• Zurph
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-07-2019
Hallo,

Na de vakantie ben ik in mijn examenjaar voor MBO 4 systeembeheerder.
Als deze is afgerond zou ik graag naar HBO willen doorstromen. Alleen weet ik niet welke opleiding.

Ik twijfel tussen deze twee beroepen:
Software engineer
Data scientist

De reden waarom ik twijfel is:
Ik vind beide beroepen interessant maar ik neig meer naar data scientist.
Alleen het probleem is wanneer ik kijk naar indeed.nl voor vacatures, hierin wordt er van je verwacht als data scientist dat je een WO opleiding hebt gedaan.

En aangezien ik niet eens Wiskunde A heb gehad op mijn middelbare school lijkt het mij niet realistisch om naar de universiteit door te stromen waar ze Wiskunde B geven.

• mvz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 29-11 11:31

mvz

muziek verslaafde

Vraag me eigenlijk sowieso wel af bij beide beroepen, hoe ver je gaat komen zonder Wiskunde.
Wiskunde is best belangrijk om goed aan te sluiten op vervolgopleidingen, en het bevordert ook het analytisch vermogen. Dan kan je mi. beter de systeembeheer kant op, dan kom je er wellicht mee weg.

Maar als je dan toch moet kiezen lijkt het alsof de Software Engineers de wereld op het moment aan hun voeten hebben..

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• CrawlFish
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 28-06 21:25
Je kunt ook eens er aan denken om een Management opleiding te gaan doen, zoals Business IT & Management.

Misschien niet direct wat je zoekt, maar hardskills zoals code kloppen en data analyse kun je ook gewoon in je vrije tijd leren of op je werk. Op de lange termijn is het handig omdat je dan ook aantoont dat je kunt leidinggeven en meer een overview functie aan kan zoals ICT-Coördinator, IT- Manager etc.

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:50
@mvz het hangt helemaal van de tak van sport af hoever wiskunde echt een probleem gaat zijn als je de software kant kiest. @Zurph Data analist kun je dan denk ik gewoon vergeten.

Strava, Twitter

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 07:49
Zurph schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:49:
En aangezien ik niet eens Wiskunde A heb gehad op mijn middelbare school lijkt het mij niet realistisch om naar de universiteit door te stromen waar ze Wiskunde B geven.
Doorstromen naar WO kan ook niet met een MBO diploma. Je kan wel met HBO Software engineering starten, binnen 1 jaar je propedeuse halen en dan een besluit nemen of je WO Data Science aan kan. Zo niet dan ben je in ieder geval goed opweg met je HBO.
Check wel of je genoeg wiskunde hebt in propedeuse voor toelating op WO Data Science.
Zurph schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:49:
Alleen het probleem is wanneer ik kijk naar indeed.nl voor vacatures, hierin wordt er van je verwacht als data scientist dat je een WO opleiding hebt gedaan.
Dit ben ik wel met je eens. Het zal vast wel kunnen met alleen HBO maar je bent geen ideale kandidaat,

Ik had zelf weinig met wiskunde op de middelbare school. Later kwam ik er achter dat ik er juist wel goed in ben en ook wel leuk vind. Misschien kan je ergens een wiskunde cursus volgen voorbereidend op HBO om te kijken hoe het gaat. Als dit je niet ligt dan kan je data science wel vergeten.

[Voor 3% gewijzigd door retoohs op 30-07-2019 09:42]

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 08:08
De vraag is een beetje waarom je geen wiskunde A gehad hebt.

Je moet het wiskunde A vs wiskunde B even los laten. Het word op de middelbare school vaak gezien als de 'moeilijke' versus de 'makkelijke' wiskunde. Als je na de middelbare school doorstudeert stop deze vergelijking ook al weer snel. Waar het bij data science om gaat is veel statistiek. Je probeert patronen te herkennen en je wilt kunnen zeggen hoe goed jou data dat patroon volgt. (met kerst kopen mensen meer kado's maar het maakt nog al uit of 50% of 99% van de mensen dat doet)
Als je uitrekenen van gemiddelde en standaard deviaties altijd leuk vond op de middelbare school maar om andere redenen niet wiskunde gekozen hebt ga vooral voor de data science. Ze leren je in de eerste maand wel even alles wat je op de middelbare school gehad zou moeten hebben. Je kan dan (ook op HBO nivo) kijken naar iets als https://fontys.nl/Studere...-Applied-Data-Science.htm

Als je niet 4 jaar lang de helft van je vakken met wiskunde bezig wilt zijn ga voor software engineer. Je bent dan wat minder met wiskunde en wat meer met programmeren bezig. (ookal krijg je bij beide opleidingen natuurlijk een basis van zowel wiskunde als programmer)

[Voor 32% gewijzigd door Batavia op 30-07-2019 09:49]

• bakeds
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:56
Ik heb dit schooljaar mijn opleiding Informatica aan de Hogeschool Rotterdam afgerond.

Je begint met voornamelijk software engineering maar met stages, minoren en verdiepingsvakken was het ook mogelijk om meer de datascience kant op te gaan. Je zal ook voor data science toch wel wat moeten kunnen programmeren. Dit geeft je de kans om gewoon aan de opleiding te starten kennis te maken met beide en later de keus te maken welke richting je op wilt. Dat is mijn ervaring tenminste met HBO Informatica.

Hoe moeilijk of makkelijk het is om daarna nog een Master te doen weet ik niet en zal ook wel per persoon verschillen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee