Ik heb laatst een iPad besteld a 420,- eur bij Eglobalcentral.nl. Ik had wel wat negatieve reviews gelezen maar omdat ik van andere Tweakers positieve verhalen hoorde ik heb ik het toch geprobeerd. Ik weet dat mijn credit card ook een aankoopverzekering biedt, vandaar dat ik het risico wel aandurfde.
Een week na bestelling verscheen deze info bij de tracking:
"Due to unforeseen circumstances there is a delay in your shipment. We will update here once we have news."
Vervolgens 3 weken lang:
"We apologise for the delay, we are following up your order to get it delivered to you as soon as possible."
Nadat ik diverse malen gemaild heb kreeg ik deze email:
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1. Eglobalcentral via email laten weten dat ik niet akkoord ga en al mijn geld terug wil. (geen reactie)
2. Mastercard ingelicht en de relevante aanvraag ingediend.
Mijn vragen:
Zijn er nog meer dingen die ik moet doen?
Zijn er misschien ervaringsdeskundigen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Andere tips? (alleen bij betrouwbare winkels bestellen
)
Ik ben sowieso van plan wat reviews achter te laten bij diverse sites maar ik wacht eerst even af of het nog opgelost wordt.
Een week na bestelling verscheen deze info bij de tracking:
"Due to unforeseen circumstances there is a delay in your shipment. We will update here once we have news."
Vervolgens 3 weken lang:
"We apologise for the delay, we are following up your order to get it delivered to you as soon as possible."
Nadat ik diverse malen gemaild heb kreeg ik deze email:
Uit de FAQ begrijp ik dat de verantwoordelijkheid wel bij de winkel ligt:"Beste Klant,
Helaas stuur ik dit bericht met slecht nieuws.
We hebben vandaag bericht ontvangen van de koerier dat het onderzoek is afgerond. De koerier heeft ons laten weten dat het onderzoeksresultaat een verloren pakket is. Ook hebben ze ons laten weten een compensatie voor het verloren pakket te bieden. De geboden compensatie van €22,- zullen we z.s.m. overmaken naar je rekening.
Onze oprechte excuses dat deze zending niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Voor de zekerheid willen we je toch verwijzen naar de voorwaarden welke zijn uitgelegd op onze website:
http://www.eglobalcentral.nl/verzending-en-verzekering.html
Aansprakelijkheid voor koerier
Voor bestellingen die betrekking hebben tot gratis verzendservice (Gratis Economy Express Levering), Koeriersdiensten dekken alleen fysieke verlies of beschadiging van goederen tijden het transport* behoudens de maximale aansprakelijkheid bepaald in de voorwaarden van hun dienst.
Dergelijke verplichting zal worden beeindigd wanneer de goederen zijn aangeleverd aan de aangegeven bestemming. eGlobal Central is niet verantwoordelijk voor de hiervoor genoemde aansprakelijkheid of enig verschil ontstaat met betrekking tot de levering van de goederen."
Lijkt me duidelijk dat de winkel wel degelijk de leveringsplicht heeft.In principe is de winkel verantwoordelijk voor deugdelijke bezorging van het bestelde bij de klant. De uitzondering hierop is dat de klant een eigen vervoerder aanstelt (zelf ophaalt, door een koerier laat ophalen terwijl de winkel dit niet als verzendmethode biedt).
Winkels stellen soms dat de keuze die zij aan de klant laten om bijvoorbeeld voor verzekerd of voor onverzekerd te kiezen betekent dat de klant zelf het risico draagt. In alle standaard verzendvormen door de winkel is deze gewoon verantwoordelijk tot aan aflevering. Ook de stelling dat zij enkel vanuit de winkel leveren maar als service transport kunnen regelen houdt geen stand, de winkel blijft in dergelijke gevallen gewoon verantwoordelijk voor de zending tot deze afgeleverd is.
Indien een zending zoekraakt, is het ook de winkel die het onderzoek bij de vervoerder moet starten - in veel gevallen kán de ontvanger dit ook niet eens. Indien het onderzoek niets oplevert, heeft de winkel nog steeds een leveringsplicht ten aanzien van de klant.
Winkels zouden er goed aan doen enkel verzekerde zendingen aan te bieden, echter wordt uit kostenoverwegingen vaak geprobeerd de verantwoordelijkheid van onverzekerde zending bij de klant te leggen. Hierdoor zal bij het zoekraken onherroepelijk een conflict met de winkel ontstaan. Het recht halen kan dan een lange en kostbare zaak zijn, zeker als de zending in het geheel zoek is en blijft. Vanuit het oogpunt dergelijke conflicten te voorkomen kan de klant best een winkel zoeken die ook bij verzekerde verzending een goede prijs biedt en goede service levert.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1. Eglobalcentral via email laten weten dat ik niet akkoord ga en al mijn geld terug wil. (geen reactie)
2. Mastercard ingelicht en de relevante aanvraag ingediend.
Mijn vragen:
Zijn er nog meer dingen die ik moet doen?
Zijn er misschien ervaringsdeskundigen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Andere tips? (alleen bij betrouwbare winkels bestellen
Ik ben sowieso van plan wat reviews achter te laten bij diverse sites maar ik wacht eerst even af of het nog opgelost wordt.