∞, en loopt tevens rood aan.
De limiet naar 0 vanuit de positieve getallen is heel wat anders dan de limiet naar 0 vanuit de negatieve getallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

De limiet naar 0 vanuit de positieve getallen is heel wat anders dan de limiet naar 0 vanuit de negatieve getallen ;)
Dat is dus ongeveer mijn punt. Anyway, voor de TS misschien minder interessant. :+

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 01-08-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Maar de tweede helft kan ik me niet in vinden. Waarom zou je in hemelsnaam wiskunde gaan studeren als je doel geen wiskunde master is? De andere studies krijgen heel veel andere vakken in hun bachelor die noodzakelijk zijn voor de master, die kan je niet zomaar skippen en denken dat met wat wiskunde je alles wel kan uitrekenen.
Dat ligt helemaal aan hoe je het zelf aanpakt. In Eindhoven heb je een brede keuzecomponent. Ik durf wel te stellen dat je met een wiskundestudie elke master kunt gaan doen als je van tevoren die insteek hebt en je keuzevakken op die manier kiest. Waarschijnlijk moet je dan wel je vakkenpakket apart goed laten keuren en heb je misschien een paar extra ECTS maar dan kunnen ze je er in ieder geval niet meer van betichten dat je geen goede wiskundebasis hebt. :P
Als TS echt niet weet welke technische studie hij wil doen, en daar is nog niks over gezegd in dit topic, zou ik veel eerder een advanced technology in Twente aanraden, wat een beetje van alles is. Waar ik heel skeptisch over was toen het geintroduceerd werd, maar ik heb gezien dat het gewoon goed niveau is wat ze er krijgen. Je hebt ook creative technology daar, wat hetzelfde is maar voor alphas, en dat stelt geen drol voor en zou ik echt niet aanraden, ook niet voor iemand die dus Wiskunde B nog mist. (Disclaimer: Dit is gebaseerd op 5 jaar oude informatie, het kan veranderd zijn).
Jij weet dat wel, maar dan ziet wiskunde er denk ik toch beter uit vanuit een werkgever of aannamecommissie gezien (die alleen naar de titel kijkt).
bwerg schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:00:
Zelfs studenten wiskunde kunnen in de praktijk soms nauwelijks differentiaalvergelijkingen oplossen - veel te toegepast. :P
Zelfs professoren die lineaire algebra doceren maken vaak fouten met matrixvegen. Iedereen kijkt mee, al die plusjes en minnetjes en dan is de druk gewoon te hoog. Dat gaat geheid mis (zeker omdat ze dat alleen voor een college doen, niemand rekent matrices met de hand uit).

Slordig, maar zeker niet ondenkbaar is dat dat soort fouten op tentamens voorkomen. Dat ze een heel plan hebben, per ongeluk toch een minnetje over het hoofd / teveel zien en daardoor een hele opdracht (vegen, eigenwaarden, eigenvectoren, basis bedenken) verwordt tot een 'deze matrix is niet positief-definiet, er is dus geen singulierewaardedecompositie'. Of ze doen dat expres of snel klaar te zijn met nakijken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:57:
(..) 'deze matrix is niet positief-definiet, er is dus geen singulierewaardedecompositie'
En dan ga je zelf de mist in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miw
  • Laatst online: 09-05 20:04

miw

In geval van studie keuzes is het verstandig om in je keuze niet teveel opties uit te sluiten. Hou er verder rekening mee dat het is makkelijker om te switchen van een (zeer) technische studie naar een minder technische studie.
Trouwens, de vakken op het VWO verschillen enorm van de aanpak op een (Technische) Universiteit. Op het VWO lijken sommige beta vakken op een lesje begrijpend lezen en feitjes stampen. Op de (T)U gaat het vooral om begrip van de onderliggende mechanismen.
Veel sterkte met je keuze en probeer te genieten van je studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostas
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-03 13:54
Ik heb zelf een soort gelijk pad doorlopen. Mijn havo afgemaakt waarna ik een toets gedaan heb voor vwo niveau wiskunde B en natuurkunde (ook in een halve maand voorbereiding gedaan). Om vervolgens in te stromen op Technische Natuurkunde op de uni. Desalniettemin vond ik de studie goed te doen. Voornamlijk de eerste wiskunde vakken waren even bikkelen om dingen bij te spijkeren. Dus ja je zult misschien wat basis kennis missen, maar zolang je vragen durft te stellen en je zelf kunt motiveren om door te gaan denk ik dat dit geen probleem moet zijn. Ik zou het als een uitdaging zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is om te bedenken wat je echt wilt doen en je daarvoor te motiveren. Want ongeacht de studie of opleiding zijn er altijd minder makkelijke momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als je in een weekje dat examen weet te halen kun je het blijkbaar wel.

Als je daarvan overtuigd bent is motivatie en doorzettingsvermogen het belangrijkste.

Ik heb op de middelbare school en ook in het eerste jaar veel moeite gehad. Pas verder in de opleiding werd ik goed in wiskunde/meet en regeltechniek etc. Een van de moeilijkste vakken uiteindelijk afgesloten met een 9.

Uiteindelijk, ik vond het steeds leuker, heb ik zelfs verschillende technische studies afgerond (waarvan de meeste in deeltijd, naast m'n werk)

Motivatie is een belangrijke succesfactor, als je de studie leuk vindt zou ik er voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Helaas, is het niveau wis- en natuurkunde op de middelbare school in Nederland zeer laag, zeker vergeleken met landen als Roemenië of andere Oost-Europese landen. Voor jou komt dit goed uit. Het betekent dat alle stof die je op de middelbare school leert niet meer is dan één vak op de universiteit. Hierin neem ik Mee dat je op de universiteit door ervaring meer Kan leren in hetzelfde aantal uren.

Ik zou zeggen, ga er gewoon voor! Er wordt flink overdreven hoe moeilijk de vakken zijn op technische universiteiten. Met genoeg doorzettingsvermogen kun je het allemaal makkelijk halen. Veel tentamens zijn herhalingen van vorige jaren (heb zowel TUD als TUE ervaren) en het is dus niet moeilijk om deze te halen. Elke studie heeft 1 of 2 struikelvakken, maar hier bijt je je wel doorheen. In het ergste geval doe je er een jaartje Langer over.
Pagina: 1