Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09-2023
Beste mensen,

Ik heb meerdere beeldschermen geprobeerd maar ik hou een blurry beeld. Mijn windows en Videokaart staan ingesteld op 2560 x 1440 zoals hoort bij deze schermen. Ook heb ik de behorende drivers geïnstalleerd.

Ik heb eerst de MSI optix mag 271CQR geprobeerd en vervolgens de AOX AG273QCX, bij beide schermen had ik hetzelfde probleem. Ik heb een GTX 1070 msi Armor 8G videokaart dus dit moet voldoende zijn voor een 2k resolutie.

Ik denk dat er ergens in mijn pc een instelling niet goed staat, heb internet al uren afgezocht maar niks kunnen vinden, is er iemand die weet wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt!
Youri Rieffe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:07

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Met wat voor kabel heb je het scherm aangesloten? Heb je al een andere kabel geprobeerd?

Tevens, check even in het menu van de monitor of de aspect ratio wel correct staat.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zijn het niet instellingen op het scherm zelf die er voor zorgen? Iets in de richting van Sharpness ofzo?

Kun je beter uitleggen wat je precies bedoelt, want schermen i.c.m. videokaarten kunnen om legio redenen onscherp beeld geven en dat ziet er meestal allemaal net wat anders uit.
Foto's doen wonderen.

Zo heb je bijvoorbeeld vaak issues met het aansluiten van een TV op een pc of laptop, omdat de TV allemaal waardeloze standaardinstellingen heeft als Sharpness en Contrast die veel en veel te hoog staan.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor dpi heb je Windows op ingesteld? Als je ui scaling gaat gebruiken draai minimaal 1803.en relog even na het aanpassen. Zorg tevens dat zowel op gpu als op monitor over- en underscan uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Blaat schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:01:
Met wat voor kabel heb je het scherm aangesloten? Heb je al een andere kabel geprobeerd?

Tevens, check even in het menu van de monitor of de aspect ratio wel correct staat.
Het aspect ratio van het beeldscherm staat ook op de 2560 * 1440. Daarnaast heb ik verschillende HDMI en displayport kabels geprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Wintervacht schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:05:
Zijn het niet instellingen op het scherm zelf die er voor zorgen? Iets in de richting van Sharpness ofzo?

Kun je beter uitleggen wat je precies bedoelt, want schermen i.c.m. videokaarten kunnen om legio redenen onscherp beeld geven en dat ziet er meestal allemaal net wat anders uit.
Foto's doen wonderen.

Zo heb je bijvoorbeeld vaak issues met het aansluiten van een TV op een pc of laptop, omdat de TV allemaal waardeloze standaardinstellingen heeft als Sharpness en Contrast die veel en veel te hoog staan.
Het is lastig op een foto te zien, het scherm doet het wel en het is niet heel vaag, maar het is minder scherp als mijn 1080 scherm wat natuurlijk niet kan. Afbeeldingen zijn niet mooi en gamen is een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe heb je de DPI staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je eens een screenshot maken van je bureaublad en deze hier posten? Als wij het zelfde probleem ook kunnen zien kan je namelijk vrij snel uitsluiten of je monitor het probleem is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
ik ga nu even opzoeken hoe ik dat kan zien heb hier nog nooit naar gekeken dit is voor mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:15:
[...]

ik ga nu even opzoeken hoe ik dat kan zien heb hier nog nooit naar gekeken dit is voor mij onbekend.
Windows 10:

Display settings -> Scale and layout -> Change the size of text, apps, and othere items

keuze uit 100% , 125% , 150%, 175%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
D4NG3R schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:14:
Kan je eens een screenshot maken van je bureaublad en deze hier posten? Als wij het zelfde probleem ook kunnen zien kan je namelijk vrij snel uitsluiten of je monitor het probleem is.
https://imgur.com/IQAgzsH

ik kreeg het niet voor elkaar om direct een afbeelding op het forum te posten dus doe het even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
geforce5_guy schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Windows 10:

Display settings -> Scale and layout -> Change the size of text, apps, and othere items

keuze uit 100% , 125% , 150%, 175%
deze staat op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Umbrah schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:06:
Wat voor dpi heb je Windows op ingesteld? Als je ui scaling gaat gebruiken draai minimaal 1803.en relog even na het aanpassen. Zorg tevens dat zowel op gpu als op monitor over- en underscan uit staan.
waar in windows kan ik dit handmatig aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Op wat jpeg compressie na ziet dat plaatje er perfect scherp uit. Wat mij bij mijn tweede 'suspect' brengt: over- of underscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:04
Ik moet met mijn werk laptop na gebruik externe schermen en slaap stan de.d. wel eens naar 125% en dan terug naar 100% switchen om het scherp te krijgen. (remote desktop schermen zijn anders onleesbaar vaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Philip Ross schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Ik moet met mijn werk laptop na gebruik externe schermen en slaap stan de.d. wel eens naar 125% en dan terug naar 100% switchen om het scherp te krijgen. (remote desktop schermen zijn anders onleesbaar vaag)
Bedankt, dat heb ik geprobeerd maar dat werkt helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Umbrah schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:23:
Op wat jpeg compressie na ziet dat plaatje er perfect scherp uit. Wat mij bij mijn tweede 'suspect' brengt: over- of underscan.
is dat niet alleen met tv's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:21:
[...]

https://imgur.com/IQAgzsH

ik kreeg het niet voor elkaar om direct een afbeelding op het forum te posten dus doe het even zo.
Zoals @Umbrah al aangeeft is de afbeelding op wat jpeg artifacts gewoon normaal, ik denk dat je er toch goed aan doet om even een foto te proberen te maken van het scherm, bij voorkeur ook van het bureaublad zodat we vergelijkingsmateriaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
D4NG3R schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Zoals @Umbrah al aangeeft is de afbeelding op wat jpeg artifacts gewoon normaal, ik denk dat je er toch goed aan doet om even een foto te proberen te maken van het scherm, bij voorkeur ook van het bureaublad zodat we vergelijkingsmateriaal hebben.
Als ik met mijn camera een foto maak is hiet niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:42:
[...]

Upload alsnog even de foto, het zal je verbazen uit hoe weinig informatie er soms een oplossing of mogelijk probleem kan worden gespot. ;)

Had je hiervoor ook al een 144Hz monitor met backlight strobing? Ik weet dat sommige mensen hier vrij gevoelig voor zijn. Controleer verder even de zogenoemde 'overdrive' setting in het menu op de monitor zelf, ik heb zelf de TN versie van dat scherm (Ben geen fan van VA ghosting) en daar stond die standaard hoger dan dat ik zelf prettig vind.

Controleer ook even of FreeSync toevallig aanstaat, Nvidia geeft zelf aan dat schermen welke niet officieel ondersteund worden blur kunnen krijgen: https://zerolives.com/art...nd-flickering-with-g-sync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je bureaubladachtergrond is wel een 2560 x 1440 resolutie, toch? Dat je niet naar een uitvergrote 1920 x 1080 zit te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Stoelpoot schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:54:
Je bureaubladachtergrond is wel een 2560 x 1440 resolutie, toch? Dat je niet naar een uitvergrote 1920 x 1080 zit te kijken?
haha ja die staat goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
D4NG3R schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Upload alsnog even de foto, het zal je verbazen uit hoe weinig informatie er soms een oplossing of mogelijk probleem kan worden gespot. ;)

Had je hiervoor ook al een 144Hz monitor met backlight strobing? Ik weet dat sommige mensen hier vrij gevoelig voor zijn. Controleer verder even de zogenoemde 'overdrive' setting in het menu op de monitor zelf, ik heb zelf de TN versie van dat scherm (Ben geen fan van VA ghosting) en daar stond die standaard hoger dan dat ik zelf prettig vind.

Controleer ook even of FreeSync toevallig aanstaat, Nvidia geeft zelf aan dat schermen welke niet officieel ondersteund worden blur kunnen krijgen: https://zerolives.com/art...nd-flickering-with-g-sync
Bedankt voor je bericht, hiervoor had ik een 1080 (60hz) scherm van ongeveer 100 euro, deze zou dus een stuk scherper moeten zijn. Freesync staat uit. Ik zal dan toch even de fotos sturen, is er ook een manier om ze direct hier te uploaden of moet dit via een internet link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
Is het blurry of is text kartelig?

Zoals eerder gezegd, heb je al naar de sharpness gekeken in de OSD van je monitor zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
DoubleYouPee schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:01:
Is het blurry of is text kartelig?

Zoals eerder gezegd, heb je al naar de sharpness gekeken in de OSD van je monitor zelf?
De sharpness staat op 50% maar deze kan ik in het menu van de monitor niet aanpassen. Onscherp is denk ik de beste beschrijving, de rantjes zijn wat onscherp en de kleuren vind ik niet scherp.

[ Voor 14% gewijzigd door youririeffe op 30-07-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Zie nu dat je het probleem op 2 monitoren hebt. Ik zou maar eens een DDU draaien.
Anders even een laptop regelen en kijken hoe het daarmee is. Dan heb je je monitor in ieder geval uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06 18:24
youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor je bericht, hiervoor had ik een 1080 (60hz) scherm van ongeveer 100 euro, deze zou dus een stuk scherper moeten zijn. Freesync staat uit. Ik zal dan toch even de fotos sturen, is er ook een manier om ze direct hier te uploaden of moet dit via een internet link?
Hoeveel inch is je nieuwe 2k monitor en hoe groot was je vorige full HD scherm?

Edit; je nieuwe scherm is 27"

[ Voor 3% gewijzigd door R-utger op 30-07-2019 14:10 ]

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
DoubleYouPee schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:07:
Zie nu dat je het probleem op 2 monitoren hebt. Ik zou maar eens een DDU draaien.
Anders even een laptop regelen en kijken hoe het daarmee is. Dan heb je je monitor in ieder geval uitgesloten.
Ik heb net pas de tweede monitor aangesloten, hiervoor was het probleem er al. Ik heb het scherm ook op mijn laptop aangesloten en dit was ook vaag, echter kan de laptop denk ik geen 2k resolutie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:09:
[...]

Ik heb net pas de tweede monitor aangesloten, hiervoor was het probleem er al. Ik heb het scherm ook op mijn laptop aangesloten en dit was ook vaag, echter kan de laptop denk ik geen 2k resolutie aan.
Denk ik? dat kan je toch gewoon checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
R-utger schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:09:
[...]

Hoeveel inch is je nieuwe 2k monitor en hoe groot was je vorige full HD scherm?

Edit; je nieuwe scherm is 27"
Acer KG241Qbmiix - Gaming Monitor
dit is mijn oude scherm, 24 inch,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor duidelijkheid: 2k resolutie = 1080p (of nou ja, soms wordt het op die manier gebruikt). Dit is een 1440p scherm.

Ik zie ook geen reden waarom een laptop geen 1440p aan kan, tenzij hij echt uit het jaar nul komt. Gezien dit een beetje vaag verhaal aan het worden is, zou ik toch eens een foto maken. Want als jij het ziet moet een foto het ook zien. Bij voorkeur van een scherpe lijn. Als random voorbeeld, dit is wat ik krijg met een random lijn in Paint: https://1drv.ms/u/s!Ao2hFxlr3yHzg_B68TXsvGKpPEOg_A, gewoon gemaakt met mijn S7 camera. Als jij hetzelfde doet, krijg je dan ook een lijn zoals deze, of is er een grijs overgangsgebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:57:
Ik denk dat er ergens in mijn pc een instelling niet goed staat, heb internet al uren afgezocht maar niks kunnen vinden, is er iemand die weet wat ik nog kan proberen?
Geen idee of dat een instelling is dat niet goed staat. Maar Hoe het beeld er voor jou uit ziet, weten we daarnaast ook niet, dus we kunnen hier van alles roepen, maar zonder te weten hoe het beeld eruit ziet (maak dus een foto, geen screenshot) kunnen we niet zeggen wat er aan de hand is en welke instelling het mogelijkerwijs voor jou oplost.
youririeffe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:42:
Dan is er dus ook geen probleem, lijkt me? Hoe kan jij anders zien dat het beeld niet scherp is? :?

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Sissors schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:44:
Voor duidelijkheid: 2k resolutie = 1080p (of nou ja, soms wordt het op die manier gebruikt). Dit is een 1440p scherm.

Ik zie ook geen reden waarom een laptop geen 1440p aan kan, tenzij hij echt uit het jaar nul komt. Gezien dit een beetje vaag verhaal aan het worden is, zou ik toch eens een foto maken. Want als jij het ziet moet een foto het ook zien. Bij voorkeur van een scherpe lijn. Als random voorbeeld, dit is wat ik krijg met een random lijn in Paint: https://1drv.ms/u/s!Ao2hFxlr3yHzg_B68TXsvGKpPEOg_A, gewoon gemaakt met mijn S7 camera. Als jij hetzelfde doet, krijg je dan ook een lijn zoals deze, of is er een grijs overgangsgebied?
https://imgur.com/a/r2DZYOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vind hem wat vaag eruit zien inderdaad, maar kan je eentje van veel dichterbij maken zodat je de individuele pixels kan zien? En dan dus weer bij een duidelijke lijn (of dus gewoon in paint wat tekenen zoals ik had gedaan).

En als het inderdaad onscherp is, is het enige wat ik kan bedenken je drivers compleet verwijderen van de GPU en opnieuw installeren.
Overigens als je bij het OSD van je scherm naar de 'Extra' opties gaat, dan moet daar de resolutie staan. Staat die netjes op 2560x1440?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youririeffe
Sissors schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:14:
Ik vind hem wat vaag eruit zien inderdaad, maar kan je eentje van veel dichterbij maken zodat je de individuele pixels kan zien? En dan dus weer bij een duidelijke lijn (of dus gewoon in paint wat tekenen zoals ik had gedaan).

En als het inderdaad onscherp is, is het enige wat ik kan bedenken je drivers compleet verwijderen van de GPU en opnieuw installeren.
Overigens als je bij het OSD van je scherm naar de 'Extra' opties gaat, dan moet daar de resolutie staan. Staat die netjes op 2560x1440?
Ja deze resolutie staat in het scherm ook goed. Mijn Nvidea drivers zijn up to date maar denk je dat het toch handig is om deze te herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
youririeffe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:31:
[...]

Ja deze resolutie staat in het scherm ook goed. Mijn Nvidea drivers zijn up to date maar denk je dat het toch handig is om deze te herinstalleren?
Nou ja, als het vaag inderdaad is, dan moet iets de oorzaak zijn. Ik zou als je een laptop oid hebt ook nog eens kijken wat je krijgt als je die eraan koppelt, maar als jij bij meerdere monitoren een vaag beeld hebt, kan de monitor niet de oorzaak zijn. Kabel kon sowieso eigenlijk niet, dus wat overblijft is de GPU of de software. Software is dan veruit makkelijker te checken door drivers te verwijderen en opnieuw te installeren. (Hele Windows re-install kan ook nog, maar dat is uiteraard weer een hoop werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:14
ik heb op werk hetzelfde, als je deze setting naar 101 veranderd dan is alles weer scherp. Uiteraard geen idee of dit je probleem verhelpt

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Why is Windows Display Scaling So Bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:14:
Ik vind hem wat vaag eruit zien inderdaad, maar kan je eentje van veel dichterbij maken zodat je de individuele pixels kan zien?
De individuele pixels gaan je niet vertellen of het onscherp is of niet. Dat 'vage' wat je ziet, kan ook best door de kwaliteit van de camera en de lichtval kunnen komen (dat zie ik namelijk veel meer). Ik zie op het eerste oog niets geks in elk geval, volgens mij is alles dus gewoon prima.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het screenshot (dus niet de foto) is al niet scherp, dus dan zou het aan je videokaart/Windows-instellingen liggen en zeker niet aan de monitor.

Maar goed wellicht komt die onscherpte op het screenshot door de zware jpeg compressie. Kun je geen png of bmp uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
De individuele pixels gaan je niet vertellen of het onscherp is of niet. Dat 'vage' wat je ziet, kan ook best door de kwaliteit van de camera en de lichtval kunnen komen (dat zie ik namelijk veel meer). Ik zie op het eerste oog niets geks in elk geval, volgens mij is alles dus gewoon prima.
Als je een scherpe macrofoto maakt (zoals het voorbeeld van @Sissors), dan kun je zien of de onscherpte hem zit in het beeld dat naar de monitor wordt gestuurd (in welk geval de oorzaak dus bv. scaling is), of dat de monitor zelf gewoon 'soft' is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Compizfox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:20:
[...]

Als je een scherpe macrofoto maakt (zoals het voorbeeld van @Sissors), dan kun je zien of de onscherpte hem zit in het beeld dat naar de monitor wordt gestuurd (in welk geval de oorzaak dus bv. scaling is), of dat de monitor zelf gewoon 'soft' is.
Met de gegeven foto (zie youririeffe in "2k monitor is niet scherp?") is dat gewoon niet te zien en daar doelde ik op. :) En ik dacht op de TS te reageren. :P

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 21:31 ]

Pagina: 1