Toon posts:

Electrovoice ZXA1 Repair

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MineTurtle
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 04-12 12:51
Beste mede tweakers / knutselaars.

Ik heb van een goede vriend een Electrovoice ZXA1 PA speaker gekregen. Deze heeft echter wat probleempjes. Het lijkt mij een leuk projectje om deze te herstellen, tevens om meer ervaring op te doen met schakelende voedingen en het troubleshooten hiervan. Ik heb geen opleiding gehad op dit vlak en alles is dus hobbymatig.

Om te beginnen - Elke nieuwe zekering ploft er direct uit. Voor zo ver mijn kennis gaat al het een en ander doorgemeten, conclusie was dat de FETs aan de primaire zijde van de voeding doorgeslagen waren. 0 ohm op alle 3 de pootjes in alle richtingen. Deze dus al direct vervangen voor anderen, maar nogsteeds hetzelfde probleem. Ik heb nergens een schematic kunnen vinden maar het lijkt er op dat de voeding over geen enkele vorm van beveiliging beschikt. Zou het kunnen zijn dat de eindversterker ook defect is, dit een kortsluiting veroorzaakt waardoor ik mijn FETs en zekering telkens weer opblaas?

Diode's voor gelijkrichten aan de secundaire zijde zijn nog intact

Tevens is de tweeter defect geraakt (spreekspoel opgeblazen), deze laat ik al recoilen op een adresje. Misschien dat dit te maken heeft met een kapotte eindversterker, welke dan weer de main fuse er uit laat blazen ivm het ontbreken van een beveiliging. Ik heb geen idee meer :+

Meer info nodig? Laat maar weten! Alle hulp is welkom ;)

https://i.imgur.com/ZFua08t.jpg

https://i.imgur.com/Usw4fDf.jpg

https://i.imgur.com/9vPf0Ez.jpg

https://i.imgur.com/sdIwJOW.jpg

--EDIT--

Zojuist bij de lokale electronicaboer 2 FETjes voor de voeding besteld, samen met 4 FETjes voor de versterker. Deze waren allemaal defect. Er zit 1 weekje levertijd op, genoeg tijd om nog de andere nodige dingen te testen/checken.

Als eerste wil ik de voeding gaan testen op het moment dat er geen FETs in zitten, dan weet ik zeker dat het gedeelte hiervoor in orde is. (AC/DC conversie, alle componenten getest met multimeter / capacitor test en alles lijkt OK te zijn)

Wanneer ik de nieuwe FETs binnen heb ben ik van plan om de voeding eerst los te testen alvorens deze op de versterker aan te sluiten. Als dit blijft werken wil ik vervolgens de versterker weer aansluiten, bij voorkeur in serie met een gloeilamp. Iets wat ik nog over het hoofd zie bij dit troubleshooten? Bvd!

[Voor 43% gewijzigd door MineTurtle op 29-07-2019 16:24]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:33
Een tip uit mijn tv reparatie tijd:
Als er ook maar wat aan een schakelende voeding mankeert dan vliegt alles je weer om de oren bij de eerst volgende start.

Koop een aantal gloeilampen. Bijvoorbeeld 25 50 en 100 watt. En een fitting met snoer.
Schakel eerst de lichtste lamp in serie en start de voeding zonder belasting aangesloten.
De lamp moet even fel oplichten (opladen voedings Eelco) en dan uitdoven of flauw blijven branden.
Zo kun je veilig testen zonder meteen alles op te blazen.
Nog mooier is een plankje met fitting en stopcontact en een schakelaar om de fitting te kunnen overbruggen.

Pak nog een fitting met 25 watt lamp. Hier kun je de voeding Eelco mee ontladen mocht deze nog onder spanning staan.

Controleer al het kleine grut aan de primaire kant. Diodes transistoren etc. Bij twijfel vervangen.
Meet alle weerstanden door.
Vervang het voedings ic ook. Grote kans dat deze een tik heeft gehad.

• MineTurtle
Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag! :) Goed idee van de gloeilamp met fitting trouwens

--EDIT--
Zojuist de nodige spullen besteld om het "testplankje" te maken, ik houd jullie op de hoogte over het verdere verloop!

[Voor 40% gewijzigd door MineTurtle op 01-08-2019 18:00]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• MineTurtle
Update!

Vandaag de 6 vervangende mosfetjes opgehaald, gesoldeerd en getest zoals @ronnie vd aangaf - in serie gezet met een gloeilamp.

Resultaat:
25 watt gloeilamp: Power led van voeding brand groen, Limit led van versterker uit
60 watt gloeilamp: Power led van voeding brand groen, Limit led van versterker brandt oranje (continu)
Ik heb ook nog 1 lamp van 75 watt en 1 lamp van 100 watt maar ik vermoed dat er iets niet goed is, gezien dat oranje LEDje normaal uit hoort te zijn (?) dus ik heb deze 2 lampen nog niet geprobeerd.

De groene powerled lijkt overigens heel snel te knipperen ipv mooi groen te branden.
Zowel de 25 watt lamp als de 60 watt lamp branden op redelijke sterkte.

[Voor 3% gewijzigd door MineTurtle op 03-08-2019 12:12]

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:33
Dus zonder versterker lijkt de voeding te starten?

Knippert de led ook snel als er geen versterker aan hangt?

Zo niet dan zit er mogelijk een sluiting op 1 van de voedingslijnen van je versterkerprint.

Zo wel dan zit er nog een fout in je voeding.
Meet alle diodes eens na, ook secundair.
Vergeet de voeding elco niet te ontladen! Doet anders erg auw en je kunt opnieuw beginnen.
Ontladen gaat ook mooi met een gloeilamp.

• MineTurtle
Voedingsprint werkt inderdaad prima wanneer ik de versterker loskoppel, gloeilamp gaat heel even fel branden om de Elco's op te laden (2X 200V 1000 Microfarad in serie) hierna gaat de gloeilamp weer uit en blijft het groene LEDje op de voeding branden.

Ik baal er van dat ik nergens een schema kan vinden van dit ding, naar mijn idee zijn er nog een SMD diode en een SMD weerstandje defect, echter kan ik van dat weerstandje de waardes dus niet meer achterhalen. Ook heel fijn dat iemand erg gul is geweest met warmtelijm, hierdoor kan ik bijna nergens bij. Moet ik dat er eerst af zien te krijgen, zucht.

https://imgur.com/BygdK5y <-- het gaat om een miniscuul smd weerstandje waar een wit stipje in het midden lijkt te zitten + de diode die direct links daarvan zit. Dat zwarte weerstandje lijkt op meerdere plekken te zitten maar die geven allemaal verschillende waardes aan, bijv 4,4 Kilo ohm en 10 Kilo ohm. Ik zie er geen markeringen op staan, hoe kom ik er ooit achter wat hier gezeten heeft?

[Voor 26% gewijzigd door MineTurtle op 03-08-2019 19:17]

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 04-12 20:04
Je zou kunnen zoeken op versterkerschema's met de IRS2092s om te onderzoeken welke componentwaarden logisch zijn om in de buurt van een FET te hebben. De component zit aangesloten op een driepotig onderdeel, wat een transistor of FET zou kunnen zijn. Tevens zit het aan de drain van de bovenste vermogensFET, wat dus een voedingslijn of luidsprekeruitgang zou kunnen zijn.

Je kan het ook vergelijken met het andere kanaal, als dat nog heel is. Ook zou je de fabrikant kunnen mailen of hij het schema zou willen sturen.

Rondom de onbekende component lijken overigens twee blauwe weerstanden en een component links naast de bovenste weerstand los te zitten.

[Voor 98% gewijzigd door TBTL op 04-08-2019 09:28]

• MineTurtle
Bedankt, dat is nog eens een goed idee van dat IRS2092s schema. Daar was ik nog niet op gekomen ;)

Het andere kanaal is inderdaad nog heel, de weerstandjes daar hebben echter een andere waarde dan degene die rechts zitten (de weerstandjes die nog heel zijn, zonder markeringen)

De onderdeeltjes zijn inderdaad een beetje slordig gesoldeerd maar lijken nog wel contact te maken, ik zal het nog eens na gaan meten met mijn multimeter.

Ik heb voor het weekend al een mailtje gestuurd naar de service center van ElectroVoice, wachtend op reactie.

• MineTurtle
Even een update - zoals te verwachten was geeft de service center geen schema's vrij van de versterker en voeding, dit maakt reparatie vrij moeilijk. Voor 130 euro inclusief verzendkosten en btw kan ik een nieuwe versterker pcb kopen via hun, ik denk dat ik dat maar ga doen.

• snofje
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 29-08 15:04
ik heb een vraag ik heb hier een aantal zxa1-90 kastjes staan
die wanneer ze even gedraait hebben regelmatig de hoge tonen verliezen heeft iemand enig idee
wat daar de oorzaak van zou kunnen zij?

• snofje
ik heb de schemas

• snofje
beste mine turtle

ik heb evt. de schema's van de ZXA1-90 voor je.
zelf heb ik 5 van deze jongetjes staan die oververhit raken en daardoor vallen de speakers uit.
Ik zou graag willen weten waar ik de nieuwe units kan kopen voor E 130,00.

hoor graag wat van je.

Fons
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee