Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Zeer lange laadtijden AC Odyssey

Pagina: 1
Acties:

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
AC Odyssey is een spel wat ik erg graag speel. Ongeveer een half jaar geleden speelde ik het spel voor het eerst via een normale HDD waarbij ik de laadtijden nog best lang vond duren, maar niet extreem. Na enkele maanden was ik overgegaan op een SSD (Intenso 480GB), tijdens een speedtest waren de resultaten prima (450/400 mbps read/write) en het laden van AC ging als een speer.

Sinds enkele weken (of maanden, heb geen idee) laadt het speel extreem langzaam. Ik heb het bijgehouden met een stopwatch en kom meermaals op 1,5 minuut uit! Ter vergelijking: online staan resultaten waarbij je er met een SSD 20 seconden zou moeten doen en met een reguliere HDD 50-55 seconden.

Ik snap totaal niet waar ik de oorzaak moet vinden, ik heb geen firmware upgrade gedaan voor de SSD. Mijn laatste upgrade voor de pc is een verhoging van ram: 4x2 GB -> 2x8 GB Corsair LP Dual Channel.

Op het wijze internet vind ik als oplossing voor lange laadtijden de prioriteit van het spel op 'Hoog' te zetten. Zowel Hoog als Realtime hebben 0.0 effect. Ook de grafische settings op het laagste niveau zetten heeft 0 effect. In Taakbeheer kan ik geen bottleneck vinden, ram gaat tot maximaal 30% en op de achtergrond zie ik verder geen vretende processen. Scannen op malware/virussen geeft geen resultaten.

Temps:
SSD = 33 graden (andere ssd's ook)
CPU = 40~50 (30-35 wanneer de pc net aanstaat)
GPU = 35-37 voordat het speel gestart wordt, fans gaan niet eens aan, dus heeft geen zware load

Het spel speelt overigens zelf wel goed, ik weet niet of er een manier is om een SSD 'sneller' te maken, zoals je dat doet met defragmenteren met een HDD, maar gisteren heb ik wederom een speedtest gedaan en deze leek dezelfde snelheid te hebben als de eerste test. Dus ik weet niet of het een SSD probleem is of toch aan het spel ligt. Ik heb overigens circa 10% schijfruimte over, kan dat de boosdoener wellicht zijn? Andere spellen heb ik eerlijk gezegd nog niet getest...

Hardware:
CPU: Intel 2500K
Video: AMD RX470 4GB Gaming
Ram: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
SSD: Intenso 480 GB Sata High III
PSU: Corsair cx500 V2

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Speelt dit slechts bij AC Odyssey of ook bij andere spellen / applicaties?

Houdt er verder rekening mee dat jouw OS vanaf januari niet meer ondersteund wordt. Een upgrade naar Windows 10 kan ik dus sowieso ook aanbevelen.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:51
Windows 10 gaat ten eerste al beter overweg met SSD's dan W7.
Zo'n groot verschil zou het echter niet mogen maken.

Je schijfruimte op je SSD is de boosdoener, zonder twijfel.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wat geeft Crystal Disk Info (of tool van Intenso zelf) aan (health % bijv)

Heb je ook al geprobeerd de game opnieuw te installeren of ten minste een optie 'verifieer game files' of zo iets dergelijks (op uplay heet het weer anders dan bij steam)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Het lijkt wel of je SATA-interface niet goed werkt (met een onjuiste driver op een lagere snelheid).
Al eens gecontroleerd of zelfs in Apparaatbeheer de SATA-driver weggegooid en herstart?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Vind dat eigenlijk helemaal niet snel, dat is hooguit 50MB/s. Waarmee heb je dat getest ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik vind het knap dat een 2500k AC Odyssey goed doet draaien? Origins draait op m'n 4670k/GTX980 slechts tegen de 40 fps aan door de CPU bottleneck, en dat op 4.5GHz....

Verder lijkt me dat nou ook geen superbekend en betrouwbaar merk, dat van je SSD... Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar als ik voor dingen als SSD en dergelijke ga shoppen wil ik uitgebreide benchmarks en reviews/tests hebben gezien en die kan ik van jouw model heel moeilijk vinden, op zich geeft mij dat weinig vertrouwen.

Verder ben ik vooral benieuwd naar meer benchmarks dan enkel een read/write speedtest - want read/write wat? Random? Consequent? Wat waren de max IOPS toen en wat zijn die nu? Als je AC Odyssey op een andere SSD zet, heb je het dan ook?

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ByteMe_ Laadt het spel op een SSD met veel vrije ruimte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ByteMe_
  • Niet online
Vinny1994 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:57:
Speelt dit slechts bij AC Odyssey of ook bij andere spellen / applicaties?
Ga ik zo naar kijken
Houdt er verder rekening mee dat jouw OS vanaf januari niet meer ondersteund wordt. Een upgrade naar Windows 10 kan ik dus sowieso ook aanbevelen.
Ik heb heel bewust deze versie, de veiligheidsdiscussie laat ik in het midden.
DukeBox schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:25:
[...]

Vind dat eigenlijk helemaal niet snel, dat is hooguit 50MB/s. Waarmee heb je dat getest ?
Beginnersfoutje mb/MB. MBps dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9TjLEpwPduhPOt6p5wXYkmys/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kH8agJReCsIEUr1VicZd7wrZ/full.png
Tokkes schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:38:
Ik vind het knap dat een 2500k AC Odyssey goed doet draaien? Origins draait op m'n 4670k/GTX980 slechts tegen de 40 fps aan door de CPU bottleneck, en dat op 4.5GHz....

Verder lijkt me dat nou ook geen superbekend en betrouwbaar merk, dat van je SSD... Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar als ik voor dingen als SSD en dergelijke ga shoppen wil ik uitgebreide benchmarks en reviews/tests hebben gezien en die kan ik van jouw model heel moeilijk vinden, op zich geeft mij dat weinig vertrouwen.

Verder ben ik vooral benieuwd naar meer benchmarks dan enkel een read/write speedtest - want read/write wat? Random? Consequent? Wat waren de max IOPS toen en wat zijn die nu? Als je AC Odyssey op een andere SSD zet, heb je het dan ook?
Dat de 2500k het draait is niet echt knap, vergeet niet dat dit een erg goede CPU is voor het middensegment die ook nog eens goed te overklokken is. Dus met overklok zou het nog beter draaien zelfs. Maar 'goed draaien' is subjectief: de een is blij met 60 fps (zoals ik, ik heb tenslotte een 60hz scherm), de ander wilt max settings op 144hz. Dat is weer een hele andere tak van sport. Inefficient tov huidige generatie zal ongetwijfeld zo zijn. Maar AC heeft vaak genoeg goed gelopen (Origins & Odyssey) en andere spellen spelen ook nog steeds lekker weg, dus zie ik nog geen reden om te upgraden.

Nog een andere test van net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yeu6B8qwzGyTPRSFg5KxvTdA/full.png

Ik snap niet waarom dit zo haaks tegenover de andere tests staat, gewoon echt slecht, alsof ie stervende is.

CDinfo zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s0wqkPK4NbxzBjsXpwdOxyfs/full.png

En CDMark 6 zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qj4M7oB6xaamBWt5O27tOt4D/full.png
Hackus schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:46:
@ByteMe_ Laadt het spel op een SSD met veel vrije ruimte.
Ik had me vergist, er was nog 5% ruimte :'), veel data verschoven nu is er 25% ruimte (110GB). Dan denk je: Mooi! Dat gaat vast sneller!

Het laden duurde nu 3 minuten :') :|

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dikke kans dat je 4KiB Queue Depth 1, 1 Thread moet gebruiken als referentie; in theorie zou het een sequentieel read verhaal moeten zijn, zo'n spel laden, maar in de praktijk kan het prima zijn dat de game engine wat anders uitspookt.

Probeer anders met de performance monitor een performance trace te doen, dan kan je zien wat er qua resource gebruik gebeurt tijdens het laden.

Edit: dit ding, maar dan dus voor oudere Windows versies: https://docs.microsoft.co.../hh448134%28v%3dwin.10%29

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 30-07-2019 21:29 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Meh. Andere spellen laden ook traag. Zo ook Tombraider ruim 1,5 minuut.

Ik heb even een andere SSD getest (de langzamer geteste OCZ Trion die 300/150 MB/ps r/w haalt) en daar laden spellen in 10-20 sec. Ik ga maar een garantieclaim doen (of kan ik nog iets anders proberen?)
johnkeates schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:28:
Dikke kans dat je 4KiB Queue Depth 1, 1 Thread moet gebruiken als referentie; in theorie zou het een sequentieel read verhaal moeten zijn, zo'n spel laden, maar in de praktijk kan het prima zijn dat de game engine wat anders uitspookt.

Probeer anders met de performance monitor een performance trace te doen, dan kan je zien wat er qua resource gebruik gebeurt tijdens het laden.

Edit: dit ding, maar dan dus voor oudere Windows versies: https://docs.microsoft.co.../hh448134%28v%3dwin.10%29
De edit gemist, maar ik heb dit getraceerd met broncontrole

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KPaSJ0gcD0sBfCAeejhysZqB/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8RpjCwUj1ORFfqTbtumifwS/full.png

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Oh ja, als een SSD het met dezelfde software wel doet maar de andere niet, dan is het een RMA'tje. Ik zou zelf ook geen Intenso kopen, dat is dacht ik het budget merk van een van de HDD fabrikanten, maar dan zo ver weggezet dat je de echte merknaam niet zomaar terug ziet.

[ Voor 47% gewijzigd door johnkeates op 30-07-2019 22:07 ]

• ByteMe_
  • Niet online
johnkeates schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:06:
Oh ja, als een SSD het met dezelfde software wel doet maar de andere niet, dan is het een RMA'tje. Ik zou zelf ook geen Intenso kopen, dat is dacht ik het budget merk van een van de HDD fabrikanten, maar dan zo ver weggezet dat je de echte merknaam niet zomaar terug ziet.
Helaas uit een budgettijd, volgende keer wordt het gewoon een goede Evo.

Maar een RMA wordt het dan.

• Renault
Ik denk dat je volledig fout zit met je RMA: volgens de AS SSD benchmark resultaten doet de SSD zijn werk goed, draait hij correct op AHCI en is de 4K-alignment ook in orde.
Daarnaast kan je bij vrijwel alle leveranciers alleen RMA doen als je eerst een tool van de fabrikant draait waaruit daadwerkelijk een foutcode komt. Vaak is daarmee je SSD ook zijn data kwijt. En je RMA is onterecht.

Er is hierboven echt héél duidelijk te zien waarom jij problemen hebt met de communicatiesnelheid van je moederbord met je SSD: In HD-Tune werkt de SSD op pieken prima (getuige de goede snelheden), maar heb je applicaties lopen die de CPU voor een groot deel van de tijd claimen waardoor de SSD op dat moment nergens anders voor beschikbaar is. De grafiek daalt op die momenten naar bijna nul. DAAR zit je oorzaak: het is dus volledig een softwarematig Windows-verschijnsel.

Wat ik je sowieso aanraad en wat je probleem al een stuk vermindert/oplost:
- de-installeer eens alle software die je niet gebruikt / niet meer nodig hebt.
- start via Opstarten "msconfig" op, ga naar tabblad "Opstarten" en zet daar alle opstartitems uit die niet essentieel zijn: in de praktijk kan altijd bijna alles uit behalve de virusscanner. Herstart daarna en probeer het resultaat uit.

Bewijs: draai HD-Tune nogmaals en start de benchmark met tegelijkertijd en zichtbaar Taakbeheer geopend in de Prestaties-grafiek (CPU): tijdens dips naar nul van de HD-Tune grafiek kijk je welke applicatie op dat moment de SSD claimt. Die applicaties veroorzaken jouw probleem, niet de SSD zelf, die functioneert ook op dat moment prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 31-07-2019 14:44 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Renault schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:18:
Ik denk dat je volledig fout zit met je RMA: volgens de AS SSD benchmark resultaten doet de SSD zijn werk goed, draait hij correct op AHCI en is de 4K-alignment ook in orde.
Daarnaast kan je bij vrijwel alle leveranciers alleen RMA doen als je eerst een tool van de fabrikant draait waaruit daadwerkelijk een foutcode komt. Vaak is daarmee je SSD ook zijn data kwijt. En je RMA is onterecht.

Er is hierboven echt héél duidelijk te zien waarom jij problemen hebt met de communicatiesnelheid van je moederbord met je SSD: In HD-Tune werkt de SSD op pieken prima (getuige de goede snelheden), maar heb je applicaties lopen die de SSD voor een groot deel van de tijd claimen waardoor de SSD op dat moment nergens anders voor beschikbaar is. De grafiek daalt op die momenten naar bijna nul. DAAR zit je oorzaak: het is dus volledig een softwarematig Windows-verschijnsel.

Wat ik je sowieso aanraad en wat je probleem al een stuk vermindert/oplost:
- de-installeer eens alle software die je niet gebruikt / niet meer nodig hebt.
- start via Opstarten "msconfig" op, ga naar tabblad "Opstarten" en zet daar alle opstartitems uit die niet essentieel zijn: in de praktijk kan altijd bijna alles uit behalve de virusscanner. Herstart daarna en probeer het resultaat uit.

Bewijs: draai HD-Tune nogmaals en start de benchmark met tegelijkertijd en zichtbaar Taakbeheer geopend in de Prestaties-grafiek (CPU): tijdens dips naar nul van de HD-Tune grafiek kijk je welke applicatie op dat moment de SSD claimt. Die applicaties veroorzaken jouw probleem, niet de SSD zelf, die functioneert ook op dat moment prima.
Dat is me bepaald niet heel duidelijk. Dit soort processen hou ik altijd in de gaten als er trage situaties ontstaan. Het is natuurlijk mogelijk dat er applicaties tegenwerken, maar verder dan:

- Xear
- Bluetooth dongle
- Wifi dongle
- Antivirus
- HP printer

Start er niet op. En wellicht update checkers. Maar dat verklaart niet waarom alle andere HD's wel met goede snelheid werken. Eigenlijk is het RMA verzoek al goedgekeurd, maar ik wil geen geld uitgeven aan eventuele onderzoekskosten als blijkt dat hij toch niet kapot is. Ik ga het over een andere boeg gooien: ik ga alle data eraf halen en diverse tweaks toepassen en nog wat zaken controleren die ik nog niet had gecontroleerd. Zoals de trim functie. Helaas heeft Intenso geen eigen software :X

Maakt dit geen verschil dan ga ik Secure Erase draaien met alle blokken op 0 en het opnieuw proberen (las net een ander oud topic op Tweakers met dezelfde resultaten van HD-tune).

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ByteMe_ schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:24:
Ik had me vergist, er was nog 5% ruimte :'), veel data verschoven nu is er 25% ruimte (110GB). Dan denk je: Mooi! Dat gaat vast sneller!
nu 3 minuten :')
Zou haast zeggen dat TRIM niet werkt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DukeBox schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Zou haast zeggen dat TRIM niet werkt.
TRIM heeft ook even zijn tijd nodig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Renault
Test: start in veiige modus met de virusscanner uitgezet en draai HD-Tune nog eens.
Waarschijnlijk zie je dan een hele andere, betere grafiek ontstaan met een responsive SSD.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

_Dune_ schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:10:
TRIM heeft ook even zijn tijd nodig.
Ja klopt maar zou onder Windows 7 ook dubbel checken of TRIM daadwerkelijk aktief is. Ik kan uit de TS niet opmaken of er een migratie naar SSD of een clean install is gedaan. Windows 7 zet deze waarde namelijk maar eenmalig tijdens installatie i.t.t. windows die het bij een hardware wijziging opnieuw instelt indien van toepassing.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

• ByteMe_
  • Niet online
Volgens het commando
code:
1
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Staat het actief (0)

Maar dat test programma schreef een bestand naar de schijf en dat heeft enigszins geholpen: nu is het een stuk sneller, maar nog steeds geen records. Maar 45 seconden zonder laad icoontjes is al vooruitgang d:)b
Renault schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:47:
Test: start in veiige modus met de virusscanner uitgezet en draai HD-Tune nog eens.
Waarschijnlijk zie je dan een hele andere, betere grafiek ontstaan met een responsive SSD.
Nope. Exact hetzelfde, maar ook bij andere ssd schijven. Je hebt dus niks aan HD tune blijkbaar.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ByteMe_ schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:18:
Volgens het commando
code:
1
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Staat het actief (0)

Maar dat test programma schreef een bestand naar de schijf en dat heeft enigszins geholpen: nu is het een stuk sneller, maar nog steeds geen records. Maar 45 seconden zonder laad icoontjes is al vooruitgang d:)b
Dat het volgens dat Windows commando actief is zegt nog niet dat het ook echt werkt, sommige IDE/SATA controllers/drivers ondersteunen ook geen TRIM (NForce SATA) of door andere oorzaken kan het TRIM commando niet goed functioneren.
Maar dat je SSD al sneller wordt door dat TrimCheck test tool alleen is wel opvallend natuurlijk.
Je zou eens het oude tooltje ForceTrim kunnen proberen, deze allocate free space op je SSD en geeft deze dan weer vrij.
Deze gebruik ik ook wel eens om een SSD even op te frissen.
Zie deze link voor info en download:
Superuser: How to manually trim an SSD in Windows 7?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y0IFx4HkJcrApxzYscj0vxGD/full.png

• ByteMe_
  • Niet online
Ik heb SSD Trim getest, maar exact dezelfde laadsnelheid bij het spel.

Nu vermoed ik het dat het spel ook niet lekker is overigens: FC5 heb ik om te checken van de OCZ SSD verplaatst naar de Intenso en opgestart: 7-8 seconden laadtijd.

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 31-07-2019 22:40 ]

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:12
Ik zie heel veel dingen die getest zijn zelfs een andere game op de intensief zetten werkt goed. Even een simpele heb je AC al eens opnieuw geΓ―nstalleerd of zet die eens op die ozc SSD die je hebt.

Zal me niets verbazen dat het herinstalleren het Fixed

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Koppel de disk met waarschuwingen eens af (G, I, J, Y). Kan invloed hebben.

Wat opvalt is dat je access time behoorlijk hoog is. Heb ik zelfs nog nooit tegen de 1ms gezien, laat staan hoger.

Andere SATA kabel geprobeerd?

• ByteMe_
  • Niet online
SpoekGTi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:45:
Ik zie heel veel dingen die getest zijn zelfs een andere game op de intensief zetten werkt goed. Even een simpele heb je AC al eens opnieuw geΓ―nstalleerd of zet die eens op die ozc SSD die je hebt.

Zal me niets verbazen dat het herinstalleren het Fixed
Op de andere SSD verzet, en het laden gaat nu sneller. Begin wellicht 30 sec laden, daarna 20 sec.

Pagina: 1