Toon posts:

Hulp voor een forum over duurzaam/bewuster leven

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views

• Martijn.C.V
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:59
Voordat je gelijk denkt "OMG, hij gaat full hippie", please hear me out :)

Als programmeur komt ik veel op StackOverflow (SO), een forum voor IT(C) mensen waar ze hun vragen kunnen stellen aan experts en like-minded mensen.

Wat SO uniek maakt t.o.v. van andere fora, is de manier van reacties plaatsen. Simpel uitgelegd stelt 1 persoon een vraag en het is de bedoeling dat alle reacties enkel op het topic reageren, alsof de rest van de antwoorden niet bestaan.

Elk antwoord kun je up/downvoten. Vind je het dus een goed antwoord, dan 'duim' je m omhoog, vind je het slecht dan omlaag. Je krijgt voor een upvote punten, dus het loont om goede antwoorden te schrijven.

SO is een onderdeel van het StackExchange netwerk. Hetzelfde soort forum is er voor heel veel diverse onderwerpen, zoals fitness, Latijn, Workplace, Woodworking etc. Maar het viel mij op dat er nog niet iets is over duurzaam/bewuste vraagstukken zijn.

Dan komen we deel twee van m'n verhaaltje:
Ik hou me zelf redelijk bezig met bewust te leven, zij het omgang met de auto, m'n eten, m'n gewoontes, afval etc. Ik probeer de kennis die ik heb met anderen te delen, maar ik merk dat ik hetzelfde verhaaltje steeds blijf herhalen en dat er veel onduidelijkheid is over wat er nou waar is en wat niet.

Voorbeeldvragen:
- "Is de opwarming echt zo erg, de temp schommelt al eeuwen?!"
- "Zonnepanelen kosten meer CO2 dan ze uiteindelijk besparen, toch?"
- "Hoe kan ik mijn stroomverbruik reduceren?"
- "Wat kan ik simpel in mijn eetpatroon aanpassen zodat het wat bewuster maar betaalbaar is?"

Ik merk dat ik veel antwoorden steeds blijf herhalen.

Ik zou dus graag een plek maken waar dit soort informatie te vinden is, waar antwoorden met bronnen worden onderbouwt. Een plek waar je in gesprekken naar kunt refereren of gewoon een wat rondkijken naar de topic's (wie weet leer je er iets van).

Dit kan ik niet alleen, vandaar mijn vraag aan jullie: Zijn er hier mensen die wat tijd op dat forum willen doorbrengen, om vragen te stellen en om vragen te beantwoorden?
Ik merk dat het hier her en der toch wel leeft en een van de voorwaarden om een subforum bij hun te starten is dat er een (kleine) community is om het op gang te helpen zodat het daadwerkelijk een kans van slagen heeft.

Op dit punt is het er nog niet en ik ben bereid alles op de gaan zetten en configureren, het gaat enkel om een beetje reageren met kennis. Voor nu is het ook een proefballonnetje, ik ga dit ook op een paar andere plekken vragen.
Mocht je mensen/groepen weten die ook zouden willen/kunnen bijdragen zou ik het ook waarderen als jullie ze zouden willen verwijzen naar dit bericht :)

Ik ben benieuwd.

Complimentje?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Begrijp ik je goed dat je hier nu een oproep plaatst om elders samen een forum op te gaan zetten? Dat is niet echt de bedoeling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee