Dekstop voor eenvoudige videobewerking (liefst zonder gpu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06 13:52
Ik heb de laatste decennia altijd mijn eigen pc's samengesteld aan de hand van de best buy guides. Meestal ging ik voor het high end game systeem en paste hier en daar wat aan. Echt verstand van componenten heb ik niet (meer) maar ik ben handig genoeg om zelf iets in elkaar te zetten. De basics snap ik wel maar ik merk dat veel ontwikkelingen aan me voorbij zijn gegaan.
Mijn gebruiksdoeleinden zijn ook compleet veranderd. Hopelijk kunnen jullie me een eindje op weg helpen en me behoeden voor fouten! Sowieso alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Ik zoek met name advies over of ik de dedicated GPU uberhaupt kan weglaten en over de cpu en het moederbord. Kast, koeling, voeding en ssd kan ik zelf uitzoeken maar tips zijn altijd welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game niet meer en zou daarom het liefst een systeem zonder gpu willen. Ik doe voor mijn rugbyclub echter wel videoanalyse en de cpu zou dus goed met grote (4k) bestanden om moeten kunnen gaan. Het gaat dus voornamelijk om knippen en plakken van videos. Er komt geen daadwerkelijke bewerking aan te pas. Hooguit hier en daar wat tekst toevoegingen. Op internet zijn er veel tegengestelde meningen over of een dedicated gpu nodig is hiervoor.. Vandaar dat ik hier post..
De dedicated GPU hoop ik te vermijden vanwege de kosten, stroomverbruik en het lawaai.
De pc wordt ook gebruikt als plex server dus er zitten een aantal harde schijven in.

Ik gebruik een 4k monitor en wil misschien nog een full hd monitortje toevoegen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
liefst max 1000 euro tenzij er hele goede argumenten voor het een of ander zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

monitor https://tweakers.net/pric...19/lg-32ud59-b-zwart.html

toetsenbord en muis
4 harde schijven
1 reguliere ssd (250gb als mogelijk liefst upgrade naar 1gb nvme ssd)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

CPU + aftermarket koeling
moederbord
16gb ram
Voeding
ssd (1gb)
Kast (liefst nadruk op stilte en kwaliteit. geen flashy gamer kasten)
(gpu als het niet anders kan)
?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd AMD gebruik en hier nooit klachten over gehad. Ik ben hier echter niet aan gebonden. Op het moment ook een cooler master kast waar ik tevreden over ben maar wederom; ik ben niet merkvast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop een aantal jaar vooruit te kunnen met het systeem dus geef liever veel geld uit aan de cpu en upgrade dan later dingen als de ssd en kast.

Het moederbord moet het liefst aansluitingen hebben voor 2 monitoren waarvan een 4k. Verder de volgende (logische) dingen:
voldoende usb 3.0 aansluitingen
digital audio out
Wifi is handig als back up maar sowieso een gigabit aansluiting
ideaal gezien ruimte voor een nvme ssd
voldoende sata aansluitingen (6 stuks)

Voeding:
liefst een 'stille' en eventueel modulair

De kast:
Liefst een 'stille' kast zonder teveel franje. Usb aansluitingen en sd kaartlezer aan de voorkant. Eventueel een ingebouwde hot swap voor harde schijven. Ik heb deze nu en vind het erg fijn volgens mij is het echter vrij zeldzaam in kasten.

Ga je overklokken?
alleen als het zich echt loont.

Wat verwacht je van ons?
Kan ik zonder GPU? Zo niet is er een relatief goedkope passief gekoelde GPU die doet wat ik zoek?
Zo ja welke CPU en wat kan ik verwachten van de integrated gpu?
Als die vragen beantwoord zijn graag advies over passend ram en moederbord.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou een build gaan maken van Ryzen 2400G/3400G met 16GB RAM 3200MT/s.
modulaire voeding: Whisper 450w
(1TB NVMe) ben geen voorstander van veel oude HD's, liever 1 grote
Nu een eigen lijstje maken ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 16:04

BLACKfm

o_O

Een hele dure GPU is volgens mij niet nodig, in ieder geval niet als je hebt doel voor bepaalde encodeer technieken. Een simpele Nvidia p400/P600 of een GTX 1050 beschikt al over veel van de hedendaagse technieken De Quadro's zijn stil en zuinig, heb zelf een P600 in een stream pc en daar hoor je in ieder geval niks van. Een 1050 TI die ik ergens anders in hoor je ook niet, en staat meestal idle.

Maar ik weet niet wat bij video-bewerken voornamelijk gebruikt wordt, de CPU of de GPU.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Hackus schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:00:
Ik zou een build gaan maken van Ryzen 2400G/3400G met 16GB RAM 3200MT/s.
modulaire voeding: Whisper 450w
(1TB NVMe) ben geen voorstander van veel oude HD's, liever 1 grote
Nu een eigen lijstje maken ;)
Jij bent dus van mening dat de 3400G al toereikend is zonder dedicated GPU?
Mijn vrees is wel dat hij niet heel toekomstbestendig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schalk84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Jij bent dus van mening dat de 3400G al toereikend is zonder dedicated GPU?
Mijn vrees is wel dat hij niet heel toekomstbestendig is.
Die heeft Vega 11, als krachtigste iGPU/APU.
Ryzen 3600 met een GTX 1550/1050 GT1030 kan natuurlijk ook, maar je wilt geen GPU zeg je.

GT1030 kun je kopen met koelblok ipv fan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
de vega 11 lijkt idd een stuk beter dan de Intel UHD Graphics 630 van i7 en i9. Jammer dat de ryzen cpu flink onderdoet voor de i7/i9.
Hopelijk kan iemand die videobewerking doet me snel uitleggen wat voor mij prioriteit zou hebben. Wellicht is de iGPU de bottleneck niet als de cpu erg snel is?

Als een GPU onvermijdelijk is is het weer de vraag welke balans ik nodig heb: krachtige CPU met klein videokaartje afdoende of is een krachtige GPU onvermijdbaar en moet ik dan vanwege het budget concessie doen op de CPU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schalk84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:54:
de vega 11 lijkt idd een stuk beter dan de Intel UHD Graphics 630 van i7 en i9. Jammer dat de ryzen cpu flink onderdoet voor de i7/i9.
Hopelijk kan iemand die videobewerking doet me snel uitleggen wat voor mij prioriteit zou hebben. Wellicht is de iGPU de bottleneck niet als de cpu erg snel is?

Als een GPU onvermijdelijk is is het weer de vraag welke balans ik nodig heb: krachtige CPU met klein videokaartje afdoende of is een krachtige GPU onvermijdbaar en moet ik dan vanwege het budget concessie doen op de CPU..
Welke software gebruik je, en wat versta jij onder videobewerking.

Adobe Premier Pro CC 2019 4K/6K/8K ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
da vinci resolve en vlc. video is fullhd 60fps en 4k 30fps (hopelijk 4k 60fps in de toekomst). Het gaat om wedstrijden- en trainingsanalyses. Dus vooral veel stukjes knippen, screenshots en wat inzoomen. In vlc maak ik meestal de chapters of knip ik ook stukjes. Daarna worden de stukjes opgeslagen in een behapbaar formaat zodat delen met spelers makkelijker is. Ik gebruik eigenlijk geen aftereffecten. Hooguit wat verhoging van de helderheid.
edit: hele zware eisen heb ik dus niet maar ik wil wel dat alles lekker snel loopt.

Op mijn huidige pc loopt de boel helemaal vast als ik met grote bestanden aan de slag ga.

[ Voor 7% gewijzigd door schalk84 op 29-07-2019 15:38 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schalk84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:37:
da vinci resolve en vlc. video is fullhd 60fps en 4k 30fps (hopelijk 4k 60fps in de toekomst). Het gaat om wedstrijden- en trainingsanalyses. Dus vooral veel stukjes knippen, screenshots en wat inzoomen. In vlc maak ik meestal de chapters of knip ik ook stukjes. Daarna worden de stukjes opgeslagen in een behapbaar formaat zodat delen met spelers makkelijker is. Ik gebruik eigenlijk geen aftereffecten. Hooguit wat verhoging van de helderheid.
edit: hele zware eisen heb ik dus niet maar ik wil wel dat alles lekker snel loopt.

Op mijn huidige pc loopt de boel helemaal vast als ik met grote bestanden aan de slag ga.
En dat is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
athlon x4 760k quad core 3.8ghz, 8gb ram en 2gb videokaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 13:14
schalk84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:53:
Een B450 build met een Ryzen 3400G zal je minstens 2x zoveel performance geven (volgens Passmark benchmarks, effectieve applicatie performance zou nog veel hoger zijn) Hogere Ramsnelheden + 16GB zorgt dan ook weer voor de nodige beetje extra kracht.

Een Ryzen 3600 zou die 3400G performance nog eens verdubbelen en lijkt me eigenlijk een goed begin voor een systeem in combinatie met een B450 moederbord, snel geheugen. Een 3600 heeft geen GPU ingebouwd maar als je daar weinig tot geen beroep op gaat doen is een goedkope / 2de handse GT1030, GTX1050(ti), 1650 of AMD RX450, 550, 460, 560, 470, 570

Een goede voeding van 400W, behuizing en je bent al klaar. Zou je ook ruim onder de 1000 euro zitten.

Ene gevonden in een ander topic - met een GPU van 150 euro in de plaats en je zit aan een budget van 750 euro zonder randapparatuur:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 212,51€ 212,51
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 377,25€ 377,25
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 76,05€ 76,05
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,71

[ Voor 64% gewijzigd door Elazz op 29-07-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 09:14
Als je een DaVinci Resolve Studio licentie hebt dan zou ik een nVidia GPU aanraden. Vooral omdat de Studio versie hier heel hard gebruik van maakt voor hardware video decoding én encoding. Een GTX1050 of recenter is dan zeker aan te raden voor extra performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schalk84 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:53:
16GB DDR4 scheelt al enorm, en kun je 2048MB toevoegen aan Vega11.
Maar zoals ik zei kun je ook een GT1030 GPU kopen met koelblok(dus zonder ventilator) met Ryzen3600

of zelfs 1050Ti pricewatch: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 29-07-2019 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 04:24
Misschien een interessante toevoeging om wat overwegingen te kunnen maken:
Puget Systems - Hardware Recommendations for DaVinci Resolve

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Thanks allen. Ik begin in ieder geval te vermoeden dat ik niet onder een gpu uitkom. Een passief gekoelde heeft dan zeker de voorkeur.
De configuratie van elazz spreekt me wel aan maar ik zou ook wel de ryzen willen vervangen voor een i7 of zelfs i9. Als dit niet afdoende is kan ik altijd nog een gpu van 150 euro toevoegen.
Davinci spreekt over 32gb ram en 8gb vram voor 4k bewerking. Dat is in ieder geval niet haalbaar voor me maar hopelijk is het ook niet nodig voor mijn doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik vind gevoelsmatig de verplichting tot een dgpu nogal zwaar, aangezien je helemaal geen speciale effecten nodig hebt.
Een beetje knippen en plakken stelt echt niets voor. Encoderen en decoderen kan iedere moderne igpu/dgpu.
Het enige moment dat die kaart echt aan de slag zou moeten is tijdens exporteren, maar als dat naar een gangbaar formaat is versnelt een igpu dat ook.

Ken je misschien iemand met een redelijk recente game- laptop? Bij voorkeur met quad/6-core, minimaal 16GB Ram en een ssd.

De meeste daarvan hebben een dgpu die inschakelt als dat echt nodig is (dat kun je per programma instellen. Dan kun je even testen wat de performance is op basis van de cpu en wat de extra hulp van de dgpu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalsaGids
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben ongeveer hetzelfde systeem aan het bedenken als jij. Alleen ik edit geen video maar MySQL tabellen en draai PhpStorm voor Drupal backend development. Daarom wil ik 2x HDMI-2.0 op 60Hz (ik kijk ook veel Youtube) zodat ik 2 4K monitoren aan kan sturen. Zo kwam ik uit bij het best geteste B450 board. Voor koeler heb ik ook de beste/stilste gepakt uit de tweakers test. Mijn config so far...

AMD Ryzen 5 3400G Boxed
€ 150,95 € 150,95

Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi
€ 119,99 € 119,99

Raijintek Metis Blauw
€ 93,26 € 93,26

Noctua NH-L12S
€ 49,95 € 49,95

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
€ 94,60 € 94,60

be quiet! System Power 9 400W
€ 41,90 € 41,90

Crucial BX500 480GB
€ 53,10 € 53,10

Totaal 603 euro, maar jij wilt waarschijnlijk wel een groter HD. Of pak deze SSD en zet er een HD bij van 1 TB. Mijn kast kan ook goedkoper maar deze vond ik toevallig mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Het is jammer dat de betere ryzens geen igpu hebben. Ik vraag me af hoe lang ik tevreden ben met de ryzen 5. Ik wil minstens vijf jaar met het systeem doen zonder upgrades. Een i7 of i9 is dan aantrekkelijker.

B450 pro wifi heeft geen optical out.. Dan moet ik weer een los geluidskaartje bijprikken wat ik niet wil.
De B450 pro heeft wel optical out maar maar 1 hdmi..

leuke kast inderdaad maar iets te compact voor mij waarschijnlijk.

De hoofdvraag blijft nog steeds staan; kom ik weg met alleen een krachtige cpu of moet er een flinke videokaart bij.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey_RTLX
  • Laatst online: 11-04 22:06
De gpu wordt bij videoediting enigzins benut. En is dus wel van toepassing erop. Zelf zou ik voor videoediting voor nvidia kaarten kiezen, cuda cores komen van pas.

Ik zou zelf zou kijken naar een:

Ryzen 5 3600/ryzen 7 2700x
Koeler: Scythe Ninja 5, stil en koelt ong gelijk aan een 240mm rad.
B450/x470 moederbord
16 gb 3200mhz cl16/3000mhz cl15
Gtx 1060 6gb
1tb m.2 nvme samsung 970 evo plus
Case is persoonlijk.

Joey van der Houven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ik zie in de pricewatch gtx 1060 6gb van 170e tot 350e. Als het alleen videoediting is maakt het verder dan nog uit welke? Ik kan niet zien waar dat grote prijsverschil vandaan komt. alles lijkt vrijwel hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
1060 moet je niet nemen. Een 1660 is dan een beter idee of een 1650 als je iets wil besparen. De meeste software ondersteunt OpenCL zodat een RX 570 ook tot de mogelijkheden behoort.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 31-07-2019 18:24 ]

Pagina: 1