Workstation / Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 12:39
Ik hobby momenteel nog op een AMD Phenom II X4 965 met 16gb DDR2, SSD en een HD7850 GPU. Op zich voldoet dit systeem nog prima, al merk ik vooral dat de GPU niet meer geschikt is voor moderne games. Ik wil mijzelf graag 'verwennen' met een nieuw systeem waarmee ik weer een aantal jaar vooruit kan.

Ik wil wel wat videobewerking gaan doen. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om zwaardere CAD / GIS applicaties, zoals ESRI ArcGIS Pro, FME, Revit te gebruiken. Grote datasets vragen vooral om veel RAM geheugen. Daarnaast speel ik nog wel eens met Docker en VM's

Wat is je budget?
Mijn budget staat niet vast. Ik vind het vooral belangrijk dat componenten een goede prijs / prestatie verhouding hebben, de zogenaamde 'sweet spot'.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD. Die voorkeur heb ik al sinds ik mijn Duron 800mhz had gekocht.

Ik heb mijn laten inspireren door de laatste BBG. Met de volgende aanpassingen:

-Wil gaan voor een goedkopere behuizing. Nog geen ervaringen / reviews met deze Antec behuizing, omdat het een nieuw model is. Ziet er verder prima uit.

-Wil gaan voor een ander setje geheugen van 32GB. Voor zover ik heb kunnen lezen is het geheugen e-die en zeer geschikt voor de Ryzen 3600. Momenteel goedkoper dan het geheugen uit de BBG. Misschien is 32 GB overkill, maar dat geeft niet.

-Kon profiteren van de plotselinge prijsdaling van de Samsung 970 EVO 1TB SSD. Deze heb ik direct besteld. Het TLC geheugen lijkt me beter dan QLC van de 660p.

-De GPU vind ik nog het lastigste. De NVIDIA 2060 bied meer mogelijkheden op het gebied van deep learning, waar ik misschien wel eens mee zou weer spelen. Echter bied de RX 5700 uiteindelijk toch meer waar voor zijn geld.

Uit mijn oude systeem neem ik nog een 3TB WD Red mee.

In ieder geval zou ik een second opinion wel prettig vinden. Misschien zie ik nog iets over het hoofd?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 100,-€ 100,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 8G€ 365,-€ 365,-
1BehuizingenAntec VSK 10€ 45,95€ 45,95
2VentilatorenGelid Solutions Silent Pro 14, 140mm€ 6,95€ 13,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS4K8G4D32AESCK€ 166,82€ 166,82
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.121,62

Beste antwoord (via wij op 02-08-2019 00:17)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Hmm misschien de voeding? Wellicht kun je een iets zwaardere nemen en die dan ook nog modulair is.

Voor de rest dan nog de hoogte van de videokaart. Wellicht dat die nog een impact heeft op de warmte of het aantal vrije sloten. Op de plaatsjes van het moederbord is het verstevigde PCI vrij hoog geplaatst.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Hmm misschien de voeding? Wellicht kun je een iets zwaardere nemen en die dan ook nog modulair is.

Voor de rest dan nog de hoogte van de videokaart. Wellicht dat die nog een impact heeft op de warmte of het aantal vrije sloten. Op de plaatsjes van het moederbord is het verstevigde PCI vrij hoog geplaatst.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...