Geschikte zwart/wit printer voor ong. 30k prints per jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 680 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wij hebben sinds mei-juli 2014 een Brother MFC-8950DW all-in-one printer op werk, die is gekocht voor €390,- ex BTW.

In 2015 is de fuser vervangen onder garantie en in mei 2017 is de fixing, laser unit en de paper feeding kit vervangen voor €200,- ex BTW door Brother.

En hierbij nog een overzicht van de kosten voor de toners en drums (ook ex BTW):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/28FQVv1K/pkosten.gif
Dat is dus bijna €300 aan toner/drum per jaar.

Hierbij een overzicht van wellicht enkele belangrijke gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vZvL4nNm/printer.gif

Een toner kan normaal gesproken ongeveer 14000 afdrukken printen, maar er hebben een paar omruilingen plaats gevonden onder garantie.

Total Page Count staat op 164500 sinds mid 2014, dat betekend dat er per jaar ongeveer 32900 afdrukken worden gemaakt. Wat veel meer is dan ik had gedacht.

Het probleem is nu dat de prints weer erg slecht zijn. Ik heb het vermoeden dat er weer onderhoud aan gepleegd moet worden (het vervangen van de toner/drum heeft niet geholpen), wat naar schatting weer €200,- zal kosten.

Wij hoeven alleen maar tekst/cijfers te printen in zwart/wit, vaak gaat dit gewoon telkens om 2 pagina’s, maar dan soms tot 100x per dag. Belangrijkst is gewoon dat de prints goed leesbaar zijn.

Mijn vraag is nu eigenlijk, gezien de kosten deze printer heeft en weer onderhoud nodig heeft. Of het wellicht niet verstandiger is om een nieuwe printer aan te schaffen. De nieuwe printer hoeft in principe alleen een printer te zijn en hoeft niet de scanfuncties te hebben, die deze printer heeft. Ik zou deze oude printer dan ernaast willen houden om te scannen en als backup printer (momenteel heb ik een simpele backup printer ernaast, deze kan dus dan weg). Voordeel is dan, dat het scannen iedereen al gewend is en niet opnieuw aangeleerd/ingesteld hoeft te worden ;p. En het printen zelf dan via het nieuwe printer te doen.

Bij zo’n simpele printer, die alleen print zijn de nadelen volgens mij, dat er vaak minder papier in kan en de toner/drum vaker vervangen dienen te worden. En wellicht de printer ook niet zo lang mee kan (of anders onderhoud aan gepleegd moet worden zoals nu). Dit zijn de nadelen, wat ik tegen ben gekomen en lijken zulke printers niet echt geschikt voor onze aantal prints per jaar. Wellicht ben ik de juiste nog niet tegen gekomen.

Makkelijkste keus is om weer voor een reparatie (van ongeveer €200,-) te gaan, dan zou ik weer ongeveer 2 jaar ermee vooruit kunnen. Ik zit dan wel tijdelijk zonder de printer/scanner. Ik vraag mij dus af of er wellicht betere/goedkopere opties zijn. De kosten kunnen misschien een stuk lager. De printer print normaal gesproken wel oké, maar als er problemen zijn met het afdrukkwaliteit is het altijd puzzelen waar het aan ligt. Dus als iemand goede suggesties heeft, houd ik mij aanbevolen.

Ik zoek een?
Dus wellicht een geschikte vervangende printer of misschien toch het advies om gewoon onderhoud te plegen aan de reeds oude printer. Ik heb het idee dat het printen in ons geval goedkoper kan, maar misschien valt het reuze mee en kan ik alles houden hoe het is (en de printer dus laten repareren).

Wat is je budget?
Echt een budget voor een nieuwe printer is er niet, maar rekening houdend met ons print gedrag is het wel de bedoeling dat het op de (iets) langere termijn wel goedkoper geprint moet worden en de prijs van de nieuwe printer dus wel eruit gehaald moet kunnen worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe heb ik alleen nog maar ervaring met oude HP inktjet printers en Brother laserprinters, maar een echte voorkeur heb ik niet. Het liefst gewoon een printer met het minst onderhoud en/of minder vaak toner/drum hoeven te vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Even een update. Ik ben benaderd door een medetweaker, die 2e hands printers verkoopt. Hij had een paar Kyocera printers aangeboden en qua specificaties komt het wel overeen met wat ik zoek. De printer heeft bijvoorbeeld pas onderhoud nodig na 500k prints en de drum kan ook 500k prints mee. In theorie klinkt het goed en qua prijs is het lager dan dat ik een onderhoud aan de Brother laat plegen. Dus kan er nauwelijks op achteruit gaan. De Brother ga ik dan alleen als scanner gebruiken en als backup printer, mocht de hoofd printer problemen hebben. De afrukken zijn niet top meer, maar als backup is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:41
Ik ben benieuwd wie de mede Tweaker is ben ook geïnteresseerd in een nieuwe printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
syntesia schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:43:
Ik ben benieuwd wie de mede Tweaker is ben ook geïnteresseerd in een nieuwe printer
Ik was destijds geholpen door @Djesse8999 . Het is een veel geschiktere printer voor ons printgedrag. In afgelopen jaar heb ik maar 1x de toner hoeven te vervangen en ik had ergens begin dit jaar problemen met de drum unit en developer unit, waardoor ik slechte prints had. Vervangende onderdelen heb ik bij verkoper kunnen bestellen en na wat priegelen en kijken op YouTube heb ik het probleem gelukkig nog zelf kunnen oplossen.

Verder bevalt de printer nog uitstekend! Een stuk minder vaak toners vervangen, wat uiteindelijk best veel kosten bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:41
Kosten besparen dat is wat wij zoeken ! wij wisselen nu om de paar weken al van toner....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
syntesia schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:13:
Kosten besparen dat is wat wij zoeken ! wij wisselen nu om de paar weken al van toner....
Om de paar weken.. Ik zou maar snel een nieuwe/2e handse printer kopen ipv nieuwe toner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-09 15:49

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Het kicken van een oud topic lijkt me niet nodig, had prima via dm kunnen lopen.

Op slot

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.