Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:54

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Momenteel heb ik een Onkyo TX-NR 509, hoewel deze nu nog voldoet wil ik deze graag upgraden naar een receiver die wat meer toekomst bestendig is.

De huidige setup bestaat uit:

Ingaand:
Ziggo Next box
PS4 PRO
PC via HDMI

Uitgaand:
Philips 55PUS6401 4K (binnenkort een upgrade naar 4K OLED)

Speakers:
Fronts: Boston Acoustics A250
Center: Boston Acoustics A225C
Rear: Boston Acoustics A25
Subwoofer: Boston Acoustics ASW250

Aangezien 4K steeds meer gangbaar begint te worden, ik graag films kijk en game ben ik dus opzoek naar een upgrade voor de huidige Onkyo. Daarbij heb ik echter jullie hulp nodig.

Ik heb weinig eisen wat betreft merk, ik heb al eerder een Marantz Stereo versterker gehad die ik heb vervangen voor de huidige Onkyo. De Marantz voelde wel kwalitatief beter dan de Onkyo.

Wel heb ik liever waar voor mijn geld, het budget wat ik in gedachten had is tussen de €350 en €450.

Zelf heb ik uiteraard al het een en ander bekeken en heb daar een lijstje aan eisen bij opgesteld:

4K upscaling in goede kwaliteit
4K passtrough
Minimaal 7.2 voor mogelijke uitbreiding in de toekomst
Netwerk mogelijkheden, Spotify, Airplay etc.
Recente Dolby standaarden.
Aangezien ik nog wel eens wat harder dan normaal muziek luister minimaal hetzelfde geluidsniveau als de Onkyo TX-NR509, ik verwacht echter dat elke receiver daar wel aan voldoet.

Uiteraard heb ik zelf al even rondgekeken en ik kwam op onderstaande selectie uit:

pricewatch: Denon AVR-X2500H
Ik ben onbekend met Denon, maar wat ik lees betreft dit gewoon een goede kwaliteit receiver met exact de eisen die ik stel.

pricewatch: Marantz NR1609 Zwart

Marantz heeft een mooi design, alleen het uitgangs wattage valt mij erg tegen. Na wat informatie opgezocht te hebben kon ik beter kijken naar de THD en de manier van meten.

Misschien dat iemand mij hiermee de juiste kant op kan sturen in vergelijking met de andere twee receivers. Ik heb namelijk geen idee hoe ik deze cijfers moet intrepeteren en hoe ik deze in verhouding kan zetten tegenover mijn huidige receiver.

pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart
Tja Onkyo, ziet er op papier goed uit. Heb nu ook een Onkyo en dat is vertrouwd. Waar ik echter minder vertrouwd mee ben zijn de problemen met de HDMI boards en in hoeverre dit probleem nu nog speelt.
Ook is de aanschaf prijs een stuk hoger.

Formerly known as Ragdoll

Beste antwoord (via InFamous op 29-07-2019 23:11)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Vergeet vermogen. Die paar Watt die een model hoger heeft ten opzichte van het model er onder is puur om een zichtbaar verschil te hebben. Die (veelal) 5 Watt ga je niet merken. Als je naar vermogen kijkt dan moet je inderdaad verder kijken dan alleen xx Watt. Er komt nog meer achter de komma. Zie het als dat ik zeg dat mijn auto 1:20 rijdt maar niet zeg of dat is als ik met 210 over de Autobahn blaas of met 80 km/u achter een vrachtwagen hang. Voor vermogen sowieso niet naar de Pricewatch kijken, die heeft de informatie achter de komma niet vermeld waardoor het appels met peren vergelijken is.

Onkyo TX-NR509:
130 W/Ch 1 (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Marantz NR1609:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) = 50 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) = 70 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) = 90 W
Denon X2500H:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) = 95 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) = 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) = 150 W
Zo zie je dat er verschillend kan worden gemeten. Onkyo geeft het vermogen op gemeten bij één kanaal bij 6 Ohm bij een pieptoon van 1000 Hz en met 1% THD. Gelijk gemeten doen de Marantz daar 90 Watt en de Denon 150 Watt. Maar als je van de Marantz of Denon het eerste getal pakt valt het veel lager uit. Het is wel eerlijker gemeten bij minder vervorming (minder dan 0,1% wil je naar kijken), bij twee kanalen maar vooral over een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Vandaar dat je iets verder moet kijken. Maar goed, maakt het uit? Nee. Die 90 Watt van de Marantz ten opzichte van de 130 Watt van de Onkyo is minder dan het lijkt. Het verschil tussen 1 naar 2 Watt is groter. In de gemiddelde huiskamer zal je ook aan een paar Watt zitten en niet aan de honderd die op worden gegeven. Kies de receiver op opties als aantal HDMI-ingangen, netwerk, Spotify desnoods op looks. De grootste verschillen zullen komen uit de Room EQ waar Denon en Marantz gebruik maken van Audyssey en Onkyo van hun eigen AccuEQ. In dit segment ben ik overigens niet te spreken over Audyssey, pas vanaf XT32 wordt het leuk om te gebruiken XT valt me wat tegen. MCACC van Pioneer schijnt ook goed te zijn, geen ervaring mee verder.

HDMI Board issues zijn al een paar series weg bij Onkyo naar mijn weten. Advies blijft wel - met elke receiver - geef hem de ruimte om de warmte kwijt te kunnen. Te warm worden is voor geen één device goed.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vergeet vermogen. Die paar Watt die een model hoger heeft ten opzichte van het model er onder is puur om een zichtbaar verschil te hebben. Die (veelal) 5 Watt ga je niet merken. Als je naar vermogen kijkt dan moet je inderdaad verder kijken dan alleen xx Watt. Er komt nog meer achter de komma. Zie het als dat ik zeg dat mijn auto 1:20 rijdt maar niet zeg of dat is als ik met 210 over de Autobahn blaas of met 80 km/u achter een vrachtwagen hang. Voor vermogen sowieso niet naar de Pricewatch kijken, die heeft de informatie achter de komma niet vermeld waardoor het appels met peren vergelijken is.

Onkyo TX-NR509:
130 W/Ch 1 (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Marantz NR1609:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) = 50 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) = 70 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) = 90 W
Denon X2500H:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) = 95 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) = 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) = 150 W
Zo zie je dat er verschillend kan worden gemeten. Onkyo geeft het vermogen op gemeten bij één kanaal bij 6 Ohm bij een pieptoon van 1000 Hz en met 1% THD. Gelijk gemeten doen de Marantz daar 90 Watt en de Denon 150 Watt. Maar als je van de Marantz of Denon het eerste getal pakt valt het veel lager uit. Het is wel eerlijker gemeten bij minder vervorming (minder dan 0,1% wil je naar kijken), bij twee kanalen maar vooral over een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Vandaar dat je iets verder moet kijken. Maar goed, maakt het uit? Nee. Die 90 Watt van de Marantz ten opzichte van de 130 Watt van de Onkyo is minder dan het lijkt. Het verschil tussen 1 naar 2 Watt is groter. In de gemiddelde huiskamer zal je ook aan een paar Watt zitten en niet aan de honderd die op worden gegeven. Kies de receiver op opties als aantal HDMI-ingangen, netwerk, Spotify desnoods op looks. De grootste verschillen zullen komen uit de Room EQ waar Denon en Marantz gebruik maken van Audyssey en Onkyo van hun eigen AccuEQ. In dit segment ben ik overigens niet te spreken over Audyssey, pas vanaf XT32 wordt het leuk om te gebruiken XT valt me wat tegen. MCACC van Pioneer schijnt ook goed te zijn, geen ervaring mee verder.

HDMI Board issues zijn al een paar series weg bij Onkyo naar mijn weten. Advies blijft wel - met elke receiver - geef hem de ruimte om de warmte kwijt te kunnen. Te warm worden is voor geen één device goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Die uitleg helpt enorm!

Maar zoals ik het zie hebben zowel de Denon als Marantz Audyssey MultiEQ XT, zelfs in de klasse tot €800. De XT32 zal daar dus in prijskaartje nog boven zitten en dat is mij teveel van het goede.

In dit geval kom ik dan uiteindelijk toch weer op de Denon uit. Of is het misschien verstandiger het budget toch te verhogen en bijvoorbeeld voor de Marantz SR5013 te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Advies geven qua merken kan ik niet doen. Ik heb zeer slechte ervaringen met Onyko en alleen goede met Denon. Verder heb ik geen ervaring met receivers dus geen Sony, Yamaha of Pioneer. Mijn advies zou wel erg gekleurd zijn.

Wat biedt de SR5013 meer ten opzichte van de NR1609 in jouw ogen? Ik heb de specs zo niet bij de hand dus kan ze niet snel één versus één vergelijken. Qua vermogen hoef je er dus niet op te letten. Als de SR5013 een optie heeft die je nodig hebt dan is dat de reden om een hoger model te kopen. Andere redenen zijn er niet echt op een goed gevoel van een hoger model na :P. Ik ben van een AVR-2809 naar een AVR-4520 gegaan (topmodel van al wat jaartjes oud, nu zou het een 7000 serie zijn om het in perspectief te zetten) en merk nul verschil kaal (dus zonder EQ). XT32 deed wel iets en had meer opties dan XT, dat is wel een verschil tussen de series. Plus het gevoel nu een hoger model te hebben met meer gewicht en mooie interne opbouw. Dat laatste doet mij veel (daarom heb ik ook wat duurdere interlinks, stroomkabels, luidspreker kabel, etc.) maar dat is emotie en geen technische onderbouwing. Jouw eisen zijn zo te zien niet zo specifiek, elke receiver met nieuwe HDMI versies doet alles wel wat je wilt. Aanwezigheid van decoders is veelal het issue niet. Daar lopen fabrikanten redelijk gelijk. Al is Onkyo wel snel met de nieuwste technieken implementeren. Onkyo biedt veel features voor je geld. .

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 29-07-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken om audyssey, het kan leuk zijn of ergens mee helpen maar het is digital processing. Pure direct klinkt mijn inziens het beste en toevallig heb ik bijna dezelfde boston setupr met dan a26 als front en een zelfbouw sub.

4k upscaling lekker door je tv laten doen (de oled straks), die doen dat echt wel beter dan de receivers dacht ik.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 29-07-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@FeaR waarschijnlijk meer het gevoel duurder =/= betere kwaliteit.

Wat dat betreft ben ik ook sceptisch voor Onkyo, van mijn huidige is het HDMI bord vervangen binnen de garantie. Toen het customer program er was is het HDMI bord weer gaan etteren en toen kreeg ik een dikke middelvinger terug van Onkyo omdat deze al vervangen was.

Uiteindelijk nog op tijd kunnen oplossen daar het HDMI bord actief te koelen, maar blij word je er niet van.

@ToFast 4K upscaling is AFAIK niet mogelijk vis de TV, ik wil namelijk de PS4 etc wel doorzetten in 4K. Dus de receiver gaat dan lagere bronnen zelf upscalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

InFamous schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:33:
@FeaR waarschijnlijk meer het gevoel duurder =/= betere kwaliteit.
Gevoel is waar deze hele markt op draait ;)
upscaling is AFAIK niet mogelijk vis de TV, ik wil namelijk de PS4 etc wel doorzetten in 4K. Dus de receiver gaat dan lagere bronnen zelf upscalen.
Elke (4K) TV zal naar 4K upscalen, je wilt het beeld immers toch vullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@FeaR dat snap ik, maar als ik de receiver instel op 4K dan heeft de TV niks meer te upscalen. De PS4 word dan doorgezet op 4K maar lagere bronnen zullen dan door de receiver worden upscaled.

En dat heel de markt erop draait daar ben ik mij van bewust, daarom is het zo verrot moeilijk een wel overwogen besluit te nemen.

Ik denk overigens dat ik er wel uit ben, de Denon heeft alles wat ik wil. Een normaal uiterlijk, alle eisen en de prijs is nog gunstig ten opzichte van de andere kandidaten.

[ Voor 21% gewijzigd door InFamous op 29-07-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hoe erg ben je gehecht aan remote control van de receiver via een app? Dat is wel een minpunt van Marantz en Denon, de app is traag en moet telkens opnieuw starten. Verder maak je met de X2500H geen verkeerde keuze, maar zoals gezegd ben ik wat bevooroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@FeaR 0,0 de app van Onkyo werkt in 99% van de tijd namelijk ook niet :X alleen als ik elke dag de spanning van de receiver afhaal blijft het werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
InFamous schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:41:
@FeaR dat snap ik, maar als ik de receiver instel op 4K dan heeft de TV niks meer te upscalen. De PS4 word dan doorgezet op 4K maar lagere bronnen zullen dan door de receiver worden upscaled.

En dat heel de markt erop draait daar ben ik mij van bewust, daarom is het zo verrot moeilijk een wel overwogen besluit te nemen.

Ik denk overigens dat ik er wel uit ben, de Denon heeft alles wat ik wil. Een normaal uiterlijk, alle eisen en de prijs is nog gunstig ten opzichte van de andere kandidaten.
Volgens mij kan je upscaling in de receiver uitzetten, of hdmi pass trough gebruiken. In beide gevallen zal de ps4 pro gewoon op 4k draaien bijvoorbeeld en zal je tv een andere bron of het nou 720p of 1080p is upscale naar 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@ToFast dat zou ik dan even moeten uitzoeken, want dat laat ik de upscaling inderdaad gewoon via de TV lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
InFamous schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:58:
@ToFast dat zou ik dan even moeten uitzoeken, want dat laat ik de upscaling inderdaad gewoon via de TV lopen.
Ik heb een Marantz 5010. Hetzelfde apparaat als een 5013, maar wat jaartjes ouder. Hiervoor had ik een Onkyo 508 die mij ook prima beviel.

Het mooie van AV receivers is dat ze nagenoeg allemaal hetzelfde doen en door de bank genomen ook nog eens hetzelfde klinken. Je moet vooral kijken naar de opties die je nodig hebt en de looks spelen natuurlijk ook mee. Films is voor jou belangrijk en je gaat binnenkort een OLED kopen. Dan is het belangrijk dat je een receiver gaat uitkiezen die alle HDR formaten en 4K ondersteunt, gelukkig doen ze dat tegenwoordig allemaal. 4K Upscaling is niet zo interessant, omdat je tv dat doet. Sterker nog, ik zet dat uit op de receiver.

Voor jouw budget zou ik naar een Denon X2500 kijken. Een X1500 doet trouwens ook alles wat je wilt en is weer wat goedkoper. Hoe het zit qua looks geen idee, volgens mij aardig vergelijkbaar. Wellicht dat deX2500 wat robuuster gebouwd is. Grootste verschil is dat de X1500 niet kan upscalen (boeit ook niet). Voordeel bij Denon tov Onkyo, Sony, Pioneer, Yamaha, is dat je er gratis HEOS ondersteuning bij krijgt.

De Marantz receivers beginnen eigenlijk pas bij dik € 600 (de 5013), tenzij je een slimline model wilt. Zelf vond ik die niet mooi. Ik vind dat kleine ronde display op de 5, 6 en 7 reeks mooi, al is dat op afstand niet te lezen 8)7

@ToFast, Audyssey is juist erg handig om een basis calibratie te draaien en vanaf daar te gaan finetunen naar wat je mooi vindt. Puredirect is voor muziek wellicht de beste keus, maar voor films wil je wel met Audyssey aan beluisteren (althans, ik wel). Geluid van een film luistert niet zo nauw en dat moet gewoon veel punch geven. Puredirect is ivm Audyssey (uiteraard afhankelijk van de instellingen) veel ingetogener.

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 30-07-2019 09:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Iedereeen bedankt voor de hulp, zojuist de Denon AVR-X2500H opgehaald :)

Pagina: 1