Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:08
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een aantal weken een nieuw systeem in gebruik en heb daar, tot vanochtend, veel plezier aan mogen beleven. Nadrukkelijk tot vanochtend, want toen ik deze ochtend 'F1 2019 ' op wilde starten vond mijn PC het wel weer prima voor vandaag en besloot om uit te vallen. Zomaar, niet eens een BSOD o.i.d.

Maar goed, nu zit ik dus met een systeem dat niet meer wilt starten. De PSU geeft enkel een 'klik' als geluid en dat is het dan. Geen draaiende case fans, geen 'biepjes' van het moederbord en ook geen kortstondige boot om vervolgens weer uit te schakelen.

De enige tekenen van 'leven' zijn de 'Clear CMOS'-knop op de I/O-plaat van het moederbord en de oplichtende startknop op het moederbord. Verder helemaal niets.

Je kunt begrijpen dat ik hier best van baal en dat is dan zacht uitgedrukt. :F

De systeemspecificaties
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 503,36€ 503,36
1MoederbordenAsus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)€ 320,-€ 320,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.245,-€ 1.245,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 36,03€ 36,03
1ControllersInateck 7-Port USB 3.0 PCI-E Card KTU3FR-5O2U€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Dark Base 700 Zwart€ 148,99€ 148,99
1Waterkoelingbe quiet! Silent Loop 360mm€ 145,-€ 145,-
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 20,30
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 97,95€ 97,95
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 98,90€ 98,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 94,99€ 94,99
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 117,99€ 117,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.828,51

Wat heb ik al gedaan?
Ik heb de GPU verwijderd, één reepje RAM eruit gehaald, alle onnodige kabels verwijderd/losgekoppeld en tevens het 'moederbord-batterij' verwijderd. Dit alles tevergeefs. ;(

Helaas ben ik niet in staat om te testen of het de PSU is, daar ik geen extra PSU heb liggen en de lokale computerboer op maandagen gesloten is.

Extra informatie
De CPU en GPU waren op het moment van uitvallen voorzien van een overclock ('i9-9900K @5GHz on all cores'), maar deze is meermaals getest op stabiliteit en het systeem vertoonde ook vanochtend geen enkele tekenen van onstabiliteit. Zo heb ik gisteravond nog zonder problemen 'RAGE 2' kunnen spelen.

Inmiddels ligt zo'n beetje heel de computer uit elkaar en wil het beestje dus niet meer aan. :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11-2022
Yonix,

Het enige wat ik je mee kan geven (aangezien ik zelf ook met dit probleem kamp), is om even de andere topics door te lezen. Het lijkt op het probleem dat ik en verschillende andere topicstarters ook hebben. Wellicht staan daar suggesties tussen die je alvast kan proberen, om het probleem op te lossen.

Heb je het al op slechts 1 ram stick geprobeerd?

Wellicht ook even op een ander stopcontact proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door rikkie54321 op 29-07-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yonix Ik zou ff een andere voeding bestellen. 2x 8-pin aangesloten en 1x 6 pin ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Hackus schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:09:
@Yonix Ik zou ff een andere voeding bestellen. 2x 8-pin aangesloten en 1x 6 pin ?
Naar een andere voeding ben ik nu ook aan het kijken. De voeding is het 'oudste' onderdeel uit de build, maar met 14 maanden ook weer niet zó oud. Maar goed, het is en blijft elektronica natuurlijk.

Trouwens, doel je met de '2x 8-pin en 1x 6-pin' opmerking op de GPU? Die had ik namelijk aangesloten inderdaad, maar zonder GPU start de PC ook niet op. Daarnaast heeft mijn moederbord een '8+4 pin' aansluiting voor de CPU, deze had ik beide sinds dag één aangesloten. Echter, met enkel de (traditionele) '8-pin' start de PC ook niet op.
rikkie54321 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:01:
Heb je het al op slechts 1 ram stick geprobeerd?

Wellicht ook even op een ander stopcontact proberen?
In beide gevallen geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klinkt als kortsluiting ergens. Die klik is een relais in je voeding en hoeft niet veel te betekenen.

Kun je het spul eens uit de behuizing halen en alles opnieuw op een tafel opbouwen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
PD2JK schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:18:
Klinkt als kortsluiting ergens. Die klik is een relais in je voeding en hoeft niet veel te betekenen.

Kun je het spul eens uit de behuizing halen en alles opnieuw op een tafel opbouwen?
Kan het dan kwaad als ik het moederbord op mijn houten bureau leg? Heb daar geen speciaal anti-statisch kleed voor o.i.d. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yonix schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Naar een andere voeding ben ik nu ook aan het kijken. De voeding is het 'oudste' onderdeel uit de build, maar met 14 maanden ook weer niet zó oud. Maar goed, het is en blijft elektronica natuurlijk.

Trouwens, doel je met de '2x 8-pin en 1x 6-pin' opmerking op de GPU? Die had ik namelijk aangesloten inderdaad, maar zonder GPU start de PC ook niet op. Daarnaast heeft mijn moederbord een '8+4 pin' aansluiting voor de CPU, deze had ik beide sinds dag één aangesloten. Echter, met enkel de (traditionele) '8-pin' start de PC ook niet op.
[...]
In beide gevallen geen succes.
Ja, GPU bedoel ik ;)
Bouw de boel eens uit en test basis uit de kast

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 29-07-2019 12:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Yonix schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Kan het dan kwaad als ik het moederbord op mijn houten bureau leg? Heb daar geen speciaal anti-statisch kleed voor o.i.d. :P
Ja hoor, geen probleem.
Als je de videokaart ook in je moederbord prikt, leg je moederbord dan op een verhoginkje zoals een kartonnen doosje.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
PD2JK schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Ja hoor, geen probleem.
Als je de videokaart ook in je moederbord prikt, leg je moederbord dan op een verhoginkje zoals een kartonnen doosje.
Geen succes. Ook dan maakt de PSU een 'klik' en gebeurt er verder niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rn2aIexAtQuUjKbqCN1nMZZT/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

Rannasha

Does not compute.

De beste stap die je nu kunt maken is om deze setup te testen met een andere voeding. Het liefst eentje die je ergens kunt lenen. Minimale hoeveelheid hardware aansluiten en kijken of het nu wel werkt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Inderdaad, andere voeding.

Zonder CPU en RAM kan ook nog, maar ligt ook een beetje aan hoe het moederbord hier op reageert. Er kan niks stuk, maar misschien blijft de voeding dan wel draaien. Dan is de CPU stuk. Dat komt zelden voor, maar het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yonix schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Geen succes. Ook dan maakt de PSU een 'klik' en gebeurt er verder niets.

[Afbeelding]
Zoals ik zei, kijk even voor andere voeding en test het ook buiten de kast.
(voeding niet op de Fan kant leggen) is het dit niet kun je die voeding weer terugsturen
onder bedenktijd (wetgeving rond koop op afstand) wees wel voorzichtig met uitpakken zodat je de voeding weer netjes kunt inpakken. en gebruik de kabels van de nieuwe voeding, niet die je nu gebruikt.
pricewatch: Corsair RM650 (2019)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 29-07-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Hackus schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Zoals ik zei, kijk even voor andere voeding en test het ook buiten de kast.
(voeding niet op de Fan kant leggen) ...
Ik had hem met de fan naar boven liggen, maar bij het aansluiten van de kabels toch weer omgedraaid zo te zien. :P #Beginnersfoutje ;)
... is het dit niet kun je die voeding weer terugsturen
onder bedenktijd (wetgeving rond koop op afstand) wees wel voorzichtig met uitpakken zodat je de voeding weer netjes kunt inpakken. en gebruik de kabels van de nieuwe voeding, niet die je nu gebruikt.
pricewatch: Corsair RM650 (2019)
Ik ben al wat lijstjes aan het doorspitten. :)
PD2JK schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:43:
Dan is de CPU stuk. Dat komt zelden voor, maar het kan...
Ik hoop zó dat het de PSU is, want een CPU of moederbord dat stuk is trekt mijn portemonnee niet denk ik. :') Lijkt me ook sterk hoor, daar het systeem gisteravond en vanochtend nog zonder problemen heeft gewerkt; er was geen enkel signaal dat deed vermoeden dat er iets stuk aan het gaan was.

Anyhow, morgen maar eens met een nieuwe voeding proberen, and hope for the best. :) Tot nu toe erg bedankt voor het meedenken allemaal! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 14:16
Je zou nog even je voeding kunnen testen met een paperclip:

https://nl.wikihow.com/De...-een-computer-controleren

Als de voeding helemaal niet aan gaat weet je genoeg. Gaat ie wel aan, kan het nog steeds aan de voeding liggen en ga je verder met testen met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Laatst online: 19:57
Probeer eens zonder de 8 pin cpu kabel, En niet de paperclip methode aub met de kabels ingeplugd in de moederbord, als er sluiting is kan je rook wolken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 15:00
Hoop ook voor je dat het de voeding is, dan kan je morgen weer verder. Geen garantie meer op de CPU/Mobo/PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
popie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:35:
Probeer eens zonder de 8 pin cpu kabel, En niet de paperclip methode aub met de kabels ingeplugd in de moederbord, als er sluiting is kan je rook wolken krijgen.
Oké, dit is vaag ... Zonder 8-pin CPU-kabel start het systeem. :s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uyclSYOpfePOHn9wt6HcL7oi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/emV93q3xrL28WJIowWevf0MD/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I83nSgCvzHB7k5nbdMZ9xCAn/medium.jpg

Enkel één van de CPU-fans wilde niet draaien, deze heb ik vervolgens rechtstreeks op het moederbord aangesloten en toen leek het weer 'oké' te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/idfdqMIf65xo06quLxgBAOaL/medium.jpg

Maar wat zegt dit? Defect moederbord? CPU die niet meer wil? :X
iamzero456 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:42:
Hoop ook voor je dat het de voeding is, dan kan je morgen weer verder. Geen garantie meer op de CPU/Mobo/PSU?
CPU en moederbord zijn nog geen twee weken oud. De PSU nu een kleine 14 maanden. Alles gekocht bij Megekko met 36 maanden garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Grote kans dus dat er kortsluiting in de vrm van de moederbord zit, Nou is het niet altijd duidelijk of de cpu het ook overleeft heeft.

Je kan nog eens proberen met of zonder processor geinstalleerd en dan kijken wat die doet met de kabel weer in geplugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 15:00
Is het wel de juiste 8pins geweest? Niet die voor de videokaart bedoeld maar echt voor de cpu?

Maatje van mij heeft een keer zijn gpu gesloopt door de cpu 8 pins in zijn gpu te persen....

[ Voor 5% gewijzigd door iamzero456 op 29-07-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
popie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:49:
Grote kans dus dat er kortsluiting in de vrm van de moederbord zit, Nou is het niet altijd duidelijk of de cpu het ook overleeft heeft.

Je kan nog eens proberen met of zonder processor geinstalleerd en dan kijken wat die doet met de kabel weer in geplugd.
Oké, zodra ik de kabel weer terugplaats zijn we terug bij af. :S
Ik krijg tevens geen melding te horen door de speaker van het moederbord. Wil dat nog iets zeggen?

Misschien dan toch maar de CPU loshalen? :'(

Trouwens, is de PSU uit sluiten nu?
iamzero456 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:52:
Is het wel de juiste 8pins geweest? Niet die voor de videokaart bedoeld maar echt voor de cpu?

Maatje van mij heeft een keer zijn gpu gesloopt door de cpu 8 pins in zijn gpu te persen....
Ja, want er staat CPU op de zijkant van de 8-pins.

[ Voor 25% gewijzigd door Yonix op 29-07-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
Yonix schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:53:
[...]

Oké, zodra ik de kabel weer terugplaats zijn we terug bij af. :S
Ik krijg tevens geen melding te horen door de speaker van het moederbord. Wil dat nog iets zeggen?

Misschien dan toch maar de CPU loshalen? :'(

Trouwens, is de PSU uit sluiten nu?

[...]

Ja, want er staat CPU op de zijkant van de 8-pins.
Je PSU zal wel werken ga ik vanuit, Mensen wijzen hier op tweakers altijd heel snel naar de voeding altijd zonder een duidelijke diagnose of fout te kunnen aanwijzen, En dat kan mensen onnodig op kosten jagen ook al hebben mensen een voeding die niet als beste uit de test komt of al een paar jaar oud is word er al vaak de voeding genoemd 8)7

Zou zeggen haal de cpu eens uit de socket en kijk eens wat er gebeurd, Meer kan je niet doen nu denk ik, Je moederbord zal nooit opstarten helaas, Maar als die wel aan gaat zonder processor in de socket heb je wellicht weer een clue, Maar meestal is het de VRM op de moederbord, En dat kan ook de processor slopen, Is moeilijk te zeggen vanaf hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
popie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Zou zeggen haal de cpu eens uit de socket en kijk eens wat er gebeurd, Meer kan je niet doen nu denk ik, Je moederbord zal nooit opstarten helaas, Maar als die wel aan gaat zonder processor in de socket heb je wellicht weer een clue, Maar meestal is het de VRM op de moederbord, En dat kan ook de processor slopen, Is moeilijk te zeggen vanaf hier.
Zonder CPU in de socket hetzelfde probleem: PSU geeft een 'klik'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/puG8u3HUcSDpuTge0KVQvLvJ/medium.jpg

Wat is de juiste vervolgstap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
Yonix schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:12:
[...]

Zonder CPU in de socket hetzelfde probleem: PSU geeft een 'klik'.
[Afbeelding]

Wat is de juiste vervolgstap?
Ik zou contact opnemen waar je de hardware hebt gekocht, Dit lijkt mij een gevalletje garantie, De moederbord zal wel overleden zijn, En je processor is een vraag teken, Die kan ook een optater gehad hebben, Wellicht dat ze die ook kunnen testen of iemand die je kent met de zelfde hardware om eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

popie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Je PSU zal wel werken ga ik vanuit, Mensen wijzen hier op tweakers altijd heel snel naar de voeding altijd zonder een duidelijke diagnose of fout te kunnen aanwijzen, En dat kan mensen onnodig op kosten jagen ook al hebben mensen een voeding die niet als beste uit de test komt of al een paar jaar oud is word er al vaak de voeding genoemd

Vaak is het ook de voeding. en geen onnodige kosten, want je kunt het even gelijkwaardig testen. en als het niet de voeding is, gaat deze retour. MB en CPU zijn stuk duurder om even te testen dan voeding van €90,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

rdejongjr

Gnome

Als gebruikers iets van een knake MS-tech/LC-Pauper oid hebben, prima, daar zijn ze later ook mee geholpen.
Echter is deze RM750x single rail, had de voeding op die kabel sluiting dan was er altijd sluiting geweest.

Maar bovenstaande stappen zijn netjes gedaan en hetgeen wat sluiting maakt is het 12V CPU gedeelte, mogelijk een paar vrm's gaan drijven door de OC en gebrek aan geforceerde koeling...

Niet mee verder kutten en mobo inc. cpu retour shop voor garantie en een vlugge test van de cpu.

[ Voor 12% gewijzigd door rdejongjr op 29-07-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
rdejongjr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:38:
Als gebruikers iets van een knake MS-tech/LC-Pauper oid hebben, prima, daar zijn ze later ook mee geholpen.
Echter is deze RM750x single rail, had de voeding op die kabel sluiting dan was er altijd sluiting geweest.

Maar bovenstaande stappen zijn netjes gedaan en hetgeen wat sluiting maakt is het 12V CPU gedeelte, mogelijk een paar vrm's gaan drijven door de OC en gebrek aan geforceerde koeling...

Niet mee verder kutten en mobo inc. cpu retour shop voor garantie en een vlugge test van de cpu.
Ik het contact opgenomen met Azerty.nl - waar ik het moederbord heb gekocht - en een serviceaanvraag ingediend.

Wat betreft de CPU: deze heb ik bij Megekko gekocht. Zal ik ook daar een serviceaanvraag indienen of morgen even een stop maken bij de lokale 'computerboer' met de vraag of hij hem kan/wil testen?

Een andere optie: wachten op het nieuwe moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Update: Vanmiddag een bericht ontvangen van Azerty dat er, naar aanleiding van de serviceaanvraag, een vervangend product is besteld. :)

Helaas geen tekst en uitleg over de testen die zij hebben gedaan, maar het duidt dus - naar alle waarschijnlijkheid - op een defect moederbord.

Maar goed, met een beetje geluk kan ik de laatste dagen van mijn vakantie toch nog genieten van het nieuwe systeem. :*)
Pagina: 1