Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Eduard.
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 07-10-2020
Sinds kort heb ik 2 Ubiquiti AP aangeschaft ( een AP-AC-LR en een AP-AC-LITE).
De LR hangt bij mij op zolder en de Lite hangt in de schuur zodat we ook in de tuin goed wifi zouden moeten hebben. Nu heb ik benden gewoon de standaard ziggo router.
Overal heb ik nu wel super snel wifi (een Down van 249 en een Up van 32) alleen merk ik dat regelmatig mijn apparaten met de verkeerde AP zijn verbonden terwijl een andere veel dichter bij is waardoor het internet niet zo snel is.
Beide AP zijn via een switch aangesloten. In de schuur heb ik een switch van Netgear (GS305P) en op zolder heb ik een switch van HP (ProCurve 2520-8G)

Mijn doel was om een netwerk te maken dat je ook in bibliotheken of kantoren hebt. Overal waar je bent heb je goede verbinding en merk je niet dat die wisselt tussen de AP's.

Ook zie ik in de software dat de AP regelmatig disconnecten. Vaak doen ze dit op het zelfde moment en ik kan er niet achter komen waardoor dit komt.

Heeft iemand tips om deze problemen te verhelpen?

Mvg Eduard

Alle reacties

• RonJ
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
- Heb je "Fast Roaming" (802.11r) aanstaan bij de eigenschappen van je wireless network/SSID?

3e optie onder advanced options.

- Heb je "Balance the number of clients per radio" aanstaan?

- Heb je op het Ziggo modem js SSID anders genoemd dan op je unifi netwerk of liever nog helemaal uitgeschakeld?

Roaming tussen Ubiquiti en je Ziggo Box gaat niet werken. Als je dit persé toch wil, (koop er nou maar gewoon 1 bij :P ), zet dan roaming op ubiquiti juist uit (dan bepaald de client ipv de controller) en het zendvermogen van je unifi AP's én Ziggo zo laag mogelijk.

- Hoe staat Transmit power ingesteld onder je Radio instellingen van de AP's? Lager werkt vaak beter, heb je het zendvermogen te hoog staan dan geeft je client nog steeds "gemiddeld" bereik, terwijl ie eigenlijk vanaf de client al niet meer terug kan zenden.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:58
Inderdaad zoals @ronjansen87 aangeeft kun je het beste Ziggo wifi uitzetten en alles via Ubiquiti laten lopen. Heb er zelf 3 in gebruik en switchen onderling gaat zonder problemen.

Je moet ook zorgen dat je niet hard uitzend want dan overschreeuw je alleen maar en probeert je telefoon het signaal vast te houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:52
Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de Ubiquiti en Ziggo apparatuur kan dit prima werken.

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Houdt er ook rekening mee dat fabrikanten
verschillende grenswaardsn hanteren om een device te laten zoeken naar een AP.

Heb je wel eens een site survey gedaan? Je meet dan de sterkte van het signaal, zodat je kunt vaststellen of je APs wel handig hangen.

Bij voorkeur gebruik je geen "streepjes" maar RSSI in dBm. Hoe dichter bij 0 dBm hoe beter. -70 dBm is meestal de ondergrens van een redelijk signaal, en voor iOS/macOS ook de grens waarop wordt gezocht naar een beter signaal.

RSSI meten kan met diverse apps uit de Android App store of de Airport Utility app van Apple uit de iOS App Store.

[Voor 3% gewijzigd door Palo Alto op 30-07-2019 15:29]

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 05-03 15:05
Standaard router de wifi uitschakelen

Draait je unifi controller continu?

[Voor 34% gewijzigd door Punkbuster op 31-07-2019 10:16]

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• RonJ
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
*knip*. Dit voegt niks toe.

[Voor 87% gewijzigd door rens-br op 13-08-2019 10:59]

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Eduard.
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 07-10-2020
De instellingen op mijn ziggo router en op de cloud controller zijn het zelfde.
Transmit power op bijde radio's staat op Auto.
Ik kan helaas nog geen foto toevoegen want heb nog niet genoeg punten.

Ik heb alleen het idee dat het door de Ziggo Router komt omdat die blijkbaar gewoon uit het niets opnieuw op start.
Hij heeft dan geen verbinding met alles. (dus ook geen telefoon)
Heb er over gebeld en ze vertelde dat de instelling wel goed waren.
Ze hebben een nieuwe voeding gestuurd maar ook daarmee werd het niet beter.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Je wilt je AP's ook zo minimaal mogelijk afstellen. Als je ze keihard laat zenden dan besluit een telefoon in de tuin gewoon lekker om te blijven hangen op de zolder AP

specs

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True