Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo allemaal.

Mijn vriendin en ik wonen nu 5 jaar samen, hebben 7 jaar een relatie en hebben een eengezinswoning (huur). We hebben alles en we denken er aan geregistreerd partnerschap aan te gaan. Trouwen trekt ons niet.

De reden waarom wij geregistreerd partnerschap willen aangaan is omdat wij vanaf volgend jaar flink willen gaan sparen om een huis te kunnen kopen. Nu lukt het sparen niet in 1 jaar en we verwachten zelfs niet in 2 jaar.

Wij hebben online al flink zitten lezen wat de voor en nadelen zijn van geregistreerd partnerschap, maar ik kan niet precies zien wat nou de financiële gevolgen zijn, behalve dat we samen belastingaangifte moeten gaan doen.

Wij hebben niet perse haast om geregistreerd partnerschap aan te gaan, daarom heb ik 2 vragen:

- heeft het financieel (positief) zin om geregistreerd partnerschap aan te gaan?
- is het verstandig om geregistreerd partnerschap pas aan te gaan zodra we een huis daadwerkelijk gaan kopen? (Dus over een jaar of 2-3)

Onze inkomen:
Ik: 37k bruto per jaar (kaal zonder overwerk etc)
Mijn vriendin: 25k bruto per jaar

Dank alvast! :)

Beste antwoord (via Luchtbakker op 01-08-2019 07:50)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32
Orion84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:06:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van de topicstart, maar volgens de voorwaarden voor fiscaal partnerschap is dat dus niet zo (tenzij er kinderen in het spel zijn).
Er zijn meerdere opties mogelijk. Registratie als pensioenpartners is een andere die nog van toepassing kan zijn voor de TS. Vereiste voor registratie als pensioenpartners is dan wel weer een samenlevingscontract. Maar dit is in ieder geval nog een ander mogelijk te bewandelen pad om fiscaal partner te worden, afhankelijk van de wens van TS.
Luchtbakker schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:22:
- heeft het financieel (positief) zin om geregistreerd partnerschap aan te gaan?

Onze inkomen:
Let er met name ook op hoe je een fiscaal partnerschap aan wilt gaan. In gemeenschap van goederen? Of onder voorwaarden. Uiteraard ga je er niet van uit dat een relatie stuk gaat. Maar kan natuurlijk altijd gebeuren. Het salaris in jullie geval lijkt redelijk scheef verdeeld te zijn. Partneralimentatie is en blijft zeker iets om rekening mee te houden in dit soort scenarios. En hoe zit het met de overige verdeling. Wordt dit alles toch 50-50? Of naar rato van inkomen? Indien je kiest voor het laatste, betekend dit als mogelijk nadeel dat je een toch redelijk strikte boekhouding moet gaan bijhouden om dit in stand te houden.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
- zijn jullie momenteel fiscaal partner? (https://www.belastingdien...op_uw_adres_ingeschreven/)

Financieel heeft het weinig nut, al hoef je niet elke euro bij te houden. Momenteel mogen jullie individueel bijvoorbeeld maar 30k spaargeld hebben, waar jij met jouw salaris misschien wat sneller overheen gaat. Als jullie geregistreerd partner zijn dan maakt het niet uit op welke rekening het geld staat.

Wat wel een ding is is dat je met een geregistreerd partnerschap toch ook bepaalde plichten hebt... https://www.academica.nl/...rschap-de-voor-en-nadelen

Wij kunnen dan ook weinig zeggen. Zelf ben ik met mijn vrouw een geregistreerd partnerschap aangegaan omdat we een huis gingen kopen en we wilden dat alles meteen goed geregeld was voor nu en voor de toekomst. Tevens wilden we beiden dat als een van ons zou komen te overlijden, het geld naar de ander zou gaan in plaats van naar de ouders... Ook dat is natuurlijk goed geregeld met een geregistreerd partnerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook zonder GP is eea prima mogelijk, en eigenlijk vrij veel voorkomend. Sure, je moet wat testamenten regelen maar dat moest je ivm een koophuis toch.
Nadeel van een GP is dat mocht je ooit nog om willen zetten, je geen huwelijksakte krijgt maar een omzettingsakte. En zowel het GP als die omzettingsakte worden in het buitenland niet gezien als een huwelijk. Mocht je dus ooit nog internationaal willen gaan, dan is dat iets om bij stil te staan.

Sowieso, als jullie al zolang samenwonen ben je volgens mij gewoon fiscaal partner en zit er belastingtechnisch geen verser voor of nadeel aan. Of ik moet wat gemist hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:02:
Sowieso, als jullie al zolang samenwonen ben je volgens mij gewoon fiscaal partner en zit er belastingtechnisch geen verser voor of nadeel aan. Of ik moet wat gemist hebben.
Dat was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van de topicstart, maar volgens de voorwaarden voor fiscaal partnerschap is dat dus niet zo (tenzij er kinderen in het spel zijn).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter

Wij staan bij de belasting nu nog niet bekend als fiscaal partner omdat we schriftelijk niks van elkaar zijn en we nooit een reden zagen dat aan te geven.

Ik ben daarom erg benieuwd wat er zou gebeuren als we wel elkaars fiscale partner zouden zijn. Betaal je dan meer belasting?
Sorry, ik was je vergeten te antwoorden; nee we zijn geen fiscaal partner van elkaar :)

[ Voor 30% gewijzigd door Luchtbakker op 29-07-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
1. Fiscaal partner zijn is vaak financieel wel voordelig, maar hangt af van de omstandigheden. Als je beiden ongeveer precies hetzelfde verdient en evenveel vermogen hebt maakt het geen bal uit. Als er 1 bijv. zorgtoeslag nog krijgt oid kan het financieel onvoordelig zijn (je vriendin krijgt denk ik nog een beetje?).

2. Geregistreerd partnerschap is in principe nergens voor nodig als je samen een huis koopt. Je kan ook prima een samenlevingscontract opstellen om dat te regelen. Maar voor zaken zoals overlijden of kinderen kan het wel belangrijk zijn, dus als je dat wilt regelen kan het wel een goed idee zijn. Wellicht wil je bijv niet dat jouw ouders de helft van jullie huis erven als je komt te overlijden, maar dat je vriendin dan gewoon het hele huis krijgt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:04
Je kunt bij een fiscaal partnerschap "schuiven" met bepaalde gemeenschappelijke inkomsten. Als een van de twee partners "ruimte" overheeft in een lagere belastingschijf dan betekent dat dat je inkomsten van de andere partner uit een hogere schijf tegen die lagere belastingschijf kunt laten belasten.

En zo zijn er nog wel meer zaken die vooral handiger zijn als je bijvoorbeeld kinderen hebt of een huis koopt. Ik woon samen met mijn vriendin (koop), we zijn 50/50 eigenaar maar ongeacht of je een geregistreerd partnerschap aangaat ben je dan fiscaal partner. Wij hebben voor een samenlevingscontract gekozen.

Een geregistreerd partnerschap is niet niks. Zo hangen erfenissen er aan vast, erkenning van kinderen kan automatisch gaan, en er is standaard een gezamelijkheid van goederen (!) die vergaard zijn na het ingaan van het partnerschap. Verdiep jezelf hier goed in.
Wellicht wil je bijv niet dat jouw ouders de helft van jullie huis erven als je komt te overlijden, maar dat je vriendin dan gewoon het hele huis krijgt etc.
Dat kun je ook in een verblijvingsbeding regelen als je een samenlevingscontract opstelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Nieknikey op 29-07-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Nieknikey schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:34:
Een geregistreerd partnerschap is niet niks. Zo hangen erfenissen er aan vast, erkenning van kinderen kan automatisch gaan, en er is standaard een gezamelijkheid van goederen (!) die vergaard zijn na het ingaan van het partnerschap. Verdiep jezelf hier goed in.
Natuurlijk is het 'niet niks', een geregistreerd partnerschap geeft dezelfde rechten en plichten als een huwelijk. Dus nee, je moet niet zomaar met de eerste de beste een geregistreerd partnerschap aangaan. Maar aan de andere kant dekt het wel alles van nu en alle beslissingen in de toekomst. Zaken zoals overlijden, op het moment dat je partner handelingsonbekwaam wordt, als je partner in coma ligt ben jij degene die wettelijk mag beslissen, etc. In dat opzicht is het, zeker met kinderen, een zeer verstandige keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ook zonder GP is eea prima mogelijk, en eigenlijk vrij veel voorkomend. Sure, je moet wat testamenten regelen maar dat moest je ivm een koophuis toch.
Nadeel van een GP is dat mocht je ooit nog om willen zetten, je geen huwelijksakte krijgt maar een omzettingsakte. En zowel het GP als die omzettingsakte worden in het buitenland niet gezien als een huwelijk. Mocht je dus ooit nog internationaal willen gaan, dan is dat iets om bij stil te staan.

Heb je daar wat informatie over? Ik kan niets vinden.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieknikey schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:34:
Je kunt bij een fiscaal partnerschap "schuiven" met inkomsten. Als een van de twee partners "ruimte" overheeft in een lagere belastingschijf dan betekent dat dat je inkomsten van de andere partner uit een hogere schijf tegen die lagere belastingschijf kunt laten belasten.
Wat? Nee joh. Je kan wel aftrekposten (zoals hypotheekrente) zo verdelen dat de uitkomst optimaal is. Maar inkomen verschuiven van de ene naar de andere partner is echt onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:04
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Wat? Nee joh. Je kan wel aftrekposten (zoals hypotheekrente) zo verdelen dat de uitkomst optimaal is. Maar inkomen verschuiven van de ene naar de andere partner is echt onzin.
Je hebt gelijk; loon en dergelijken kun je niet verdelen hoe je wenst. Bepaalde gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

:-(

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2020 09:27 . Reden: Informatie klopte niet. ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32
Orion84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:06:
[...]

Er zijn meerdere opties mogelijk. Registratie als pensioenpartners is een andere die nog van toepassing kan zijn voor de TS. Vereiste voor registratie als pensioenpartners is dan wel weer een samenlevingscontract. Maar dit is in ieder geval nog een ander mogelijk te bewandelen pad om fiscaal partner te worden, afhankelijk van de wens van TS.
Luchtbakker schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:22:

Onze inkomen:
Let er met name ook op hoe je een fiscaal partnerschap aan wilt gaan. In gemeenschap van goederen? Of onder voorwaarden. Uiteraard ga je er niet van uit dat een relatie stuk gaat. Maar kan natuurlijk altijd gebeuren. Het salaris in jullie geval lijkt redelijk scheef verdeeld te zijn. Partneralimentatie is en blijft zeker iets om rekening mee te houden in dit soort scenarios. En hoe zit het met de overige verdeling. Wordt dit alles toch 50-50? Of naar rato van inkomen? Indien je kiest voor het laatste, betekend dit als mogelijk nadeel dat je een toch redelijk strikte boekhouding moet gaan bijhouden om dit in stand te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:06
Ik zit in een soortgelijke situatie. Huren, samenwonend, ongetrouwd en van plan te gaan trouwen. Twee inkomsten van 60k en 25k. We zijn geen fiscaal en toeslagpartner. Met laag inkomen heb je nog recht op toeslagen zoals zorgtoeslag. Scheelt toch weer duizend euro per jaar. Meest voordelige is aan begin van 't jaar te trouwen anders moet je dat weer terug betalen aan belastingdienst.

Edit Andere voordelen zijn hogere grens voordat je VRH gaat betalen. Daarnaast misschien voordelen bij belastingaangifte? Waarschijnlijk is de zorgtoeslag alsnog meer waard totdat t lage inkomen omhoog gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door banaliteit op 01-08-2019 07:51 ]

Pagina: 1