Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Ik ga een nieuwe camera aanschaffen (uiterlijk woensdag i.v.m. cashback), maar kan maar geen beslissing nemen. De 3 camera's waaruit ik mijn keuze ga maken: Nikon D500, Canon 6D Mark || en Sony A7 |||. Ik weet het, ze zijn heel verschillend, maar hebben allemaal wat.
Objectief 70-200 2.8.
Budget 3.000-3.500 incl. objectief.
Ik fotografeer honden en paarden(sport). Veel portret en daarnaast dressuur, wellicht later honden in actie.

Waar ik over twijfel;
- D500 omdat het een crop is, maximale ISO het laagst vergeleken met de andere camera's (geen idee of ik meer nodig heb)
- Canon 6,5 fps, andere camera's hebben er 10, minste aantal autofocuspunten (45)
- Sony steekt qua kwaliteiten vaak boven de andere camera's uit, o.a. super animal eye AF! Echter i.v.m. budget kom ik uit op een 70-200 4.0 lens. Bang dat ik niet de scherpte/diepte krijg die ik wil en misschien later de 85mm aanschaffen, een lens die voor Sony zoveel duurder is.

Voor de duidelijkheid: ik heb alle camera’s al bekeken/getest in de winkel, maar alsnog twijfel!

Zijn er nadelen die te verwaarlozen zijn? Of niet? Hopelijk kom ik dan tot een beslissing 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Daantje030 op 29-07-2019 22:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een cropcamera gaat je ook scherptediepte kosten, maar levert je wel extra bereik met een 70-200. Is dat wat je echt wilt of ga je wellicht op de korte kant klem zitten?

Waar fotografeer je nu mee en waarom wil je upgraden?
De 6DII lijkt mij minder geschikt voor sport, maar dan houd je een A7III tegen een D500 APS-C over, toch best verschillende camera's.

Hoe ben je op de huidige selectie gekomen? Het klinkt namelijk een beetje alsof je nog niet echt precies weet hoe alles in elkaar steekt maar wel mooie spullen wilt. Aangezien het flink in de papieren kan lopen is het mijn inziens niet wijs om te overhaasten vanwege de cashback (zo bijzonder is dat niet) als je nog niet precies weet wat je wilt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met name voor hondensport zou ik de keuze tussen die drie vooral maken op AF performance en het gemak waarmee je bursts in hoge FPS kan schieten en toch nog goed je onderwerp kan volgen in de zoeker. Het zou me niet verbazen als de D500 op dat gebied rondjes rent rond de andere twee opties die je noemt (maar wellicht onderschat ik dan de prestaties van de Sony).

Uitproberen in de winkel is niet bijster representatief (tenzij ze je een hond laten rondrennen in de winkel) :P

De 6D is in elk geval zeker geen sportcamera. De A7 III ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te vellen, maar ik heb zowel een Nikon Z6 als een D500 en voor snelle actie wint die laatste met grote voorsprong. Zowel qua AF als de manier waarop je in hoge FPS schiet. Wellicht is het bij Sony anders, maar mijn ervaring is dat je met mirrorless tijdens een burst geen live beeld in de zoeker ziet, maar het een beetje achter de feiten aanloopt. Met de optische zoeker van de D500 vind ik het veel makkelijker om het onderwerp (vogels in mijn geval) te blijven volgen. Maar nogmaals: wellicht presteert de Sony A7 III op dat vlak beter dan de Nikon Z6 mirrorless.

[ Voor 51% gewijzigd door Orion84 op 29-07-2019 21:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Gonadan schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:49:
Een cropcamera gaat je ook scherptediepte kosten, maar levert je wel extra bereik met een 70-200. Is dat wat je echt wilt of ga je wellicht op de korte kant klem zitten?

Waar fotografeer je nu mee en waarom wil je upgraden?
De 6DII lijkt mij minder geschikt voor sport, maar dan houd je een A7III tegen een D500 APS-C over, toch best verschillende camera's.

Hoe ben je op de huidige selectie gekomen? Het klinkt namelijk een beetje alsof je nog niet echt precies weet hoe alles in elkaar steekt maar wel mooie spullen wilt. Aangezien het flink in de papieren kan lopen is het mijn inziens niet wijs om te overhaasten vanwege de cashback (zo bijzonder is dat niet) als je nog niet precies weet wat je wilt. :)
Dat laatste heb je mis. Kijk al maanden met welke apparatuur fotografen werken die ook aan honden- en paardenfotografie doen. Heb mij laten adviseren bij Cameraland, zij kwamen uiteindelijk nog met de Sony (super animal eye AF). Lees veel ervaringen op internet ed. Wat ik schreef, de camera’s zijn verschillend, maar ze hebben allemaal wel een aantal goede eigenschappen voor wat ik wil (goede autofocus, snel, scherpte/diepte maar dat laatste is uiteraard mede afhankelijk van de lens).

Cashback icm inruilweken Cameraland, mijn voordeel is ca. 800 euro, dus dat vind ik interessant genoeg en het wordt tijd dat ik een beslissing maak. Ben een serieuze ‘fotograaf’, leg de lat hoog voor mijzelf en wil stappen maken. Heb alleen niet voldoende technische kennis om de laatste antwoorden te vinden en wil geen verkeerde keuze maken, vandaar mijn vraag hier.

Fotografeer nu met Lumix G80, dus ga er hoe dan ook op vooruit. De kennis die ik nu heb t.o.v. een jaar geleden is vele malen groter, dus nu wordt het tijd voor een serieuze stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daantje030 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Dat laatste heb je mis. Kijk al maanden met welke apparatuur fotografen werken die ook aan honden- en paardenfotografie doen. Heb mij laten adviseren bij Cameraland, zij kwamen uiteindelijk nog met de Sony (super animal eye AF). Lees veel ervaringen op internet ed. Wat ik schreef, de camera’s zijn verschillend, maar ze hebben allemaal wel een aantal goede eigenschappen voor wat ik wil (goede autofocus, snel, scherpte/diepte maar dat laatste is uiteraard mede afhankelijk van de lens).

Cashback icm inruilweken Cameraland, mijn voordeel is ca. 800 euro, dus dat vind ik interessant genoeg en het wordt tijd dat ik een beslissing maak. Ben een serieuze ‘fotograaf’, leg de lat hoog voor mijzelf en wil stappen maken. Heb alleen niet voldoende technische kennis om de laatste antwoorden te vinden en wil geen verkeerde keuze maken, vandaar mijn vraag hier.

Fotografeer nu met Lumix G80, dus ga er hoe dan ook op vooruit. De kennis die ik nu heb t.o.v. een jaar geleden is vele malen groter, dus nu wordt het tijd voor een serieuze stap.
Wow dat is wel even een stap dan. Maar heb je wel eens met andere gear (zoals jouw genoemde camera's) geschoten? Dan pas weet je een beetje wat je zoekt.

De D500 is een crop camera voor sport. Voordeel is dat hij super snel is (10 fps) en ook een goed AF systeem heeft. Lijkt mij toch ideaal voor sport! Ook de lenzen hoeven een minder grote beeldcirkel te dekken dus kunnen kleiner en goedkoper zijn. Ik ben niet zo bekend met het arsenaal aan Nikon lenzen en third-parties voor sport maar de moeite waard om hier rekening mee te houden.
Nadeel is inherent aan het sensor formaat dat hij wat hoge ISO prestaties wat achter loopt op fullframe camera's. Echter zou ik je sterk adviseren om na te gaan hoe hoog je in de ISO wil gaan, en nee je huidige camera is daar geen direct vergelijkingsmateriaal voor vanwege de kleinere sensor.

De A7 is geen echte sport camera. De accu is veel te klein, lenzen zijn duurder en voor zover ik weet zijn er ook niet echt betaalbare lenzen die gemaakt zijn voor sport, tenzij je adapters wil gebruiken. De vraag is hoe lekker dat werkt zeker omdat je veel vraagt van je camera en AF.

Ik zie je steeds hameren op die "super animal über duber AF" meuk maar laat je niet gek maken, de AF van de D500 is misschien stiekem wel beter.

Onder het lijntje kom ik dan uit op een D500 en écht geen A7. Je kan áltijd later nog kijken voor een upgrade.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Ventieldopje schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:06:
[...]

Wow dat is wel even een stap dan. Maar heb je wel eens met andere gear (zoals jouw genoemde camera's) geschoten? Dan pas weet je een beetje wat je zoekt.

De D500 is een crop camera voor sport. Voordeel is dat hij super snel is (10 fps) en ook een goed AF systeem heeft. Lijkt mij toch ideaal voor sport! Ook de lenzen hoeven een minder grote beeldcirkel te dekken dus kunnen kleiner en goedkoper zijn. Ik ben niet zo bekend met het arsenaal aan Nikon lenzen en third-parties voor sport maar de moeite waard om hier rekening mee te houden.
Nadeel is inherent aan het sensor formaat dat hij wat hoge ISO prestaties wat achter loopt op fullframe camera's. Echter zou ik je sterk adviseren om na te gaan hoe hoog je in de ISO wil gaan, en nee je huidige camera is daar geen direct vergelijkingsmateriaal voor vanwege de kleinere sensor.

De A7 is geen echte sport camera. De accu is veel te klein, lenzen zijn duurder en voor zover ik weet zijn er ook niet echt betaalbare lenzen die gemaakt zijn voor sport, tenzij je adapters wil gebruiken. De vraag is hoe lekker dat werkt zeker omdat je veel vraagt van je camera en AF.

Ik zie je steeds hameren op die "super animal über duber AF" meuk maar laat je niet gek maken, de AF van de D500 is misschien stiekem wel beter.

Onder het lijntje kom ik dan uit op een D500 en écht geen A7. Je kan áltijd later nog kijken voor een upgrade.
Super hier heb ik iets aan! De Sony zet ik inmiddels uit mijn hoofd. Gisteren nog een keer in mijn handen gehad in de winkel en voelt niet helemaal lekker, i.c.m. de dure lenzen.

Ik ga er sowieso mega op vooruit in vergelijking met mijn huidige camera. Is trouwens ook lekker appels met peren vergelijken! :)

D500 is inderdaad een mooie sportcamera. Enige nadeel/twijfel komt door de crop. ISO meer omhoog, bang voor ruis. Heb daar veel last van met mijn huidige camera en heb er een beetje een trauma van haha.

Mis alleen de Canon nog in het verhaal. Veel mensen hebben deze camera en zijn tevreden. Echter schiet deze 6,5 fps tov 10 fps.

De Nikon D750 heeft in het begin op mijn lijstje gestaan omdat deze camera het meest gebruikt wordt onder de honden- en paardenfotografen. Echter in de winkel bleef deze achter op de Canon mbt snelheid in scherp stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Als ruis zo’n probleem voor je is, is het dan geen idee om in de winkel nog een paar foto’s te schieten op de instellingen die je gaat gebruiken? Dan kun je thuis bekijken of de ruis een probleem is.
De A7III heeft overigens een grotere batterij dan de eerdere versies en kan dus langer mee. Maar de D500 zal vast een nog langere accuduur hebben.
Van de drie lijkt mij de D500 het meest geschikt als sportcamera, vanwege de beroemde 3d tracking van Nikon in combo met de grote AF-dekking.
De A7III zal de beste technische beeldkwaliteit hebben qua dynamisch bereik en ruisprestaties.
De 6DII heeft - voor een fullframe - geen geweldige sensor, maar daar staat weer tegenover dat de kleuren fantastisch zijn. (Naast de A7II en A7RII waar ik ervaring mee heb, heb ik de 6DII uitgeprobeerd en daar had ik de minste nabewerking bij nodig.) Maar ik denk dat bij de Canon het beperkte AF-bereik het grootste probleem is. Fantastische camera, maar niet gebouwd voor sportfotografie. Een ervaren fotograaf kan daar vast omheen werken, maar waarom het jezelf moeilijk maken, als de D500 en A7III op dat gebied zoveel beter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De Nikon D750 heeft in het begin op mijn lijstje gestaan omdat deze camera het meest gebruikt wordt onder de honden- en paardenfotografen. Echter in de winkel bleef deze achter op de Canon mbt snelheid in scherp stellen.
Dit verbaast me echt. De D750 staat toch wel bekend als redelijk snelheidsmonster terwijl de 6D over het algemeen als behoorlijk traag wordt bestempelt.

Maar zoals hierboven al benoemd is de D500 de echte sportcamera van het stel wat in jouw geval toch wel belangrijk is. De A7 iii is ook redelijk goed qua AF maar daar zijn de lenzen echt duur. Misschien/hopelijk dat Tamron nog met een 75-200 F2.8 komt maar voorlopig zit je voor tele-werk aan native (en erg duur) Sony glas vast.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Je bent in dat budget naar de verkeerde Canon camera aan het kijken voor sport ;). Je moet niet naar een 6D type kijken, maar naar de 7D mkII. 10FPS, high-end autofocus systeem voor sport.

De Sony A7III zou ik laten liggen, met de viewfinder blackout is het tracken gewoon lastig. Voor sport heeft Sony de A9, maar die is buiten het budget.
Maar al met al denk ik dat de D500 nog steeds iets beter is voor sportfotografie dan de 7D mkII, vooral als je RAW schiet (buffer loopt sneller vol bij de 7D). Succes met de keuze en de aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daantje030 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:32:
[...]
Enige nadeel/twijfel komt door de crop. ISO meer omhoog, bang voor ruis. Heb daar veel last van met mijn huidige camera en heb er een beetje een trauma van haha.
Vergeet dat niet dat je huidige camera MFT is, dus ook crop en zelfs een andere beeldverhouding.
De crop gaat van 2x naar 1,5x. Misschien stelt dat je gerust? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daantje030 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:32:
[...]
D500 is inderdaad een mooie sportcamera. Enige nadeel/twijfel komt door de crop. ISO meer omhoog, bang voor ruis. Heb daar veel last van met mijn huidige camera en heb er een beetje een trauma van haha.
Kijk eens op dpreview die hebben een mooi tooltje om sample foto’s van camera’s te vergelijken op allerlei iso waardes.
Mis alleen de Canon nog in het verhaal. Veel mensen hebben deze camera en zijn tevreden. Echter schiet deze 6,5 fps tov 10 fps.

Hoe heb je dat getest? Met live view of zo? Ik heb de D750 ook anderhalf jaar gebruikt en die is alles behalve langzaam.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wow, laten we wel wezen ... de 6D is écht niet de camera die je hiervoor moet hebben. Prima voor heel veel dingen maar voor sport wil je toch een hoop meer focus punten (ivm tracking) en daar doet de D500 het véél beter en misschien de D750 ook wel.

Zoals @guillaumemay ook al aangeeft zou je bij Canon ook voor de 7D Mark II kunnen gaan, dat is een beetje de tegenhanger van de D500.

Last but not least wil ik je meegeven ... laat die ruis angst gaan. Tuurlijk is er zoiets als te veel ruis als het in élke foto die je wil maken voorkomt maar ga dan wel na of je instellingen wel optimaal zijn en of je niet eens moet investeren in 2.8 glas ipv. f/4. Die mogelijkheden heb je met een DSLR ;) Ik heb veel liever een foto met ruis dan een bewogen foto, die kan meteen de prullenbak in.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
Eens met @Ventieldopje en @guillaumemay De 7DII is ongeveer vam dezelfde generatie als de 6D I , en ik weet dat toen ik zelf de afweging maakte en me helemaal suf gelezen heb in reviews de 7D II eigenlijk vooral werd aangeraden voor iedereen die meer naar sport/actiefotografie wilt.

Heb zelf de 6D overigens, maar met heel ander doel gekocht. Ben daar nog altijd eeg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:06:
[...]

Ik vraag mij oprecht af in hoeverre je de A7 ook uitgebreid zelf getest hebt, ipv dat je afgaat op wat logisch zou zijn bij die camera. Want de burst van die camera is dus 10 FPS, de accu gaat met gemak duizend foto's mee en de AF tracking vind ik ruimschoots beter dan verwacht en ik denk beter dan mijn 5d4. Nu heb ik hem nog niet goed genoeg voor sport getest, ik heb de camera nog maar net, maar de skills om uberhaupt een onderwerp te herkennen, te volgen en bij te blijven, dat doet de A7 echt veel beter dan mijn 5d4. En samen met een lens die een goed snelle AF heeft, denk ik dat de A7 het wint van de 5d4.
En daarmee is die wat mij betreft best een kanshebber om de beste optie te zijn die hij heeft hier. Zeker omdat hij een EVF gewend is vanuit zijn huidige camera.
En viewfinder blackout is minimaal trouwens, je kan prima tracking volgen met de EVF.

Dit alles zeg ik nog met enig voorbehoud, want de camera is te kort in mijn bezit om echt dit 100% te kunnen claimen, maar de eerste indrukken zijn beter dan verwacht en mijn verwachting leek op hoe jij er ook naar kijkt @Ventieldopje

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik kan beamen dat de D500 een beest van een camera is en dat je je niet moet blind staren op de iso performance. In nabewerking valt veel weg te halen qua ruis.

Zal een paar voorbeelden laten zien wat ik zelf heb geschoten met een D500 en deels met een 70-200 f2.8 FL.

Deze is geschoten met de 16-80mm "kitlens" van de D500.
Iso 5600 - 1/100s - F3.2

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48412737307_dbd0810edf_z.jpg

70-200 F2.8
Iso 800 - 1/100s - F2.8

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48412778487_afcedfc9c3_z.jpg

70-200 F2.8
Iso 1600 - 1/640s - F2.8
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48412778542_5581179719_z.jpg

Foto's maken in een aquarium, in dit geval Burgers Zoo, is niet makkelijk en de plexiglas wand maakt de foto's snel minder scherp. Om je een idee te geven van de scherpte van de 70-200 f2.9 icm met de D500 hier nog een paar buitenshots.

Iso 1000 - 1/400s - f2.8
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48412740387_e86830d436_z.jpg

Iso 100 - 1/100s - F3.2
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48412588071_c46e46fdfb_z.jpg

Alle foto's zijn nabewerkt met Lightroom CC op iPad. Bewerkt vanaf de RAW bestanden. Ik kan verder niet oordelen over de andere 2 camera's die op je lijstje staan. Hou er trouwens wel rekening mee dat je bij de D500 voor de 10fps shoots eigenlijk wel een XQD kaart nodig hebt om je buffer te kunnen legen binnen afzienbare tijd. Maar dat buffer krijg je niet zo heel snel vol.

Ik gebruik de D500 nu een goed 3/4 jaar en ben er zeer tevreden mee. Enige camera die voor mij momenteel in aanmerking komt qua upgrade is de D850. Ik heb mijn apparatuur via het grijs circuit aangeschaft, omdat het qua prijzen gewoonweg veel te veel scheelt. De 70-200 F2.8 FL (de laatste versie) van Nikon zelf kost dan 1800€ ipv 3200€ in Nederland. Camera scheelde ook dit 700€.

En als laatste: Maak je niet druk om het verschil tussen crop of full-frame. Voor de formaten dat de meeste mogelijk willen afdrukken, ga je het verschil niet zien tot A2 of zelfs A1 formaat. Daarnaast is het enige beperkende qua crop als je ultra wide angle wil schieten, dus landschappen, architectuur e.d. Koop daarvoor een UWA objectief en dan ben je daar ook klaar mee. Het verschil tussen APS-C en FF is lang niet zo groot als de meesten je willen doen geloven. Je kan beter een 20mp APS-C hebben die een beeldvullend shot heeft, dan een 24mp Full-frame shot die je nadien moet croppen. Dan raak je veel MP's kwijt tijdens het croppen. Een 45MP D850 blijft in DX-crop maar 20MP's over, wat dan weer exact gelijk is aan de MP's van de D500.

[ Voor 14% gewijzigd door thunder8 op 30-07-2019 12:47 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nomad schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Ik vraag mij oprecht af in hoeverre je de A7 ook uitgebreid zelf getest hebt, ipv dat je afgaat op wat logisch zou zijn bij die camera. Want de burst van die camera is dus 10 FPS, de accu gaat met gemak duizend foto's mee en de AF tracking vind ik ruimschoots beter dan verwacht en ik denk beter dan mijn 5d4. Nu heb ik hem nog niet goed genoeg voor sport getest, ik heb de camera nog maar net, maar de skills om uberhaupt een onderwerp te herkennen, te volgen en bij te blijven, dat doet de A7 echt veel beter dan mijn 5d4. En samen met een lens die een goed snelle AF heeft, denk ik dat de A7 het wint van de 5d4.
En daarmee is die wat mij betreft best een kanshebber om de beste optie te zijn die hij heeft hier. Zeker omdat hij een EVF gewend is vanuit zijn huidige camera.
En viewfinder blackout is minimaal trouwens, je kan prima tracking volgen met de EVF.

Dit alles zeg ik nog met enig voorbehoud, want de camera is te kort in mijn bezit om echt dit 100% te kunnen claimen, maar de eerste indrukken zijn beter dan verwacht en mijn verwachting leek op hoe jij er ook naar kijkt @Ventieldopje
Ah nee ik zit met de A7II in mijn hoofd 8)7 De AF is met de III wel een stuk beter op papier en inderdaad de batterij ook als ik zo rond kijk.

Maar goed, zat net te kijken en de buffer schijnt toch wel een issue te zijn, ik heb geen A7 III maar misschien dat jij dit kan bevestigen @Nomad ?
0.10 second; (9.73 fps); 33 frames total; 26 seconds to clear*
https://www.imaging-resou...-a7-iii/sony-a7-iiiA6.HTM

Tegen de D500:
0.10 second;(10.2 frames/sec); 200 frames total; 3 seconds to clear
https://www.imaging-resou...kon-d500/nikon-d500A6.HTM

Niet alleen is de buffer 6x groter maar ook de tijd om het weg te schrijven ruim 8x sneller. Ik schiet veel concerten en ondanks dat ik de 5fps altijd voldoende vond liep ik wel enorm tegen de kleine buffer van de 1Ds III aan en heb daarom geupgrade. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sport net zo is.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Ah nee ik zit met de A7II in mijn hoofd 8)7 De AF is met de III wel een stuk beter op papier en inderdaad de batterij ook als ik zo rond kijk.

Maar goed, zat net te kijken en de buffer schijnt toch wel een issue te zijn, ik heb geen A7 III maar misschien dat jij dit kan bevestigen @Nomad ?

[...]

https://www.imaging-resou...-a7-iii/sony-a7-iiiA6.HTM

Tegen de D500:

[...]

https://www.imaging-resou...kon-d500/nikon-d500A6.HTM

Niet alleen is de buffer 6x groter maar ook de tijd om het weg te schrijven ruim 8x sneller. Ik schiet veel concerten en ondanks dat ik de 5fps altijd voldoende vond liep ik wel enorm tegen de kleine buffer van de 1Ds III aan en heb daarom geupgrade. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sport net zo is.
Dat is bij de A7III wel een nadeel lijkt het. Probeerde het net, 25 shots gemaakt in snelle burst en weggeschreven naar 1 UHS-II kaartje, in het snelste slot, met compressed raw's. Het kaartje is UHS-II V60 kaartje, dus hij garandeert 60MB/s weg te schrijven. De foto's zijn 25MB per stuk in compressed formaat.
Wegschrijven gaat met ongeveer 1 foto per seconde, de burst van 25 shots wegschrijven duurde 24 seconden. Dat is wel slecht eigenlijk helaas.
Het is precies dit kaartje

Als je hier kijkt:
https://alikgriffin.com/best-memory-cards-sony-a7iii/
Dan lijkt dat de meest extreme kaartjes nog ongeveer 2x zo snel wegschrijven in de A7 dan mijn exemplaar. Maar mijn exemplaar zou ook 74MB/s weg moeten schrijven, dat zou 3 shots per seconde moeten zijn en dat is zeker niet het geval....(en wel geformat in de camera netjes)

edit: hij herkent wel het UHS-II kaartje als dusdanig, want 4k 100Mbit filmen wil die wel doen (en gaat goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:39
Ik heb zelf vrij recent de overstap gemaakt naar sony (A7III) en maak ook veel foto's van onze hond en andere spelende honden. Verder heb ik een maandje geleden de 70-200 F4 aangeschaft welke erg goed bevalt. Ook wat betreft scherptediepte, al helemaal op 200mm bij F4. Meestal zet ik hem iets minder wijd aangezien bij honden de neus al uit focus begint te raken bij F4.

Animal Eye AF is prachtig als het onderwerp stil zit, maar in veel situaties lukt dit niet, dan is animal detection al voldoende.

Ik kom van een canon 70D en sta er keer op keer van versteld hoe accuraat de AF is in combinatie met de 10 FPS burst. Waarbij ik bij de 70D soms het idee had dat de AF het onderwerp niet altijd even goed kon volgen, merk ik nu dat de camera niet meer de beperkende factor is, maar dat ik dit zelf ben geworden. Ik moet nog wel wennen aan het schieten van snel bewegende objecten in combinatie met de EVF, inputlag en blackout van de camera. Dit maakt dat ik het onderwerp regelmatig uit beeld verlies terwijl deze voorbij rent. Dit probleem zal je niet hebben met een spiegelreflex, want, geen input lag.

De accu is ruim voldoende voor mij, ik kan er gemiddeld een paar dagen intensief mee schieten. Een ander voordeel is dat ik hem met elke USB-C oplader kan opladen.

De buffer is mij groot genoeg, maar nu schiet ik meestal niet meer dan 15 beelden achter elkaar.

Al met al ben ik super tevreden met de camera. Al met al een enorme verbetering tegenover mijn oude 70D. De sensor is dusdanig goed dat ik makkelijk met hogere iso's durf te schieten om zo mijn shutter speed snel te houden, wat voor mij echt een must is bij rennende en spelende honden. Dat had ik voorheen niet.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Ventieldopje die 200 frames van de D500 is een kunstmatige limiet om te voorkomen dat je je sluiter/spiegel sloopt als ie per ongeluk in je tas aan gaat en door blijft schieten. Met lossless compressed RAW en een snelle XQD kan je in feite onbeperkt doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
thunder8 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:36:
... Ik heb mijn apparatuur via het grijs circuit aangeschaft, omdat het qua prijzen gewoonweg veel te veel scheelt. De 70-200 F2.8 FL (de laatste versie) van Nikon zelf kost dan 1800€ ipv 3200€ in Nederland.
Alternatief is de Tamron 70-200/2.8 g2 ook een heel scherpe lens met razendsnelle AF.
"Het grijze circuit" heeft tegenover het prijsvoordeel uiteraard nadelen. Moet je goed afwegen of de risico's tegen de lagere prijs opwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 01-10 14:30
Hier ook een gebruiker van de Sony A7 III. Gekocht toen deze net uit was. Wat ik je kan melden is dat de accu het echt prima vol houdt. Bij de bruiloft van mijn broer heb ik de hele dag foto's gemaakt en aan het eind van de dag had ik rond de 600 foto's en nog ruim sap over.

Wegschrijven lijkt bij mij niet zo lang te duren, ik heb 1 van de snelste Sony kaartjes gekocht die ik kon vinden. Als ik naast mijn foto in JPG ook de foto in RAW opsla, duurt het wel iets langer, maar ik heb nog nooit problemen gehad dat ik moest wachten tot hij klaar was met schrijven.

Hiervoor had ik de Canon 7D (de mark 1), en wat mij erg opvalt is dat de foto's veel scherper zijn, en dat terwijl ik op de Canon ook geen kinderachtige lenzen had. Ook zijn bijna alle foto's wel in focus.

De keuze om bij Canon weg te gaan is dat Canon en Nikon in mijn ogen de filosofie hebben dat ze een camera net zover castreren dat alleen het beste model voldoet, zodat je altijd een reden hebt om te upgraden. Sony heeft meer de filosofie: Hoeveel moois kunnen we in een camera stoppen voor het geld?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Vanoverdegrens schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Alternatief is de Tamron 70-200/2.8 g2 ook een heel scherpe lens met razendsnelle AF.
"Het grijze circuit" heeft tegenover het prijsvoordeel uiteraard nadelen. Moet je goed afwegen of de risico's tegen de lagere prijs opwegen.
Zeker. Ik neem de mindere garantie op de koop toe. Als ik bedrijfsmatig zou fotograferen is het natuurlijk geen optie, alleen al vanwege het feit dat je de BTW niet terug krijgt en daarnaast de mindere garantie. Als particulier heb ik daar minder moeite mee, vooral als ik zie dat ik op aanschaf van de D500 kit, 70-200 f2.8 en 200-500 f5.6 qua waarde een D850 heb bespaard. Maw kan een D850 via grijs import erbij kopen ten opzichte van de winkelprijzen van de andere objecten in Nederland. Dat is toch een behoorlijke besparing.

Echter was dat alleen maar een sidenote, vooral omdat met de NL winkelprijzen de D500 + een 70-200 f2.8 van Nikon heel krap wordt, vooral als je ook nog een extra accu en een XQD kaart erbij wil hebben. Een Tamron lens is ook een optie, ben alleen zelf meer van merk eigen lenzen, vooral omdat je dan minder kans hebt op problemen bij nieuwere firmwares van de body, Qua beeldkwaliteit is de Tamron zeker een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Orion84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:49:
Met name voor hondensport zou ik de keuze tussen die drie vooral maken op AF performance en het gemak waarmee je bursts in hoge FPS kan schieten en toch nog goed je onderwerp kan volgen in de zoeker. Het zou me niet verbazen als de D500 op dat gebied rondjes rent rond de andere twee opties die je noemt (maar wellicht onderschat ik dan de prestaties van de Sony).

Uitproberen in de winkel is niet bijster representatief (tenzij ze je een hond laten rondrennen in de winkel) :P

De 6D is in elk geval zeker geen sportcamera. De A7 III ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te vellen, maar ik heb zowel een Nikon Z6 als een D500 en voor snelle actie wint die laatste met grote voorsprong. Zowel qua AF als de manier waarop je in hoge FPS schiet. Wellicht is het bij Sony anders, maar mijn ervaring is dat je met mirrorless tijdens een burst geen live beeld in de zoeker ziet, maar het een beetje achter de feiten aanloopt. Met de optische zoeker van de D500 vind ik het veel makkelijker om het onderwerp (vogels in mijn geval) te blijven volgen. Maar nogmaals: wellicht presteert de Sony A7 III op dat vlak beter dan de Nikon Z6 mirrorless.
Interessant om te lezen dat je de Z6 en de D500 hebt. Ik heb van twee goede fotografen gehoord dat de Z6 een aanrader is, of in ieder geval de moeite is om in mijn overweging mee te nemen. En overall verkies je de D500 boven de Z6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Orion84 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:20:
[...]
Kijk eens op dpreview die hebben een mooi tooltje om sample foto’s van camera’s te vergelijken op allerlei iso waardes.

[...]
Hoe heb je dat getest? Met live view of zo? Ik heb de D750 ook anderhalf jaar gebruikt en die is alles behalve langzaam.
Dank voor je tip!

In de winkel telkens op dezelfde punten achter elkaar scherp stellen. De D750 zal ook niet langzaam zijn, maar ik (en de verkoper overigens ook) vond op dat moment de Canon sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daantje030 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Interessant om te lezen dat je de Z6 en de D500 hebt. Ik heb van twee goede fotografen gehoord dat de Z6 een aanrader is, of in ieder geval de moeite is om in mijn overweging mee te nemen. En overall verkies je de D500 boven de Z6?
Het zijn twee hele verschillende camera’s. Ik verkies de D500 voor de vogelfotografie die ik doe vooral vanwege zijn AF en burst performance. Maar de Z6 is een hele fijne camera voor allerlei andere dingen (zoals de afgelopen twee weken in IJsland voor landschap etc.).
Daantje030 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:37:
[...]

Dank voor je tip!

In de winkel telkens op dezelfde punten achter elkaar scherp stellen. De D750 zal ook niet langzaam zijn, maar ik (en de verkoper overigens ook) vond op dat moment de Canon sneller.
Klinkt niet echt als een test die representatief is voor sportfotografie. Hoe snel je de initiële focus te pakken hebt is ook veel meer een eigenschap van de lens in dat soort statische omstandigheden (met welke lenzen deed je die test?).
Wat interessanter is is hoe goed hij een snel bewegend onderwerp accuraat in focus kan houden tijdens een burst.
Dat is natuurlijk niet simpel even te testen in de winkel. Dus dat zal je uit reviews moeten halen of je zult moeten kijken of je een of meer camera’s ergens van iemand kan lenen of kan huren voor een dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Orion84 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:03:
[...]
Het zijn twee hele verschillende camera’s. Ik verkies de D500 voor de vogelfotografie die ik doe vooral vanwege zijn AF en burst performance. Maar de Z6 is een hele fijne camera voor allerlei andere dingen (zoals de afgelopen twee weken in IJsland voor landschap etc.).

[...]
Klinkt niet echt als een test die representatief is voor sportfotografie. Hoe snel je de initiële focus te pakken hebt is ook veel meer een eigenschap van de lens in dat soort statische omstandigheden (met welke lenzen deed je die test?).
Wat interessanter is is hoe goed hij een snel bewegend onderwerp accuraat in focus kan houden tijdens een burst.
Dat is natuurlijk niet simpel even te testen in de winkel. Dus dat zal je uit reviews moeten halen of je zult moeten kijken of je een of meer camera’s ergens van iemand kan lenen of kan huren voor een dagje.
Dank voor je reactie. Heb getest met de 70-200 Tamron en de tweede keer met Nikon.
Ik vertrouwde er op dat ze in de winkel wel enigszins verstand zouden hebben hoe ik de camera kan testen. Daarnaast weet ik ook dat ik dat het beste kan testen op een echt model, dan zou ik de camera moeten huren. Alleen lopen vandaag de acties af. Moet dus goed nadenken vandaag of ik ga kopen of toch nog even blijf onderzoeken.

Inmiddels wel zo ver dat het nu gaat tussen de D500 en de Z6. En als ik het zo lees vind jij de D500 beter in zijn AF. Las dat er een update is geweest bij de Z6 mbt AF, maar alsnog niet beter dan 500?

Twijfel nog of de Tamron op de Z6 past of alleen Nikon. De 70-200 komt later dit jaar uit last ik. Weet wel dat er een adapter bij geleverd wordt. Overigens moet ik de 70-200 ook nog kopen, maar van deTamron G2 heb ik goede reviews gelezen en dat vind ik een mooie prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Daantje030 op 31-07-2019 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Daantje030 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:07:
[...]

Dank voor je reactie. Heb getest met de 70-200 Tamron en de tweede keer met Nikon.
Ik vertrouwde er op dat ze in de winkel wel enigszins verstand zouden hebben hoe ik de camera kan testen. Daarnaast weet ik ook dat ik dat het beste kan testen op een echt model, dan zou ik de camera moeten huren. Alleen lopen vandaag de acties af. Moet dus goed nadenken vandaag of ik ga kopen of toch nog even blijf onderzoeken.

Inmiddels wel zo ver dat het nu gaat tussen de D500 en de Z6. En als ik het zo lees vind jij de D500 beter in zijn AF. Las dat er een update is geweest bij de Z6 mbt AF, maar alsnog niet beter dan 500?

Twijfel nog of de Tamron op de Z6 past of alleen Nikon. De 70-200 komt later dit jaar uit last ik. Weet wel dat er een adapter bij geleverd wordt. Overigens moet ik de 70-200 ook nog kopen, maar van deTamron G2 heb ik goede reviews gelezen en dat vind ik een mooie prijs.
EVF en spiegelloos design, dat maakt de camera best anders "werken" en andere ergonomie hebben, gaat je voorkeur uit naar een slr of mirrorless? Want beide camera's zullen wel gaan presteren, al denk ik dat voor sport de D500 het ruim wint....maar je gaat vast ook andere fotografie doen en het mirrorless concept heeft zo zijn voor en nadelen. De EVF kan een voordeel of nadeel zijn, de accu is en blijft een nadeel, maar de altijd aan staande sensor heeft ook zo zijn voordelen. Zoals Af op de sensor zelf, eye-AF en andere intelligente dingen, beeldstabilisatie op de sensor en zo verder.

Ik zou je vraagstuk iets breder trekken, wat trekt je meer een dslr of mirrorless als systeem voor de komende jaren. Voor mijn werk (portretfotograaf) werd duidelijker en duidelijker dan een dslr niet meer de ideale combi is, dus ik stap juist langzaam af van slr's en stap over naar mirrorless. Maar dat is mijn persoonlijke ontwikkeling qua gear. Maar ik heb dus minder gekeken naar precies welk model ik wilde, maar meer naar welk ecosysteem als het ware ik naar toe wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor het fotograferen van hondensport ga je denk ik gewoon echt niet blij worden van de Z6. AF subject tracking is minder makkelijk te bedienen en AF presteert in het algemeen gewoon net wat minder dan de vermaarde 3D tracking van Nikon’s DSLRs. En tijdens bursten loopt de EVF gewoon achter de feiten aan en is het heel lastig om een snel en wendbaar onderwerp zoals een hond (geen ervaring maar zal niet makkelijker zijn dan vliegende vogels) goed te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Daantje030 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:07:
[...]
De FTZ adapter wordt niet standaard bijgeleverd. Wel zijn er kits te krijgen waar die wel bij in zit. Zeker goed onderzoeken of de Tamron met FTZ adapter goed werkt, want ik lees ook verhalen dat bepaalde Nikon lenzen minder goed werken met de adapter en sommige 3rd party merken helemaal niet. Zou zonde zijn als je een nieuwe setup haalt die dan niet blijkt te werken. De 70-200 F2.8 Z-mount moet dit jaar uitkomen, maar ben bang dat je niet vrolijk gaat worden van de prijs. De huidige FL is al 3200€, denk dat de Z-mount niet veel goedkoper en zelfs duurder gaat worden. Met jouw budget is dat geen optie, buiten het feit dat het objectief nog niet leverbaar is.

Volgens een statement van Tamron zou de 70-200 G2 moeten werken op de Z6 met FTZ:
https://www.tamron.com/news/press_release/20190116.html

Hou er wel rekening mee dat je bij firmware updates van de Z6 weer issues kan krijgen met de lens, omdat Nikon geen garanties geeft dat 3rd party lenzen blijven werken. Dan moet je wachten met updaten totdat ook Tamron een update voor de lens heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door thunder8 op 31-07-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd en ga misschien mijn budget omhoog schroeven naar de volgende modellen 🙈
- Canon Eos 5D mark |V
- Nikon D850

Zal jullie reacties zeker nog meenemen in mijn overweging. Zaterdag opnieuw naar de winkel en nog een keer goed kijken en advies vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waarom precies? Wat denk je met die camera’s te winnen t.o.v. bijvoorbeeld de D500?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
Daantje030 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:25:
Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd en ga misschien mijn budget omhoog schroeven naar de volgende modellen 🙈
- Canon Eos 5D mark |V
- Nikon D850

Zal jullie reacties zeker nog meenemen in mijn overweging. Zaterdag opnieuw naar de winkel en nog een keer goed kijken en advies vragen.
Wow dat is wel even een forse upgrade qua budget/klasse! Gezien je startpost en soort keuzes die je daarin noemde kan ik mij voorstellen dat je relatief beginnend fotograaf bent (correct me if wrong). Hoewel zo’n veel betere camera niet snel slechtere foto’s zal maken is het wel de vraag of in dit geval ook echt de meerwaarde van die enorme budget-uitbreiding optimaal tot zijn recht komt. Is het bijvoorbeeld niet logischer om een iets goedkopere body te kopen (bijv de eerder genoemde 7DII) en het prijsverschil te investeren in topkwaliteit lenzen?

Just my two cents :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ah, die vergelijking mag de Sony a9 ook in toch? ;)

Is de D850 trouwens niet een stuk betere camera dan de Canon 5D4?

IMHO zal een camera zoals de A7III echt wel voldoen aan je eisen. Als je het serieus aan wilt pakken dan investeer je langzaam in een systeem en zou ik iets minder naar de lensprijzen kijken. Voor Sony zijn inmiddels ook veel third party opties beschikbaar. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Edit: ohja, en met Sony heb je ook een mount te pakken die nog lang ondersteund gaat worden. De EF en F mount gaan er vroeg of laat weer uit. Dan kan je beter je geld stoppen in lenzen die langer mee kunnen in de toekomst (zonder adapters). Aangezien je nu blanco begint zou ik daar rekening mee houden.

[ Voor 26% gewijzigd door FeareX op 01-08-2019 09:25 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Even terug naar de basis, want dit wordt gewoon een race om zoveel mogelijk geld uit te geven.
In je OP lees ik dit:
Daantje030 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:40:
Ik fotografeer honden en paarden(sport). Veel portret en daarnaast dressuur, wellicht later honden in actie.
Daaruit lees ik voornamelijk stilstaande en langzaam bewegende onderwerpen (dressuur is niet snel) en wellicht later snelle actie.
Kan je misschien nog wat uitgebreider toelichten wat je nu het meest fotografeert en in welke verhoudingen? Plus wat je in de toekomst nog wilt gaan doen.

Dan kunnen we iets gerichter adviseren, want nu licht de focus op een sportcamera terwijl dat misschien niet hoeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Bedankt voor jullie reactie’s! Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wil het wel in overweging meenemen. Ik heb inderdaad nog een hoop te leren op technisch gebied. Wil graag meer doen met fotografie dan alleen hobbymatig af en toe. Heb in 1 jaar met mijn huidige camera zoveel geleerd dat ik wil voorkomen elk jaar een nieuwe camera te kopen. Hiervoor heb ik namelijk ook maar 1 jaar een camera gehad. Daarom krijg ik het advies nu een goede investering te doen.

Weliswaar ga ik uiteraard niet voor het duurste model omdat ik denk dat dat goed is!! Duik goed in de specs.

Ik maak nu alleen portretten, omdat ik de kwaliteit van dressuur niet goed genoeg vindt, maar wil dat er straks wel bij gaan doen.

Belangrijkste voor mij nog steeds (op 1) goede autofocus, prestaties bij minder licht om in de winter ook in een binnenbak te kunnen fotograferen en goede kwaliteit bij afdrukken op groot formaat (hou ik rekening met foto’s aan de muur thuis).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Met een D500 zit je de komende jaren goed genoeg hoor.

Investeren in goed glas is veel belangrijker en een D850 is helemaal superkritisch qua glas, omdat de enorme pixelcount elke fout genadeloos afstraft. Dat geldt natuurlijk voor elke camera met 30+MP.

Met 20MP zoals de D500 kan je qua afdrukken rustig A3 en zelfs A2 afdrukken, zolang je niet met de neus op de print gaat zitten is A1 misschien wel mogelijk. Dan is de D850 een flinke stap hoger, maar vergeet niet dat een dergelijke pixelcount niet alleen superkritisch is qua objectieven, maar ook het bewerken van dergelijke RAW bestanden (volgens mij 100MB per stuk) gaat een stuk zwaarder.

De 5D MK4 zit volgens mij qua performance in de buurt van de D500, die 2 werden voornamelijk met elkaar vergeleken na introductie.

Als je budget het toelaat is er veel te koop. Een Sony A7R3 met een goede set lenzen is natuurlijk ook een flinke setup. Het ligt er maar net aan waar je voorkeur ligt. Eenieder hier zal zijn voorkeur laten gelden op basis van eigen bezit, ook ik. ;) Als je een shortlist hebt met camera's en lenzen, ga deze dan een keer huren en kijk of het jou ook bevalt. Beter een paar honderd euro aan huur uitgeven, dan een camera met objectieven kopen die je naderhand niet goed bevallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Daantje030 puur naar autofocus kijkend rent elke optie rondjes om die G80, dus dat zal geen probleem zijn.
Waarom is de kwaliteit van de dressuur niet goed? Want ook met je huidige camera zou je dat best prima foto's van moeten kunnen maken. Een betere camera gaat dat wel makkelijker maken, maar als het nu al niet lukt dan ligt het probleem wellicht ergens anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Gonadan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:26:
@Daantje030 puur naar autofocus kijkend rent elke optie rondjes om die G80, dus dat zal geen probleem zijn.
Waarom is de kwaliteit van de dressuur niet goed? Want ook met je huidige camera zou je dat best prima foto's van moeten kunnen maken. Een betere camera gaat dat wel makkelijker maken, maar als het nu al niet lukt dan ligt het probleem wellicht ergens anders.
Ik kan het wel fotograferen maar de kwaliteit kan beter. Neem niet snel genoegen en leg de lat hoog voor mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daantje030 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:31:
Ik kan het wel fotograferen maar de kwaliteit kan beter. Neem niet snel genoegen en leg de lat hoog voor mijzelf.
Dat is geen antwoord op m'n vraag, wat is dan onvoldoende aan de kwaliteit? Heb je voorbeelden met EXIF die je kunt plaatsen waar je niet tevreden over bent?
Ik geloof best dat je kunt fotograferen, maar geen enkele fotograaf is perfect. Wellicht kunnen wij helpen inschatten waarom de foto's niet voldoen en aangeven wat je dan in een camera moet zoeken of hebben misschien tips. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-10 17:35
thunder8 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:11:
Dan is de D850 een flinke stap hoger, maar vergeet niet dat een dergelijke pixelcount niet alleen superkritisch is qua objectieven, maar ook het bewerken van dergelijke RAW bestanden (volgens mij 100MB per stuk) gaat een stuk zwaarder.
Zeker waar. Heb zelf een D850 en je merkt het verschil direct tussen een normaal objectief en een 'mooi' objectief. Had toevallig laatst weer een fisheye nodig (Nikkor 10.5 mm) en dan is het eigenlijk gelijk drie stappen terug t.o.v. een 24-70mm f2.8 of de 70-200mm f2.8.

RAW files zitten tussen de 70-90mb per stuk, even afhankelijk waarvan je een beeld maakt.

Een D500 is een mooi alternatief en daarbij houd je nog wat geld over om - in een later stadium - een mooi objectief voor jezelf te kopen. De upgrade die je met de D500 maakt is al ongelofelijk. Daarbij, zoals ook al eerder gezegd, kan je daarmee jaren vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
Gonadan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Dat is geen antwoord op m'n vraag, wat is dan onvoldoende aan de kwaliteit? Heb je voorbeelden met EXIF die je kunt plaatsen waar je niet tevreden over bent?
Ik geloof best dat je kunt fotograferen, maar geen enkele fotograaf is perfect. Wellicht kunnen wij helpen inschatten waarom de foto's niet voldoen en aangeven wat je dan in een camera moet zoeken of hebben misschien tips. :)
Dankjewel! Zal thuis kijken of ik nog voorbeeldfoto’s heb. Werk fulltime dus kan niet zo heel snel reageren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wij hebben geen haast en volgens mij was je voor die cashback toch te laat dus doe rustig aan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daantje030
Had even geen mogelijkheid om in mijn archief te duiken voor een actiefoto.

Vandaag de knoop doorgehakt en de Sony A7 ||| gekocht met een Sony 70-200 2.8!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ik denk dat je daar geen spijt van ga krijgen! Veel plezier met je aankoop :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1