Ik heb de laatste decennia altijd mijn eigen pc's samengesteld aan de hand van de best buy guides. Meestal ging ik voor het high end game systeem en paste hier en daar wat aan. Echt verstand van componenten heb ik niet (meer) maar ik ben handig genoeg om zelf iets in elkaar te zetten. De basics snap ik wel maar ik merk dat veel ontwikkelingen aan me voorbij zijn gegaan.
Mijn gebruiksdoeleinden zijn ook compleet veranderd. Hopelijk kunnen jullie me een eindje op weg helpen en me behoeden voor fouten! Sowieso alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Ik zoek met name advies over of ik de dedicated GPU uberhaupt kan weglaten en over de cpu en het moederbord. Kast, koeling, voeding en ssd kan ik zelf uitzoeken maar tips zijn altijd welkom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game niet meer en zou daarom het liefst een systeem zonder gpu willen. Ik doe voor mijn rugbyclub echter wel videoanalyse en de cpu zou dus goed met grote (4k) bestanden om moeten kunnen gaan. Het gaat dus voornamelijk om knippen en plakken van videos. Er komt geen daadwerkelijke bewerking aan te pas. Hooguit hier en daar wat tekst toevoegingen. Op internet zijn er veel tegengestelde meningen over of een dedicated gpu nodig is hiervoor.. Vandaar dat ik hier post..
De dedicated GPU hoop ik te vermijden vanwege de kosten, stroomverbruik en het lawaai.
De pc wordt ook gebruikt als plex server dus er zitten een aantal harde schijven in.
Ik gebruik een 4k monitor en wil misschien nog een full hd monitortje toevoegen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
liefst max 1000 euro tenzij er hele goede argumenten voor het een of ander zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
monitor https://tweakers.net/pric...19/lg-32ud59-b-zwart.html
toetsenbord en muis
4 harde schijven
1 reguliere ssd (250gb als mogelijk liefst upgrade naar 1gb nvme ssd)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU + aftermarket koeling
moederbord
16gb ram
Voeding
ssd (1gb)
Kast (liefst nadruk op stilte en kwaliteit. geen flashy gamer kasten)
(gpu als het niet anders kan)
?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd AMD gebruik en hier nooit klachten over gehad. Ik ben hier echter niet aan gebonden. Op het moment ook een cooler master kast waar ik tevreden over ben maar wederom; ik ben niet merkvast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop een aantal jaar vooruit te kunnen met het systeem dus geef liever veel geld uit aan de cpu en upgrade dan later dingen als de ssd en kast.
Het moederbord moet het liefst aansluitingen hebben voor 2 monitoren waarvan een 4k. Verder de volgende (logische) dingen:
voldoende usb 3.0 aansluitingen
digital audio out
Wifi is handig als back up maar sowieso een gigabit aansluiting
ideaal gezien ruimte voor een nvme ssd
voldoende sata aansluitingen (6 stuks)
Voeding:
liefst een 'stille' en eventueel modulair
De kast:
Liefst een 'stille' kast zonder teveel franje. Usb aansluitingen en sd kaartlezer aan de voorkant. Eventueel een ingebouwde hot swap voor harde schijven. Ik heb deze nu en vind het erg fijn volgens mij is het echter vrij zeldzaam in kasten.
Ga je overklokken?
alleen als het zich echt loont.
Wat verwacht je van ons?
Kan ik zonder GPU? Zo niet is er een relatief goedkope passief gekoelde GPU die doet wat ik zoek?
Zo ja welke CPU en wat kan ik verwachten van de integrated gpu?
Als die vragen beantwoord zijn graag advies over passend ram en moederbord.
Alvast bedankt!
Mijn gebruiksdoeleinden zijn ook compleet veranderd. Hopelijk kunnen jullie me een eindje op weg helpen en me behoeden voor fouten! Sowieso alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Ik zoek met name advies over of ik de dedicated GPU uberhaupt kan weglaten en over de cpu en het moederbord. Kast, koeling, voeding en ssd kan ik zelf uitzoeken maar tips zijn altijd welkom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game niet meer en zou daarom het liefst een systeem zonder gpu willen. Ik doe voor mijn rugbyclub echter wel videoanalyse en de cpu zou dus goed met grote (4k) bestanden om moeten kunnen gaan. Het gaat dus voornamelijk om knippen en plakken van videos. Er komt geen daadwerkelijke bewerking aan te pas. Hooguit hier en daar wat tekst toevoegingen. Op internet zijn er veel tegengestelde meningen over of een dedicated gpu nodig is hiervoor.. Vandaar dat ik hier post..
De dedicated GPU hoop ik te vermijden vanwege de kosten, stroomverbruik en het lawaai.
De pc wordt ook gebruikt als plex server dus er zitten een aantal harde schijven in.
Ik gebruik een 4k monitor en wil misschien nog een full hd monitortje toevoegen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
liefst max 1000 euro tenzij er hele goede argumenten voor het een of ander zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
monitor https://tweakers.net/pric...19/lg-32ud59-b-zwart.html
toetsenbord en muis
4 harde schijven
1 reguliere ssd (250gb als mogelijk liefst upgrade naar 1gb nvme ssd)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU + aftermarket koeling
moederbord
16gb ram
Voeding
ssd (1gb)
Kast (liefst nadruk op stilte en kwaliteit. geen flashy gamer kasten)
(gpu als het niet anders kan)
?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd AMD gebruik en hier nooit klachten over gehad. Ik ben hier echter niet aan gebonden. Op het moment ook een cooler master kast waar ik tevreden over ben maar wederom; ik ben niet merkvast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop een aantal jaar vooruit te kunnen met het systeem dus geef liever veel geld uit aan de cpu en upgrade dan later dingen als de ssd en kast.
Het moederbord moet het liefst aansluitingen hebben voor 2 monitoren waarvan een 4k. Verder de volgende (logische) dingen:
voldoende usb 3.0 aansluitingen
digital audio out
Wifi is handig als back up maar sowieso een gigabit aansluiting
ideaal gezien ruimte voor een nvme ssd
voldoende sata aansluitingen (6 stuks)
Voeding:
liefst een 'stille' en eventueel modulair
De kast:
Liefst een 'stille' kast zonder teveel franje. Usb aansluitingen en sd kaartlezer aan de voorkant. Eventueel een ingebouwde hot swap voor harde schijven. Ik heb deze nu en vind het erg fijn volgens mij is het echter vrij zeldzaam in kasten.
Ga je overklokken?
alleen als het zich echt loont.
Wat verwacht je van ons?
Kan ik zonder GPU? Zo niet is er een relatief goedkope passief gekoelde GPU die doet wat ik zoek?
Zo ja welke CPU en wat kan ik verwachten van de integrated gpu?
Als die vragen beantwoord zijn graag advies over passend ram en moederbord.
Alvast bedankt!