[Excel] Automatisch aanpassen kolom breedte grafiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een dynamische sheet gebouwd waarmee ik een forecast rapporteer van de te verwachten te maken uren per maand op een bepaalde activiteit. Dit vergelijk ik dan ten opzichte van mijn laatste 2 forecasts. De duur van de activiteiten verschilt, het kan 2 maanden duren maar ook 70.

Middels gegevensvalidatie heb ik een cel waar ik middels een 'drop down' (noem je dat zo?) een activiteit kan selecteren waarvan ik de data wil zien. Door formules als 'Sumifs' komt hierdoor de data in mijn scherm te staan. Die data is dan de input van een staafdiagram. Mijn probleem is echter dat het oppervlakte van die staafdiagram altijd hetzelfde is. Dus op het moment dat ik een activiteit selecteer die maar 2 maanden duurt dan heb ik hele brede staven, en als ik een activiteit selecteer die 70 maanden duurt dan zijn het hele dunne staven.

Is er een mogelijkheid dat ik de breedte van de staven 'vast' kan zetten en dus altijd even breed zijn? En dat de grootte van de tabel zich dus automatisch aanpast aan de hand van de activiteit die ik selecteer?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als dat je in de eigenschappen van die diagram een vaste schaal moet opgeven. Hoe is die diagram nu opgebouwd?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Hero of Time schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:16:
Klinkt als dat je in de eigenschappen van die diagram een vaste schaal moet opgeven. Hoe is die diagram nu opgebouwd?
Het is een standaard staafdiagram als dat is wat je bedoelt? Nu heb ik mijn diagram handmatig doorgetrokken tot en met kolom AP omdat ik anders mijn activiteit die +/- 70 maanden duurt niet fatsoenlijk in beeld krijg.

Gevolg hiervan is wel dat als ik mijn activiteit selecteer die maar 2 maanden duurt ik staven van 5 cm breed heb en na twee maanden een grote witte vlakte omdat het diagram voor de rest geen data heeft. Selecteer ik de activiteit die 70 maanden duurt dan staat mijn diagram natuurijk wel helemaal vol maar zijn de staven 3 mm breed.

Wat ik dus eigenlijk wil is dat Excel de staven bijvoorbeeld een standaard breedte geeft van 1 cm per staaf en de diagram oppervlakte hier automatisch op aanpast. Selecteer ik een korte activiteit dan loopt het diagram (bij wijze van spreke) van kolom A tot E. Selecteer ik een lange activiteit dan past hij dit automatisch aan zodat de diagram loopt van kolom A tot AZ.