Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volgende fase verduurzaming woning met wpb en wp.

Pagina: 1
Acties:

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Nadat er het afgelopen jaar in 2 fases 12 kWp aan zonnepanelen is gelegd (NO en ZW) gaan we nu over tot de volgende fase.

Het stroomoverschot gebruiken (6.000 kWh) om het gasgebruik naar 0 te krijgen.
Huidig gasgebruik 939 m3 (1 juli 2018 -1 juli 2019) met 3 personen.

We gaan beginnen met een Atlantic V4 200 liter voor SWW.

Daar heb ik een vraag over.

Ik heb een Atlantic V4 200 liter versie besteld die binnenkort geleverd wordt.
Ik wil er een kast omheen bouwen die voor definitieve plaatsing van de V4 (bijna) klaar moet zijn.
Deze wil ik ook gaan isoleren i.v.m. het geluid.
Omdat ie bij het trapgat komt te staan zit ik te dicht op de slaapkamers die 1 verdieping lager liggen.

Het geluid volgens @vinom :Vanaf het begin van het opnemen is het ongeveer 40 decibel, tweede punt waar ik stilsta is het ongeveer 35 decibel en derde punt is ongeveer 30 decibel. Bedrijfsmodus staat op buiten/binnen (buiten afzuigen, binnen aanzuigen)
Klik
Dank! _/-\o_
Hij komt net als bij vinom naast het trapgat te staan alleen met het display naar voren gericht.

Hoeveel ruimte heb ik binnenwerks nodig om de V4 aan te sluiten?
Ik zie een breedte van de V4 van 620 mm staan, maar aan de rechtse kant komen natuurlijk nog de benodigde leidingen die het geheel breder maken.
De breedte die beschikbaar is, is 780 mm. Buitenwerks.
Dat is tussen het trapleuning en de wasmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LB8E3iQOeVBbw9bqvKnkz3rT/thumb.jpg
De linkse wand van de kast tegen de wasmachine kan dus geplaatst worden als de wpb er definitief staat.
2x houten wand van 18 mm en 2x isolatie van 25 mm halen daar dus 86 vanaf.
Er blijft dus 694 mm - 620 mm = 74 mm over.

Gaat dat lukken?

Volgende stap is Pana Monoblock 5 Kw voor de V.V. ( wacht op mail uit Duitsland :) )

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Je kan gelijk haaks langs je WPB met je leidingen (flex?), dus dat zal toch net moeten passen.
Waarom ga je er een kast omheen bouwen? Is het niet handig om eerst even af te wachten of je wel echt last van het geluid gaat hebben? Je kan de WPB zo instellen dat hij alleen overdag verwarmt, dan heb je er dus helemaal geen last van. Het geluid wordt ook nog eens veroorzaakt door de in- en uitlaat, als jij van binnen aanzuigt dan kan je het toch niet geluiddicht maken?
Bedenk ook dat als je van binnen aanzuigt en naar buiten afblaast je een behoorlijke trek gaat krijgen in je huis, de verplaatste lucht zal ergens vandaan moeten komen. Ikzelf ga hem zondag aansluiten en blijf met beide binnen.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:19
Behoorlijke trek heb ik anders niks van gemerkt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan de timmerman pas laten komen als de loodgieter is geweest. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@JoKo
Neem je geen split unit?
Wat ga je nog meer doen? Anders nam ik een gewone e-boiler met zoveel kWh over, die kwn je mooi sturen in vermogen en tijd plus geen geluid. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
@Knielen
Ik heb al foto’s op het forum ontdekt dat het met 7 cm wel te doen is.
Vwb de kast, die komt er toch wel. Maar zoals @AUijtdehaag zegt, eerst de loodgieter ;) dan de timmerman.
Wandje aan de achterkant waar het leidingwerk binnenkomt is wel te freubelen.

@Rol-Co
Een wpb alleen voor SWW
En een pana monobloc buiten op het platdak voor de vloerverwarming.

Ohja, en dan nog de gasaansluiting en CV ketel eruit.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoKo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:59:
@Knielen
Ik heb al foto’s op het forum ontdekt dat het met 7 cm wel te doen is.
Vwb de kast, die komt er toch wel. Maar zoals @AUijtdehaag zegt, eerst de loodgieter ;) dan de timmerman.
Wandje aan de achterkant waar het leidingwerk binnenkomt is wel te freubelen.
Luikje in de zijkant maken, kan je er nog bij. ;)
@Rol-Co
Een wpb alleen voor SWW
En een pana monobloc buiten op het platdak voor de vloerverwarming.

Ohja, en dan nog de gasaansluiting en CV ketel eruit.
Die laatste is makkelijker dan die eerste :P , meld je maar vast aan in het topic gas de deur uit gratis of toch niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Weer een fase verder.....de wpb draait.
Mooie dag vandaag met hoge temperaturen zodat ie meteen de zolder en de verdieping daaronder kan koelen dmv van het T stuk wat er tussen zit. (Afsluitbaar uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k3xAE4freSJlMiRuFNooFGdt/thumb.jpg

Het geluid valt me echt mee, met afsluiting van het T stuk aardig stil :z
#had ik veel eerder moeten doen :+

Volgende fase in voorbereiding, de Panasonic WP, staat al thuis maar nog in de verpakking.

Credits naar Rsd! O-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Netjes hoor!

[ Voor 133% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2019 18:51 ]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-11 22:20
Netjes gedaan zo. De afzuig/uitblaas ziet er keurig uit. Ik neem aan dat je de inlaatcombinatie aan de muur hebt zitten, en dan met Flex verder bent gegaan?
Ik heb sinds een paar dagen een 270 liter versie draaien. Voor de uitblaas heb ik ook een T stuk gekocht, waardoor ik koude lucht de zolder op kan blazen, die ik met kleppen dicht kan zetten. Dat moet ik binnenkort nog een x aansluiten :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@m_rick
Ik praat even voor JoKo.....omdat ik er ook bij geweest ben... :+

Klopt, de 6 bar inlaatcombinatie hangt aan de muur, net voor de inlaat van de WP boiler

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
@m_rick
Dit maakt het duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mmew06bfW5bMLFAL8zbpUcTd/thumb.jpg

Op het T-stuk kan ik een deksel plaatsen, of een verloop om met een losse slang 1 verdieping lager te gaan om te blazen in de slaapkamer overdag.
Ligt eraan hoeveel uur dat ding draait.

@vinom
Jou geluid van de V3 https://streamable.com/bjhxr
Het mijne van de V4 https://streamable.com/3360b

[ Voor 1% gewijzigd door JoKo op 02-09-2019 11:53 . Reden: Betere kwaliteit geluid V4 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Netjes gedaan hoor! Hoe ga je naar buiten? Met een dakdoorvoer?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Hier hoor je wel echt heel duidelijk dat die hoge zoemtoon van de V3 weg is bij de V4. Dat scheelt wel echt een slok op een borrel.

@JoKo Zijn die 2 pijpen vanaf de ketel wel gebeugeld op de koppeling?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Knielen schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:51:
Netjes gedaan hoor! Hoe ga je naar buiten? Met een dakdoorvoer?
We blazen onder de pannen, aanzuig zonder buis vanuit de ruimte op zolder.
Jim423 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:54:
Hier hoor je wel echt heel duidelijk dat die hoge zoemtoon van de V3 weg is bij de V4. Dat scheelt wel echt een slok op een borrel.

@JoKo Zijn die 2 pijpen vanaf de ketel wel gebeugeld op de koppeling?
Hij is echt wel stil, althans niet storend.
Heb jij het over de cv ketel? Maar ik snap je vraag niet.
De cv gaat binnenkort vervallen.......

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het valt me op e de Explorer V4 wel stelvoetjes heeft, de V3 heeft de mogelijkheid maar ze zitten er niet bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Als de ketel binnenkort weg is laat dan maar zitten. Maar het lijkt net alsof de pijpen RGA niet gebeugeld zijn, al is het wat lastig te zien op de foto.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 21:40
ik geloof dat ik blij ben dat de V3 niet meer leverbaar is :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
Tweakers zien graag plaatjes, bij deze :+
De cv ketel is verleden tijd, de gaskraan is al een maand dicht.
De fundering voor de wp.
En door de trapkast naar buiten.7 meter leiding was genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlVsBYT7s7iECpOAdQmvyW5a/full.jpg
Voorbereiding voor het plaatsen van de Panasonic wp. Morgen met “buurman” @Xanderk89 aan de slag.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:43:
Nadat er het afgelopen jaar in 2 fases 12 kWp aan zonnepanelen is gelegd (NO en ZW) gaan we nu over tot de volgende fase.

Het stroomoverschot gebruiken (6.000 kWh) om het gasgebruik naar 0 te krijgen.
Huidig gasgebruik 939 m3 (1 juli 2018 -1 juli 2019) met 3 personen.

We gaan beginnen met een Atlantic V4 200 liter voor SWW.

Daar heb ik een vraag over.

Ik heb een Atlantic V4 200 liter versie besteld die binnenkort geleverd wordt.
Ik wil er een kast omheen bouwen die voor definitieve plaatsing van de V4 (bijna) klaar moet zijn.
Deze wil ik ook gaan isoleren i.v.m. het geluid.
Omdat ie bij het trapgat komt te staan zit ik te dicht op de slaapkamers die 1 verdieping lager liggen.

Het geluid volgens @vinom :Vanaf het begin van het opnemen is het ongeveer 40 decibel, tweede punt waar ik stilsta is het ongeveer 35 decibel en derde punt is ongeveer 30 decibel. Bedrijfsmodus staat op buiten/binnen (buiten afzuigen, binnen aanzuigen)
Klik
Dank! _/-\o_
Hij komt net als bij vinom naast het trapgat te staan alleen met het display naar voren gericht.

Hoeveel ruimte heb ik binnenwerks nodig om de V4 aan te sluiten?
Ik zie een breedte van de V4 van 620 mm staan, maar aan de rechtse kant komen natuurlijk nog de benodigde leidingen die het geheel breder maken.
De breedte die beschikbaar is, is 780 mm. Buitenwerks.
Dat is tussen het trapleuning en de wasmachine.
[Afbeelding]
De linkse wand van de kast tegen de wasmachine kan dus geplaatst worden als de wpb er definitief staat.
2x houten wand van 18 mm en 2x isolatie van 25 mm halen daar dus 86 vanaf.
Er blijft dus 694 mm - 620 mm = 74 mm over.

Gaat dat lukken?

Volgende stap is Pana Monoblock 5 Kw voor de V.V. ( wacht op mail uit Duitsland :) )
Ben momenteel op zoek naar een WPB als de Atlantic V4 200 liter, waar heb jij de V4 besteld? En ben je nog steeds tevreden?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Topicstarter
yingli405 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:36:
[...]

Ben momenteel op zoek naar een WPB als de Atlantic V4 200 liter, waar heb jij de V4 besteld? En ben je nog steeds tevreden?
Draait nu een dik jaar en zeer tevreden. Je woont in de buurt dus als je m eens wilt zien/horen?
Je bent welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6X5hHv_6TcuXwM6VpdtQS2qHvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k69z68tIRvSSkdHlD00EeZQL.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik met logging vanaf medio mei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iRWo2kKffLGHYKhTXkBctfFcKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdntPpqNa5fRPcaxWqQS1fq8.png?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ben ik nou heel gek als ik zeg dat ik het nog best veel geluid vind? Zo te horen duidelijk te horen vanuit de hal beneden?

Ik wil ook een keer aan de WPB maar met dit geluid twijfel ik wel. Hebben jullie ergens van tevoren naar het geluid geluisterd?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:32:
[...]

Draait nu een dik jaar en zeer tevreden. Je woont in de buurt dus als je m eens wilt zien/horen?
Je bent welkom.
[Afbeelding]

Verbruik met logging vanaf medio mei.
[Afbeelding]
Thnx!
De V4 is mooi opgesteld en het verbruik is erg netjes en het geluid valt reuze mee, want ik kan zelfs jouw ademhaling ook nog horen :). Mijn BUVA MV maakt meer geluid! (jouw geluidsopname is voor mij leidend geweest voor mijn keuze op V4)
De V4 zal alleen overdag en 's avonds draaien en heel mss ook in de wintermaanden enkele nachten draaien - voor radiatoren ondersteuning - wanneer mijn Daikin het niet bij kan benen door de kou.

edit: als ik nog twijfel, dan kom ik bij je kijken

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Pagina: 1