Welke thermostaat bij vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-08 13:06
In ons gelijkvloerse appartement komt vloerverwarming, 11 lussen in 4 groepen, te weten woonkamer/hal (norm.temp), badkamer (warmer), slaapkamer (koeler) en logeerkamer ( nauwelijks in gebruik)

We hebben een Remeha Avanta CV ketel. En we hebben nog geen thermostaat.Helaas kan ik nog geen foto van verdeler laten zien, want het is er nog niet. Is een verdeler met meters en knoppen 😜

Ik heb inmiddels offertes gevraagd voor slimme oplossingen zoals Tado en Honeywell EVO home. Maar wat is dat prijzig en we vragen ons af of dat nou wel nodig is. Temperatuur zal redelijk constant zijn wel als we langere periode in wintermaanden afwezig zijn, dan kunnen we ook aan kop draaien oid.

Maar wat dan? 1Kamerthermostaat maar hoe regelen we dan de andere ruimtes. Meerdere thermostaten maar hoe dan?

Is er een simpeler (lees goedkopere) oplossing dan bv Honeywell?

Heb al heel wat uren gezocht en gelezen maar kom er nog niet uit. Advies?

Graag niet te technisch....
Nelleke

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:14
Krijg in mijn nieuwe woning een regeling van Watts. Meerder vertrekken een thermostaat (6 in totaal)

Geen fancy opties maar volgens mij redelijk betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-08 22:23
Yep, hier ook zone regeling met een LCD thermostaat van Watts icm Intergas Extreme 36 HR-ketel in toekomstige nieuwbouwwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

je kan ook de Honeywell HCE20 zoneregelaar nemen. Voor de woonkamer dan de Honeywell Chronotherm Touch Modulation, samen met een en de Honeywell Round (Wireless) voor de overige vertrekken. Kan zowel wireless als bedraad. (HCE80 is ook wireless, HCE20 is bedraad). En natuurlijk nog een aantal regelafsluiters, zoals de https://wifithermostaten.nl/mt4-230-nc-servomotor.html.

https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE20/
https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE80/

In het huis van m'n moeder zit de HCE80 in deze configuratie (met Touch Modulation en Rounds in de overige vertrekken, en MT4 servomotoren, werkt feilloos).

Logisch ziet dit er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/jA8AAOSw0B5cxuY3/$_84.JPG

[ Voor 83% gewijzigd door Microkid op 29-07-2019 22:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 00:08
Microkid schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:06:
je kan ook de Honeywell Chronotherm Touch Modulation nemen in de woonkamer, samen met een Honeywell HCE80 zoneregelaar en de Honeywell Round Wireless voor de overige vertrekken.

https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE80/
e sinds wanneer zijn modulerende thermostaten met elkaar te combineren ?
edit eerst klikken dan typen.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 29-07-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

miciel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:08:
[...]

e sinds wanneer zijn modulerende thermostaten met elkaar te combineren ?
edit eerst klikken dan typen.
Omdat de zoneregelaar de ketel aanstuurt :) Elke zone kan dus afzonderlijk ervoor zorgen dat de ketel aan gaat.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

The Scorpios schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:12:
[..]
Temperatuur zal redelijk constant zijn wel als we langere periode in wintermaanden afwezig zijn, dan kunnen we ook aan kop draaien oid.
[..]

Maar wat dan? 1Kamerthermostaat maar hoe regelen we dan de andere ruimtes. Meerdere thermostaten maar hoe dan?

Is er een simpeler (lees goedkopere) oplossing dan bv Honeywell?
Gaat het je om "on-demand" die temperatuur te regelen of om 'eenmalig' in te stellen dat je die vier zones op de door jou beschreven manier relatief van elkaar verschillen?

Want dat laatste kan al met een standaard vloerverwarming en een simpele thermostaat in de woonkamer. Je kan op de verdeler van de vloerverwarming aan de kranen draaien om ze verder open of dicht te zetten; vergelijkbaar met radiatorkranen.

Je hoeft dus niet per se e.o.a. thermostaat per kamer te hebben om daar de verwarming meer of minder warm te laten zijn dan in de woonkamer. Wel bepaalt dan de thermostaat in de woonkamer of de verwarming überhaupt aangaat; als dat in je huidige huis (met radiatoren?) ook het geval is en goed voor je werkt, dan is dat uiteraard de simpelste en goedkoopste oplossing om ook bij de vloerverwarming te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
ACM dit antwoord was waar ik naar op zoek was. Ook Microkid maakt me het verschil duidelijk. Ik denk dat we voorlopig de meeste eenvoudige oplossing nemen. Als mijn man echt meer bedlegerig wordt en de slaapkamer krijg ik niet op warmte, dan ga ik dan over naar bijv Honeywell. Ik begrijp het nu. Bedankt allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ACM geeft wel een belangrijk punt: als je de thermostaat in de woonkamer als leidend gebruikt en de woonkamer is warm, krijg je de andere ruimtes amper tot niet warm. Omgekeerd ook: als je het ergens warm wilt maar tegelijkertijd niet de woonkamer, gaat dit niet werken.
Als je het namelijk gaat doen op basis van aan de regelaar draaien op de verdeler heb je amper invloed op de temperatuur in de ruimte. Daarnaast zit je onnodig warmte naar de ruimte te brengen, dus stook je voor de kat z'n *** ;)

Ik zou dus echt wel voor de oplossing kiezen zoals ik aangaf, aangezien je dan per ruimte heel exact de temperatuur kan regelen. De thermostaat in de ruimte stuurt dan immers de servomotoren en ketel aan. Uiteindelijk ben je dan een stuk beter af, efficienter en goedkoper qua gasverbruik.

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 30-07-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
Ik begrijp wat je bedoelt Microkid. Maar het is het goed geisoleerd gelijkvloers appartement en we hebben niet te maken met extreem koudestromen. De situatie is nu zo dat ik kies voor een eerste stap en na de komende winter beslis over uitbreiding naar servomotoren enzo. En omdat we meterstanden van jaaaaaren hebben en ook in verhouding weinig gas verbruikten, zal ik een afwijking redelijk snel kunnen aflezen. Wij zijn overgestapt op vloerverwarming omdat door brand het een kale casco was en hebben omdat vloer ook opnieuw afgewerkt moest worden, gekozen om dan gelijk vloerverwarming te nemen. Bedankt voor je toelichting, dat is heel duildeijk en laat de valkuil ook zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Microkid schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:16:
De thermostaat in de ruimte stuurt dan immers de servomotoren en ketel aan. Uiteindelijk ben je dan een stuk beter af, efficienter en goedkoper qua gasverbruik.
Vloerverwarming leent zich wel wat minder goed voor 'plotseling' aan- en uitzetten. Dus als je het 'nu' te koud vindt in een kamer ben je eigenlijk toch al te laat, tenzij je natuurlijk later op de dag alsnog ook die warmte daar wilt hebben. En steeds de vloer af laten koelen en weer opwarmen is maar beperkt efficient, dus de maximaal zinvolle temperatuurfluctuatie is relatief klein.
Het is wat dat betreft een beetje de vraag hoe belangrijk het is dat je dat per zone heel precies kan regelen.

Een voordeel van jouw suggestie is dat het een relatief eenvoudige incrementele uitbreiding is (of iig lijkt te zijn) om dat alsnog er allemaal aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 00:08
ACM schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Vloerverwarming leent zich wel wat minder goed voor 'plotseling' aan- en uitzetten. Dus als je het 'nu' te koud vindt in een kamer ben je eigenlijk toch al te laat, tenzij je natuurlijk later op de dag alsnog ook die warmte daar wilt hebben. En steeds de vloer af laten koelen en weer opwarmen is maar beperkt efficient, dus de maximaal zinvolle temperatuurfluctuatie is relatief klein.
Het is wat dat betreft een beetje de vraag hoe belangrijk het is dat je dat per zone heel precies kan regelen.
nee op die manier bespaar je niet bij vloerverwarming. maar met zone systeem kan je wel besparen
niet door continu aan uit te schakelen maar juist alle zone,s 24/7 op dezelfde temperatuur te houden.
juist het per zone stoken is voordeliger. je hebt niet dat de ene ruimte te heet is en de andere te koud.
nu kan je een hoop met inregelen maar per zone stoken is wat dat betreft beter.
Pagina: 1