Toon posts:

Vraag: Asus Prime x470 geheugen issue.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-11 14:45
Hoi allemaal. Ik hoop dat ik hier in het juiste deel van het forum zit ik ben echt een lurker mijn excuus als ik niet op de juiste plaatst ben. :$ maar ben nu echt radeloos om dat ik mijn probleem niet op het grote interwebz kan vinden :-(

Mijn vraag

Vorige week heb ik een nieuw zelfbouw systeem aangeschaft met de volgende hardware.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 156,-€ 156,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 136,04€ 136,04
1BehuizingenSharkoon M25-V€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C16FB2K2/16€ 72,47€ 72,47
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C16FB2K2/16€ 72,47€ 72,47
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W€ 53,60€ 53,60
1Solid state drivesIntel 545s M.2 512GB€ 65,98€ 65,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,49

Nu is het zo wanneer de pc volledig van de spanning is af geweest, dan weigert deze te booten of nog niet eens door z'n POST heen te gaan. Ik krijg dan 1 lange beep en 2 korte beeps van uit de speaker te horen. Ik weet ook dat dit betekend dat het een memory issue is. Wanneer ik dan 2 geheugen modules uit de sloten trek kan ik booten zonder enige issue. ik zal mijn verhaal verduidelijken bij "wat heb ik al gevonden of geprobeerd"

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruikte windows versie is win10 Pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb gevonden dat de AMD Ryzen 5 2600 met single rank geheugen modules (dat zijn mijn modules) het maximale aantal MHz 2133 is. Mijn geheugen modules zijn 2666 MHz. Ik heb in de BIOS als eerste een update gegeven na de laatste BIOS versie. Nu heb ik met 2 geheugen modules geïnstalleerd de snelheid van de modules aangepast naar 2133 MHz. Daarna de andere 2 modules terug gestoken en voila booten maar Windows word gestart dus tot dus ver niks aan de hand dacht ik *O*.

Nu het probleem. Wanneer ik nu mijn pc volledig van de spanning afhaal dus de stekker uit het stopcontact. Dan weigert deze met 4 modules te booten en krijg ik zoals omschreven 1 lange beep en 2 korte beeps. Hierna moet ik eerst weer 2 modules verwijderen, windows een keer laten booten, pc weer uitschakelen spanning wel op de voeding laten staan dus het bord staat onder spanning wanneer ik 2 uitgehaalde modules terug steek. pc weer aanzetten en voila windows word geboot niks aan het handje windows ziet ook netjes 32gb.

Dus ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad ;( ik heb al voltage proberen te veranderen timings nog lagere snelheden en heb eigenlijk nu de hoop dat tweakers mij kan helpen oOo

Als vast bedankt voor een ieder die antwoord :)
Mark

Beste antwoord (via Cobratjuh op 01-08-2019 11:53)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:48
Van de site van de fabrikant Heeft minimaal 1.2 volt nodig

HyperX HX426C16FB2K2/16 is a kit of two 1G x 64-bit (8GB) DDR4-2666 CL16 SDRAM (Synchronous DRAM) 1Rx8, memory module, based on eight 1G x 8-bit FBGA components per module. Each module kit supports Intel® Extreme Memory Profiles (Intel® XMP) 2.0. Total kit capacity is 16GB. Each module has been tested to run at DDR4-2666 at a low latency timing of 16-18-18 at 1.2V. Additional timing parameters are shown in the Plug-N-Play (PnP) Timing Parameters section below. The JEDEC standard electrical and mechanical specifications are as follows

Maar, ga je één grote raad geven.
Ruil dat geheugen zo snel mogelijk om naar 2 modules van 16 GB !!!
Dat vind Ryzen een stuk leuker dan 4 modules.

bv: pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXKB

Wat betreft de snelheden voor het geheugen die je noemt. Je haalt de snelheden van de Ryzen 1 serie en de 2 door elkaar.

2 serie is volgens mij met 2 modules 2933 gegarandeerd en 2666 met 4 modules.

Daarnaast heb je nog de genoemde 2133 / 2400 Mhz. Dat is de minimale snelheid waarmee het geheugen op lage voltages 1,1 kan opstarten. De noodstand zogezegd.

[Voor 16% gewijzigd door D-dark op 29-07-2019 21:03]

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Jouw CPU met dat geheugen ondersteunt 2 modules en geen 4.

https://dlcdnets.asus.com...Generation-processors.pdf

• Cobratjuh
Aha oke, thanks voor je antwoord. Enig idee hoe het kan dan dat de computer wel opstart wanneer er spanning op staat en ik dan met 4 modules boot?

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Nee dat durf ik zo niet te zeggen, behalve dan dat er een klein verschil zit tussen de modules die jij hebt waarvan er twee worden ondersteunt en die eronder staan vermeld die 2 en 4 modules ondersteunen.
Ik denk dan ook dat dat het probleem geeft.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet willen booten zonder spanning klinkt mij eerder als een magere voeding. Nou ben ik niet zo bekend met de goedkopere BeQuiet voedingen, maar allicht dat @-The_Mask- hier meer over kan zeggen. 600W Bronze voor 6 tientjes klinkt niet direct als heel bijzondere kwaliteit in ieder geval.

I reject your reality and substitute my own

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volt naar 1.2V instellen @Cobratjuh als je 4 modules wilt gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:06:
Niet willen booten zonder spanning klinkt mij eerder als een magere voeding. Nou ben ik niet zo bekend met de goedkopere BeQuiet voedingen, maar allicht dat @-The_Mask- hier meer over kan zeggen. 600W Bronze voor 6 tientjes klinkt niet direct als heel bijzondere kwaliteit in ieder geval.
Het is idd niet bepaald een goede keuze nee. Voor een tientje meer heb je ook een best wel goede voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Cobratjuh
Hackus schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:07:
Volt naar 1.2V instellen @Cobratjuh als je 4 modules wilt gebruiken
Heb even gekeken de DRAM Voltage staat al op 1.2V op auto modus.

En een andere voeding kan ik inderdaad proberen of dat het issue verhelpt.

• Cobratjuh
-The_Mask- schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:59:
Zou de SOC spanning iets verhogen.
Dit is helemaal nieuw voor me :+ :$. Ik zag dat deze nu op 0.825 staat. met hoeveel kun je dit verhogen.

In deze bios heet het "vddcr soc voltage" Ik kan geen andere soc voltage optie vinden.

• Cobratjuh
-The_Mask- schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:23:
Weet je dat zeker, standaard is volgens mij ergens rond de 1,1V.
heb er even 2 foto's gemaakt :)

http://mhjjansen.nl/foto/bios1.jpg
http://mhjjansen.nl/foto/bios2.jpg

dit is hoe het nu staat ingesteld en dus werkt wanneer er continu spanning op de pc staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:48
Van de site van de fabrikant Heeft minimaal 1.2 volt nodig

HyperX HX426C16FB2K2/16 is a kit of two 1G x 64-bit (8GB) DDR4-2666 CL16 SDRAM (Synchronous DRAM) 1Rx8, memory module, based on eight 1G x 8-bit FBGA components per module. Each module kit supports Intel® Extreme Memory Profiles (Intel® XMP) 2.0. Total kit capacity is 16GB. Each module has been tested to run at DDR4-2666 at a low latency timing of 16-18-18 at 1.2V. Additional timing parameters are shown in the Plug-N-Play (PnP) Timing Parameters section below. The JEDEC standard electrical and mechanical specifications are as follows

Maar, ga je één grote raad geven.
Ruil dat geheugen zo snel mogelijk om naar 2 modules van 16 GB !!!
Dat vind Ryzen een stuk leuker dan 4 modules.

bv: pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXKB

Wat betreft de snelheden voor het geheugen die je noemt. Je haalt de snelheden van de Ryzen 1 serie en de 2 door elkaar.

2 serie is volgens mij met 2 modules 2933 gegarandeerd en 2666 met 4 modules.

Daarnaast heb je nog de genoemde 2133 / 2400 Mhz. Dat is de minimale snelheid waarmee het geheugen op lage voltages 1,1 kan opstarten. De noodstand zogezegd.

[Voor 16% gewijzigd door D-dark op 29-07-2019 21:03]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

auto uitvinken en zelf invullen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobratjuh
Goedemiddag,

Na gister toch nog het een en ander geprobeerd te hebben. Heb ik toch maar besloten n.a.v. van het bericht van @D-dark om ander geheugen te bestellen en wel de https://tweakers.net/pric...x-cmk32gx4m2a2666c16.html.
Moederbord ziet et wel als 2133MHz maar D.O.C.P. schopt het wel naar 2666MHz en de Asus turbo tool drukt de processor met de stock koeler zelfs naar 3850Mhz *O* even kleine stress test gedaan en temperatuur komt niet boven de 86 graden :) lijkt me best positief :)

http://mhjjansen.nl/foto/bios3.jpg
http://mhjjansen.nl/foto/bios4.jpg

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_

Groeten,
Mark
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee