Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik 2133Mhz en 3000Mhz RAM sticks combineren?

Pagina: 1
Acties:

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 15:46
Hallo,

Ik heb onlangs AM4 + Ryzen 2600 besteld:
pricewatch: ASRock B450M Pro4
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

Ik een set 2x4GB 2.133Mhz DDR4 sticks liggen: pricewatch: Crucial CT4G4DFS8213

Als ik nu een 2x4GB 3.000Mhz DDR4 sticks ga kopen, werkt het optimaal / krijg ik 16 GB geheugen?
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16

Ik heb geprobeerd eerst te googlen maar ben niet uitgekomen.

Alvast bedankt!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:55
Ryzen heeft veel baat bij snel geheugen, dus je kan beter alleen maar 3000MHz geheugen gebruiken in plaats van te combineren. Als je combineert dan gaat alles op de tragere snelheid draaien en dat is zonde van het snellere geheugen.

The devil is in the details.

• ragnaroks
Hahn schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:33:
Ryzen heeft veel baat bij snel geheugen, dus je kan beter alleen maar 3000MHz geheugen gebruiken in plaats van te combineren. Als je combineert dan gaat alles op de tragere snelheid draaien en dat is zonde van het snellere geheugen.
Snap ik dat het zonde is, maar is het verschil zo groot/merkbaar? Ik ben niet van plan om super heavy games te spelen. Ik speel gemiddeld 1 uur per dag Overwatch, weekend iets meer i.v.m. werk/familie. Mijn oude CPU was 6 jaar oud dus ik ben nog zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding(en)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:58
Daarbij wil het vaak ook niet lekker draaien met 4 latjes, en het kost maar 1-2 tientjes extra als je je huidige geheugen verkoopt.
Natuurlijk kan het wel, maar neem dan ook gewoon het goedkoopste geheugen wat je kunt vinden.
pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-8GNT ?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 11:47
Oordeel zelf of je het verschil in snelheid het waard vindt:

Link

Ik ben alleen niet gecharmeerd van 2x 4GB op 1.2v 2133mhz en latency 15 combineren met 2x4gb op 1.35v 3000mhz op 16 CL. Dat is vragen om problemen. Dan is wat @mitsumark zegt een beter idee.

Nu ik er trouwens over nadenk. Waarom heb je uberhaupt 16Gb ram nodig voor een beetje Fortnite? Dat spel loopt toch ook gewoon op 8?

[ Voor 22% gewijzigd door Nat-Water op 29-07-2019 22:45 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ragnaroks
Nat-Water schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:44:

Link

Ik ben alleen niet gecharmeerd van 2x 4GB op 1.2v 2133mhz en latency 15 combineren met 2x4gb op 1.35v 3000mhz op 16 CL. Dat is vragen om problemen. Dan is wat @mitsumark zegt een beter idee.

Nu ik er trouwens over nadenk. Waarom heb je uberhaupt 16Gb ram nodig voor een beetje Fortnite? Dat spel loopt toch ook gewoon op 8?
Dank voor de link! Naar mijn mening valt het nog mee hoe de 2133 presteert. Ik wist niet dat het ze verschillen voltages hebben. Ik dacht wellicht dat 16GB RAM iets meer toekomst bestendig is, naast gemiddeld uurtje per dag Overwatch competitive spelen (120 fps) wordt het ook gebruikt om android games te spelen via Emulators. Af en toe speel ik Overwatch casual en Hearthstone tegelijkertijd :)

Idee van ~mitsumark is zeker overweging waard!

Ik ga kijken of het voldoende is met 8GB@2133 , wellicht dat het genoeg is.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30
Nat-Water schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:44:

Link

Als je in je link kijkt zie je op 1080p toch vaak een 8 fps verschil tussen 2133 en 3000Mhz.. verschil van ruim 14%.. ik zou zeggen dat dat het waard is om naar 3000Mhz/3200Mhz te gaan..
Daarnaast is overwatch een game die bij uitstek erg profiteert van snel ram. Niet echt GPU intensief, wel hoog in de fps. Aangezien je competitief speelt en bij 120Fps zou ik lekker je 2133mhz verkopen en profiteren van je snellere ram

• ragnaroks
ExiZTeNcE schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:45:
[...]

Als je in je link kijkt zie je op 1080p toch vaak een 8 fps verschil tussen 2133 en 3000Mhz.. verschil van ruim 14%.. ik zou zeggen dat dat het waard is om naar 3000Mhz/3200Mhz te gaan..
Daarnaast is overwatch een game die bij uitstek erg profiteert van snel ram. Niet echt GPU intensief, wel hoog in de fps. Aangezien je competitief speelt en bij 120Fps zou ik lekker je 2133mhz verkopen en profiteren van je snellere ram
Ik kan met mijn oude setup wel Overwatch op 120fps draaien (mijn huidige GPU is R9 380)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 264,99€ 264,99
1MoederbordenMSI H97M-G43€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon R7 260X 1GB Core Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 57,50€ 57,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 50,99€ 50,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,48

Overigens ben wel mee eens dat ik 2x4GB 3000mhz moet gaan ipv 2133mhz. Helaas is de 2x8GB van G-Ripsaw ofzo fors in prijs gestegen

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30
Ryzen is wel gevoeliger voor Ram speeds als Intel, maar Overwatch is sowieso niet zo heel erg zwaar om te draaien.

En ik zou ff kijken voor een andere set Ram. Gskill Ripjaws kan, maar pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK doet het bijvoorbeeld erg goed met Ryzen. Als je je huidige setje van 2x4Gb verkoopt voor 25-30 euro heb je dat verschil weg gepoetst.
Nadeel van ryzen is dat het niet echt lekker overweg kan met 4 strips Ram, dus als je nu de kans hebt zou ik meteen naar 2x8Gb gaan ondanks dat de investering misschien iets groter is.

• ragnaroks
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:52:
Ryzen is wel gevoeliger voor Ram speeds als Intel, maar Overwatch is sowieso niet zo heel erg zwaar om te draaien.

En ik zou ff kijken voor een andere set Ram. Gskill Ripjaws kan, maar pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK doet het bijvoorbeeld erg goed met Ryzen. Als je je huidige setje van 2x4Gb verkoopt voor 25-30 euro heb je dat verschil weg gepoetst.
Nadeel van ryzen is dat het niet echt lekker overweg kan met 4 strips Ram, dus als je nu de kans hebt zou ik meteen naar 2x8Gb gaan ondanks dat de investering misschien iets groter is.
Hey! Zonet deze RAM besteld tegen 60EUR (zag er goed uit, was bang dat voorraad snel op ging):
pricewatch: Inno3D RCX2-16G3000R

Heb jij ervaring met Inno3D merk? Hoe zijn deze t.o.v. pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB bijvoorbeeld? Met verzendkosten is die Gskill toch een tientje duurder, qua specs dezelfde. Alleen ik zelf heb nooit van Inno3D gehoord.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ragnaroks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Hey! Zonet deze RAM besteld tegen 60EUR (zag er goed uit, was bang dat voorraad snel op ging):
pricewatch: Inno3D RCX2-16G3000R

Heb jij ervaring met Inno3D merk? Hoe zijn deze t.o.v. pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB bijvoorbeeld? Met verzendkosten is die Gskill toch een tientje duurder, qua specs dezelfde. Alleen ik zelf heb nooit van Inno3D gehoord.
Inno3D wordt officiëel niet ondersteund door je moederboard, die specifieke stickjes van G.Skill overigens ook niet, maar er is wel brede ondersteuning voor andere G.Skill ramlatjes, dus best kans dat die gewoon werken.

Ik wist niet dan Inno3D ramlatjes maakte, ken ze alleen van gpus. Ook niet bepaald populair volgens mij, maar heel Inno3D komt niet voor op de QVL van je mobo, ik zeg uit de buurt blijven dus.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• ragnaroks
Wintervacht schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Inno3D wordt officiëel niet ondersteund door je moederboard, die specifieke stickjes van G.Skill overigens ook niet, maar er is wel brede ondersteuning voor andere G.Skill ramlatjes, dus best kans dat die gewoon werken.

Ik wist niet dan Inno3D ramlatjes maakte, ken ze alleen van gpus. Ook niet bepaald populair volgens mij, maar heel Inno3D komt niet voor op de QVL van je mobo, ik zeg uit de buurt blijven dus.
Dank voor je tip! Sorry ik was vergeten te vermelden dat ik inmiddels een nieuwe CPU/Mobo heb icm oude 2x 4GB 2133Ghz sticks, ik ben nu rustig een goedkope upgrade aan het zoeken.
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Mobo: pricewatch: ASRock B450M Pro4
GPU: binnenkort RX 570 of GTX 1060

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ragnaroks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Dank voor je tip! Sorry ik was vergeten te vermelden dat ik inmiddels een nieuwe CPU/Mobo heb icm oude 2x 4GB 2133Ghz sticks, ik ben nu rustig een goedkope upgrade aan het zoeken.
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Mobo: pricewatch: ASRock B450M Pro4
GPU: binnenkort RX 570 of GTX 1060
Dat is precies waar ik het over heb, die Inno3D ramlatjes komen niet voor op de QVL van de Asrock B450-M Pro4. Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, dus je bent altijd beter af met sticks die gegarandeerd ondersteund worden door zowel je mobo als je cpu, in plaats van dat je nu 20-30 euro uitspaart.

• ragnaroks
Wintervacht schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Dat is precies waar ik het over heb, die Inno3D ramlatjes komen niet voor op de QVL van de Asrock B450-M Pro4. Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, dus je bent altijd beter af met sticks die gegarandeerd ondersteund worden door zowel je mobo als je cpu, in plaats van dat je nu 20-30 euro uitspaart.
:o dan ga ik gelijk mijn order annuleren. Hoe kan ik in toekomst zeker weten dat mijn RAM werkt? Want in de BBG van juli stond dat die Gskill op mijn mobo zou werken. Ik dacht alleen zolang het DDR4 zal die gewoon werken :O

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ragnaroks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

:o dan ga ik gelijk mijn order annuleren. Hoe kan ik in toekomst zeker weten dat mijn RAM werkt? Want in de BBG van juli stond dat die Gskill op mijn mobo zou werken. Ik dacht alleen zolang het DDR4 zal die gewoon werken :O
oa https://eu.crucial.com/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ragnaroks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

Mobo (en cpu) fabrikanten testen zo veel mogelijk ramlatjes op compatibiliteit met hun systemen. Die G.Skill specifiek staat er niet tussen, maar wel een boel anderen van dat merk. Zelfde serie maar andere latency of kloksnelheden bijvoorbeeld. 99.9% kans dus dat jouw latjes het ook gewoon doen.

Die Inno3D daarintegen, het hele merk komt niet voor op de vendor list, als dat het geval is zou ik er gewoon bij uit de buurt blijven omdat je nooit kan garanderen of het werkt, of het überhaupt wel herkend wordt.
De kans is aanwezig maar wil je het risico lopen?

Koop je liever een auto met garantie van een bekend en reputabel merk, of ga je eerder voor een auto van Whirlpool, waarvan je niet wist dat ze auto's maakten, zonder te weten waar je aan begint?

Concluderend: die G.Skills gaan wss wel werken, Inno3D ram gewoon niet aan beginnen :p

• ragnaroks
Wintervacht schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:54:
[...]

Mobo (en cpu) fabrikanten testen zo veel mogelijk ramlatjes op compatibiliteit met hun systemen. Die G.Skill specifiek staat er niet tussen, maar wel een boel anderen van dat merk. Zelfde serie maar andere latency of kloksnelheden bijvoorbeeld. 99.9% kans dus dat jouw latjes het ook gewoon doen.

Die Inno3D daarintegen, het hele merk komt niet voor op de vendor list, als dat het geval is zou ik er gewoon bij uit de buurt blijven omdat je nooit kan garanderen of het werkt, of het überhaupt wel herkend wordt.
De kans is aanwezig maar wil je het risico lopen?

Koop je liever een auto met garantie van een bekend en reputabel merk, of ga je eerder voor een auto van Whirlpool, waarvan je niet wist dat ze auto's maakten, zonder te weten waar je aan begint?

Concluderend: die G.Skills gaan wss wel werken, Inno3D ram gewoon niet aan beginnen :p
Glashelder en dank! Gelukkig doet amazon niet moeilijk met annuleringen, ik wacht stiekem nog af als ik die Gskill iets goedkoper kan krijgen :P

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ragnaroks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:51:
[...]

Glashelder en dank! Gelukkig doet amazon niet moeilijk met annuleringen, ik wacht stiekem nog af als ik die Gskill iets goedkoper kan krijgen :P
Aegis geeft vaker problemen met AsRock

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1